Mentalisering gir bedre samhandling
Mentalisering kan bidra til økt
forståelse og innlevelse i arbeidet med LAR-pasienter.
Hensikten med artikkelen er å gjøre leseren bevisst på begrepet mentalisering og formidle tankene og følelsenes betydning i samhandlingen med LAR (legemiddelassistert rehabilitering)-pasienter. Jeg har brukt egne erfaringer og refleksjoner for å belyse utfordringer ved samhandlingen, samt litteratur av henholdsvis Finn Skårderud om mentalisering og Per Isdal om avmakt. Artikkelen baserer seg også på et intervju med en mannlig informant med sosialfaglig bakgrunn, som jobber innenfor rusbehandling.
LAR-pasienter.
LAR er for pasienter med opiatavhengighet. De mottar
substitusjonsmedisin som buprenorfin eller metadon for sin
avhengighet. Pasientene skal som regel observeres mens de tar
medisinen, oftest på apotek eller legekontor. Hvor ofte medisinen
må tas observert eller om pasienten får den med seg hjem til
selvadministrering, varierer fra daglig til ukentlig på bakgrunn av
blant annet rusmestring. Vårt ansvar er å sikre at medisinen tas
som forordnet og medisinsk forsvarlighet, forhindre misbruk av
medisiner, lekkasjer til det illegale markedet eller til tredje
person.
Formålet med behandlingen er ifølge Den Nasjonale
retningslinjen for Legemiddelassistert rehabilitering for
opiatavhengighet, IS 1701, at pasientene skal få økt livskvalitet
og bistand til å endre sin livssituasjon, gjennom gradvis bedring
av sitt optimale mestrings- og funksjonsnivå (2). Målet er i
tillegg å redusere skadene ved opiatmisbruk og redusere faren for
overdosedødsfall (2).
LAR-behandlere bidrar aktivt i rehabiliteringsprosessen i
samarbeid med spesialisthelsetjenesten, primærhelsetjenesten,
sosialtjenesten og pasienten. Et langsiktig mål er at pasientene
skal få mulighet til å leve et selvstendig, rusfritt og verdig liv,
både økonomisk og psykososialt.
Informanten.
Min informant tror at alle LAR-behandlere ved Ruspoliklinikken
har opplevd ubehagelige samtaler der de blir fortvilte, føler seg
mislykte eller udugelige. Informanten har jobbet med rusbehandling
i mange år, de andre ansatte har også lang erfaring med
pasientgruppen.
Informanten liker best å være flink. Vi enes om at de fleste
mennesker liker best å motta anerkjennelse, respekt og positiv
bekreftelse. Du som leser, vet kanskje hvilke tanker og handlinger
som gleder deg. Det er godt når vi opplever det. Jeg streber også
etter å få det godt sammen med andre og forsøker å skape trygghet
for å unngå usikkerhet, frustrasjon eller å bli avvist. Dessverre
blir vi ikke alltid likt, og dette kan føre til at vi blir utrygge
i relasjonen. I jobben jeg har er det i tillegg skjev fordeling og
ubalanse i behandlingsrelasjonen, da jeg som behandler har
kontrollfunksjon angående LAR- medisin og medisinsk forsvarlighet.
Begrensninger.
LAR-strukturen setter klare begrensninger for pasienters frihet,
og mange har i utgangspunktet mangelfulle livsbetingelser.
Pasientene kan oppleve at de ikke har kontroll over livet sitt, at
deres integritet er truet og at de er hjelpeløse. Pasientenes
autonomi er truet. De får avmaktsfølelse av at de trenger hjelp av
andre, samtidig som de ofte mener at de ikke får den hjelpen de
trenger.
Mine erfaringer er at alle pasientene er unike og har
forskjellige skjebner, utfordringer og behov for hjelp. Jeg vet at
mange pasienter har vokst opp i turbulente miljøer og omgivelser.
Mange har opplevd betydelig omsorgssvikt, tilknytningsforstyrrelser
og mangler sosial kompetanse. Ofte har de erfart at relasjoner
brytes, og noen har vanskeligheter med å stole på andre. De kan
være mistenksomme og mistroiske til at behandlere har gode
hensikter. Noen pasienter har trolig svekkete kognitive funksjoner.
