Unik sjanse for sykepleiefaget
t av NOKUTs hovedkrav til høgskolene er at undersvisningen skal
være forskningsbasert. I universitets- og høgskoleloven heter det i
§ 2.1 at all høyere utdanning skal være «basert på det fremste
innen forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og
erfaringskunnskap.» Videre poengteres det at disse områdene skal
sidestilles.
Det finnes imidlertid ingen entydig definisjon på hva som
ligger i begrepet forskningsbasert undervisning. Dette gir
sykepleierutdanning en unik sjanse til å ta de nødvendige grep slik
at en ikke mister profesjonens preg og særegenhet, samtidig som
lovens krav innfris.
Mange muligheter
Betydningen av forskningsbasert undervisning er blitt koblet
til Wilhelm von Humboldts universitetsprogram fra begynnelsen av
1800-tallet. Et av de viktigste prinsippene i hans universitets
ideal var «enhet mellom forskning og undervisning». Dette innebar
at undervisningen skulle ta direkte utgangspunkt i lærerens egen
forskning. Nær kontakt mellom studenter og lærere ble dermed en
forutsetning. Et av de viktigste målene ved universitetsstudier var
danning av moralsk integritet og intellektuell uavhengighet (1, s.
11). Forskningsbasert undervisning nærmere 200 år senere står i en
helt annen utdanningsmessig kontekst, med utdanninger basert på
andre tradisjoner enn den universitetshistoriske. Begrepet
forskningsbasert undervisning er utfordret av disse utdanningene,
samtidig som utdanningene også utfordres av begrepet i sin
opprinnelige betydning.
Hyllseth (1, s.13-14) framsetter følgende fem
tolkningsmuligheter for hva forskningsbasert undervisning kan bety;
- undervisningen skal være i overensstemmelse med forskningens nyeste resultater
- undervisningen skal være tilknyttet et forskningsmiljø
- fast ansatte lærere skal ha forskningskompetanse
- undervisningen skal utføres av aktive forskere
Disse fem tolkningsmulighetene stiller ulike krav til
utdanningsinstitusjonen. Den første tolkningen krever ikke at
lærerne selv er aktive forskere, mens den siste krever både en
forskningsaktiv lærerolle og at studentene deltar i
forskningsbaserte aktiviteter.
Forskningsbasert undervisning forstås med andre ord både i
forhold til innhold og undervisnings- og læringsmetode. At
undervisningen har et forskningsbasert innhold betyr at kunnskapen
som formidles av lærer og i studentlitteraturen er basert på
empirisk og teoretisk forskning. Innholdet i utdanningen velges med
andre ord ut fra den vitenskapelige kunnskapsproduksjonen. En
forskningsbasert læringsprosess vil bety at studentene deltar i
forskning gjennom vitenskapelig praksis. Studentene får da erfaring
med hvordan kunnskap innenfor et fagfelt produseres og vurderes.
Systematisk nysgjerrighet
Forskning søker å bringe fram ny kunnskap, og må ha et
nyhetselement. Forskning er også omtalt som en form for
«systematisk nysgjerrighet» eller «systematisert sunn fornuft»
(2). Den forskningsbaserte undervisningen vil naturlig nok
knyttes til en disiplin eller kunnskapsområdes kognitive og sosiale
strukturer. Det forskningsbegrepet som har hatt høyest
status, har de tradisjonelle universitetsdisiplinenes sine
strukturer. Slik sett representerer forskningsbegrepet en
«kulturell fremmedhet» i forhold til mange lavere
profesjonsutdanninger. Innenfor sykepleierutdanningen har det vært
arbeidet med å identifisere og begrepsfeste den særegne
kunnskapsutviklingen som har en sterk tilknytning til
praksisfeltet. Betegnelsen erfaringsbasert kunnskap og den
praktiske kunnskapen representerer en inngang til en
forskningsvirksomhet som innebærer noe annet en den forskningen som
holdes opp som mest betydningsfull i universitetstradisjonen.
