Samtykkekompetanse – sjelden enten eller
En pasient kan ha samtykkekompetanse i noen situasjoner, og ikke i andre.
Vurdering av samtykkekompetanse hos pasienter med demenssykdom i sykehjem bør gjøres i forhold til hver enkelt situasjon. Dette vil styrke pasientens selvbestemmelse og rettssikkerhet. Det vil også være en hjelp for helsepersonell til å gi pasienten individuell behandling og pleie.
Hensikten med denne artikkelen er å formidle en praktisk og
nyttig måte å dokumentere vurderingen av samtykkekompetanse på hos
pasienter med demens. Pasienter med demens får etter hvert redusert
samtykkekompetanse. Slik beskrives det i Pasient- og
brukerrettighetsloven § 3-5:
«Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom
pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil
demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til
å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om
pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd.
Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand,
modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette
for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp.» (1)
Bakgrunn
Vurdering av samtykkekompetanse var en del av arbeidet for å
forbedre dokumentasjonen på en skjermet avdeling ved St. Hansåsen
Utviklingssenter for sykehjem i Telemark. Vi fant ingen verktøy
eller beskrivelser av hvordan samtykkekompetanse skulle vurderes
for pasienter med demens i skjermet avdeling. Vi ønsket derfor også
å få mer klarhet i dette.
Det er sjelden et spørsmål om pasienter med demens har eller
ikke har samtykkekompetanse. Vår erfaring er at de fleste pasienter
har samtykkekompetanse i noen situasjoner og redusert, eller ikke i
det hele tatt, i andre. Dette gjør vurdering av samtykkekompetanse
til en krevende øvelse. Lovverket gir ingen enkle løsninger.
Vi ønsker å formidle en mulig måte å jobbe med dette på og har
landet på at vurdering av samtykkekompetanse ikke lenger skal være
et punkt på tiltaksplanen, men en integrert del av den.
Utfordringene
Hos pasienter som får vedtak om langtidsopphold på en skjermet enhet, må samtykkekompetansen deres vurderes. Men vi så på hva som skulle tas med i vurderingen og hvordan vi skulle dokumentere dette som en utfordring. Vi visste at samtykkekompetansen skulle vurderes (1), men vi hadde ikke noe godt verktøy. Enten ble det gjort altfor lettvint, eller det var en stor jobb å prøve å tenke ut alt man måtte vurdere for å gjøre det godt nok.
Inspirasjon
Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo arrangerte
høsten 2013 et kurs i samtykkekompetansevurdering med professor i
psykiatri Paul Appelbaum. Appelbaum presenterte et verktøy som
kunne brukes i samtykkekompetansevurderingen, men dette passet ikke
til vår pasientgruppe. Vi fikk imidlertid en klar forståelse av at
man ikke burde vurdere samtykkekompetansen generelt, men i forhold
til hver enkelt situasjon. Er konsekvensene av valget pasienten
skal ta store, stilles det større krav til samtykkekompetansen enn
om det ikke har så store konsekvenser.
I NOU-rapporten om økt selvbestemmelse og rettssikkerhet fra
2011, står det blant annet:
«Selv om pasienten har redusert samtykkekompetanse på ett
område, innebærer dette ikke at vedkommende automatisk mangler
samtykkekompetanse på andre områder. Det er forståelsesevnen og
evnen til å kunne treffe en beslutning med hensyn til den konkrete
helsehjelpen som skal vurderes. Det er derfor i utgangspunktet ikke
adgang til å treffe en avgjørelse om manglende samtykkekompetanse
en bloc.» (2)
Mulig vei
Pleieplan eller tiltaksplan skal være en god beskrivelse av den
helsehjelpen pasienten skal ha. Ved at vurderingen blir gjort ut
ifra hver enkelt situasjonsbeskrivelse, blir den en mer aktiv del
av planen og helsehjelpen som gis. Vurderingen vil dermed også
danne grunnlaget for hvordan tiltaket blir utformet. Dette gir oss
en god forståelse av hvilke ressurser pasienten har, og det blir
tydeliggjort hva pasienten kan samtykke til og hvilke valg han
eller hun må få ta selv. Det blir også lettere å tilpasse
vurderingen til den enkelte pasient og unngå for mange generelle
formuleringer og standard-
vurderinger.
I vurderingen av pasientens samtykkekompetanse legger man vekt
på pasientens evne til å uttrykke et valg. Videre legger man vekt
på pasientens evne til å forstå informasjon, evnen til å anerkjenne
informasjonen som relevant og evnen til å resonnere, gjøre
avveininger og ta beslutninger omkring sin egen situasjon. (Se
faktaboks på neste side.)
I sjeldne tilfeller kan pasienten ha samtykkekompetanse på alle
områder eller ikke på noen. Da vil det være aktuelt å gjøre en
generell samtykkekompetansevurdering.
Eksempel på vurderinger
En pasient lukker av og til munnen når hun får medisiner. Kan
dette tolkes som at hun ikke vil ha medisiner?
I denne konkrete saken gjorde vi følgende vurdering: «Pasienten
uttrykker ved handling (og unntaksvis) ord at hun vil ha eller ikke
vil ha medisiner. Hun er imidlertid ikke i stand til å forstå
informasjon knyttet til medisinens virkning, eller hvilken relevans
dette måtte ha for henne. I situasjoner der pasienten ikke vil ha
medisin, tolkes dette mer som at hun ikke ønsker å åpne munnen for
å få noe inn, enn at det er et nei til å ta medisin. Det er derfor
ikke noe i veien for å administrere medisiner på andre måter enn
per os såfremt hun ikke motsetter seg dette.»