Jeg ser at mangel på struktur preger livet til mange pasienter og
opplever at det er mange av pasientene som blant annet ikke har
kontroll på tid, sted og gjøremål.
Maktforhold.
Informanten sier at uansett hvordan han uttrykker seg i møtet
med en pasient har han likevel makt til å gripe inn i pasienten liv
og til å styre hans eller hennes hverdag drastisk. Han viser til at
når pasienter uteblir fra urinprøvetaking, tolkes det av
LAR-behandlerne som at prøvene ville vært positive og at man derfor
antar at pasienten har dårlig rusmestring.
Ytterligere innskrenkninger på henteordningen skaper utrygghet
for pasientene, fordi de mangler kontroll over livet sitt. De får
en følelse av avmakt, at de er hjelpeløse og prisgitt andre som
bestemmer, og dette kan skape frustrasjon og aggresjon. Noen ganger
er det en feiltolkning fra pasientens side om hvorfor
henteordningen innskrenkes. De ser ikke årsaken, som er at de ikke
leverer urinprøver, men sammenlikner seg kanskje med andre som har
bedre henteordning og som fungerer mye dårligere. De gir uttrykk
for at dette er forferdelig urettferdig, uberettiget og
nedverdigende. Dette kan føre til avmakt for pasienten. Mange føler
seg stigmatiserte og krenket og at behandlerne tar avstand fra dem.
For en del pasienter vil det å være i LAR gjøre dem i stand til å
leve et normalt liv. For andre igjen er veien tilbake vanskelig, og
mange av disse vil oppleve at de lever på siden av samfunnet.
Jeg opplever at mange pasienter fortsatt har stort sug etter
rusmidler og sliter med samhandling uten rusens trygghetsskapende
og beroligende effekt. Andre sliter med angst, nerver og
depresjoner og har vedvarende sidebruk av illegale stoffer og
fortsetter med selvmedisinering.
For informanten var det lettere å samhandle og være i en god
pasientrelasjon når han hadde erkjent ubalansen i maktforholdet.
Han nevnte at det var viktig å ta utgangspunkt i maktperspektivet
og forholde seg til asymmetrien i LAR-systemet. Informanten sier at
det er svært uheldig for relasjonen når han blir presentert som en
maktperson i møter, bare på grunn av at han representerer
LAR-systemet. Informanten viser til situasjoner der pasienters
ønske om bedre henteordning blir avslått og de er sinte og
fortviler over LAR-systemet. I slike tilfeller er det
LAR-behandleren som eventuelt formidler avslaget. Dette kan være en
av årsakene til at pasienter ikke møter opp til neste time, særlig
når de vet de ikke har levert urinprøver og vet at det kan bli
innstramming i henteordningen.
Mentalisering.
Jeg erfarer at mange behandlere mener rusavhengige er
utfordrende å arbeide med, på bakgrunn av at mange pasienter har
problemer med regulering av følelser og det kan virke skremmende.
Jeg opplever selv at relasjonsbygging mellom pasient og behandler
kan være krevende, siden det er mye i samhandlingen som kan utløse
utrygghet, misforståelser og skape frustrasjoner.
Mentalisering handler om å forstå behov, ønsker, følelser og
motiv for handlinger. Det handler om evnen til å fortolke følelser,
tanker og hensikter bak handlinger og ytringer. Mentalisering er en
egenskap man kan trene opp og utvikle. Hemmet evne til
mentalisering kan gi store utfordringer og avmaktsfølelse (2).
Ved hemmet evne til mentalisering kan vi misforstå andre, og
misforståelser kan få store konsekvenser for samhandlingen. Den vi
snakker med kan føle seg oversett, ikke hørt, feiltolket og bli
opprørt over dette. Dårlig mentalisering av en selv innebærer
svekket forståelse for egne følelser og at man blir opprørt over
dette. Vi blir usikre og begynner å tvile veldig på oss selv, må
stadig ha bekreftelse fra andre og overveldes av egne følelser.
Kanskje handler man bare uten å tenke seg om og lar impulsene
styre. Vi blir satt ut, kollapser og klarer ikke å tenke klart før
det «svartner».
Relasjonsbygging.
Innlevelse og tilstedeværelse er grunnleggende i
mentaliseringsbasert tilnærming, for å få til en god relasjon.
Dette skaper en trygg base og fremmer en god opplevelse av
samhandlingen. Generelt bruker vi både verbal og nonverbal
kommunikasjon når vi samhandler. Grunnleggende kompetanse for
kommunikasjon og samhandling er basert på respekt, omsorg, empati
og tillit (1).
Vi er følsomme og sårbare for hva andre mener om oss. Vi ønsker
å bli likt og søker bekreftelser på vår identitet og eksistens. Når
relasjonen oppleves som trygg er det mulig å utforske tanker,
følelser, håp, ønsker, behov og drømmer (1).
I samhandling skjer en implisitt mentalisering, nemlig at vi
automatisk legger merke til og observerer kroppsspråk, mimikk,
lytter til toneleiet, tilpasser oss og lytter til innholdet i det
som blir sagt. Ved vanskelig dialog benyttes eksplisitt
mentalisering, der man begynner å fortolke. Våre tolkninger vil
alltid kunne være knyttet til usikkerhet og medføre misforståelser
(1).
Følelser.
Redsel, hjelpeløshet, usikkerhet, litenhet, utrygghet, glede,
sorg og savn er vanlige menneskelige følelser. Hemmet evne til
mentalisering gir mange utfordringer, da man risikerer å tolke
verden på måter som undergraver god regulering av følelser. Man
mister kontroll over følelsene. Utholdelige følelser kan lede oss
til å ruse oss, sulte, spise og selvskading (1).
Svekket eller hemmet mentalisering fører til dårligere
forståelse og misforståelser (1) Det samme skjer ved avmakt. Man må
arbeide for å vedkjenne seg de følelsene man faktisk har, godta dem
og lære seg å uttrykke dem (4).
Toleranse.
I arbeidet med pasienter med aggresjonsproblemer er det viktig å
tolerere avmakt, eller å tolerere følelser generelt. Å arbeide for
økt toleranse handler i høy grad om å holde tilbake den første
«impulsive» responsen (4).
Å føle seg krenket kan føre til at man reagerer impulsivt, og
dette kan oppfattes som faretruende for den som utsettes for verbal
utagering (3). Ved affekter som frykt, sinne og angst vil de som
vanligvis mentaliserer godt, få redusert evne til å forstå den
andre (1). Mentaliseringsevnen hemmes av sterke følelser. Om vi
stresses nok kan vi oppleve å falle fra sindig refleksjon til
utagering; med beskrivelser som at det «gikk i svart», «jeg
klikka», «jeg ble blank», «mistet besinnelsen» og så videre (1).
Målet er at vi skal øke evnen til å tåle uten umiddelbart å måtte
handle (3).
Mentaliseringsbasert tilnærming fokuserer ofte på
misforståelsen som kan oppstå i samhandling. Det innebærer at man
stopper opp og ser seg tilbake og forsøker å lære av feil, samt at
man ser verdien av å si unnskyld eller beklage misforståelser. Man
engasjerer seg i misforståelsene, og ser betydningen av å rette opp
misforståelser og elendighet (1). Informanten ga pasienten mulighet
til å si fra om det var noe som var uklart, og tilbød seg å
forklare på nytt.
I en god relasjon eller endringsfokusert samtale er informanten
opptatt av ikke å være normativ. Han må lytte, gi adekvat feedback
og være oppmerksom på hvor pasienten vil hen i dialogen, slik at de
sammen kan finne løsning på det som er problemet.
Avmakt.
På spørsmål om hvordan informanten klarte å jobbe innenfor dette
feltet i en årrekke, svarte han ydmykt at han lærte masse om seg
selv. I tillegg hadde han troen på at han utgjorde en forskjell for
pasientene når han virkelig ble kjent med dem og så dem.
Informanten fryktet kjente begreper som utbrenthet, compassion
fatique og sekundærtraumatisering (4). Han fortalte at noen ganger
kunne humøret påvirke familielivet. Spesielt konfliktfylte
pasientrelasjoner kunne være belastende, og han hadde opplevd at
noen truet ham direkte, med blodige hender, og med sanksjoner mot
hans familie. Noen ganger når pasienter ruset seg ukritisk eller
hadde dødd, naturlig eller ved selvmord, følte han seg mislykket
som behandler, inkompetent og lite flink. Han hadde selv opplevd å
få unngåelsesatferd og trekke seg tilbake fra sosiale sammenhenger.