For å få til en kvalitativ god forskningsbasert undervisning i
sykepleierutdanningen trenger vi et romslig forskningsbegrep som
omfatter forsknings- og utviklingsarbeid som er betydningsfullt
både i forhold til utdanningens teoretiske og praktiske
kunnskapsgrunnlag.
Må bryte mønstre
Det viktigste argumentet for forskningsbasert undervisning er
at det virker kvalitetsfremmende. Det er en alminnelig oppfatning
at en gjennom vitenskapelig forskningsmetode oppøver refleksjon og
kritisk holdning til faget og til kunnskap generelt. Tidligere
rektor ved høgskolen i Oslo, Steinar Stjernø, hevder at
forskningsbasert undervisning kan bidra til å styrke kandidatenes
evne til problemløsning, til å se en sak fra flere sider, til å
leve med usikkerhet, til kreativitet, samt evne til gruppesamarbeid
(3). Den sterke IKT-utviklingen i undervisningen legger også til
rette for læringsprosesser som ligner mer på forskning, med en
horisontal modell der læreren blir tilrettelegger, ekspert og
kollega og studenten blir mer naturlig aktiv.
I St.meld. 27: Kvalitetsreformen (4), knyttes forskningsbasert
undervising nært til studiekvalitet, og at akademiske kvalitetskrav
bør være retningsgivende også for utdanninger som har praktiske
mål. Selv om flertallet av studentene ikke skal bli forskere, må de
kunne forholde seg til, bedømme og anvende forskning. I slike
sammenhenger anses kjennskap til teorier og metoder i forskningen
som en nødvendig kompetanse. Studentorganisasjonene er aktive
pådrivere for å fremme forskningsbasert undervisning og sette
forskning på dagsordenen. De utfordrer spesielt de praksisnære
utdanningene, fordi studenter i forkant her har gjort seg opp en
mening om hvilket yrke de skal ha etter studiene:
«Sykepleierstudenter blir sykepleiere, ikke forskere». De hevder at
skal en videreutvikle fagene og rekruttere flere forskere, må en
bryte opp de fastlagte mønstrene i større grad enn i dag (5).
I sykepleiefeltet har det vært uenighet om hva som er ønsket
utvikling i faget, en teoretisk akademisk orientering eller en
praksisbasert yrkesorientering (6). I høgskole- og
universitetsloven er det imidlertid krav og at høgskolene driver
forskning og at 20 prosent av lærerstaben innehar
førstestillingskompetanse. En forskningsorientert kompetanseheving
krever store ressurser - som i hovedsak må tas fra undervisningen.
Her ligger en utfordring i å kombinere den enkelte lærers
kompetanseheving med undervisning og veiledning av studenter.
Profesjonsutdanningene har de senere årene blitt kritisert for
«akademisering». Kritikerne mener opplæring i vitenskapelige
arbeids- og tenkemåter, erstatter opplæring i fagkyndighet. Omtrent
halvparten av Bachelor-studiene i sykepleie omfatter
praksisstudier, der mesteparten er definert som pasientrettet
praksis. Dette er i liten grad blitt tatt hensyn til i NOKUTs
revidering av sykepleierutdanningen (7). Flere av
sykepleierutdanningene beskriver imidlertid i sine egenvurderinger
til NOKUT at utvikling av kunnskap skjer gjennom deltakelse i
sosial praksis og ikke som kunnskapsoverføring fra person til
person. Ut fra et slikt perspektiv vil fokus måtte rettes mot det
totale forsknings- og undervisningsmiljø og ikke den enkelte
forsker eller lærer. Dette betyr at forskningsaktiviteten må
ha en kollektiv innramming som bidrar til en fleksibel og
utviklingsrettet pedagogikk, der problemstillinger i praksisfeltet
utgjør en viktig arena for studentenes forskningstilknytning. Dette
er utfordringen. Fordrer aktive studenter
Det arbeides fortiden iherdig ved de ulike
sykepleierutdanningene for å møte NOKUTs krav om at fagplanen er
basert på forsknings- og utviklingsarbeid.
