Mobilisering og styrking av egne krefter i selvhjelpsgrupper
Nytt fra internasjonal forskning presentert og kommentert av Anners Lerdal, redaktør i Sykepleien Forskning og førsteamanuensis ved Høgskolen i Buskerud
Mobilisering og styrking av egne krefter i selvhjelpsgrupper for kvinner med brystkreft fremmer læring og styrker bedringsprosesser. Dette er konklusjonen i en studie som hadde til hensikt å utforske mobilisering og styrking av egne krefter (empowerment) i selvhjelpsgrupper og beskrive deres praktiske verdi. Det ble brukt et aksjonsforskningsdesign hvor forskeren samlet data både som deltakende observatør i gruppene og ved bruk av fokusgruppeintervjuer. Kvinner i rehabiliteringsfasen etter brystkreft, og som var 69 år eller yngre, ble invitert til å delta. Deltakerne ble rekruttert mens de var innlagt på sykehus, på etterkontroll på kirurgisk poliklinikk eller på onkologisk poliklinikk hvor de fikk cytostatikabehandling. Totalt deltok 18 kvinner fordelt i grupper på fem til syv personer. Kvinnene deltok både i selvhjelpsgruppene og i fokusgruppeintervjuene. Hver gruppe ble intervjuet tre ganger. Observasjonsdataene ble lagt til grunn for å beskrive gruppekulturen, forholdene kvinnene imellom og gruppeprosessen. Gruppemøtene varte 90 minutter og fant sted ukentlig i fire måneder. Sammen med forskeren deltok en spesialist i gruppeprosesser som hadde som oppgave å stimulerte til fri dialog mellom deltakerne og å motvirke negative gruppeprosesser. Studien identifiserte læring som en hovedkategori. Læring ble beskrevet som en sirkulær og integrert prosess bestående av bevisstgjøring, tilegnelse av kunnskap, læring av andres erfaringer og økt selvinnsikt. Kvinnene opplevde at gruppemøtene bidro til økt bevissthet over egen styrke, økt personlig kontroll og bedret evne til å klare dagliglivet og å forhandle med helsesystemet. De tilegnet seg kunnskap om sykdommen. Ved at deltakerne i hver enkelt gruppe var i ulike behandlingsstadier, kunne kvinnene som hadde fullført behandlingen utveksle nyttig informasjon til andre i gruppen.
Referanse
Stang I, Mittelmark MB. Learning as an empowerment process in breast cancer self-help groups. J Clin Nurs; doi: 10.1111/j.1365-2702.2008.02320.x
Kommentar
Det er uklart hvor stor betydning de to helsearbeiderne hadde for deltakernes bedringsprosesser. Etter behandling for brystkreft vil kvinnene normalt være i en bedringsprosess. I forskningssammenheng er det interessant å stille spørsmål om for eksempel kvinnene ville ha like stort utbytte av å treffes regelmessig uten at helsepersonell var til stede.
0 Kommentarer