Fagdager bedret samarbeid
Felles fag- og prosedyredager har styrket samarbeidet mellom sykehus og kommuner i Agder.
Samhandlingsreform, venstreforskyvning, kunnskapsbasert praksis
og behandlingsforløp er begreper som medfører endring i praksis
både for sykepleiere og studenter. Endringen har ført til at
Sørlandet sykehus og kommunene i Agder har styrket sitt
samarbeid.
I dette samarbeidet er det blant annet gjennomført felles
fag- og prosedyredager hvor målet har vært å samkjøre utførelsen av
prosedyrer og bidra til lik praksis i sykehus og
kommunehelsetjeneste. Helhetlige behandlingsforløp har også vært
vektlagt.
Nye modeller
På bakgrunn av samhandlingsreformen har man også latt seg
inspirere til å prøve ut nye modeller for praksisgjennomføring for
sykepleierstudenter. Utgangspunktet var spørsmålet om hvilke
konsekvenser samhandlingsreformen ville få for studentløpene i
klinisk praksis.
Samarbeidsorganet for SSHF, Universitetet i Agder og
kommunene i Agder, representert ved Utviklingssentrene i Aust- og
Vest-Agder, utformet flere prosjekter med utprøving av nye modeller
for praksisgjennomføring. Samarbeidsorganet disponerer
praksisprosjektmidler, og disse ble øremerket i 2012–2013 for
å gjennomføre prosjektene. I 2012 og 2013 har vi jobbet med disse
tre prosjektene:
- Punktpraksis i Kristiansand og Grimstad kommune der studentene i løpet av en ni ukers praksisperiode i sykehjem har fått fem dager der de har vært på andre kommunale tilbud for eksempel rusomsorg, psykiatri, hjemmesykepleie og korttidsavdeling
- Følge KOLS/lungepasienter og lindrende pasienter mellom spesialisthelsetjeneste og kommunalt tilbud
- Fag- og prosedyredager i Grimstad, Kristiansand og Flekkefjord
Fag- og prosedyredager
Siden 2008 har Sørlandet sykehus Arendal og kommunene i Aust-Agder hatt fag- og prosedyredager der målet har vært å heve teoretisk og praktisk kompetanse hos sykepleiere i sykehus og kommune. Her har vi hatt meget gode erfaringer og ønsket derfor å bruke denne modellen for utveksling av kompetanse også i dette prosjektet. Målet med fag- og prosedyredagene var tredelt:
- Økt pasientsikkerhet
- Bedre kvalitet med kunnskapsbasert praksis
- Bedre samarbeid på tvers av nivåene
Hovedmålet med felles fag- og prosedyredager er først og fremst
å øke pasientsikkerheten. Pasientene skal oppleve lik praksis i
sykehus og i kommunehelsetjeneste. De skal oppleve at praksisen er
kunnskapsbasert og at prosedyrer blir utført på samme måte. Vi tror
dette vil være med på å trygge pasienten og styrke opplevelsen av
helhetlige tjenester. En annen målsetting har vært å etablere en
møteplass for sykepleiere fra sykehus og kommunehelsetjeneste. Det
å møtes, å kjenne et ansikt bak stemmen i telefonen tror vi bedrer
samarbeidet rundt pasienten.
Da det ble enighet om å bruke praksisprosjektmidler til
samhandling og kompetanseheving på tvers av kommune,
utdanningsinstitusjon og sykehus i regionen, var en av de første
tankene å arrangere kurs for sykepleiere og studenter for å skape
rom for utveksling av kompetanse.
Pågang
Etter innføringen av samhandlingsreformen er behovet for
kompetanse blitt mer synlig. Vi har opplevd stor pågang og
etterspørsel etter fag- og prosedyredager. I årene 2010–2013
har 1112 personer fra kommunehelsetjenesten og
spesialisthelsetjenesten deltatt på kompetanse- og prosedyredager
arrangert av Sørlandet sykehus , kommunene i Agder og Universitetet
i Agder.
Fag- og prosedyredagene har vært arrangert på tre
forskjellige steder i Agder; Grimstad, Kristiansand og Flekkefjord.
Dette fordi samarbeidet har vært knyttet opp til de tre sykehusene
i Agder og for at personell fra alle kommunene skulle ha større
mulighet for å delta. Dagene har hatt en teoridel og en del med
praktiske øvelser. Dette har vært litt ulikt organisert på de
forskjellige stedene.
Innhold
Aust-Agder og sykehuset i Arendal har siden 2008 arrangert fag-
og prosedyredager over tre dager: en hel dag med teoriske emner og
to like dager med praktiske prosedyrer. Det har vært nødvendig å ha
trening i praktiske prosedyrer over to dager på grunn av stor
deltakelse og for at deltakerne skulle få en god gjennomføring.
