fbpx Betingelser for læring i simuleringen i praksis Hopp til hovedinnhold

Betingelser for læring i simuleringen i praksis

Opplæring for teambasert lungeredning i sykepleierutdanningen.

Bakgrunn: Avanserte pasientsimulatorer muliggjør simuleringsbasert teamtrening i akutte pasientsituasjoner.  Sykepleiere og sykepleierstudenter skal kunne utføre hjerte-lunge-redning, men mangler kompetanse i teambasert hjerte-lunge-redning. Simulering bedrer studentenes kunnskaper og ferdigheter i hjerte-lunge-redning, men få studier har undersøkt hva som er viktige forutsetninger for læring i simulering.

 

Hensikt: Overordna hensikt var å utvikle kunnskaper om viktige forutsetninger for læring av teambasert hjerte-lunge-redning og bruk av halvautomatisk hjertestarter (DHLR) i simulering.

 

Metode: Studien har et utforskende og deskriptivt design. 81 sykepleierstudenter i tredje studieår, inndelt i 14 grupper, og fem veiledere fra sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger deltok. Data utgjorde 30 timer videoopptak fra alle deler av simuleringen; brifing, simulering av scenario og debrifing. Interaksjonsanalyse ble anvendt for å analysere brifingen og simulering av scenario, mens innholdsanalyse ble anvendt for å analysere debrifingen. Flere statistiske analyser ble anvendt for å analysere sykepleierstudentenes utførelse av DHLR i simulering.

 

Resultat: Funnene viser at viktige forutsetninger for læring i simuleringen er at veileder bygger bro mellom simulering og praksis, og klargjør hva som kan utføres, og ikke, i brifingen. Simuleringen må bygge på ferdigheter studentene har lært på forhånd. Kroppsspråket er viktig i simuleringen for å koordinere teamarbeidet, slik at alle får en felles forståelse av hvordan oppgavene skal utføres. Ingen av studentteamene utførte DHLR helt korrekt etter gjeldende retningslinjer, og observasjon av at andre simulerte DHLR og deltakelse i en debrifing forbedret ikke utførelsen.

 

Konklusjon: Studien viser at simulering er en komplisert aktivitet for sykepleierstudentene å mestre fordi de må håndtere både stimuleringens spesifikke forutsetninger og mestre utførelsen av teambasert DHLR. For at læringsmålene i simuleringen skal nås må veilederen gi entydige instruksjoner om hva simuleringen er en simulering av, og anvende ikke bare studentenes uttalte forståelse, men også deres viste forståelse for å korrigere utførelse av ferdigheter. Funnene indikerer at viktige forutsetninger for læring av teambasert DHLR ved bruk av simulering bør overveies ved planlegging, utvikling og implementering av metoden.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse