Utprøving av NIDCAP
Vi tror at premature barns opplevelser knyttet til smerte, ubehag og stress forårsaket av behandling og omsorgsrutiner har betydning for dets utvikling. Derfor har det de siste årene vært økt fokus på å skjerme og beskytte premature barn mot uønsket stimuli for å redusere stress, ved for eksempel å redusere lys og lyd i barnets miljø.
Observasjon av atferd
Newborn Individualized Developmental Care and Assessement
Program (NIDCAP) er et omsorgsprogram med vektlegging av
individuelt tilpasset pleie, for å redusere stress, med
utgangspunkt i barnets modenhet. Programmet er utviklet av den
amerikanske psykologen Als (1). Als mener at barnet signaliserer
sin modenhet gjennom sin atferd og i programmet inngår systematiske
atferdsobservasjoner for vurdering av barnets modenhet. Barnets
atferd observeres i forhold til autonome reaksjoner, motorikk,
søvn, våkenhet og evne til samspill med sine omgivelser. I
observasjonene fokuseres det både på barnet og på forhold i miljøet
rundt barnet. Det å tolke og forstå stressignaler som fremkommer i
den settingen barnet befinner seg i, er viktig med tanke på å
redusere omfang og intensitet av uønsket stimuli (2). Da det
premature barnet er i stadig utvikling, må observasjonene gjentas
og tiltakene justeres gjennom sykehusoppholdet. Det er en
forutsetning for planlegging av individuell utviklingsfremmende
pleie. NIDCAP har også et sterkt familiefokus og foreldrene
oppmuntres til å delta aktivt i omsorgen til barnet under hele
sykehusoppholdet.
Faglig uenighet
I sykepleiemiljøet har interessen for NIDCAP vært økende, og
vår avdeling fikk NIDCAP-utdannet personale i 2002. Til tross for
dette er det ikke blitt utført NIDCAP-observasjoner.
Stressreduserende tiltak er blitt utført sporadisk, uten at det
ligger individuelle vurderinger til grunn. Studier på NIDCAP
indikerer at programmet kan forbedre det medisinske og nevrologiske
utfallet hos premature barn, men det er behov for flere studier for
å dokumentere NIDCAP-metodens effekter (3,4,5). I fagmiljøet vårt
er det uenighet om hvor stor effekt og betydning NIDCAP har, om
programmet er gjennomførbart og følgelig om det bør avsettes
ressurser til å gjennomføre programmet i sin helhet på seksjonen.
Utprøving av NIDCAP
På Nyfødtseksjonen Rikshospitalet/Radiumhospitalet HF ønsket vi
å prøve ut NIDCAP. Vi etablerte en prosjektgruppe for å se på hvor
mye ressurser som kreves for å utføre NIDCAP-observasjoner og
utførte systematiske observasjoner på et begrenset antall barn over
ett år i 2005 og 2006. Det var ønskelig å identifisere utfordringer
ved implementering av programmet, som kunne gi en indikasjon på hva
videre satsing vil kreve.
Prosjektgruppen bestod av sykepleiere,
NIDCAP-observatører og en legerepresentant. De hadde ansvaret for
detaljplanlegging og gjennomføring. Det ble utarbeidet
retningslinjer for NIDCAP-observasjonene med utgangspunkt i Als
standard (6) som innebar:
* Observasjonene utføres av en NIDCAP-observatør
Første observasjon gjøres om mulig innen 72 timer etter fødsel
Intervallene mellom de påfølgende observasjonene kan variere
fra syv til fjorten dager og hyppigheten vurderes individuelt av
observatør
Observasjonene utføres i ulike samhandlingssituasjoner og i
størst mulig grad i tråd med barnets individuelle rytme
Under observasjonen bør en av foreldrene være tilstede
I forbindelse med observasjonene registreres miljøfaktorer med
skåring av lyd, lys og aktivitetsnivå
Det gjennomføres en veiledningssamtale med foreldrene og
sykepleier i tilknytning til observasjonen
Det utarbeides en observasjonsrapport som gjøres tilgjengelig
for foreldre og personalet
Hensikten med veiledningssamtalen og observasjonsrapporten er å hjelpe foreldrene og sykepleiere å tolke og forstå barnets atferd for å skape et utviklingsfremmende samspill og miljø. Den samme observatøren følger barn og familie gjennom oppholdet, men skal ikke delta i den daglige pleien til barnet. Programmet avsluttes med et tilbud om hjemmebesøk.
