Håp øker mestring
Min erfaring som sykepleier har jeg fra barneavdelingen på
Ullevål sykehus, der jeg har jobbet med barn som har hatt diagnosen
kreft, og deres familier. Jeg har sett mennesker mestre
kreftdiagnosen med dens utfordringer på ulike måter. Det som
spesielt har opptatt meg, har vært hvordan håpet har gjort seg
synlig hos de ulike familiene; Det ser ut til å være svært viktig
for det syke barnets opplevelse av trygghet og livskvalitet at
foreldrene har håp om at sykdommen skal kunne bekjempes.
Som sykepleiere tror jeg ikke vi i stor nok grad ser hvor
viktig håpet er. Likevel er dette noe som absolutt hører til vårt
fagfelt og ansvarsområde. Utsagn fra foreldre forsterker dette
inntrykket:
«Dere ga oss jo aldri lov til å håpe.» og:
«Alle skulle hele tiden fortelle oss hvor dårlig prognosen
var.»
Det lindrende aspektet i sykepleien retter seg mot både
fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov (1). Sykepleie må
derfor gis ut fra en helhetstenkning, der ivaretakelse av håp blir
viktig for den mentale helsen.
Barnesykepleieren har, med sin spesialkompetanse, ansvar i
forhold til barnet og familien som helhet. Hun skal bidra til at
familien tilegner seg nye handlingsmåter som kompenserer for sykdom
og funksjonssvikt i en ny og ukjent situasjon. Dette kan øke dens
mestring av opplevelser og reaksjoner som følge av behandling,
sykdom og lidelse (2). Med økt mestring mener jeg her Haviks (3)
forståelse av begrepet, der han tar utgangspunkt i økt kontroll.
Et individ har kontroll dersom det har mulighet til å innhente
informasjon, legge planer, ta avgjørelser, påvirke sine omgivelser
og opprettholde sin følelsesmessige balanse. Havik betegner
dette som kognitiv, instrumentell og emosjonell kontroll.
Barnets velvære er sentralt for hensikten med min hovedoppgave
og artikkel. Jeg har likevel valgt å sette min fokus på forholdet
mellom sykepleier og foreldre, fremfor det direkte forholdet mellom
sykepleier og barn. Når fokus er rettet mot foreldrene og ikke
barnet, er ikke dette fordi barnet har mindre behov for
barnesykepleierens oppmerksomhet. Foreldrene blir alvorlig berørt
av barnets sykdom. Situasjonen kan prege foreldrene så sterkt at de
ikke klarer å dekke barnets behov for trygghet. Dette til tross for
at de er fysisk tilstede (4). Min erfaring, som får støtte fra
litteraturen, er at dersom foreldrene blir hjulpet til økt
mestring, kan de i større grad fungere i foreldrerollen overfor
sitt barn. Gjærum viser til undersøkelser om hva som beskytter barn
mot stress. Disse poengterer at foreldrenes omsorgsevne i kriser,
faktisk er viktigere enn belastningen i seg selv (4).
Hva er håp?
«Håp er en mental tilstand karakterisert ved ønsket om å nå
fram til eller oppfylle et mål, kombinert med en viss grad av
forventning om at det som ønskes eller etterstrebes, ligger
innenfor det oppnåelige.» (5, s. 117)
Håp gjør mennesker i stand til å mestre tap og lidelse. Som
regel føler en person uten håp seg som fanget i en felle, snørt inn
i et problem som vedkommende ikke finner veien ut av. Denne
opplevelsen kan føre til atferdsreaksjoner som blant annet
pessimisme, desperasjon, apatisk likegyldighet og den fortvilte
«ikke bry seg»-holdningen (5).
Mange sykepleieteoretikere og andre profesjoner har vektlagt
betydningen av håp. Likevel er det få som har sagt noe konkret om
hva dette egentlig innebærer og betyr. Travelbee (5) har derimot
satt opp noen karakteristika for hvordan håpet kan komme til syne
hos mennesket. Det er med utgangspunkt i tre av disse, jeg har
valgt å se på hvordan barnesykepleieren kan legge forholdene til
rette for opplevelsen av håp hos foreldrene. Ifølge Travelbee (5)
kan ikke håp bare «gis» bort til andre. Det er et indre anliggende,
som hver enkelt må lete fram i seg selv.
Troen på fremtiden
Travelbee (5) sier at håpet er fremtidsrettet og karakterisert
ved en forventning om å nå noe i tiden man har foran seg. Den som
håper, tror altså på framtiden og dens muligheter.
Foreldrenes reaksjon på barnets kreftsykdom kan være preget av
sorg og tap av kontroll, som strekker seg over flere plan. De
bekymrer seg for framtiden. Kommer barnet til å dø? (6).
Ifølge Rustøen er en måte å få styrket troen på fremtiden på, å
gi kunnskap omkring pasientens situasjon (7, 8). I dette
tilfellet kan barnesykepleieren informere foreldrene om hva kreft
innebærer, og om hvilke konsekvenser sykdommen vil få for barnet.
Selv har jeg slik erfaring fra situasjoner der barn har vært syke
etter innledende cellegiftbehandling. Så lenge foreldrene er blitt
fortalt at bivirkningene har vært «normale og forventet», har de
hatt lettere for å føle kognitiv kontroll over situasjonen med
redusert usikkerhet og frykt.
I iveren etter å informere foreldrene, kan det likevel bli for
mye. Faren for å drukne dem i kunnskap, bivirkninger og
komplikasjoner, kan noen ganger være til stede. Enkelte foreldre
har til og med uttalt at «hadde de visst om alt som kunne skjedd,
ville de ikke tort å håpe».
En faglig/etisk vurdering bør derfor brukes i hvert enkelt
tilfelle, i forhold til informasjonsplikten (9).
Informasjonen må være tilpasset den enkeltes ønsker og behov,
slik at den ikke skaper unødig engstelse og heller fjerner håp.
Stegen sier at den hele og fulle sannhet med detaljer kan være
voldsom, og gi en følelse av å bli overkjørt. Det handler ikke om å
holde tilbake informasjon, men om å dosere den i porsjoner (10).
En annen måte barnesykepleieren kan styrke foreldrenes tro på
framtiden, er bevisst å fokusere på den. Et eksempel på det
kan være å ordlegge seg som «når dere kommer hjem», istedenfor
«hvis dere kommer hjem». Ifølge Travelbee (5), vil foreldrene ha
lettere for å oppnå det de håper på, dersom de tenker seg at
livssituasjonen vil endre seg til det bedre.
Det er viktig å behandle barnet, som om det er opplagt at det
skal bli friskt. Foreldrene trenger ikke å tro at barnet faktisk
kommer til å bli friskt, bare å tro at det kan bli det (11).
Hensikten er å styrke følelsen av at det er en vei ut av
vanskelighetene, selv om den er lang å gå (4).
Gjærum refererer til en undersøkelse Bristol har gjort på mødre
til syke barn: Å tro på de behandlingstiltak barnet fikk, lære
hvordan de kunne hjelpe sine barn, og tro at barna ville bli bedre,
var for de fleste viktige mestringsstrategier.
Mange foreldre setter barnets behov i høysetet fordi de ofte
ubevisst, tror at det kommer til å dø (11). Etter at diagnosen er
stilt, forsvinner mye av grensesettingen. Et eksempel fra praksis
er følgende:
En åtte år gammel jente ble innlagt til behandling for leukemi.
Foreldrene hadde alltid vært veldig opptatt av grenser i hennes og
søsknenes oppvekst, og fokusert på at dette var viktig for dem som
familie. Det hadde ikke vært naturlig at barna skulle få «alt det
de pekte på». Da jenta ble syk, forandret dette seg. Foreldrene
kjøpte alt de kom over av ting som hun tidligere hadde ønsket. I
løpet av de første par ukene hadde hun fått både dyre klær, alt av
«Barbie» samt mye annet elektrisk utstyr. Foreldrene ville ikke
spare på noe som helst, da de sa at de ikke kunne leve med å ha
nektet henne noe. Likevel ble ikke jenta så glad for alt det hun
hadde fått, som det foreldrene trodde hun skulle bli. Hun ble
istedenfor veldig engstelig og redd for å dø.
I eksemplet over greide ikke foreldrene å fortsette med de
grensene jenta var vant til hjemmefra. Dette førte til at mye av
tryggheten rundt henne forsvant. Dersom man avstår fra krav og
diskusjoner, samt slutter å lage langsiktige planer, signaliseres
klare tegn på redselen for at barnet skal dø. Det man unngår er
gjerne det man frykter, så ved å unngå å snakke om tingene,
formidler man faktisk negative forventninger. Dersom familien er i
stand til å ivareta noe av sine vanlige interesser og gjøremål, kan
dette føre til en fornemmelse av at fremtiden er mulig (11).
Det blir derfor viktig for barnesykepleieren å oppmuntre
foreldrene til å sette seg mål. Målene må være individuelle, men
kan være både kortsiktig og langsiktig. Ifølge Rustøen vil det å ha
mål for tiden foran seg, hjelpe til å fokusere på muligheter
fremfor begrensninger. Håp gir energi og krefter og kan motivere
foreldrene til å holde ut, samt mobilisere krefter til å kjempe
videre (7,8).
Barnesykepleierens fokus på fremtiden, kan likevel for enkelte
oppleves som støtende og gi en følelse av ikke å bli tatt på alvor
(11). Barnet kan jo dø! Er det ikke vel idealistisk å tro at
foreldrene vil greie å tenke fremover, når de så vidt greier å
holde ut dagen i dag?
Målet for den lindrende og psykososiale omsorgen, er at
foreldrene skal opprettholde sin psykiske helse og fortsatt fungere
i foreldrerollen overfor sitt barn. Ved å hjelpe foreldrene til å
fokusere på fremtiden kan de, ifølge Travelbee, bygge og
strukturere framtiden for å oppnå det de håper på. De kan da unngå
opplevelsen av at håpet svekkes, samt den fortvilte «ikke bry seg»
- holdningen (5).
Forløpet av en kreftsykdom er dramatisk forskjellig fra barn
til barn, derfor kan man aldri love foreldrene at barnet vil bli
friskt. Det finnes ingen garantier for at positive forventninger
vil bli innfridd. Barnesykepleieren kan aldri benekte muligheten
for dødelig utgang. Det vil alltid eksistere usikkerhet, men ifølge
Simonton med flere (11), er håp en brukbar innstilling overfor
usikkerhet. Negative forventninger vil riktignok redusere
muligheten for skuffelser, men de kan også bidra til et negativt
behandlingsresultat som ikke var uunngåelig i utgangspunktet.
Valgmuligheter
Ifølge Travelbee tror den som håper at visse valg står åpne for
ham. Å ha valgmuligheter i en vanskelig situasjon, selv om
valgmulighetene ikke er særlig tiltalende, kan i stor grad skape
følelsen av å ha kontroll over sitt eget liv (5).
For foreldrene er det vanskelig å være tilskuer til barnets
lidelse (12). I praksis har jeg møtt mange foreldre som har uttalt
at det verste er følelsen av hjelpeløshet og avmakt. Noen føler alt
som håpløst, med utsagn som «det får gå som det går».
Likevel er det ifølge Evang, mulig å se at noe er bedre enn noe
annet (10). Hvordan kan barnesykepleieren formidle dette overfor
foreldre?
Selv om sykdommen kan sette grenser for valgmuligheter, er det
likevel områder der det eksisterer alternativer. Her bør foreldrene
få være med i valg, og si ifra hva de faktisk foretrekker. Ifølge
Davis, vet foreldrene ofte best hva barnet liker og vil finne seg
i, og kan derfor være med å påvirke handlingsalternativer slik at
de får mest mulig positive konsekvenser. De vet hvordan man best
kan kommunisere med barnet, og hvordan det vil bli trøstet. De
innehar en ekspertise med sine kunnskaper og egenskaper, som er
avgjørende for sykepleien og resten av helseomsorgen (12).
Ved at barnesykepleieren gir foreldrene valgmuligheter etter
deres situasjon og behov, kan hun derfor bidra til økt
instrumentell kontroll og mestring. De kan gjennom egen aktivitet
fjerne eller forebygge negative hendelser, samt øke sannsynligheten
for at positive hendelser vil inntreffe.
Den moderne medisins overveldende teknologi har formidlet et
imponerende bilde av makt og kunnskap. Dette kan gi en følelse av
at det ikke spiller noen rolle fra eller til, hva foreldrene gjør
med sine individuelle ressurser (11). Erfaringsmessig er det mange
ting foreldrene kan delta i, dersom de ønsker det. Ved
forberedelser av barnet før injeksjoner, cellegift og benmargs
biopsi kan de spille en viktig rolle, ved at de forbereder barnet
på hva som skal skje (12).
Noen ønsker likevel ikke å ha en aktiv rolle på sykehuset, men
bare være foreldre. Dette må respekteres. Ifølge Benner og Wrubel
er ikke mestring en rekke strategier som folk kan velge fritt i på
øverste hylle (13).
For mange foreldre kan det å skulle forholde seg til
valgmuligheter kjennes belastende. Noen ønsker faktisk ikke å ta
stilling til mer enn absolutt nødvendig. Noen kan også bli
provosert, mens andre legger alt i hendene på barnesykepleieren.
Med mindre foreldrene sier fra om hva de ønsker, eller sykepleieren
ber om å få vite det, vil sykepleieren trolig ikke være klar over
at de har noe de foretrekker framfor noe annet.
Et eksempel på valg som jeg synes det er spesielt viktig for
foreldrene å bli bevisste på, er hvordan de velger å «se» barnet
sitt. Et eksempel fra praksis, kommer nedenfor:
Oddvar på 10 år hadde fått cellegiftbehandling for sin leukemi
i fjorten dager. Behandlingen hadde gjort han veldig slapp, slik at
han orket lite. Han lå i sengen og døste, da jeg kom inn for å gi
han antibiotika, på grunn av en pågående infeksjon. Moren hans satt
og snakket med en venninne i telefonen. Hun fortalte henne med
oppgitt stemme, om hvor syk Oddvar var. «Hele kroppen hans er visst
full av kreft, og de vet ikke om det kommer til å gå bra. Han
klarer ingenting, og ligger bare i sengen hele dagen, - det er helt
forferdelig for oss alle!» Etter at Oddvar hadde overhørt denne
samtalen, snudde han seg mot nattbordet og tok på seg øretelefonene
til lommediscoen. Lyden ble skrudd på, mens han knep øynene hardt
igjen.
I dette eksemplet greide ikke moren å se det friske hos Oddvar.
Å tilpasse seg kreftdiagnosen innebærer omfattende forandringer for
foreldrene. Den mest åpenbare endringen ifølge Skarstein, skjer i
synet på barnet, som sykt og ikke friskt. Det knytter seg stor
bekymring til dette, siden konsekvensene av det å være syk til å
begynne med er ukjente. Til tross for dette kan foreldrene velge
mellom å betrakte barnet sitt som sykt eller som et barn med en
sykdom (10).
I følge Monsen (10), kan man med det friske i fokus, velge å
søke etter det positive fremfor det negative. Foreldrene kan da
hjelpes til å snu perspektivet fra begrensning i mulighetene, til
muligheter i begrensningene; det å se muligheter, er det samme som
å invitere håpet inn. Ved å fokusere på mulighetene kan
barnesykepleieren hjelpe foreldrene til å tillegge situasjonen et
nytt meningsinnhold. Ifølge Benner og Wrubel er mestring alltid
begrenset av de konsekvensene som er knyttet til det som anses som
stressende(13).
I eksempelet ovenfor kunne derfor barnesykepleieren påpeke at
Oddvar ikke hadde kreft i hele kroppen, men bare i blodet. Hun
kunne også si noe om at det var bra at han lå i sengen, for at
kroppen bedre kunne hente seg inn igjen etter den sterke medisinen.
At han koblet av ved å høre på musikk, kunne vektlegges som viktig
i forhold til både avslapping og som sunn protest på morens
ureflekterte utsagn.
Som mennesker er vi forskjellige, noen er i utgangspunktet mer
skeptiske til tilværelsen. Enkelte foreldre kan streve veldig med
oppfordringen om å fokusere på mulighetene ved alt som livet fører
med seg. Ifølge Kollbotn, kan dette gi skyldfølelse, og en
oppfatning av ikke å være flink nok, spesielt når man blir fortalt
at dette er så viktig (10).
Mange innvender også at dette ikke er noe reelt valg for
foreldrene (11). Å få folk til å endre mening og forstå at det er
viktig at de fokuserer på det positive på tross av deres frykt for
barnet, er vel å forlange stort mot og usedvanlig styrke hos
foreldrene?
Hver og en av oss kan velge, om ikke alltid på det bevisste
plan, hvordan vi vil reagere i stressende situasjoner. Intensiteten
i stressforholdet avhenger av den mening vi tillegger det og hvilke
regler vi har opparbeidet oss for å gjøre noe med det (11). Monsen
påpeker at det i alle menneskers liv, finnes et valg som lever med
dem i alle situasjoner. De kan velge mellom å fokusere på en måte
som gjør dem selv og deres relasjoner godt, og en måte som skader
begge parter (10). Det er nemlig ikke mulig å bare skade seg selv
når man lever sammen med andre. Det beste barnesykepleieren derfor
kan prøve på overfor foreldrene, er å oppmuntre til en tenking og
livsstil som gir håp, basert på positiv opplevelse og mangfold.
Det realistiske håpet
Den som håper, har en sterk tro på at det han håper skal bli
virkelighet. Han har også en formening om hvordan dette skal kunne
realiseres (5).
Selv når foreldrene har god kunnskap om en sykdom, er det
alltid usikkerhet i forhold til diagnosen, da alle sykdommer har et
individuelt forløp. Derfor er det ikke vanskelig å tenke seg at
foreldrene ser for seg det verst tenkelige utfallet, da det er
lettere å forestille seg det som kan mistes (12).
Når barnesykepleieren skal legge forholdene til rette for at
foreldrenes skal oppleve håp, og ikke bare et ønske, må hun
formidle at barnet som friskt kan bli virkelighet. Det er en
realistisk forventning, og ikke bare en magisk fantasi. Men hva
betyr egentlig ordet
realistisk? Er det å tro at barnet vil bli friskt, selv om
sjansen for å dø er 95 prosent?
Ifølge Simonton m. flere, gir man ikke pasienten urealistiske
forventninger, men fremmer håp (11). Ingen kan noen gang garanteres
å bli frisk (10). Ofte antydes det at pasienter egentlig ikke burde
ha noen forventninger i det hele tatt, så lenge det fantes en
mulighet for at de kunne bli skuffet. Sykepleiere som er bekymret
for urealistiske forhåpninger, oppfatter ofte seg selv som
realister som ser livet «slik det er». Et livssyn som ikke omfatter
håp er ikke noen form for realisme, heller pessimisme. Man kan
forebygge skuffelser med en slik holdning, men det gjør man i så
fall, ved selv å fremme de negative resultatene (11).
I behandlingsprotokollen som barnet blir behandlet etter,
foreligger det en prognose som angir sjansen for helbredelse. Man
vet ikke på forhånd hvem som tilhører den prosenten som blir frisk,
men alle har en reel sjanse til å klare seg. Tallene er statistisk
sannhet. Er det derfor etisk forsvarlig å spå andres livslengde ut
fra dem?
Ifølge
Yrkesetiske retningslinjer, skal sykepleieren ta
utgangspunkt i respekten for liv og det enkelte menneskes egenverd
ved utøvelse av praksis. Å anslå barnets fremtidsutsikter ut ifra
andres livslengde, blir vel lite forenlig med respekten for det
enestående hos hver enkelt? Omsorgens primære mål er rettet mot å
øke medmenneskers helse og velferd (11). Å ta håpet fra foreldrene
vil derfor ikke være i overensstemmelse med dette.
Det er likevel slående hvor forskjellig foreldre oppfatter
prognostiske tall. Noen opplever at 80 prosent sjanse for å
overleve er veldig deprimerende; det er jo 20 prosent sjanse for at
det ikke går. Andre kan oppleve 20 prosent sjanse for å bli frisk
igjen som positivt; selvfølgelig er barnet mitt blant de som klarer
seg (4).
Så lenge aktiv behandling blir gitt, er det medisinske
utgangspunkt at det finnes et potent medikament for denne
sykdommen. Dette som kontrast til palliativ behandling. Håpets
betydning er i høyeste grad også i denne fase aktuell, men har en
annen form og innhold (14). Noen sykdommer er slik at det kan gå
bra med god behandling og hellet er på barnets side. Men barnet kan
også dø (6). Rustøen sier at dersom en person er omgitt av en
atmosfære av håp, kan han få en følelse av at håpet styrkes (7, 8).
Men hva skjer med denne atmosfæren dersom barnesykepleieren innerst
inne ikke tror at barnet kan bli friskt?
For mange sykepleiere blir håpet stående som noe ullent,
svevende og diffust. Vi bruker det ofte i språket, men får
problemer når vi skal si hva det innebærer og egentlig betyr.
Fra praksis har jeg mange ganger hørt positive vinklinger som
«Så, så - det går nok helt sikkert bra skal du se!». Dette er ikke
det samme som å formidle håp. En slik overfladisk forsikring kommer
ofte når sykepleieren ikke orker å gå inn i foreldrenes vanskelige
situasjon; når hun trenger å forsvare seg selv mot noe som oppleves
truende. Sykepleieren distanserer seg fra foreldrenes
vanskeligheter og makter ikke å være tilstede «der de er» og ta dem
på alvor. Dette kan oppleves som både sårende og støtende, slik at
de mister tilliten til henne. Kreft er jo, tross alt dødelig!
Dersom foreldrene opplever at barnesykepleieren lover ting hun ikke
kan holde, vil dette tvert om kunne svekke håpet. Mennesker som er
i stand til å lure oss, kan like godt trekke seg unna når vi
trenger dem.
For ikke å gi forhåpninger som senere kan føre til skuffelse,
har jeg også erfaring med at mange er altfor nøkterne og
pessimistiske når de informerer og snakker med foreldrene. Bruset
bekrefter dette, når han sier at man kan forårsake stor skade ved å
fokusere på det negative, og sette likhetstegn mellom nøkternhet og
pessimisme (10). Et eksempel på dette har jeg fra praksis:
På avdelingen der jeg jobbet ble det innlagt en jente som
skulle behandles for en krefttype som ble ansett for å være
vanskelig å hanskes med. Informasjonen som ble gitt til foreldrene,
var at det bare var mindre enn 10 prosent sjanse for at barnet
skulle overleve, og at de derfor ikke måtte ha noen forhåpninger om
at hun skulle bli frisk.
Foreldrene uttalte likevel etterpå, at de var klar til å
kjempe, og gjøre alt som sto i deres makt for at ungen skulle
overleve. Dette skulle de klare! Det at foreldrene hadde en slik
innsats og kampvilje, var ofte et samtaleemne på vaktrommet. Hadde
de virkelig ikke skjønt hvor alvorlig situasjonen var?
I dette eksemplet torde ikke sykepleierne møte foreldrene der
de var. De var redde for håpets bedrag, og at de ikke hadde gitt
informasjon som var tydelig nok. Foreldrene uttalte også i ettertid
da barnet var blitt friskt, at de følte at personalet ikke hadde
tatt deres tanker og følelser på alvor.
For noen kan håpet bli en dagdrøm og en virkelighetsflukt fra
en verden som oppleves som et mareritt. Det kan gjøre hverdagen
lettere å mestre og opprettholde optimisme og innsatsvilje, ifølge
Heyerdal (4). Man kan da spørre seg hvem håpet blir et problem for.
Barnesykepleieren må derfor være seg bevisst sin egen holdning
til nettopp håpets betydning. Konsekvensene av hvor på «livsstigen»
hun og foreldrene tror barnet befinner seg, kan få betydning for
barnets livskvalitet. Faktisk kan det være skillet mellom det å
leve og det å eksistere (15). Travelbee poengterer at et menneske
uten håp, oppfatter verden på en helt annen måte enn den som
opplever håp (5).
Ifølge Gjærum vil mennesket i håndteringen av en stressfaktor
bruke ulike strategier individuelt, i forskjellig rekkefølge og i
ulike kombinasjoner. Det finnes ingen fasit (4). Barnesykepleieren
må våge å være med foreldrene der de er, både på vei opp og på vei
ned. Travelbee poengterer dette ved å si at håpet varierer over
tid, og at det er den profesjonelle sykepleiers rolle å hjelpe
mennesker til å oppleve håp og unngå håpløshet. Hun skal hjelpe dem
til å finne mening i situasjonen, - ikke ta den fra dem (5).
Foreldrene vet så vel at sykdommen er alvorlig, og at barnet
faktisk kan dø (16). Mange ganger har jeg som følge av dette,
opplevd at foreldrene har hentet kraft i troen på at nettopp vi som
helsepersonell skal kunne hjelpe dem. Håpet har da en konstruktiv
effekt, ved at foreldrene får en formening om hvordan barnet kan
bli friskt. Håpet kan løfte foreldre som har kommet i krise, opp
over det som er vanskelig (17).
Konklusjon
Jeg har - ut fra egen litteraturstudie og praksiserfaring -
opplevd det som utfordrende å skulle legge forholdene til rette for
opplevelsen av håp hos foreldre til barn med nyoppdaget
kreftsykdom. Hver familie er spesiell og deres individuelle
mestringsmuligheter kommer på bakgrunn av dette. Det er derfor ikke
mulig å sette opp en enkel, allmenngyldig metode for formidling av
håp, er det derfor ikke mulig å sette opp. Håp er en personlig
opplevelse som ikke kan overføres fra en person til en annen. Håp
kan heller ikke fremkalles ved argumentasjon, og det nytter ikke å
forlange at noen skal håpe når de ikke får det til.
Likevel er det faktorer barnesykepleieren kan fokusere på, slik
at håpet fremmes:
- Informasjon kan styrke troen på fremtiden.
- Valgmuligheter kan vise muligheter i begrensningene.
- Ved å hjelpe foreldrene til å finne ny mening i situasjonen,
kan det som oppleves som stressfullt reduseres.
- Ved å være bevisst på håpets betydning, kan hun formidle
overfor foreldrene at barnet får behandling som kan gjøre det
friskt.
Disse faktorene kan på ulikt vis bidra til å gi foreldrene en
opplevelse av økt kontroll, både på en kognitiv, instrumentell og
emosjonell måte. Barnesykepleieren har gjennom sin
spesialkompetanse, en enestående innsikt, dybdekunnskap og
handlingsferdigheter i forhold til å hjelpe foreldre til å mestre
barnets sykdom. Hun vil da kunne legge forholdene til rette, slik
at foreldrene i større grad får styrket sitt håp og forebygget
håpløshet.
Litteratur
1. Kirke , utdannings og forskningsdepartementet. Rammeplan og
forskrift, videreutdanning i barnesykepleie. November 1999.
2. Barnesykepleierforbundet, NSF. Funksjonsbeskrivelse for
barnesykepleiere.
3. Havik O E. «En generell modell for psykologiske reaksjoner
ved somatisk sykdom.» Nordisk psykologi 1989; 41: 161- 168.
4. Gjærum, Grøholt og Sommerschild. Mestring som mulighet.
Oslo: Tano Aschehoug, 1998.
5. Travelbee J. Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo:
Universitetsforlaget, 1999.
6. Hordvik E og Straume M. Syke barn i familien, informasjon og
veiledning til foreldre. Pedagogisk Forum, 1997.
7. Rustøen T. «Kan en gjennom god sykepleie gi pasienten håp?»
Omsorg 1996;4: 44-47.
8. Rustøen T. Livskvalitet. Oslo: Ad Notam Gyldendal A/S, 1992.
9. Andenæs K og Olsen LO. Juss for sykepleiere. Oslo: TANO A/S,
2. utgave, 1994.
10. Ronge K. Mitt liv - mitt håp. Oslo: Grøndahl og Dreyers
Forlag A/S, 1998.
11. Matthews - Simonton, Simonton, Creighton. Du kan bli frisk
igjen. Oslo: Dreyers Forlag, Perspektivprosjektet, 1993.
12. Davis, Hilton. Rådgivning til foreldre med kronisk syke og
funksjonshemmede barn. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1995.
13. Konsmo T. En hatt med slør. Oslo: TANO A/S, 1995.
14. Aakre M. «Når det ikke lenger er håp.» Omsorg 1995; 4: 36 -
38.
15. Johnson J og Klein L. Leva med cancer. Sverige:
Studentlitteratur, 1994.
16. Anneberg I. Håbets labyrint. København: Høst & Søn,
1998.
17. Jacobsen, Dalsgaard Jørgensen og Eilenberger Jørgensen.
Kræft og eksistens. Danmark: Dansk psykologisk Forlag,
1998.
0 Kommentarer