Systematisk fagutvikling i sykehjem - en måte å bedre tjenesten på.Erfaringer fra tre fagutviklingsprosjekter ved Undervisningssykehjemmet i Oslo
Sammendrag: En av målsettingene i nasjonal plan for etablering av Undervisningssykehjem er «å etablere et akademisk miljø på sykehjem for å stimulere til økt interesse for fagutvikling og forskning på praktiske spørsmål knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse og funksjonsevne hos beboerne i norske sykehjem» (1). Planen påpeker de store utfordringene som er knyttet til å anvende forskningsbasert kunnskap på en adekvat måte i sykehjem, og til å utføre forskning og fagutvikling innen pleie- og omsorgstjenestene (1). Artikkelen bygger på erfaringer fra flere fagutviklingsprosjekter ved Undervisningssykehjemmet i Oslo i perioden 1999-2002. Hensikten er å formidle erfaringer som kan være nyttige for andre som ønsker å drive fagutvikling i sykehjem. Artikkelen beskriver fasene i fagutviklingsarbeid og illustrerer disse ved hjelp av tre fagutviklingsprosjekter (Reminisensprosjektet, Ernæringsprosjektet og Pårørendeprosjektet). Erfaringene viser at det er ulike faktorer som virker hemmende og fremmende på prosessen i et fagutviklingsarbeid. Vi beskriver hvilke rammefaktorer og strukturelle forutsetninger som må være til stede i institusjonen for å påvirke fagutviklingsarbeidet på en hensiktsmessig måte. Et viktig aspekt er også hvordan resultatene fra et fagutviklingsprosjekt skal videreføres og bli en del av rutinene i avdelingen/institusjonen. Dette er ofte et kritisk punkt som krever oppmerksomhet.
Fagutvikling er nært knyttet til kvalitetssikring, kvalitets-
og kompetanseutvikling, men disse områdene vil ikke bli berørt her.
Målet for alle tiltakene er å gi beboere og pårørende et best mulig
tjenestetilbud. Deler av den systematiske kompetanseutviklingen som
er gjennomført ved Undervisningssykehjemmet i Oslo er beskrevet i
to rapporter: Kompetanseutvikling i eldreomsorgen (2) og Program
for å rekruttere og beholde nye sykepleiere (3).
Fagutvikling
Fagutviklingens hensikt er å bidra til kvalitetsutvikling blant
annet ved å omsette eksisterende kunnskap i praksis. Dette kan også
ses i sammenheng med Helsepersonellovens § 4 om krav til
helsepersonells yrkesutøvelse. Loven angir at den enkelte til
enhver tid har ansvar for å yte faglig forsvarlig hjelp (4). Selv
om ledere har et særlig ansvar for fagutvikling, er det også et
kollektivt ansvar for yrkesgrupper og et individuelt ansvar for den
enkelte yrkesutøver (5). Kristoffersen påpeker betydningen av en
fagutviklende holdning hos yrkesutøvere i praksis, som innebærer
faglig nysgjerrighet, vilje til nytenkning, åpenhet for ny
kunnskap, vilje til å holde seg faglig à jour og mot til å handle i
samsvar med selvstendige beslutninger (5). En undrende og kritisk
innstilling til egen og avdelingens praksisutøvelse er et viktig
utgangspunkt for fagutvikling.
Begrepet fagutvikling brukes svært ofte i litteratur uten at
det defineres. I artikkelen baserer vi oss på definisjonen av
fagutvikling fra Stortingsmelding nr. 28 (1988-89) Om forskning:
«Systematisk arbeid som anvender nye materialer og produkter, å
innføre nye prosesser, systemer eller tjenester eller å forbedre
dem som eksisterer» (6). Fagutvikling kan skje gjennom å utprøve
metoder (Reminisensprosjektet), forbedre rutiner
(Ernæringsprosjektet og Pårørendeprosjektet), forbedre metoder for
dokumentasjon (Ernæringsprosjektet) og ved å innføre org
anisasjonsformer som sikrer kontinuitet i tjenestetilbudet til den
enkelte beboer (Ernæringsprosjektet) (5).
Det kan synes uavklart hvilke krav som stilles for å kalle et
prosjekt fagutvikling. Det er ikke krav til originalitet på samme
måte som for forskning.
Vi har vært opptatt av at fagutviklingsarbeid skal være
gjennomført på en systematisk måte, noe som omfatter dokumentasjon
av utgangspunkt, forutsetninger, prosessen og resultatene. Ved å
dokumentere utgangspunktet, får man tydeliggjort at «problemet» er
av en slik art at det er viktig å gjøre noe med det, og at det er
behov for fagutvikling. Slik dokumentasjon vil kunne vise at det
som oppnås gjennom fagutviklingsarbeidet utgjør en forskjell, og at
det blir endringer på det valgte området. I tillegg er det viktig
fordi resultatene dermed kan overføres fra fagutviklingsprosjektet
til andre avdelinger og institusjoner. Det er ikke nok å omsette en
god idé i praksis.
Fagutviklingsprosjektets faser
Et fagutviklingsprosjekt fokuserer på et bestemt område, og det
stilles spørsmål som skal belyses systematisk. Arbeidet kan
inndeles i tre hovedfaser, og gjennomføringsfasen kan igjen
inndeles i tre:
Planleggingsfasen
Gjennomføringsfasen:
- Den beskrivende fase
- Den vurderende fase
- Handlingsfasen
Evalueringsfasen
Disse fasene vil aldri være en lineær prosess, men for å gjøre
framstillingen mest mulig oversiktlig beskrives det slik.
I planleggingsfasen klargjøres mål og hensikt
Eksempelvis var hensikten med Ernæringsprosjektet «å utvikle
gode rutiner for kosthold og ernæring ved institusjonen, for å
sikre at beboerne får ivaretatt sitt ernæringsbehov og at måltidene
blir hyggelige, sosiale samlingsstunder ved postene». Prosjektet
hadde dermed også et organisatorisk aspekt fordi hensikten var å
finne fram til mest mulig effektive samarbeidskanaler mellom
kjøkken og avdelinger. I planleggingsfasen må man også avklare hva
som skal gjøres, hvordan endringen skal gjennomføres og utarbeide
en prosjektbeskrivelse som synliggjør disse valgene.
En viktig motivasjonsfaktor for framdriften av prosjektet, er
at det tar utgangspunkt i konkrete faglige spørsmål eller
problemstillinger som personalet synes det er viktig å forbedre.
Erfaringer fra Undervisningssykehjemmet viser at det også er
hensiktsmessig at prosjektet er i samsvar med
institusjonens/avdelingens handlingsplan. Fagutviklingsprosjektet
forankres da sterkere i organisasjonen, noe som igjen vil fremme
arbeidet med å videreføre resultatene i avdelingens/institusjonens
drift.
Engasjementet øker når prosjektet er forankret i avdelingen og
personalet opplever at det er deres prosjekt. Pårørendeprosjektet
ble iverksatt på bakgrunn av erfaringer hos personalet i en
rehabiliterings- og korttidsavdeling. Avdelingen hadde tidligere
utarbeidet retningslinjer for å fremme samarbeidet med pårørende,
noe som ble ansett som en viktig forutsetning for å nå avdelingens
mål. Nå opplevde personalet at utfordringene i relasjonen med
pårørende var endret. Gjennom lengre tid hadde personalet erfart at
både formelle og uformelle møter med pårørende ble vanskelige å
håndtere. Fordi møtene ble beskrevet som «vanskelige», var dette et
område personalet ønsket å forbedre.
Fagutviklingsprosjekter kan også initieres utenfor avdelingen.
Utgangspunktet for Ernæringsprosjektet var at sykehjemmets
hovedkjøkken hadde meldt fra om et behov. Ettersom prosjektet også
ville involvere pleiepersonalet i stor grad, var utfordringen her å
motivere dem til å delta i et prosjekt som var initiert et annet
sted. Samtidig ble beboernes ernæringstilstand kartlagt, og denne
ble funnet utilfredsstillende hos mange. Flere beboere spiste lite
og/eller uregelmessig, var undervektige og/eller hadde hatt et
større vekttap de siste månedene. Det var også observasjoner som
tydet på ernæringsproblemer hos beboerne (klær som var blitt for
store). Avdelingslederne sa at de ikke kunne stå ansvarlig for
dette, men at de ville motivere personalet til å satse på tiltak
som kunne forbedre beboernes ernæringstilstand. Det ble dermed
skapt motivasjon for prosjektet gjennom å avdekke og tydeliggjøre
beboernes behov.
Utfordringene med å motivere personalet varierer, avhengig av
om prosjektet bygger på problemområder personalet selv har
identifisert, eller om det kommer «utenfra» eller fra sykehjemmets
ledelse.
I planleggingsfasen er det viktig å utarbeide en framdriftsplan
for hele prosjektet. Den må være konkret, så den blir et godt
styringsredskap. Samtidig må det være rom for justeringer underveis
(se figur 1). Det er også viktig å utrede eventuelle økonomiske
utgifter og utarbeide et budsjett.
Å velge ut sentrale medarbeidere er også en del av
planleggingsfasen.
I Reminisensprosjektet ble dessuten beboere som skulle delta i
gruppene, valgt ut i denne fasen.
Man bør også vurdere behovet for veiledning, og hvor man kan
henvende seg for å få nødvendig ekspertise, hvis den ikke finnes i
sykehjemmet. Det kan være behov for veiledning både når det gjelder
å arbeide med prosjekt som metode og i forhold til temaet for
prosjektet. Ved Undervisningssykehjemmet i Oslo har blant annet den
samarbeidende høgskole (Lovisenberg diakonale høgskole) bidratt med
veiledere. Erfaring har vist at det er en fordel å ha en veileder
utenfra. Eksempelvis kan dette gjøres ved at avdelingene bytter
veiledningstjenester seg imellom, det kan byttes mellom høgskole og
institusjon eller mellom institusjoner. En ekstern veileder kan
bidra med et utenfra-perspektiv ved å se avdelingen og det aktuelle
problemområdet på en annen måte enn de som arbeider der. En
veileder utenfra kan også lettere «holde tak i» prosjektet i
perioder hvor arbeidsbelastningen i avdelingen er stor.
I planleggingsfasen bør det også vurderes om det er behov for
opplæring av prosjektleder og/eller personalet. I
Reminisensprosjektet der aktivitøravdelingen hadde en sentral rolle
i ledelsen av prosjektet, ble det gjennomført studiebesøk til et
sykehjem som hadde erfaring med erindringsgrupper. Det ble også
arrangert undervisning for ansatte på avdelingen. Planleggingsfasen
inneholdt også praktiske forberedelser som vurdering og innkjøp av
utstyr, valg av dag, tid og hvilke rom som skulle brukes til
gruppeaktiviteten. I Ernæringsprosjektet var det nødvendig med
innkjøp av en ekstra stolvekt, for å kunne veie beboerne
regelmessig.
Hvis et fagutviklingsprosjekt skal lykkes, er det svært viktig
at de involverte personene opplever at prosjektet er deres. I
planleggingsfasen bør man derfor arbeide for å oppnå en felles
forståelse i avdelingen eller på tvers av ulike avdelinger, av at
dette ønsker vi å forbedre.
Gjennomføringsfasen
Gjennomføringsfasen kan medføre at det innføres nye rutiner for
å vurdere og møte beboernes behov (Ernæringsprosjektet), forbedring
av eksisterende rutiner (Pårørendeprosjektet) eller innføring av en
helt ny aktivitet i avdelingen (Reminisensprosjektet).
For å sikre systematikk og mulighet for å vurdere hva man
oppnår med prosjektet, kan det være nødvendig å dokumentere
situasjonen før endringen gjennomføres. I
Ernæringsprosjektet besto
den beskrivende fasen av at ernæringsgruppen drøftet
eksisterende rutiner for vurdering av beboernes ernæringsbehov, for
fastsetting av menyer, tidspunkter og organisering av måltidene.
Gruppen besto av representanter fra alle avdelingene i sykehjemmet.
Under dette arbeidet kom det fram at beboerne ikke ble veid
regelmessig. Det var også tilfeldig hvem som fikk ernæringstilskudd
og på hvilket grunnlag. Gruppen utarbeidet også kvalitetsmål og en
beskrivelse av «det gode måltid». Hvordan rutinene burde være og
hvilke konsekvenser gode rutiner ville få for beboernes tilfredshet
og helsetilstand, samt hvilke ressurser som var nødvendige for å
oppnå disse resultatene, ble beskrevet.
I Ernæringsprosjektets
vurderende fase ble beboernes ernæringstilstand kartlagt og
vurdert. Videre ble eksisterende rutiner og systemer vurdert i
forhold til hva som tidligere var beskrevet som ønsket mål.
I dette prosjektet besto
handlingsfasen av å følge opp resultatene fra kartleggingen
og vurderingen av beboernes ernæringstilstand. Beboerne ble
involvert i arbeidet med å sette opp middagsmenyer. Organiseringen
og gjennomføringen av måltider i avdelingen ble endret, og
personalet fikk undervisning om eldre, kosthold og ernæring. Fordi
hele sykehjemmet var involvert, arbeidet alle mot et felles mål.
Det ble også enklere å iverksette tiltak - f.eks. sørge for hvite
duker til bordene i helgene - ettersom representanter fra alle
avdelingene deltok i arbeidsgruppen.
I
Pårørendeprosjektetsbeskrivende fase ble det laget et skjema for systematisk
kartlegging av situasjoner som personalet opplevde som vanskelige
møter med pårørende. Dette ble gjort for å kunne dokumentere det
opplevde problemet best mulig, for derved å kunne bli målrettet i
forhold til nødvendige endringer. Denne tilnærmingen ble valgt
fordi det foreligger lite kunnskap i litteraturen om samarbeid
mellom personalet i sykehjem og pårørende. Diskusjoner i
personalgruppen ga dessuten et uklart bilde av bakgrunn og innhold
i «vanskelige samtaler og møter». Det ble derfor lagt opp til at
det videre arbeidet delvis skulle utformes underveis i prosessen.
Skjemaet ble utviklet gjennom flere diskusjoner i personalgruppen.
I skjemaet kartlegges: Når og hvor situasjonen oppsto, pårørendes
relasjon til pasienten, kjennetegn ved pasienten (kjønn, alder,
sivil status, bosted), hvor pasienten er innlagt fra, type plass i
avdelingen, diagnose, samtaletema og hvordan pårørende er informert
om pasientens situasjon. Det ble fastsatt et tidsrom hvor
personalet som opplevde vanskelige samtaler, skulle fylle ut
kartleggingsskjemaet.
I prosjektets
vurderende fase ble resultatene fra kartleggingsskjemaene
vurdert. Vi erfarte imidlertid at bare fem skjemaer var fylt ut da
den planlagte kartleggingsfasen var over. Dette ga grunn til å
stoppe opp og diskutere hva dette kan skyldes, om prosjektet bør
endre retning, om det skal videreføres, eller hva som må gjøres for
å videreføre det. Noe som kan ha hatt betydning, er at flere
organisatoriske endringer i institusjonen og i bydelen kan ha
påvirket samarbeidet med pårørende. Det er for eksempel etablert et
bestillerkontor som har overtatt noe av kontakten med pårørende.
I
handlingsfasen kan det bli aktuelt å videreutvikle rutiner
for samarbeidet mellom pårørende og personalet bl.a. på bakgrunn av
resultatene fra kartleggingsskjemaet (prosjektet er ennå ikke
kommet så langt).
Reminisensprosjektetsbeskrivende fase kartla forventningene til hva prosjektet
skulle resultere i, og til egen rolle hos gruppelederne. Hva
gruppelederne mente ville bli de største utfordringene, ble også
beskrevet. I den vurderende fase ble det sett på hvor godt
forberedt personalet var til å delta i etablering og gjennomføring
av reminisensgrupper.
I
handlingsfasen ble det etablert en ukentlig
reminisensgruppe i avdelingen. Det ble gjennomført 18
gruppesamlinger med forskjellige tema (gamle kjøkkenredskaper,
konfirmasjon, byoriginaler, mitt første arbeid). Under
gjennomføringen av reminisensgruppene var en aktivitør eller en fra
avdelingen oppnevnt som gruppeleder. Det øvrige personalet i
avdelingen deltok når de hadde anledning.
Evalueringsfasen
Evalueringsfasen sikrer nødvendig dokumentasjon på hva
prosjektet oppnår/ikke oppnår. Dette er viktig for å sikre den
systematikken som kjennetegner fagutvikling.
I
Ernæringsprosjektet ble beboernes høyde, vekt og
Body Mass Index registrert før endringene ble innført, og underveis
i prosjektet. Prosjektet gikk over to år. På grunn av dødsfall
blant beboerne var det vanskelig å følge den enkelte i hele
perioden. Det viktigste ble derfor at veiing ble innført og fulgt
opp som fast prosedyre. Evalueringen fokuserte på om beboere veies
regelmessig, om de er med på å fastsette menyen og bestemme hva
slags pålegg som skal kjøpes inn til avdelingen, og om de får
tilbud om et sent kveldsmåltid.
I
Reminisensprosjektet ble hver enkelt gruppesamling
evaluert av den som ledet samlingene. Da alle gruppesamlingene var
gjennomført, besvarte personalet i avdelingen og på
aktivitøravdelingen et spørreskjema.
I en evalueringsfase er det viktig å stille spørsmål som: Hva
har vi erfart gjennom arbeidet? Hva har vi oppnådd? Hvem er
prosjektet vellykket for? Hvilken verdi har prosjektet hatt for
beboerne? Det er særlig utfordrende å få systematisk kunnskap om
hva beboere i sykehjem opplever og erfarer. Beboerne per i dag er
skrøpelige gamle. Aldersdemens og multimorbiditet bidrar til de
mest omfattende pleie- og omsorgsbehovene (7). Den store andelen
beboere med demens (ca 80 %) er en særlig utfordring (8, 9).
Endringer i beboernes tilstand og dødsfall gjør det også vanskelig
å evaluere fra de samme beboernes ståsted over tid.