Han var klar over faren ved å selvmedisinere seg når han fikk
fysiske reaksjoner som hjertebank og søvnproblemer. Det underlige
var at han aldri vurderte sykemelding for å få en timeout selv. Han
smilte da han sa at han ville veiledet andre til en timeout.
Mestring.
Mestring av avmakt er å identifisere kilden til avmakten og
gjøre noe konstruktivt med det. Man må forsøke å forstå i detalj
det som skaper avmakt og hva som gjør at man ikke blir forstått
eller å få andre til å forstå hvordan man har det. Man må unngå å
være forutinntatt eller forutsette hva som kommer til å skje i
negativ forstand (3).
Å arbeide med ny mestring for å få kontroll over følelsene som
oppstår, er bevisstgjøring og trening. Man skal forsøke å unngå
avmaktens to «mestringsgrøfter»: tilbaketrekning eller angrep (3).
Informanten pleide å si ifra om han syntes det som ble sagt var
ubehagelig, eller om han ble sint, redd, irritert eller ble
frustrert selv, eller hvis det ble vanskelig å føre en god og
konstruktiv samtale. God mestring av avmakt vil nesten alltid være
det å snakke, sette ord på det man mener og føler på en god og klar
måte og være lydhør for andres meninger og følelser (3). Gamle
reaksjonsmønstre som før har vært virksomme eller nødvendige for å
holde ut en følelse, på tross av at den ikke lenger virker eller er
konstruktiv, skal endres til å finne nye måter å mestre og tåle
følelser på (3). Mentalisering bidrar til å forstå våre følelser
bedre og å se disse i sammenheng. Gode mentaliserende egenskaper
gir oss hjelp til å regulere følelser. Når vi er preget av sterke
følelser som redsel, frykt, opphisselse eller sinne, så synker vår
evne til å mentalisere (1). Det er i tillegg en åpenbar sammenheng
mellom å være ruset og ha svekket mentaliseringsevne.
Konstruktivt.
Jeg har erfart at kjennskap til mentaliseringsbegrepet kan lære
oss å bli mer konstruktive og bedre i samhandling med andre
mennesker, da det kan bidra til å kontrollere egne følelser og
forstå andres følelser og affekter. Ved hjelp av
mentaliseringsbasert tilnærming kan vi møte andre med ytterligere
innlevelse og forståelse. Vi lærer å forstå oss selv utenfra og den
andre innenfra. Ved kjennskap til begrepet mentalisering vil
tjenesteyteren kunne være bedre forberedt på følelsene og
emosjonene som kan oppstå i møtet. Ved å lytte ekstra godt, vise
innlevelse og engasjement, ved å utforske følelsene og å forsøke å
forstå avmakten i møtet, kan pasienten oppleve samhandlingen
positivt og ny læring utvikles. Rusfeltet trenger terapeuter med
tålmodighet, som gjennom økt personlig kompetanse og faglighet, kan
tilby behandling av høy faglig standard til pasientene.
Jeg tror kunnskap om mentaliseringsbegrepet vil være nyttig for
meg i møte med LAR-pasienter i fremtiden, for å forstå
utfordringene og avmakten i samhandlingen. Ved hjelp av
mentalisering, sunn fornuft og kunnskap om de uskrevne reglene kan
jeg se, lytte og forstå pasientene bedre og bli en bedre,
profesjonell behandler.
Referanser:
1. Straand S. Samhandling som omsorg. Oslo:
Kommuneforlaget, 2011.
2. «Den Nasjonale retningslinjen for
Legemiddelassistert rehabilitering ved opioidavhengighet IS 1701:»
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-retningslinje-for-legemiddelassistert-rehabilitering-ved-opioidavhengighet/Sider/default.aspx
(Nedlastet: 20.03.2013).
3. Isdal P. Meningen med volden. Oslo:
Kommuneforlaget, 2012.
4. Bang S. Rørt, rammet og rystet.
Oslo:Gyldendal Akademisk,
2006.
0 Kommentarer