Fagutvikling i praksis
Fagutvikling er et viktig middel for å heve kompetansen i helsetjenesten, men krever ressurser, metodekunnskap og samarbeid.
Spesialisthelsetjenestens kjerneoppgaver er diagnostikk og behandling av pasienter, utdanning av helsepersonell, forskning og utvikling (1). Helsepersonelloven stiller krav til personalet i forhold til forsvarlig utøvelse av klinisk arbeid, og spesialisthelsetjenesteloven krever at virksomhetene sørger for at helsepersonell får nødvendig utdanning for å utføre sitt arbeid forsvarlig. Et godt kunnskapsgrunnlag er selve grunnmuren i helsetjenesten. Det forutsetter at både ansatte og ledere må holde seg faglig oppdatert for å utøve en forsvarlig helsetjeneste. Men hvilken plass har fagutvikling i den kliniske hverdagen?
Nye krav
De siste ti årene har jeg arbeidet med ulike FoU-oppgaver knyttet til fagutvikling og kompetanseutvikling blant personalet på sengeposter. Min erfaring er at det skjer mye fagutvikling på de ulike enhetene, men at det ikke alltid er planlagt, systematisert eller dokumentert. Spesialisthelsetjenesten har i løpet av de siste ti årene opplevd endringer av arbeidsmetoder, teknologi og organisering, og samtidig fått strammere økonomiske rammer. Dette stiller nye krav til personalet om kompetanse, kvalitet og effektivitet. En annen utfordring er at personalet ofte består av mange ulike faggrupper med forskjellig utdanning. Økonomiske ressurser og lite tid ut over direkte pasientarbeid begrenser også hva som er mulig å iverksette. Mitt inntrykk er at personalet mener det er viktig med fagutvikling, men at dette ikke blir prioritert fordi det ikke finnes nok ressurser eller ikke er tradisjon for å jobbe systematisk med fag- og kompetanseutvikling. Sykehuspersonale mangler tradisjonelt kompetanse på og erfaring med metodekunnskap (2). Skal vi utvikle sykepleiefaget og øke medarbeidernes kunnskap, må vi prioritere dette.
Hva er fagutvikling?
I dagligtalen er fagutvikling et «sekkebegrep» vi bruker om endringer som skjer i praksis og som er besluttet gjennomført. Begrepet brukes om forbedring av rutiner, prosedyrer, undervisningsopplegg, veiledning, ulike prosjekter, implementering av ny kunnskap, kvalitetsarbeid eller forskning. Ordet fagutvikling finnes ikke i ordlister og oppslagsverk (3) selv om det er mye brukt i hverdagsspråket for å beskrive en aktiv utviklingsprosess innen et fagområde. I mange sammenhenger er fagutvikling synonymt med kompetanseutvikling. Kompetanse omfatter de kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som har betydning for å gjennomføre en definert oppgave på en tilfredsstillende måte (4). Et annet begrep som ofte brukes synonymt med fagutvikling er forskning. Begge begrepene er knyttet til kunnskapsutvikling, men fagutvikling handler om å omsette eksisterende kunnskap eller viten i praksis, mens forskning har som mål å utvikle ny kunnskap (5). I den kliniske hverdagen er det behov for både fagutvikling og forskning. Blant annet viser kunnskapsbasert praksis (7) hvordan man i den kliniske hverdagen kombinerer fagutvikling med forskning når man utarbeider behandlingsplaner.
Personalet
Arbeidsplassens viktigste ressurs er personalet. Fagutvikling innebærer å arbeide systematisk med personalets kompetanse (8). Samordning og organisering av personalet er viktig for å stimulere og utnytte deres kompetanse. Hver enkelt medarbeiders teoretiske kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlige kompetanse utgjør til sammen personalets samlete kompetanse (8).
Kompetanseplan
Kompetanseplaner kan være et godt hjelpemiddel for planlegging og iverksetting av fagutvikling (6). Kompetanseplanlegging er en bevisst prosess som tar utgangspunkt i både ytre krav og forventninger (4). En kompetanseplan er et verktøy for å få en oversikt over eksisterende kompetanse og hva man ønsker å utvikle. I en kompetanseplan bør det komme tydelig frem hvem som har ansvar for å gjennomføre de ulike tiltakene i planen. Det krever en god struktur for hvordan man organiser arbeidsoppgaver, rutiner og planlegger turnus.
Ansvar
Ansvar for fagutvikling ligger hos enhetsledere, men mange poster har delegert dette til en egen person som har dette som sin spesialoppgave; assisterende enhetsleder, fagutvikler eller fagutviklingssykepleier. I en travel hverdag, hvor enhetsledere har mange oppgaver, vil en slik fordeling av arbeidsoppgaver kunne legge til rette for målrettet arbeid med kompetanseoppbyggende tiltak (9). For å få dette til å fungere best mulig bør det integreres i postens rutiner, og prioriteres både av ledere og personalet.