I vurderingen legges det vekt på at i dette tilfellet dreier
det seg om smertestillende og pasienten har uttalt
smerteproblematikk. Det kan derfor være godt for pasienten å få
medisin som lindrer smertene.
Et annet eksempel er et tilfelle der man hadde store
utfordringer med å få gjennomført en tilfredsstillende hygiene hos
pasienten. Før pasienten kom til oss fikk vi rapport om at vi nok
burde lage et tvangsvedtak om dette. Vi hadde også noen runder med
prøving og feiling, men etter hvert har vi funnet fram til flere
tillitsskapende tiltak som fungerer.
På veien vurderte vi også samtykkekompetansen:
«Samtykkekompetanse i forhold til personlig hygiene: Hun har evne
til å forstå at vi ber henne vaske seg, men har ingen innsikt i at
dette er noe hun trenger å gjøre. Har forestilling om at hun stadig
vasker seg hver dag hjemme. Skjønner ikke og merker ikke at hun kan
lukte vondt, at hun kan ha urin og avføring i buksa og at dette kan
medføre helseskade over tid. Har ikke innsikt i at hun har moderat
grad av apraksi og kan trenge noe hjelp i stellsituasjonen. Hun har
evnen til å uttrykke hva hun vil, men dette bygger ikke på en
forståelse av de faktiske forhold, men mer på hvordan situasjonen
var mange år tilbake.»
I behandlingen av pasienten har vi ingen intensjon om å rokke
ved pasientens virkelighetsforståelse. Tiltaket inneholder derfor
flere handlingsalternativer for hvordan man kan nærme seg
pasienten uten at det går utover hennes verdighet, men på en måte
som gjør at hun vil ta imot hjelp. Når hun ikke har innsikt i eller
kapasitet til å forstå at hun er inkontinent, har det heller ingen
hensikt å gjøre henne oppmerksom på dette. Dette vil bare krenke
henne og føre til at hun blir sint.
I mange situasjoner vil vurderingen være enklere. Det kan være
så enkelt som å si at pasienten har samtykkekompetanse. Eller det
kan være en vurdering av at samtykkekompetansen mangler eller er
redusert, men der situasjonen ikke er utfordrende:
«Samtykkekompetanse: Uttrykker sjelden selv at hun har behov for
søvn eller hvile. Kan svare ja på forespørsel, men usikkert om
det er et bevisst svar. Er ikke i stand til selv å ta initiativ til
nok søvn eller hvile, men tar imot hjelp til å få lagt seg.»
Vaksine – nei takk
Da tilbudet om å ta influensavaksine kom på høsten, gjorde vi en
vurdering som førte til at noen pasienter selv ble spurt om de
ønsket vaksine, mens hos andre forhørte vi oss med pårørende. Her
er to eksempler: «Pasienten er blitt spurt om influensavaksine. Hun
sier hun ikke har vært syk og ønsker ikke å ta denne.
Samtykkekompetanse: Pasienten skjønner spørsmålet og uttrykker et
klart valg i forhold til dette. Noe usikkert om hun kan forstå
endringer i egen tilstand og gjøre vurderinger på bakgrunn av
dette. Men på bakgrunn av tidligere holdninger, konsekvenser av å
ta eller ikke ta vaksinen, veier pasientens valg tyngst i denne
situasjonen.»
«Samtykkekompetanse: Pasienten har langtkommen Alzheimers
sykdom, og ville trolig ikke forstått spørsmål angående
influensavaksine og kunne ta et reelt valg i forhold til om hun
ønsker vaksinen eller ikke. Av samme årsak vil det heller ikke være
mulig for pasienten å forstå eventuelle konsekvenser av ikke å ta
vaksinen. Pasientens datter kjenner pasienten godt og kan opplyse
at pasienten selv ønsket å ta denne vaksinen før hun fikk demens.
De siste ti årene har hun tatt influensavaksine hvert år.»
Pasientene uttrykte ikke noen form for motstand når vaksinen
skulle settes, derfor ble det heller ikke nødvendig å vurdere om
det skulle fattes noe vedtak om tvang.
Oppsummering
I flere situasjoner ser vi altså at det å vurdere
samtykkekompetansen bidrar til å finne gode tiltak for pasienten.
Det er ikke bare et lovpålagt krav som fører til merarbeid, men
vurderingen kan sette i gang refleksjoner og gi oss økt innsikt i
pasientens virkelighetsforståelse og ressurser.
Det varierer hvor omfattende vurderingen vil bli. Det kreves
ingen begrunnelse når pasienten har samtykkekompetanse, men det
kan være lurt å dokumentere det, for å få fram individuelle
variasjoner og løfte fram pasientenes ressurser framfor de
områdene hvor samtykkekompetansen er redusert. Dette vil medføre en
vektlegging av hva pasienten selv kan bestemme.
Referanser:
1. Pasient- og brukerrettighetsloven
LOV-1999-07-02-63
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasientrettighetsloven
(28.11.2014)
2. Helse- og omsorgsdepartementet: NOU 2011:
9 Økt selvbestemmelse og rettssikkerhet
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2011/nou-2011-9/5/1.html?id=647639
(28.11.2014)
3. Gjertsen H, m.fl. Tidsbruk og byråkrati i
pleie- og omsorgstjenestene, Nordlandsforskning, Bodø 2012
http://www.nordlandsforskning.no/getfile.php/Dokumenter/Rapporter/2012/Rapport_12_2012.pdf
(28.11.2014)
4. Naustdal AG, Netteland G
Sjukepleiedokumentasjon i eit elektronisk samhandlingsperspektiv,
Sykepleien forskning 2012 nr. 3/7
http://sykepleien.no/forskning/2012/10/sjukepleiedokumentasjon-i-eit-elektronisk-samhandlingsperspektiv
(28.11.2014)
0 Kommentarer