Studenter trenger å lære organisering
Praksis med vekt på samarbeid kan øke studentenes organisatoriske kompetanse.
Artikkelen er basert på et studie hvor hensikten var å revidere innholdet i sykepleierstudentenes siste praksisperiode, sykepleierens undervisende og ledende funksjon, ved å vektlegge utviklingen av studentenes organisatoriske kompetanse. Organisasjonsinnsikt og handlekraft er nødvendig for takle rollen som koordinerende helsefaglig person i det tverrprofesjonelle team.
Det stilles nye krav til sykepleiernes kompetanse. Endringer i kompetansebehov skyldes at pasienter, ofte med et betydelig rehabiliteringsbehov, tidligere blir skrevet ut fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten. De fleste pasientene er eldre, har flere diagnoser og stort omsorgsbehov (1).
Sammensatt behov
«Mange er avhengig av assistanse og hjelp fra både fastlege, kommunale pleie- og omsorgstjenestene og spesialisthelsetjenesten. Kvaliteten på tjenestene vil ofte være avhengig av hvor godt dette samspillet fungerer» (2). En studie som undersøkte eldres erfaringer ved overføring fra sykehus til kommunale tjenester bekrefter dette. Studien viste at det er utfordrende å gi de eldre god nok informasjon (3).
Forskning
Helse- og omsorgsdepartementet (4) peker på forskning og innovasjon som en forutsetning for en kunnskapsbasert og fremtidsrettet helse- og omsorgstjeneste. Utdanningsinstitusjonenes ansvar for forskning beskrives ved at «det må sikres høy kvalitet og relevans i utdanning, og disse må så langt som mulig baseres på forskningsbasert kunnskap» (4,8). Hensikten med å utarbeide en ny modell for organisering av praksisstudier er å utdanne sykepleiere med kunnskaper og ferdigheter tilpasset dagens og morgendagens helsevesen. Stortingsmelding nr. 13 «Utdanning for velferd» refererer til Stjernø-utvalget som fastslo, blant annet på bakgrunn av NOKUTs evalueringer, at det er behov for tiltak som kan heve kvaliteten i praksisstudiene (5).
Nye krav
Orvik (6) hevder at den administrative sykepleierfunksjonen i sin gamle form er avleggs fordi den opprettholder en yrkesrolle preget av tekniske og praktiske assistentfunksjoner. Framtidens sykepleiere trenger organisatorisk kompetanse. Organisasjonsinnsikt og handlekraft er nødvendig for å takle rollen som koordinerende, helsefaglig person i tverrprofesjonelle team. Kompetanse i å organisere pasientarbeidet, og evnen til å forstå helseorganisasjonen som system, inngår i begrepet organisatorisk kompetanse (6). Allan (7, s. 136) skriver at sykepleiere gjennom sitt organisatoriske arbeid er «network builders, system enablers and principal mediators». Samtidig viste studien hennes at sykepleierne først og fremst identifiserte seg med det direkte pasientrettede arbeidet, samt at bevisstheten var mindre når det gjaldt organisatoriske forhold. Kunnskap og ferdigheter relatert til organisatoriske forhold ble utviklet gjennom lang erfaring, noe som ifølge Allan (7) reiser spørsmål ved måten utdanningen av sykepleiere er organisert på.
Praksismodeller
Det er behov for mer forskning på praksisstudier der
tverrprofesjonelt samarbeid benyttes som arbeidsmetode. Det er også
behov for å utvikle og prøve ut praksismodeller der det legges vekt
på erfaringslæring og samarbeidslæring (8, s. 109). Internasjonal
forskning bekrefter at samarbeidslæring gjør helsearbeidere bedre i
stand til å håndtere sammensatte helsebehov (9). Studiens
forskningsspørsmål var følgende: Hvordan har praksismodellen
bidratt til studentenes opplevde læringsutbytte relatert til
organisatorisk kompetanse? Begrepet organisatorisk kompetanse
dekker både systemforståelse og samhandlingskompetanse (6).
