Simulering demper uro og gir mindre tvangsbruk
Personalet på en psykiatrisk døgnavdeling opplever simulering som en nyttig øvelse.
Psykiatrisk klinikk ved Lovisenberg Diakonale Sykehus har de siste to årene tatt i bruk medisinsk simulering for å øve ferdigheter ved håndtering av uro- og utageringssituasjoner. Vi har erfart at metoden er et nyttig supplement til tradisjonell samhandlingstrening.
Denne artikkelen viser hvordan medisinsk simulering kan brukes
til å bedre kommunikasjon og samhandling mellom ansatte ved en
psykiatrisk døgnavdeling i uro-/utageringssituasjoner. Vi vil også
vise hvordan treningsformen gjør at man reflekterer over
handlingsalternativer for å redusere bruk av tvang.
Medisinsk simulering har i flere år vært brukt i somatiske
avdelinger for å sette personalet bedre stand til å håndtere kriser
og komplekse hendelser. Boet m.fl. (1) viser at treningsformen
påvirker klinisk praksis positivt.
Medisinsk simulering har inntil nylig i hovedsak blitt brukt
innenfor somatiske helsetjenester. Sykepleien har tidligere
publisert artikler om medisinsk simulering ved blant annet
intensivavdelinger (2). I 2013 arrangerte SIM-senteret ved Oslo
universitetssykehus det første instruktørkurset spesielt beregnet
på ansatte innen i psykisk helsevern.
Bedret pasientsikkerhet
Simuleringstrening gir deltakerne mulighet til å øve på ferdigheter som bidrar til å øke pasientsikkerheten. Opprinnelig ble simuleringstrening brukt i flybransjen. Her hadde man sett at et stort antall uønskete hendelser skyldtes dårlig kommunikasjon og manglende prioritering av oppgaver i krisesituasjoner. Metoden ble senere adoptert av medisinske avdelinger.
Gaba m.fl. (3) har beskrevet 15 nøkkelpunkter for å utnytte
ressursene i teamet best mulig for å forebygge og håndtere en
krise: Crisis Resource Managment (CRM). Målet med CRM er å utnytte
tilgjengelige ressurser best mulig for å få optimal
pasientsikkerhet og -behandling. Hensikten er, i tillegg til å bli
bedre til å håndtere akutte kriser, å forebygge kritiske
situasjoner (3).
Psykiatrisk klinikk ved Lovisenberg Diakonale Sykehus består av
sju lukkete sengeposter. Antall innleggelser årlig er cirka 1000,
og en stor andel av pasientene behandles for psykoselidelser, ofte
i kombinasjon med rusbruk. Pasientens symptomer varierer, men bærer
i noen tilfeller preg av paranoide vrangforestillinger. Dette kan
føre til mistenksomhet og aggresjon rettet mot personalet. En del
av pasientene mottar dessuten behandling mot sin vilje, noe som
innebærer innskrenkning av personlig frihet. Det kreves gode
kommunikasjonsferdigheter og evne til samhandling for å kunne
ivareta pasienten best mulig ved denne type behandling.
Har arbeidet systematisk
Psykiatrisk klinikk ved Lovisenberg Diakonale Sykehus har
arbeidet systematisk på flere områder for å forebygge og håndtere
aggressiv atferd ved avdelingen. Det arrangeres regelmessige
samhandlingskurs og trening for å bedre kommunikasjon og samarbeid
blant personalet. Man bruker standardiserte skjemaer for å
kartlegge voldsrisiko (V-Risk-10/HCR-20) og iverksette
aggresjonsforebyggende tiltak.
I tillegg har man startet et prosjekt for rutinemessig å snakke
med pasientene om mulig voldsrisiko (4). Da Helse Sør-Øst startet
opp med utdanning av instruktører i medisinsk simulering våren
2013, så klinikken dette som et nyttig supplement til det
eksisterende kurstilbudet. Avdelingen har nå utdannet seks
instruktører som rullerer på å ha ansvar for klinisk simulering i
klinikken.
Hva er medisinsk simulering?
Den medisinske simuleringen ledes av en utdannet instruktør.
Instruktøren har forberedt et scenario som skal ligge så nært en
reell situasjon i klinikken som mulig. Det kan for eksempel være
behandling av en pasient med paranoide vrangforestillinger og
problemer med aggresjon.
I en del tilfeller kan det være aktuelt at deltakerne får
tilsendt relevant fagstoff for å forberede seg, såkalt
pre-briefing. Simuleringstreningen foregår i et lokale som er
tilrettelagt for å likne mest mulig på en sykehuspost. Ved
psykiatrisk klinikk bruker man et stort møterom som kurslokale.
Rommet deles av med mobile skillevegger og møbleres med senger,
stoler og så videre. Man har dessuten en eller to markører som
spiller rollen som pasient. Markøren(e) har på forhånd fått
instruksjoner om hvordan de skal agere i situasjonen og hvordan de
skal reagere på ulike intervensjoner fra personalet.
Antall deltakere varierer fra fire til åtte. Instruktøren
påpeker at deltakerne ikke deltar i et rollespill, men at de i
størst mulig grad skal være seg selv som fagperson på egen
arbeidsplass.
