fbpx Når det intime blir offentlig Hopp til hovedinnhold

Når det intime blir offentlig

Om kvinners åpenhet om brystkreft og om markedsføring av brystkreftsaken.

Bakgrunn: Avhandlingen utfordrer åpenhetsideologien som i dag råder innen kreftomsorgen. Den retter også et kritisk søkelys på markedsføringen av brystkreftsaken som ofte synes å være basert på ideen om at målet helliger middelet. For noen tiår tilbake var brystkreft en fortiet sykdom. I dag oppfordres brystkreftrammede kvinner til åpenhet i det private så vel som det offentlige rom. Flere står frem i aviser, ukeblader og fjernsyn, og på Internett finnes utallige brystkreftblogger. Selve brystkreftsaken blir også markedsført i bredde og mangfold i det offentlige rom. Det hersker med andre ord en åpenhetsideologi omkring brystkreft i dag. Det finnes gode argumenter for åpenhet; blant annet sosial støtte, folkeopplysning og avtabuisering av sykdommen. Det er imidlertid reist få kritiske spørsmål vedrørende åpenhetsideologien.

 

Hensikt: Avhandlingen har to siktemål. Det ene er å skaffe innsikt i hvordan brystkreftrammede kvinner praktiserer og erfarer åpenhet. Har kvinner frihet til å velge væremåte, og opplever de at ikke å snakke om sykdommen blir akseptert på lik linje med det å snakke? Er erfaringer med åpenhet om egen sykdom utelukkende positive, eller har åpenhet også utilsiktede negative konsekvenser? Det andre siktemålet er å avdekke underliggende meninger i et utvalg brystkreftkampanjer.

 

Metode: To studier er gjennomført: Én kvalitativ intervjustudie med 28 brystkreftrammede kvinner samt én studie av et utvalg norske og internasjonale brystkreftkampanjer.

 

Resultat: Hovedfunnene i intervjustudien var at åpenhet så vel som lukkethet var uproblematisk når dette opplevdes som frie selvstendige valg for kvinnene. Det problematiske oppsto når de følte seg presset til åpenhet eller fikk dårlig samvittighet for å holde tilbake informasjon. De positive erfaringene med åpenhet var knyttet til sosial støtte og anerkjennelse, mens de negative var forbundet med grensekrenkelser og påminnelser om døden.

 

Konklusjon: Hovedfunnene i studien av brystkreftkampanjer var at disse i stor grad er markedsorienterte og vedlikeholder tradisjonell stereotyp kjønnsforståelse.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse