Etisk utfordrende å forske på demens
Vi trenger å vite mer om demens, men forskning på området støter på mange etiske problemstillinger.
Det er stadig flere mennesker som får diagnosen demens, både i Norge og på verdensbasis (1,2). Behovet for forskning på disse sykdommene er derfor stor, både når det gjelder eventuell forebygging, behandling, og ikke minst pasientenes subjektive opplevelser av sykdommen. Selv om man er enig om at det er nødvendig å lære mer om diagnosen, støter man på flere etiske problemstillinger både før, under og etter gjennomføring av et forskningsprosjekt. I denne artikkelen vil jeg gjøre rede for hvilke forskningsetiske utfordringer man må ta høyde for når man ønsker å gjennomføre forskning som omfatter personer med demensdiagnose.
Sårbare
Personer med en demensdiagnose betraktes som en sårbar gruppe i
forskningsetisk sammenheng. Demente personer har i stor grad
tidligere blitt neglisjert som forskningsdeltakere, grunnet den
kognitive svikten som følger med sykdommen (3). Å anta at personer
med demens ikke kan delta i forskning bidrar til negative
holdninger til dementes samtykkekompetanse. Samtidig kan dette
ekskludere at de involverte får muligheten til å delta i viktig
forskning de selv kan dra nytte av (4). Forskning som omfatter
personer med en demensdiagnose er derfor veldig viktig, slik at
deres stemmer kan bli hørt (5). Men samtidig vil det sette dem og
deres familie i en sårbar situasjon fordi sykdommen i så stor grad
påvirker deres liv, samt truer deres identitet, autonomi og
uavhengighet (3,5,6,7).
Grunnet stor økning av personer med demens, har søkelyset i
forskningsmiljøene skiftet. Spørsmålet er ikke lenger om vi skal
inkludere personer med demens, men hvordan vi best mulig kan
utvikle kunnskap om sykdommen (3,4,5). Noen forskere går så langt
at de mener det er uetisk å ikke inkludere personer med demens i
forskning. De som lever med diagnosen, kan bidra med ny innsikt
gjennom sine erfaringer med sykdommen (4,8). Den nasjonale
forskningsetiske komité for medisin og helsefag (NEM) understreker
at et forbud mot å inkludere personer med demens i forskning vil
bidra til å gjøre dem mer sårbare (9). Å utelukke personer med
demens fra å delta i forskning vil svekke deres egenverd. Men hvis
forskningen blir utført på en etisk og hensiktsmessig måte vil
dette bidra til å øke følelsen av egen verdi hos personer
diagnostisert med demens (3,10).
Norske forskere må rette seg etter «Helseforskningslovens § 18»
og NEM’s forskningsetiske retningslinjer (9), som poengterer at
forskning på ikke-samtykkekompetente voksne kun kan gjennomføres
hvis eventuell risiko og ulempe for forskningsdeltakeren er
ubetydelig. Risiko er regnet som minimal når nivået kan
sammenliknes med det personen vil møte i sitt daglige liv, som
regnes å være vanlig for den gruppen personene hører innunder (4).
Forskning som omfatter mennesker kan oppfattes som en trussel mot
integriteten, og velværet til forsøkspersonene, selv om den blir
utført i henhold til forskningsetiske prinsipper (5).
Helsinkideklarasjonen uttrykker at når det gjelder forskning
som omfatter mennesker, skal hensynet til forskningsdeltakernes
velferd gå foran vitenskapens og samfunnets interesser (11).
Frivillig, informert samtykke
Informert samtykke har de siste årene vært sentralt når man vil
inkludere personer med demens i forskning (5). Hellström et al. (3)
anser selvbestemt samtykke som den største utfordringen innen
forskning på personer med demens. Selv om en person har fått
diagnosen demens vil det ikke automatisk føre til at personen ikke
er kompetent til å samtykke. Kompetansen må vurderes ut ifra hvilke
utfordringer man står ovenfor og hvilke samtykker som eventuelt er
nødvendig (12). Tanken om informert samtykke ble spesielt viktig
når det på 1990-tallet ble satt søkelys på demente personers
subjektive opplevelse av sykdommen og livet sitt (5). Frivillig,
informert samtykke er basert på det forskningsetiske idealet om å
verne om individets autonomi. Slik får forskningsdeltakeren makt
over en situasjon hvor vedkommende kanskje føler seg som den
svakeste parten (13). Gjennom informert samtykke verner man om, og
viser at man respekterer, en persons autonomi, samt sikrer seg at
deltakere er både frivillig og informert. Forskningsdeltakerne er
derfor avhengig av «dekkende» informasjon om prosjektet, for å være
i stand til å gi et fullstendig frivillig og informert samtykke
(4,5), som er et av grunnprinsippene i de forskningsetiske
retningslinjene (9). «Dekkende informasjon» skal inneholde
detaljert informasjon om hvordan studien skal gjennomføres, de
fordeler forskningen kan gi som direkte kan berøre personen, og
eventuell risiko dette kan medfører for forsøksdeltakerne
(4,13,14). I NEM’s retningslinjer (9) står det at forskere bør
bruke mer tid på å informere og sørge for at informasjonen blir
forstått, når det gjelder forskning som omfatter sårbare grupper,
som for eksempel personer med diagnosen demens.
Informert samtykke er ofte gjenstand for bekymring blant
forskere innenfor dette forskningsfeltet (3). Selv om forskeren tar
alle forskningsetiske forholdsregler med hensyn til «dekkende»
informasjon, vil det være vanskelig for forskeren å vite om
deltakerne fullt ut har forstått all informasjonen som er gitt.
Dette er en problemstilling som omfatter samtykkekompetente voksne,
så vel som deltakere som deltar ved hjelp av formynder (15).
Informasjon til personer med demens eller formyndere bør derfor gis
både skriftlig og muntlig, med rom for å stille spørsmål til
forskeren, før samtykke blir gitt (3,5,15). Hvis
forskningsprosjektet strekker seg over tid, bør man informere om
muligheten til å trekke seg før hvert enkelt møte (3). Hvis man gir
skriftlig informasjon, er det viktig at man bruker et språk man kan
anta at leseren forstår (15). Demens er ikke en spesifikk sykdom,
men en samlet betegnelse for en gruppe hjernesykdommer som oftest
oppstår ved høy alder. Felles for alle disse sykdommene er
symptomer som for eksempel svikt i mentale funksjoner og
forandringer i følelsesmessige reaksjoner og atferd. Dette medfører
blant annet hukommelsessvikt, problemer med konsentrasjon,
oppmerksomhet og problemløsning (7). «Mini Mental State
Examination» (MMSE) er et eksempel på et offentlig anerkjent
verktøy for å vurdere samtykkekompetanse og mental kapasitet
(5,15). MMSE brukes blant annet for å avdekke demens hos en person
(16). Testen inneholder enkle spørsmål som for eksempel årstid,
måned og år. Samtidig skal personen blant annet huske tre lette ord
og lese og forstå en kort setning (17).
Resultatene fra studien til Warner et al. (15) viste at selv om
disse målingene av mental kapasitet var et kriterium for å kunne
bestemme samtykkekapasiteten til en deltaker, viste de også
begrensninger. MMSE som verktøy gir ingen mulighet for personene
med demens til å fortelle om sine liv, erfaringer og ønsker (3).
Det foreslås derfor at det utvikles mer pålitelig forskning ved
bruk av MMSE. Måleverktøy for grader av kognitiv svikt bør
tilpasses hver enkelt undersøkelse, for om best mulig få et bilde
av hver enkelt deltaker og hvilken kapasitet de innehar, og for å
unngå skjevheter i utvalget som kan gi resultater som ikke
samsvarer med virkeligheten (3,15). Når det gjelder å utvikle mer
omfattende tester er det også, ifølge Karoliussen (16), ønskelig
blant mange eldre med en mer omfattende test for å kartlegge deres
kognitive funksjon. I tillegg er det hevdet at disse målingene i
seg selv oppleves som truende for personen som undersøkes og kan
derfor påvirke resultatet. Prinsippet bør være at man er kompetent
til det motsatte er bevist, og at man kan være kompetent på noen
områder, selv om man ikke er det på alle (3). I tillegg er det
dokumentert at personer med demens selv med en høy grad av mental
svikt kan oppleve øyeblikk av klarhet som kan påvirke resultatene i
forskning (3,12,18). Å ha samtykkekompetanse krever mer enn å være
kognitivt i stand til å ta en beslutning. Man må i tillegg forstå
og være klar over konteksten i beslutningen. Forskerens ansvar
ligger i å tilpasse informasjonen til situasjonen, slik at
deltakeren forstår konteksten (4,15). Samtykkekompetansen kan falle
helt eller delvis bort dersom personen grunnet psykiske eller
fysiske problemer, demens eller psykisk utviklingshemming ikke er i
stand til å forstå hva samtykket innebærer (15,19).
Formynderskap
Et familiemedlem er ofte ansett som det naturlige valget i
rollen som formynder eller medsamtykketaker i forskningsetiske
problemstillinger (4,8,12). Samtidig kan det være utfordrende hvis
pårørende har forutinntatte meninger, eller urealistiske
forventninger til formynderrollen. Noen vil rett og slett slippe
byrden av å ha ansvaret for å ta beslutninger på vegne av andre
(8). 91 prosent av spurte medlemmer (n=117) i svenske
forskningsetiske komiteer anså et familiemedlem for å være den
beste formynderen, mens kun 1 prosent mente at kvalifisert
helsepersonell kunne ta på seg oppgaven. En lege som er involvert i
pasientens behandling kan aldri opptre som formynder (19,22). Dette
støttes av Slaughter et. al. (4), som sier at man ikke kan være
formynder hvis man står i en forskningsmessig interessekonflikt. En
formynder må kjenne pasienten så godt at han eller hun uten tvil
kan vite hva pasienten selv ville valgt i en lignende situasjon
(8).
Pierce (6) mener at formynderskap er med på å undergrave
autonomien til personen med demens, fordi formynderen tar
avgjørelser på vegne av en annen person, med sin egen mening av hva
som er i personens beste interesse som eneste rettesnor. Det kan
være en stor utfordring å ta avgjørelser på vegne av en annen
person, basert på hva man tror personen ville ha gjort selv, før
vedkommende fikk diagnosen. Her må man utelukkende prøve å tenke på
hva personen selv ville ha valgt (4). Det kan hende at personer med
demens som har et ønske om å delta i forskning kan bli nektet denne
retten, spesielt hvis det eksisterer konflikter mellom personens
ønsker og formynderens meninger (6). Selv om formynderen gjør et
valg på bakgrunn av hva den ikke-samtykkekompetente ville ha gjort
før han fikk diagnosen, er det likevel ikke sikkert dette er det
valget personen med demens ville tatt i dag, om han hadde hatt
samtykkekompetanse (4).
Dagens eksisterende formynderrolle kan regnes som
paternalistisk (3,13,20). Det kan virke som om de forskningsetiske
komiteene ser på maktforholdet mellom forskeren og informanten som
mer potensielt skadelig enn maktforholdet mellom informanten og
formynderen (13). Spesielt med tanke på at forskeren ikke har noen
mulighet til å vite hva som er til personens beste utover hva
formynderen bestemmer (3). Juritzen et al. (13) spør hvem som skal
bestemme over dem som bestemmer og er ikke overbeviste om at
forskningskomiteene løser problemet med asymmetri i maktbalansen.
Helseforskningsloven (14) er derimot meget klar på dette punktet.
Den krever at når det gjelder personer uten samtykkekompetanse skal
det ikke være mulighet for at vedkommende vil motsette seg
deltakelse, hvis vedkommende fortsatt hadde hatt
samtykkekompetanse. Loven krever også at forskningen ikke kan
utføres på andre enn ikke-samtykkekompetente deltakere for å finne
svar på de problemstillingene studien har som hensikt. «Stemmen»
til personen med demens må inkluderes i bestemmelsene om deltakelse
i en forskningsstudie. Det betyr at selv om formynderen tar den
endelige avgjørelsen om deltakelse, er det viktig at personen med
demens konsulteres før avgjørelsen tas (4).
I vårt samfunn der stadig flere bor alene, vil spørsmålet om
formynderskap måtte gjennomgå et moralsk skifte. Et mulig
alternativ til å løse formynderproblematikken kan være «Advance
Research Directive (ARD)». ARD gjør det mulig å ivareta en persons
selvbestemmelsesrett ved deltakelse i forskning, selv etter at
personen blir regnet som ikke-samtykkekompetent (6,12). ARD er kort
beskrevet et samtykke som er forfattet og underskrevet mens en
person fortsatt kan regnes som samtykkekompetent. Hvis det er fare
for at en person kan miste sin samtykkerett, kan man gjennom ARD
samtykke til framtidig forskning, eller utvide sitt samtykke til
allerede pågående forskning, som vil gjelde etter at personen er
regnet for å være ikke-samtykke kompetent (6). Et problem som kan
oppstå er hvis personen ikke husker å ha gitt sitt samtykke og
kanskje ikke godtar sitt eget samtykke (12).
Som erklært ikke-samtykkekompetent er det kun mulig å delta i
lavrisikoforsøk, og bare hvis formynderen også samtykker (4,6). ARD
kan være et alternativ for samtykkekompetente personer med demens,
som forventer kognitiv svekkelse og vil ta beslutninger om
framtidig deltakelse i forskning, før bestemmelser om
lavrisikoforsøk og formynderskap inntreffer. Man kan også bestemme
sine formyndere og beskrive sine personlige synspunkter til hjelp
for formynderen i framtiden. ARD vil da regnes som samtykke fra en
kompetent person, selv etter at personen opplever kognitiv
svekkelse.
Forskningmetode
Hos personer med en demensdiagnose er intervju den mest utbredte
forskningsmetoden (5). Det kvalitative forskningsintervjuet søker
kunnskap om verden sett igjennom informantenes øyne, og målet er å
finne betydningen av folks erfaringer og subjektive opplevelser
(21,22). Det er viktig at forskeren greier å skape en ramme rundt
intervjuet hvor dette blir naturlig for informanten å fortelle om,
for eksempel ved at forskeren kan garantere fullstendig anonymitet
(22). Intervju som utføres i hjemmet til informanten vil gi
informanten trygghet og en følelse av autonomi. Forskeren vil være
en gjest i informantens hjem og må opptre deretter. Småprat og bruk
av humor kan bidra til at atmosfæren blir mer avslappet (3,5). Det
er dokumentert at personer med langt framskreden demens kan oppleve
øyeblikk med klarhet i kjente og kjære omgivelser (18). Selv om
intervju er en form for samtale mellom personer, må det ha struktur
og det må være en klar hensikt med intervjuet. Dette kan man oppnå
ved hjelp av en intervjuguide (21). En intervjuguide bør inneholde
detaljerte stikkord om tema, men ikke være for fastlåst slik at
informanten selv kan fortelle fritt. Det er informantens egne ord
som skal skape bildene (22).
Intervjueren befinner seg i en maktposisjon. Det er forskeren
som bestemmer tema for samtalen og som kan styre samtalen ved hjelp
av intervjuguiden (21). Hver forsker har, i samsvar med de
forskningsetiske retningslinjene, ansvar for å ta hensyn til
informantenes egeninteresse. Forskeren må respektere signaler som
stress og uvilje mot fortsatt å delta i forskningen (2,8), og det
er viktig at forskeren har utviklet en sensitivitet som intervjuer
(5, 21,22). Samtykke om deltakelse må derfor pågå gjennom hele
intervjuprosessen (3). For å kunne kjenne personens stresstegn er
det viktig å ha kunnskap om individet og sykdommen og om hvordan
symptomene påvirker hver enkelt person (5,7). Dette kan løses ved å
involvere pårørende i intervjuprosessen, eller ved hjelp av
helsepersonell som kjenner pasienten godt. Felles intervju med
personen med demens og hans pårørende kan føles tryggere, selv om
det også kan virke hemmende. Det kan være vanskelig for en person
med en demensdiagnose å formidle tanker om for eksempel sorg og
savn i et fellesintervju med pårørende. Det kan også være
vanskeligere for den demente personen å gi uttrykk for sine
egentlige meninger i et fellesintervju. Han eller hun kan velge å
fortelle hva de tror pårørende vil høre, i stedet for å gi uttrykk
for hva de virkelig mener eller føler om sin situasjon (5). Hvis
forskeren ønsker å foreta en observasjonsstudie, er det fortsatt
avgjørende å innhente et frivillig, informert samtykke av
informanten selv eller formynderen hvis personen er erklært
ikke-samtykkekompetent. Det kan være fristende å tenke at
forskningsmaterialet vil bli mer spennende hvis observasjonen
foregår i skjul, men dette strider imot de forskningsetiske
retningslinjene (9,14,21).
Litteratur
1. Nasjonalt folkehelseinstitutt (2009). Fakta om demens.
http://www.fhi.no/artikler?id=72828 (08.11.11)
2. Alzheimer’s Disease International (2011). Statistics.
http://www.alz.co.uk/research/statistics (09.11.11)
3. Hellström I, Nolan M, Nordenfelt L, Lundh U. Ethical
and Methodological Issues in Interviewing Persons with Dementia.
Nursing Etichs 2007;14(5): 608–619.
4. Slaughter S, Cole D, Jennings E, Reimer MA. Consent and
Assent to Participate in Research from People with Dementia.
Nursing Etichs 2007;14(1): 27–40.
5. Pesonen H, Remes AM, Isola A. Ethical Aspects of
Researching Subjective Experiences in Early-Stage Dementia. Nursing
Etichs 2011;18(5): 651–661.
6. Pierce R. A changing landscape for advance directives
in dementia research. Sosial Science & Medicine
2010;70:623-630.
7. Rokstad AMM. Mental aktivitet. I: Eldre, aldring og
sykepleie. 2. utg. Karoliussen M, Smeby KL, red. Oslo: Gyldendal
Akademiske, 1997: 527–622.
8. Peterson G, Wallin A. Delade meninger i
forskningsetiska frågor som rör patienter med demens – Enkätstudie
bland medlemmer i forskningsetiska kommitèer. Läkartidningen
2004;101 (20): 1810–1812.
9. Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og
helsefag (NEM). (2005). Retningslinjer for inklusjon av voksne
personer med manglende eller redusert samtykkekompetanse i
helsefaglig forskning.
http://www.etikkom.no/no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Medisin-og-helse/Redusert-samtykkekompetanse/ (10.11.11)
10. Higgins PA, Daly BJ. Knowledge and Beliefs of Nurse
Researchers About Informed Consent Principles and Regulations.
Nursing Ethics 2002;9(6): 663–671.
11. Verdens legeforening (2008). Ethical Principles for
Medical Research Involving Human Subjects (Helsinkideklarasjonen).
http://www.etikkom.no/no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Medisin-og-helse/Helsinki-deklarasjonen/ (10.11.11)
12. Gove D. Ethical and legal approaches to Alzheimer’s
disease. I Alzheimer’s disease: policy and practice across Europe,
red. Warner M, Longley M, Furnish S, Lawlor B. 2002;27-60. United
Kingdom: Radcliffe Medical Press Ltd.
13. Juritzen TI, Grimen H, Heggen K. Protecting vulnerable
research participants: A Foucault-inspired analysis of ethics
committees. Nursing Ethics 2011;18(5): 640–650.
14. Helseforskningsloven §18.
http://www.lovdata.no/all/hl-20080620-044.html#18 (03.11.11)
15. Warner J, McCarney R, Griffin M, Hill K, Fisher P.
Participation in dementia research: Rates and correlates of
capacityto give informed consent. J Med Ethichs 2008;34:167-170
16. Karoliussen M. Aktivitet og hvile. I: Eldre, aldring
og sykepleie. 2. utg. Karoliussen M, Smeby KL, red. Oslo: Gyldendal
Akademiske, 1997: 437–526.
17. Strobel C, Engedal K. Norsk-Revidert Mini Mental
Status Evaluering (MMSE-NR). Demensutredning i
kommunehelsetjenesten. Aldring og helse – Nasjonalt
kompetansesenter. Helsedirektoratet, 2009.
18. Normann H, Asplund K, Karlsson S, Sandman P, Norberg
A. People with severe dementia exhibit episodes of lucidity. A
population-based study. Journal of Clinical Nursing
2006;15:1413-1417.
19. Pasientrettighetsloven §4-3.
http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#4-3 (03.11.11)
20. Tschudin V. Experiences of Ethics Committees. Nursing
Ethics 2001;8(2): 142–151.
21. Kvale S, Brinkmann S. Det kvalitative
forskningsintervju. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademiske, 2009.
22. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning.
2 utg. Oslo: Universitetsforlaget,
2003.
0 Kommentarer