Retningslinjer
For å styrke kompetansen i kontaktteamet, sikre kontinuitet i
pleien og trygge foreldrene i stell og omsorg av sitt barn ble
følgende retningslinjer utarbeidet:
* NIDCAP-observasjonene gjennomføres fortrinnsvis med én av
sykepleierne i barnets kontaktteam til stede
Denne sykepleieren deltar i veiledningssamtalen med foreldrene
og NIDCAP-observatøren etter observasjonen
Samtalen skal helst foregå på eget rom
Sykepleieren har ansvar for å oppdatere barnets pleieplan innen
48 timer
Alle i kontaktteamet har ansvar for å lese
observasjonsnotatene, følge opp pleieplanen og videreformidle dette
i vaktskiftene samt til andre yrkesgrupper som er i kontakt med
barnet
Det ble laget et registreringsskjema for kartlegging av
ressursbruk og gjennomførbarhet av retningslinjene, som blant annet
registrerte når, hvor lenge og hvem som var involvert i
observasjonene.
Barn som var antatt inneliggende hele pleieperioden ble
inkludert etter innhentet skriftlig informert samtykkeerklæring fra
foreldrene. De ble inkludert fortløpende i henhold til
NIDCAP-observatørens kapasitet.
Det ble innledningsvis gjennomført temadager for hele
personalgruppen, hvor prosjektplanen ble presentert. Her ble det
teoretiske grunnlaget for NIDCAP gjennomgått for å hjelpe
sykepleierne i tolkning av prematures atferd i sitt daglige arbeid.
Tiltak i prosjektperioden
I prosjektperioden ble det, i perioder hvor observatøren hadde
ledig kapasitet, gitt de ansatte tilbud om inntil åtte timers
veiledning i praksis. Det ble holdt jevnlige faglige forum på 30
minutter på slutten av dagvakten, med NIDCAP som tema. Det ble i
prosjektperioden avsatt ressurser tilsvarende 50-70 prosent
stilling til gjennomføring av observasjoner.
Oppsummering
Av de 15 familiene som ble forespurt om å delta i prosjektet,
avsto to familier. Ingen trakk seg fra prosjektet. Det var 16 barn
i de 13 familiene som deltok i prosjektet, hvorav tre tvillingpar.
Gjennomsnittlig gestasjonsalder på barna var 27,1 uke (25,2-33,1).
Ni av barna fikk den første observasjonen innen første leveuke, kun
ett barn fikk den første observasjonen innen tredje levedøgn..
Gjennomsnittlig ble første observasjon utført ved åttende levedøgn
med variasjoner på tre til og 26 dager etter fødselen.
I tabell 1 vises en oversikt over ressursbruk i
forbindelse med observasjon, veiledning og hjemmebesøk.
I 48 (63 prosent) av observasjonene var det avvik fra de veiledende retningslinjene, og det kunne forekomme ett eller flere avvik per observasjon (tabell 2).
Erfaringer
Observasjoner
Ifølge Als' retningslinjer bør den første observasjonen
gjennomføres innen barnets tredje levedøgn. Grunnen til sen
inkludering var at man i forbindelse med rekrutteringen måtte ta
hensyn til mors helsetilstand og kapasiteten til observatørene.
Underveis i prosjektet ble den siste observasjonen
modifisert og fulgte ikke strengt Als' standard. Observasjonen ble
gjort mer uformell med vektlegging på en muntlig dialog/diskusjon
med foreldrene fra starten av. Dette ble gjort på bakgrunn av
foreldrenes tilbakemeldinger og ønsker om mer fokus på hvor langt i
utviklingen barnet hadde kommet i forhold til dets autonome
reaksjoner, motorikk, søvn, våkenhet og evne til samspill og hvilke
individuelle hensyn familien burde ta videre etter utskrivelsen.
Hver observasjon ble oppsummert skriftlig.
En fullstendig observasjon tok gjennomsnittlig ni timer.
Dette omfatter forberedelser, selve observasjonen, skriving av
rapporten og veiledningssamtale. De fleste observasjoner ble utført
i løpet av en arbeidsdag, hvilket samsvarte med estimert tidsbruk.
Tidsbruken forventes å reduseres etter hvert som observatørene blir
mer erfarne.
Tiden brukt på selve observasjonen var i gjennomsnitt én
time. Hva som skulle gjøres med barnet, hvordan barnet taklet
stellet/prosedyren og hvor lang tid det brukte på å stabilisere seg
i etterkant var avgjørende for varigheten.
Ifølge retningslinjene som ble utarbeidet, var det
ønskelig at sykepleier i kontaktteamet var til stede under barnets
observasjon. Observasjonen ble planlagt i god tid på forhånd.