Vi vil argumentere for en fagplanrevisjon som innebærer en
vektlegging av forskningsbasert veiledning knyttet til studentenes
arbeid med studielitteraturen. Studentene bør i løpet av
studietiden, ved siden av å selv finne forskningslitteratur, også
arbeide aktivt med noen forskningstekster der hensikten er å
utvikle evnen til å kritisk analysere forskningsproblemstillinger,
datagrunnlag, funn og konklusjoner og forskningens praktiske
implikasjoner.
Fagplanen må vektlegge forskningsbaserte aktiviteter der
studentene deltar i systematisk undersøkende arbeid. Arbeidets
problemstillinger kan ha utgangspunkt i studentenes egne
praksiserfaringer eller de kan være knyttet til
utviklingsprosjekter ved praksisstedet. Slike forskningsbaserte
læringsprosesser er avhengig av at praksisstedet preges av en
kunnskaps- og forskningsbasert opplæringskultur.
Den må gjenspeile et krav om at utdanningen bidrar til
forskningsmessig refleksjon rundt profesjonens etiske grunnlag.
Dette betyr læringsaktiviteter som inviterer studentene til å
kritisk drøfte hva som er gyldige sykepleiehandlinger i ulike
praktiske situasjoner.
Fagplanen ta høyde for aktuelle forskningsaktiviteter i feltet
og ved den enkelte høgskole og nyttiggjøre seg dette i
undervisningen. Dette krever blant annet at høgskolens FoU-strategi
ses i sammenheng med fagplanens fokus og studiestrategier.
Forskningsorienteringen må ikke kommer i et konkurranseforhold
med ferdighetsorienterte undervisnings- og
læringsaktiviteter. Øvelse i å utføre sykepleiefaglige
prosedyrer og læring av sentral faktakunnskap er en grunnleggende
oppgave i å utdanne framtidige sykepleiere.
Å realisere en fagplan basert på forsknings- og
utviklingsarbeid er krevende. Dette stiller store krav til lærere i
utdanningen, men også til studentene. Studentene plasseres i rollen
som en
medansvarlige
for undervisningen og som deltakere. I en forskningsbasert
utdanningskultur kan ikke studentene opptre som konsumenter av et
ferdigdefinert utdanningstilbud, men som aktive
kunnskapssøkere.
Forskning i praksis
For at forskningsbasert undervisning skal bli god undervisning,
må den framstå som meningsfull for studentene, og oppfattes som
gyldig blant aktører i praksisfeltet. Vi vet at
sykepleierstudentens viktigste rollemodeller er sykepleierne i
praksis. Skal undervisningen bidra til en forskningsbasert læring
hos studentene, må også praksisfeltet utøve forskningsbasert
tenkning. Utdanningen må bidra til en kunnskapsdiskusjon- og
produksjon der studenter og sykepleiere i praksis blir inkludert.
Litteratur
1. Hyllseth B. 2001. Forskningsbasert undervisning,
Norgesnettrådets rapporter ISSN 1501-9640
http://www.nokut.no/graphics/NOKUT/Artikkelbibliotek/Norsk_utdanning/NNR-publikasjoner/forskn_basert_undv.pdf
(lest 15/3-06)
2. OECD. Redefing Tertiary Education. Paris: OECD, 1998
3. Stjernø S. Har profesjonene felleskomponenter? I: Bunkholdt,
Vigdis m.fl. Kunnskap og omsorg. Oslo: Tano, 1996.
4. St.meld. 27 (2000-2001). Gjør din plikt - krev din rett.
Kvalitetsreform av høyere utdanning. Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet, 2001.
5. Westtorp A. Operasjon forskning: forskningsbasert
http://www.stlweb.no/article.asp?w=1666805&x=2128 (lest
15/3-06)
6. Karseth B. Hva er gyldig kunnskap i sykepleierutdanningen.
I: Christiansen B, Heggen K, Karseth B (red.) Klinikk -
akademia. Reformer, rammer og roller i sykepleierutdanningen. Oslo:
Universitetsforlaget, 2004, s. 103-119.
7. Karseth B, Taasen I. En slaktet utdanning?
Sykepleien 2006; 3: 60-61.
0 Kommentarer