Gjennomføring. Prosjektpraksisen ble organisert etter
prinsippet om gruppepraksis (10). To virksomheter innenfor
hjemmesykepleie, en enhet for utskrivningsklare pasienter på
sykehjem (USK-avdeling) og en intermediæravdeling på sykehjem,
utgjorde de fire praksisbasene. Base betyr i denne sammenheng den
virksomheten hvor studentene hadde sin hovedtilknytning og
praksisveileder. Studentene fikk mulighet til å følge pasienten på
tvers av behandlingsenheter og nivåer.
Prosjektgruppen besto av representanter fra spesialist- og
kommunehelsetjeneste og lærere fra høyskolen. Gruppen utarbeidet en
oversikt over aktuelle læresituasjoner ved hver base. Denne
tilnærmingen støttes av Stortingsmelding nr. 13 som vektlegger at
utdanningene utarbeider læringsutbyttebeskrivelser og
tilrettelegger for at studentene tilegner seg disse gjennom
praksisstudier (5). Studentene fikk presentert en samlet oversikt
over aktuelle læresituasjoner før praksisstart. Praksislærerne
møtte veilederne og studentene i forkant av praksisstart. Det ble
definert totalt 11 læringskategorier og 75 læresituasjoner.
Metode
Studien har et beskrivende design (12). Hoveddataene er
kvalitative, innhentet gjennom fokusgruppeintervjuer med
studentene. Utvalgskriteriet var at studenter fra alle basene
skulle være representert. Ifølge Wilkinson (13) består en
fokusgruppe av personer med felles erfaringer som samhandler med
utgangspunkt i vektlagte temaer. Intervju gir mulighet for å gå
dypere inn i forskningsspørsmålene, samt å avdekke ny kunnskap
(14).
Fokusgruppeintervjuene ble analysert gjennom tematisk
innholdsanalyse (15). Bearbeiding av data ble gjort manuelt. For å
validere studiens kvalitative funn, valgte vi å supplere med
kvantitative data fra studentenes elektroniske emneevaluering i
læringsplattformen Fronter (16). 27 av 29 studenter (93 prosent)
deltok i emneevalueringen.
Modeller
Kvaliteten i praksisstudiene fikk økt oppmerksomhet etter
NOKUT’s gjennomgang av sykepleierutdanningen (17). Ulike modeller
for organisering av praksisstudier er prøvd ut. Flere studier er
forankret i et sosiokulturelt læringssyn (18) gjennom vektleggingen
av praksisfellesskapet (10,19,20). Studien som ligger til grunn for
vår artikkel, hvor gruppepraksis med tospann inngår, bekrefter
tidligere forskning som viser at medstudenters støtte og
tilbakemelding er viktig for hvordan studenter opplever
læringsutbyttet.
Mange utsagn fra fokusgruppeintervjuene viste at deltakerne
opplevde medstudenter som en støtte i praksisperioden. «Vi var to
på den sona jeg var – og det fungerte veldig godt de gangene vi
kjørte sammen – vi hadde mye glede av hverandre. Man snakker mye
sammen – diskuterer fag.» En annen student responderte på dette ved
følgende utsagn: «Ja du gjør det – vi reflekterer og tenker og
lærer av hverandre.»
Gjennom gruppepraksis og tospann bidrar praksisfellesskapet til
å gjøre studentene trygge i studiesituasjonen. Nilsen et al. (10)
beskriver hvordan refleksjon i gruppe fremmer læringen. I dette
prosjektet har studentene erfart at medstudentene er en ressurs for
læringen deres. Dette vurderer vi som en viktig holdningsskapende
erfaring som kan overføres til studentenes fremtidige yrkesfunksjon
og forhold til fremtidige kollegaer.
Systemforståelse
Studentene fulgte pasientene på tvers av behandlingsenheter. Et
eksempel på læresituasjoner hvor målet var å forstå systemet, var
at studentene hospiterte på legevakten, fulgte opp pasienter i
overgangen til intermediæravdeling og til slutt forberedte
overføring til hjemmesykepleie.
I fokusgruppeintervjuene refererte studentene til utsagn fra
pasienter som ble utskrevet fra spesialisthelsetjenesten til
kommunale virksomheter. Pasientene formidlet at de trodde de skulle
få et annet behandlingstilbud etter utskrivelsen enn det de fikk.