Derfor burde antallet kontaktsykepleiere som var tilstede vært mye
høyere, enn de 44 som det fremgår av undersøkelsen. Grunnen til
kontaktsykepleierens uteblivelse var dels bytte av vakter og dels
at kontaktsykepleier ikke var fordelt på observasjonsbarnet på
gjeldende vakt. Det hendte også at barna ikke hadde fått etablert
et kontaktteam.
Veiledningssamtaler
Alle unntatt én av totalt 75 veiledningssamtaler ble
gjennomført. Én av foreldrene, i de fleste tilfeller mor, var
alltid til stede under veiledningssamtalene, hvilket er i tråd med
retningslinjene. Sykepleier deltok i 37 samtaler og av disse var
litt over halvparten fra kontaktteamet. Dette var en lav
deltakelse. Sykepleierens fravær er et avvik fra retningslinjene.
Ifølge retningslinjene skulle veiledningssamtalen helst
ikke foregå i avdelingen. Allikevel ble 16 samtaler gjennomført
«bedside». Dette skyldtes til en viss grad mangel på samtalerom, og
det var derfor ikke alltid mulig å finne et egnet sted.
«Bedside»-samtalen gikk greit så lenge den ble utført på en slik
måte at den ikke forstyrret barna, men de veiledningssamtalene som
foregikk på egne rom ble bedre.
Gjennomsnittlig tid per veiledningssamtale var 50
minutter. Lengden på samtalen varierte i forhold til observasjonens
lengde og kompleksitet, foreldrenes evne til å tilegne seg
veiledningen og hvor mange spørsmål de stilte.
Ifølge retningslinjene skal veiledningssamtalen utføres
samme dag som observasjonen, hvilket ble gjort i 63 tilfeller. Ti
samtaler ble utført dagen etter. Hvis det av ulike grunner ikke
passet for foreldrene å ha samtalen samme dag, ble den utsatt til
dagen etter. De med tvillinger fikk ofte slått sammen samtalene.
Hjemmebesøk
Alle foreldrene ønsket hjemmebesøk og det ble utført til sammen
elleve hjemmebesøk (et barn ble overflyttet til et annet sykehus og
et var fortsatt innlagt ved avslutning av prosjektperioden, og fikk
derfor ikke dette tilbudet). Besøket ble utført cirka 14 dager
etter utskrivelsen, og foregikk som en samtale om barnets funksjon
i sitt nye miljø. Amming, søvn, besøk av venner og familie og
opplevelser i kontakt med helsestasjonen var temaer som gikk igjen
i besøkene. Hjemmebesøket varte i cirka én time som var det som ble
estimert i forkant.
Konklusjon
Til tross for de nevnte utfordringene synes NIDCAP å være
gjennomførbart i vår seksjon. Videre satsing vil kreve frigjøring
av tid for observatørene til å gjennomføre observasjoner og veilede
personalet. I prosjektperioden var det innlagt 33 aktuelle barn som
passet inklusjonskriteriene. Observasjonstid tilsvarende100 prosent
stilling vil kunne dekke observasjoner til dette antallet. Totalt
sett synes ressursbruken å være liten i forhold til antatte
utviklingsmessige gevinster hos barna.
Litteratur:
1. Als H. «A Synactive Model of Neonatal Behavioural
Organization: Framework for the Assessment of Neurobehavioural
Developmental in the Premature Infant and for Support of Infants
and Parents in the Neonatal Intensive Care Enviroment». 6 ed. 1986:
3-53.
2. Lawhon G. «Challenges in providing developmentally
supportive care: A case presentation». Journal of Obstetics
Gynecologic and Neonatal Nursing 2003; 32(3):389-92.
3. Westrup B. «Newborn Individualized Developmental Care
and Assessment Program (NIDCAP): Family-centred Developmentally
Supportive Care». NeoReviews 2005; 6:115-21.
4. Byers JF. «Components of developmental care and the
evidence for their use in the NICU». MCN: The American Journal of
Maternal/Child Nursing 2003; 28 (3):174-82.
5. Symington A, Pinelli J. «Developmental care for
promoting development and preventing morbidity in preterm infants».
Cochrane Database, syste.rev. 2 2006: CD001814.
6. Als H. «Manual for the Naturalistic Observation of
Newborn Behaviour
Newborn Individualized Developmental Care and Assessment
Program (NIDCAP)». Harvard Medical School, 320 Longwood Ave.,
Boston, MA 02115 als@al.tch.harvard.edu copyright H Als 1981, 1984,
1995.
0 Kommentarer