Deltakerne på simuleringene kommer som oftest fra flere
sengeposter, og dette gjenspeiler virkeligheten når personale fra
flere poster skal hjelpe hverandre i tilspissete situasjoner.
Selve treningen består av tre faser:
1) Briefing: Personalet som er til stede på treningen får en
innføring i dagens tema samt prinsippene for medisinsk simulering.
Deltakerne orienteres om dagens læringsmål og rammene for
treningen, for eksempel tilgjengelig tid.
2) Gjennomføring: Scenarioet gjennomføres ved at markøren(e)
spiller rollen de har fått gjennomført og personalet håndterer
situasjonen i fellesskap på best mulig måte. Instruktøren er i
denne fasen observatør og spesielt oppmerksom på ferdigheter som
kommunikasjon mellom personal og pasient, kommunikasjon mellom
personalet, prioritering av oppgaver, oppgavedeling og ledelse. I
noen tilfeller vil gjennomføringen filmes slik at man i fase tre
kan se nærmere på enkelte sekvenser i forløpet.
3) Debrifing: I denne fasen skal deltakerne først beskrive så
objektivt så mulig hva som skjedde i scenarioet, uten å vurdere hva
som var bra eller mindre bra. Hensikten er å skaffe en felles
forståelse av hendelsesforløpet. Neste trinn er å analysere
gjennomføringen av scenarioet: Hva var den enkeltes rolle og
oppgaver? Hva gikk bra? Hva ville man gjort annerledes i en
tilsvarende situasjon? Hva var det kritiske punktet (vendepunktet)
i scenarioet? Hvilke valg tok man, og hva var
handlingsalternativene? Siste trinn er å diskutere
overføringsverdien til arbeidet i klinikken. Hva har man erfart i
dagens simulering som kan anvendes i en reell situasjon?
Debrifingen ansees å være den viktigste i simuleringstreningen. Ved
refleksjon i teamet kan man rette oppmerksomheten mot hvordan
personalet kan forbedre praksis for bedre å ivareta den enkelte
pasient.
Bruk og erfaring
Psykiatrisk klinikk er lokalisert på tre steder sentralt i Oslo.
Denne erfaringsoppsummeringen baserer seg på simuleringstreninger
ved et av stedene som består av tre psykiatriske intensivposter.
I tillegg til regelmessige dagskurs i sikkerhet og samhandling,
avvikler avdelingen ukentlig treninger for å vedlikeholde
personalets kompetanse i å håndtere uro og utagering. Foruten
handlingskompetanse i «skarpe» situasjoner, legges det stor vekt på
å forebygge uro. Sentrale temaer er kommunikasjon og tidlig
intervensjon for å dempe situasjoner.
Man veksler mellom å la den ukentlige treningen bestå av
ordinær samhandlingstrening og medisinsk simulering. Erfaringene
man deler her, er tilbakemeldinger fra 22 deltakere som deltok på
fire simuleringstreninger vinteren 2014/15. Det er benyttet et
spørreskjema som fylles ut anonymt.
Deltakerne som fylte ut skjemaet, jobber nesten utelukkende i
sykepleietjenesten, og det er god spredning mellom «nyansatte» og
mer erfarne medarbeidere. Nesten halvparten av deltakerne hadde
deltatt i simuleringstreninger tidligere, i gjennomsnitt på 2,67
ganger. 18 av 22 respondenter svarte at de i stor eller svært stor
grad kjenner til hensikten med medisinsk simulering. Samtlige
svarte at de i stor eller svært stor grad mener medisinsk
simulering er nyttig for eget arbeid.
Tretten av respondentene svarte at det bare i noen grad var
satt av nok tid til simuleringstreningene, og da respondentene ble
bedt om å foreslå forbedringer av simuleringstreningene hadde tre
deltakere foreslått «mer tid» og «mer tid til debrifing».
Halvparten av deltakerne mente at lokalene i stor eller svært stor
grad er egnet til denne type trening, mens resten mente lokalene i
liten eller noen grad var egnet.
Oppleves som nyttig
Vi har ikke nok erfaring med medisinsk simulering til å vite hvordan det har påvirket klinisk praksis. Imidlertid tyder både de skriftlige og muntlige tilbakemeldingene fra deltakerne på at deltakerne opplever treningene som nyttige for eget arbeid. En utfordring ser ut til å være å tilpasse scenarioene slik at det blir mer tid til refleksjon, eventuelt øke tiden som brukes til trening. Psykiatrisk klinikk har så langt brukt simulering for å trene på å håndtere uro og utagering, men klinikken ser for seg å utvide bruksområdet for å øke de kliniske ferdighetene også på andre områder.
Referanser:
1. Boet S, Bould MD, Fung L, Qosa H, Perrier
L, Tavares W, Reeves S, Tricco AC. Transfer of learning and patient
outcome in simulated crisis resource mangament: a systemativ
review. Canadian Journal of anaestesia 2014; 6: 571-582.
2. Karlsen T, Ballangrud R, Haugom VT, Mæhlum
EH, Mæhlum K. Trener på virkeligheten. Sykepleien 2009; 15:
31-34.
3. Rall M, Dieckmann P. Crisis resource
management to improve patient safety. Vienna: Euroanestesia, 2005.
4. Veland M, Jacob A. Jobber for mindre
tvang. Sykepleien 2014; 09:
50-51.
0 Kommentarer