Eksempler er at pasienter og pårørende ved utskrivelse fra sykehus
til sykehjem, helsehus eller intermediæravdeling, har trodd og
håpet at de skulle få et korttidsopphold på tre uker før de kom
tilbake til sitt eget hjem. Oppholdet på institusjon varte bare i
få dager og de opplevde ikke å være klare for hjemreise (21). En
annen student bekreftet at utskrivelse fra sykehus skjedde for
tidlig. «Så var det jo noen pasienter som ble skrevet ut fra
sykehuset for tidlig også, som kom til USK-posten og som måtte
tilbake igjen til sykehuset.»
Studiens hensikt var ikke å evaluere kvaliteten på tjenestene i
kommunene eller spesialist-helsetjenesten. Gjennom studentenes
erfaringer kom det likevel fram beskrivelser av situasjoner som
ikke fungerte optimalt. «Jeg tenker på meldeskjemaer og slike ting
– det syntes jeg man er ganske dårlige på. Både når det gjelder
hjemmesykepleien og fra sykehuset egentlig. Det kommer liksom i
siste rekke hele tiden – det merka jeg også der jeg var også. Nei
må liksom skyve bort den bunken litt – har ikke tid til det nå
liksom – men det er jo ganske viktig – men de tar jo heller en
telefon og sier noe om det i stedet for å sende meldeskjemaet.»
Tverrfaglig samarbeid
Studentene hadde ulik erfaring med hvordan samarbeidet med andre
yrkesgrupper fungerte. «Når det gjelder legene – det er avgjørende
hvem som gidder å ta seg en tur.» Noen av studentene stilte seg
kritiske til kvaliteten på samarbeid med fysioterapeutene: «Ikke
følt at det var mye samhandling. Har blitt vist noe av
fysioterapeutene – og så legger de igjen skjemaer. Fysioterapeuter
lager plan som blir hengt opp – blir nesten aldri fulgt opp». En av
dem refererte til utsagn fra en fysioterapeut som hadde uttalt at
«Sykepleiere bør helst ikke blande seg fordi de kan gjøre feil –
mot sin hensikt».
På spørsmål om hva studentene tenkte var forklaringen på
mangelfullt samarbeid, svarte en: «Det at man ikke skal tråkke i
hverandres bedd hindrer samarbeid. Holdninger handler mye om
hvordan lederen fungerer. Nye arbeidsoppgaver kan være et hinder
fordi man antar at samarbeid tar mer tid. Det må et
generasjonsskifte til».
Erfaringer
En av studentene beskrev sine samarbeidserfaringer ved at «Jeg
har opplevd god samhandling. God samhandling er når
hjemmesykepleien har god kjennskap til sin pasient. Ja, da vet vi
at han har vært på sykehuset – og vi vet at han kommer hjem – og vi
er forberedt på å ta ham imot. Det er nesten som en pølsefest på
trappa når de kommer».
Funn fra emneevalueringen viste at 59,2 prosent av studentene
svarte at de i svært stor eller stor grad hadde utviklet kompetanse
i å samhandle med andre yrkesgrupper. Studentene erfarte flest
samarbeidssituasjoner med fagarbeider (77,7 prosent) og lege (55,5
prosent). Funn fra fokusgruppeintervju underbygger legen som en
viktig samarbeidspartner. «Vi hadde tre leger faktisk, som var der
hele dagen, og de var jo hele tiden inne. De samarbeidet godt med
oss sykepleierne. Jeg følte vi fikk oppleve samhandling
tverretatlig og tverrprofesjonelt». Positive erfaringer fra
samarbeid med lege ble bekreftet fra flere studenter.
Fordommer
I den sosialiseringsprosessen som en profesjonsutdanning innebærer, identifiserer studentene seg med sine fremtidige profesjoner, deres verdi, kultur, rolle og ekspertise. Det kan skje at studentene kommer inn i utdanningen med negative oppfatninger om andre yrkesgrupper (22). Flere forutsetninger har blitt beskrevet som nødvendige for å redusere fordommer eller stereotypier blant yrkesutøvere så vel som studenter fra ulike profesjoner. Felles læring gir grunnlag for lagarbeid, å kunne arbeide sammen som et team. Areskog (23) hevder at økt forståelse og kunnskap om andre yrkesgrupper, kombinert med forståelse av seg selv som framtidig yrkesutøver, vil utvikle holdninger preget av respekt og tillit. Dette betyr at samhandling ikke kan læres gjennom teori alene, det forutsetter erfaring med andre yrkesgrupper.