Metoder
Det er mange måter å arbeide med fagutvikling på. Metoden man
velger avhenger av hva man skal vektlegge og utvikle kunnskap i
forhold til. Metoder som ofte brukes er ulike former for
undervisning, veiledning eller prosjekter.
Undervisning blir ofte valgt for å utvikle kompetansen hos
personalet internt på posten. Men, undervisning er ikke
ensbetydende med læring og endring. Det er mange forhold som
påvirker dette. Motivasjon, interesse, forkunnskaper og holdninger
påvirker læringsresultatet (10). Det er individuelt hvor lang tid
det tar å lære seg noe (11). I tillegg skal man kunne anvende
kunnskapen i klinisk arbeid. E-læringsprogrammer kan være et godt
hjelpemiddel sammen med tradisjonelle metoder som undervisning,
gruppearbeid eller litteraturstudie. Dialogundervisning som
kombinerer både teori og refleksjon er en annen metode som kan være
hensiktsmessig å bruke (12). Det er også viktig å ta utgangspunkt i
personalets kompetansenivå når man planlegger undervisningen, slik
at flest mulig får tilegnet seg ny kunnskap. Undervisning som ikke
er tilpasset personalets behov eller faglige nivå, kan virke mot
sin hensikt hvis nivået ligger for høyt eller blir for elementært
(13).
Veiledning er en nyttig fagutviklingsmetode. Veiledning gir rom
for å reflektere over egne erfaringer og følelser i møte med
pasienter, og kan bidra til å finne løsninger på utfordringer og
problemer på en slik måte at man kan få økt innsikt, forståelse og
kunnskap (14). Veiledning kan bidra til å utvikle både hver enkelt
medarbeider og hele postens faglige kompetanse (14). Veiledning har
betydning for å kunne sette ord på og reflektere over egne
erfaringer i forhold til eget arbeid (15). Men det er ikke alle
arbeidsplasser som har tilbud om dette. Veiledning er en
fagutviklingsmetode som er lite ressurskrevende i forhold til andre
metoder, da dette kan organiseres i tilknytning til post, enten i
gruppe eller individuelt.
Prosjekt er også en metode som er mye benyttet i fagutvikling.
De siste årene har det blitt mer vanlig å gjennomføre endrings-,
utviklingsprosesser og forskning gjennom prosjektorganisering (16).
Et prosjekt er en målbestemt oppgave hvor oppdraget er definert på
forhånd og har begrenset varighet (17). Planleggingsfasen er den
viktigste fasen i et prosjekt, og det er viktig å sette av god tid
til dette. En prosjektplan er prosjektets viktigste
styringsdokument, og med på å sikre at prosjektet gjennomføres på
en god måte (16). Prosjektplanen skal beskrive bakgrunn, mandat,
prosjektledelse, målet med prosjektet, og hvor lenge det skal vare.
Valg av prosjektleder er også viktig (18). Prosjektorganisering
krever god struktur og planlegging både før, under og etter
gjennomføring.
Utfordringer
Det er mange ulike utfordringer rundt det å arbeide systematisk
med fagutvikling på postnivå. Det er vesentlig at personalet er
bevisste på at de har et eget ansvar for kompetanseheving og at de
har evne til å planlegge ulike oppgaver. I tillegg er det viktig at
man tilrettelegger for å gjennomføre fagutviklingstiltak (9). Et
system som har gode strukturer for å ivareta pasienter og personale
og samtidig prioriterer fagutvikling, vil kunne sikre et mer
kompetent personale og bedre kvalitet på behandlingstilbudet.
Metodekunnskap er avgjørende for å arbeide med
fagutviklingsoppgaver. For å ivareta dette har vi i Avdeling for
psykosebehandling og rehabilitering etablert et fagutvikingsforum
to ganger i halvåret der vi diskuterer fag. Forumet er en felles
møteplass for ledere og personale på postene som har
fagutviklingsoppgaver, hvor de kan utveksle erfaringer og diskutere
faglige spørsmål. For å gi personalet mer metodekunnskap, er det
utarbeidet en veileder for personalet i bruk av ulike
fagutviklingsmetoder (6).
Endringsstrategier er en annen utfordring i fagutvikling.
Personalet er den viktigste brikken i fagutviklingsarbeid. En
viktig lederoppgave er å tilrettelegge og skape et godt miljø for
utvikling og endring, og ivaretakelse av personalet er en sentral
lederoppgave i denne sammenhengen (19). Endringer kan ofte skape
usikkerhet og oppfattes som en trussel av personalet. Det er viktig
å legge til rette for åpen dialog mellom personalet og ledelsen
underveis i prosessen (2). Et godt arbeidsmiljø bidrar til at
personalet opplever trygghet i eget arbeid, og til at de kan
oppleve endringer som noe positivt (13). Mange har erfart at
prosjekter har vært igangsatt uten at man har klart å gjennomføre
det som var intensjonen. Ofte kan endringsprosesser sammenfalle med
andre viktige utviklingsprosesser i en og samme enhet, slik at
prosessene konkurrerer med hverandre eller ikke blir videreført
(20). Det er viktig å sette av nok tid til å tilegne seg ny
kunnskap i en organisasjon. Det kan ta opptil tre til fem år før ny
praksis er integrert (21).