Temaer tidligere år har blant annet vært hjertesykdom, lindrende
omsorg, forebygging og rehabilitering. I Vest-Agder har fag- og
prosedyredagene vært gjennomført med en halv dag med teori og en
halv dag med praktiske øvelser. Det har vært arrangert to dager
både i Kristiansand og i Flekkefjord. Deltakerne har kunnet velge
en av dagene.
Kurset har gått over to dager hvor første del av dagen var
teori og andre del har vært trening på praktiske prosedyrer.
Prosedyrene deltakerne kunne øve på var: CVK-stell, PVK og
administrering av iv. væske, smertebehandling, nedlegging av sonde,
administrering av sondemat og utregning av ernæringsbehov. I
Grimstad var også stell av trakeostomi og fjerning av slim en av
øvelsene.
Ulike temaer
I 2013 var de teoretiske temaene litt ulike på de tre
lokalisasjonene:
Grimstad:
- Bo godt og trygt hjemme
- Hjem 2015
- Medikamenter til eldre
- Vold mot eldre
- «Lyst på livet»
Kristiansand:
- Moderne slagbehandling
- Behandling av sår
Flekkefjord:
- Delir
- Hva er pickline?
- Moderne slagbehandling
- Kateter og UVI
Evaluering
Evalueringene fra dagene var gjennomgående gode på alle tre
lokalisasjoner.
Evaluering fra dagene i Kristian-
sand i mai 2013 (82 deltakere, 63 svarte på evalueringen)
presenteres under:
Evalueringene fra deltakerne var veldig positive på alle de
tre stedene. Ord som lærerikt, spennende og nyttig gikk igjen.
Dette gjaldt både den teoretiske og praktiske delen. Vi erfarte at
det var viktig å la deltakerne få velge mellom to
vanskelighetsgrader – nybegynner og erfaren – på
trening i praktiske prosedyrer. Dette fordi vi inviterte
sykepleiere fra både sykehus og kommunehelsetjeneste og behovet var
ulikt. I den forbindelse ser vi også behovet for at praksisfeltet
har tilgjengelig øvingsutstyr. I Arendal og Grimstad, som har
lengst erfaring med å arrangere fag- og prosedyredager, har man
erfart at læringsutbyttet er størst når deltakerne forbereder seg
på forhånd. I 2013 ble det sendt ut et kompendium som det var krav
om å lese gjennom før kurset.
I Aust-Agder har det vært en hel dag med teori og en hel dag
til praktiske ferdighetsøvelser. I Vest-Agder har alt vært samlet
på en dag. Det har kommet mange positive tilbakemeldinger på at det
blir bedre tid til øvelser når man har en hel dag, og det har vært
positivt med en hel teoridag. Men det har vært lettere for enhetene
og avdeling-
ene å la personalet få fri en dag til kurs og da få med seg
både teori og praksis. Det vil derfor videre bli satset på å ha
både teori og praksis på en og samme dag.
Diskusjon
Det har vært positive tilbakemeldinger på gjennomføring av
kursdagene fra deltakerne, men vi ser også at det oppstår noen
spørsmål knyttet til denne typen opplæring: Hvordan kommer
kunnskapen til nytte? Er pasientsikkerheten bedre? Bør sykehuset
kunne forvente at personell fra kommunen kan prosedyrer når
pasienter utskrives?
Det er ingen tvil om at denne type opplæring må være ønsket
av lederne og at lederne har stor betydning for hva man oppnår.
Lederne må etterspørre kompetansen og sørge for å bruke den i
avdelingen. Dette er en type kompetanse som er ferskvare og som må
vedlikeholdes.
Videreføring
Det er allerede og vil i nærmeste år bli kjøpt inn mer
øvingsutstyr for praksisprosjektmidler. Hensikten er at
praksisfeltet skal ha tilgjengelig utstyr å øve på også etter at
disse dagene er over. Det er kjøpt inn ernæringsdukke, picc-line
torso og puter til å stikke veneflon i. Allerede innkjøpt utstyr
oppbevares nå på Universitetet i Kristiansand. Man har tenkt at
fremtidige innkjøp skal oppbevares på sykehusene og i
utviklingssentrene i fylkene og lånes ut til personell i
kommunehelsetjenesten og på sykehuset. Dette gir økt mulighet for å
øve og trene i avdelingene.
Universitet, sykehus og kommune vil videreføre samarbeidet.
Det er bestemt at fag- og prosedyredagene blir videreført de neste
to årene på tre steder i fylkene. Erfaringen med kursdager på tre
forskjellige steder i Agder har vært veldig positive og vil etter
all sannsynlighet også bli det i fortsettelsen.
Bli-kjent-faktoren på tvers av forvaltningsnivåene og
nærheten til det lokale sykehus er en suksessfaktor. Lange
avstander bidrar også til at det er mer hensiktsmessig å arrangere
kursene på tre forskjellige steder.
0 Kommentarer