Vurdering
Studentene vurderte følgende hovedelementer ved praksismodellen positivt for sitt læringsutbytte og elementene anbefales implementert i praksisstudier:
- Klargjøre mål med praksisperioden gjennom forhåndsdefinering av læringskategorier og læresituasjoner.
- Studentene tar ansvar for å følge pasienter på tvers av behandlingsenheter og nivåer.
- Felles forberedelse av praksisveileder, student og lærer gjennom etablering av møteplasser før praksisstart.
- Gruppepraksis bidrar til å utvikle trygghet og læring i praksisfellesskapet.
Pasientnært
Tidligere har læringsutbyttebeskrivelsen i emnet Sykepleiens
undervisende og ledende funksjon (11) i stor grad vært rettet mot
sykepleielederens administrative funksjon. I vår studie har vi
vektlagt å utvikle kunnskap knyttet til det pasientnære; kliniske
kunnskaper og organisatorisk kompetanse. Studien viser at
studentene har utviklet god systemforståelse, både ved organisering
av tjenestene innad i de aktuelle kommunene og mellom
spesialisthelsetjenesten og kommunene.
Studentene har erfart flere situasjoner de mener påvirker
kvaliteten på tjenestetilbudet negativt. Dette gjelder både
negative holdninger til samarbeid og svakheter ved
dokumentasjonssystemene. Dette tyder på at studentene har utviklet
organisatorisk kompetanse gjennom å bli bevisste på hva som
påvirker kvaliteten på tjenestetilbudet. Studien viser at
studentene har erfart gode samhandlingssituasjoner med andre
yrkesgrupper.
Studien tyder på store individuelle forskjeller i viljen til å
samarbeide med andre yrkesgrupper, og at dagens organisering av
tjenestetilbudet gjør det mulig å praktisere sin motvilje. Vi
vurderer at det ikke vil være mulig å skape tilfredsstillende
samhandling mellom ulike yrkesgrupper, kun gjennom politiske vedtak
og nye samarbeidsrutiner. Samhandling kan ikke læres gjennom teori
alene, det forutsetter erfaring med andre yrkesgrupper i studiene.
Dette vil være i tråd med Stortingsmelding nr. 13 som anbefaler
møteplasser for ulike yrkesgrupper (5).
Konklusjon
Vi vurderer at det er behov for mer fagutvikling og forskning på å utvikle pedagogiske metoder som fremmer samarbeidslæring. Det vil være en praktisk utfordring å legge til rette for at alle studenter innenfor helse- og sosialfag møter og samhandler med studenter fra en eller flere andre utdanninger i studiene. Vi foreslår å prøve ut bruk av digitale læringsressurser som et supplement til fysiske møter, for eksempel utprøving av en «pedagogisk verktøykasse» som består av case og digitale historier. Slik kan samarbeidslæring oppnås, både gjennom praktiske gjennomføring i tverrfaglige grupper og tematikken som verktøyene belyser.
Referanser:
1. Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandlingsreformen – rett behandling – på rett sted – til rett
tid. Oslo, Departementenes servicesenter; 2009. St.meld. nr. 47
(2008–2009).
2. Sosial- helsedirektoratet. Kvalitet i
pleie- og omsorgstjenestene. Veileder til forskrift om kvalitet i
pleie- og omsorgstjenestene for tjenesteyting etter
kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven. Veileder IS-1201.
Oslo, Sosial- og helsedirektoratet, 2004. IS-1201 Veileder.
3. Foss C, Hofoss D, Romøren TI, Bragstad LK,
Kirkevold M. Eldres erfaringer med utskrivning fra sykehus.
Sykepleien Forskning. 2012 Apr;7(4):324–33.
4. Forskning og innovasjon for bedre
samhandling. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementets
samhandlingsforskningsstrategi 2012–2015.
5. Kunnskapsdepartementet. Utdanning for
velferd: Samspill i praksis. Oslo, Departementenes servicesenter;
2011. St.meld. nr. 13 (2011–2012).
6. Orvik A. Organisatorisk kompetanse – i
sykepleie og helsefaglig samarbeid. 1. utgave. Oslo: Cappelens
Forlag; 2004.
7. Allen D. Re-conceptualising holism in the
contemporary nursing mandate: From individual to organizational
relationships. Social Science & Medicine. 2014
Aug;119(8):131–38.
8. Furunes KA, Brataas HV. Nyutdannede
sykepleieres oppfatninger om tverrprofesjonell og tradisjonell
studentpraksis som arena for tilegnelse av trygghet på rolle og
ansvar. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning.
2014;9(2):98–111.
9. Barr H. The WHO Framework for Action:
Commentary. Journal of Interprofessional Care.
2010.http://informahealthcare.com/toc/jic/24/5 (28.01.2014).
10. Nilsen SR, Røising H, Brynhildsen S.
Erfare, skrive, dele, diskutere og lære: om strukturerte, planlagte
refleksjonsprosesser og tverrprofesjonelle møteplasser. Uniped.
2012.
http://www.idunn.no/file/pdf/66753489/erfare_skrive_dele_diskutere_og_laere_om_strukturerte.pdf
(20.03.2012).
11. Studieplan for Bachelorstudium i
sykepleie, deltid.
Fredrikstad: Høgskolen i Østfold.
http://www.hiof.no/studieinformasjon/studieplaner/?&function=dumpBeskrivelse&module=studieinfo&type=studieme&key=743
(17.02.2013).
12. Jacobsen DI. Forståelse, beskrivelse og
forklaring: Innføring i metode for helse- og sosialfagene. 2.utg.
Kristiansand: Høyskoleforlaget; 2010.
13. Wilkinson S. Focus group research. I:
Silverman D, redaktør. Qualitative Research: Theory, method and
practice. Ca: Thousand Oaks, 2004:177–99.
14. Kvale S, Brinkmann S. Det kvalitative
forskningsintervju. 2.utg. Oslo: Gyldendal Akademisk; 2009.
15. Malterud K. Kvalitative metoder i
medisinsk forskning: en innføring. Oslo: Universitetsforlaget;
2013.
16. Røising H. Bedre med enkel bruk av
elektronisk læringsplattform enn ingen bruk? Uniped. 2009.
http://hdl.handle.net/11250/147903 (17.04.2010).
17. Haugdal BK. Revidering av akkrediterte
sykepleieutdanninger: Kvaliteten i praksisstudiene. Oslo: NOKUT;
2009.
18. Dysthe O. Sosiokulturelle teoriperspektiv
på kunnskap og læring. I: Dysthe O, redaktør. Dialog, samspill og
læring. Oslo: Abstrakt forlag; 2001.
19. Slettebø Å, Bryn V, Hovdsveen RK, Veitsle
KC, Syvertsen AL. Praksisstudier i tospann. Sykepleien Forskning.
2009;1(4):44–50.
20. Flateland S, Kristiansen A, Söderhamn U.
Sykepleierstudenters læring: Læring i praksis gjennom deltakelse i
refleksjonsgrupper. Nordisk Sygeplejeforskning. 2011;1(1):5–18.
21. Nilsen SR, Andersen KL, Karlsen H,
Johansen SG. Helsehus, MLMS, USK eller intermediæravdeling?
Sykepleien. 2013.
https://sykepleien.no/2013/10/helsehus-mlms-usk-eller-intermediaeravdeling
(15.12.2013).
22. Barr H, Koppel I, Reeves S, Hammick M,
Freeth DS. Effective Interprofessional Education: Argument,
Assumption & Evidence. London: Blackwell Publishing;
2005.
23. Areskog NH. Multiprofessional education
at the undergraduate level. I: Owen P, Carrier J, Horder J,
redaktører. Interprofessional issues in community and primary
health care. London: Macmillan Press, 1995.
0 Kommentarer