Implementering av ny kunnskap eller rutiner og å få til varige
endringer kan være en utfordring (2). Mange gode tiltak har blitt
avsluttet uten at man har klart å implementere tiltaket. Uklare
mål, dårlig ledelsesforankring, mangel på ressurser og stramt
tidsskjema er ofte de vanligste hindringene for en vellykket
implementering (2).
Avslutning
Et godt kunnskapsgrunnlag er selve grunnmuren i helsetjenesten, og det er mange måter å forstå og arbeide med fagutvikling på. For å få til gode faglige utviklingsprosesser, er det viktig å øke kompetansen om hvordan man kan arbeide med fag- og kompetanseutvikling. Økt kunnskap og bruk av ulike undervisningsmetoder, veiledning satt i system og kunnskap om prosjektorganisering på postnivå vil være nyttige redskaper i den kliniske hverdagen. Systematisk fagutviklingsarbeid er viktig for å heve sykepleien, både faglig og kvalitetsmessig. Dette er et viktig lederansvar. Tilrettelegging, prioritering og planlegging er avgjørende for å få til gode utviklingsprosesser. Hvor god behandling og oppfølging pasientene får, er avhengig av hvor dyktig hver enkelt medarbeider er. Kompetanseutvikling bør derfor omfatte både hver enkelt medarbeider og posten eller avdelingen som helhet. Økt fagutvikling vil gi dyktigere medarbeidere og bedre pasientbehandling.
Litteraturliste
1. Norges offentlige utredninger. Pasienten først! – ledelse og
organisering i sykehus. NOU 1997: 2. Oslo: Sosial- og
helsedepartementet, 1997.
2. Sørås I. Organisasjonsutvikling i sykehus: Oslo:
Universitetsforlaget 2007.
3.
www.ordnett.no. (3.11.2011).
4. Lai L. Strategisk kompetansestyring. Bergen: Fagbokforlaget,
2006.
5. St.meld. nr. 28 (1988-89) Helse og omsorgsdepartementet. Om
Forskning.
6. Løvsletten M. Fagutvikling, veileder i metoder og
muligheter. Sykehuset Innlandet 2010.
7. Nortvedt M, Jamtvedt G, Graverholt B, Reinar LM. Å arbeide
og undervise kunnskapsbasert. Oslo: Norsk Sykepleierforbund, 2007.
8. Skau GM. Gode fagfolk vokser – Personlig kompetanse i arbeid
med mennesker: Oslo: Cappelen Akademiske Forlag, 2005.
9. Christensen B, Carlsen TC, Jensen K.
Fagutviklingssykepleieren som brobygger mellom forskning og klinisk
praksis. Sykepleien Forskning 2009; 2: 100–106.
10. Bjørklund B. Å være lærer for voksne. Oslo: Cappelen, 1999.
11. Dalin Å. Veier til den lærende organisasjon. Oslo: Cappelen
Akademiske Forlag, 1999.
12. Nysveen K, Nordby K, Brattrud TL, Granrud A. Miljøterapi i
psykisk helsevern – et prosjekt verdig. Vallset: Oplandske
Bokforlag, 2011.
13. Larsen RP. Teamutvikling – teambygging og teamarbeid. Oslo:
Cappelen akademisk forlag, 2007.
14. Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. Bergen:
Fagbokforlaget, 2005.
15. Svendsen I. Veiledning som helsefremmende bidrag.
Masteroppgave i rådgiving Trondheim: NTNU, 2011.
16. Aasebø Hauken M. Hva er et godt prosjektarbeid, Sykepleien
2009; 17: 62–65. 2009.
17. Jessen SA. Prosjektledelse trinn for trinn – En håndbok i
ledelse av små og mellomstore prosjekter. Oslo:
Universitetsforlaget, 2008.
18. Aasebø Hauken M. Sykepleier som prosjektleder. Sykepleien
2010; 1: 55–57.
19. Martinsen ØL. Perspektiver på ledelse. Gyldendal
Akademiske, 2004.
20. Løvsletten M. Evalueringsrapport Ambulant
Dobbeltdiagnoseteam 2004–2007. Sykehuset Innlandet 2008.
21. Bastøe PØ, Dahl K, Larsen E. Organisasjoner i utvikling og
endring. Oslo: Gyldendal forlag
2002.
0 Kommentarer