Hvilken effekt prosjektet har på beboerne kan også evalueres
ved hjelp av personalets beskrivelser av beboere som deltar. Dette
ble gjort i Reminisensprosjektet ved hjelp av anonyme beskrivelser
av gruppens funksjonsnivå og beboernes deltakelse i
gruppesamlingene, samt av deres humør og trivsel.
Resultater av et fagutviklingsprosjekt
Det er viktig å være bevisst på hva som kan være resultater i
et fagutviklingsprosjekt. Prosjektets hensikt er kvalitetsutvikling
og forbedring i avdelingen/sykehjemmet, og at beboerne får det
bedre. Ernæringsprosjektet har ført til nye prosedyrer og systemer:
Innføring av regelmessige veierutiner og muligheter for et sent
kveldsmåltid. Det er også utformet en prosedyre for kosthold og
ernæring. Organisatorisk har institusjonen fått et kostombud på
hver avdeling og en ernæringsgruppe for hele institusjonen. De skal
følge opp at prosedyrer gjennomføres og kontinuerlig vurdere
kvaliteten.
Å nå de ulike stegene i prosessen, kan være et resultat i seg
selv. Det er derfor viktig å markere når et steg i arbeidsprosessen
er gjennomført, ikke bare å stille stadig nye krav. Det er også
viktig å forankre det man allerede har oppnådd for å opprettholde
personalets motivasjon, og gi dem en opplevelse av å oppnå
resultater. Som oftest er fagutviklingsprosessen tidkrevende, og
kan føre til frustrasjon og opplevelse av at synlige resultater lar
vente på seg.
Organisering av fagutviklingsprosjekter
Et fagutviklingsprosjekt bør ha en leder som er ansvarlig for
prosjektet og dets framdrift. Det er dessuten gunstig at
prosjektlederen står litt utenfor avdelingens vanlige drift.
Gjennom hele prosjektperioden er det viktig at lederen samler
personalet regelmessig for å diskutere utviklingen i prosjektet.
Dette er viktig for å «holde fram» prosjektet for personalet i en
travel hverdag. Det er også et forum hvor kritiske spørsmål og
kommentarer kan diskuteres underveis.
Undervisningssykehjemmet i Oslo har hatt arbeidsgrupper
tilknyttet de enkelte prosjektene. Gruppene har primært hatt
ansvaret for gjennomføringen av prosjektet i avdelingen. I
avdelingsprosjekter har arbeidsgruppen bestått av personale fra
avdelingen. I prosjekter som angår flere avdelinger i sykehjemmet,
for eksempel Ernæringsprosjektet, har arbeidsgruppen bestått av
representanter fra alle involverte avdelinger og fra kjøkkenet,
husøkonomavdelingen og aktivitøravdelingen. Det er viktig at de som
rekrutteres til arbeidsgruppen har motivasjon og interesse for
temaet, og at de forplikter seg til å arbeide systematisk.
Det er ikke behov for referansegrupper i alle
fagutviklingsprosjekter. Undervisningssykehjemmet i Oslo har
benyttet slike i noen av prosjektene. Disse gruppene har gitt råd
og fungert som et kritisk korrektiv.
Erfaringen viser at det har vært vanskelig å sikre framdrift og
nødvendig dokumentasjon i prosjekter når dette ansvaret er lagt på
en enkeltperson eller en arbeidsgruppe i avdelingen. I perioder med
stor arbeidsbelastning er fagutviklingsarbeid ofte noe av det
første som bortprioriteres. De fleste fagutviklingsprosjektene ved
Undervisningssykehjemmet i Oslo er derfor blitt tilført «eksterne
ressurser» som tar ansvaret for framdrift og dokumentasjon.
Et vesentlig aspekt ved fagutvikling er at endringer med
dokumentert effekt videreføres i sykehjemmets vanlige rutiner og
drift. En måte å sikre dette på kan være at resultatene går inn i
institusjonens kvalitetssystemer som revideres regelmessig (noe som
er gjort i Ernæringsprosjektet). Det er viktig med slike tiltak for
å sikre at det man oppnår i et fagutviklingsprosjekt blir
videreført etter at prosjektet er avsluttet.
Hva har vi lært av prosjektene?
- Noen eksempler
Pårørendeprosjektet
Ved å fokusere på et tema over tid og gjennom arbeidsprosessen
har vi erfart at det skapes en faglig refleksjon som i seg selv er
viktig og kan føre til endring. Gjennom diskusjonene rundt
utviklingen av kartleggingsskjemaet i Pårørendeprosjektet, ble
personalgruppen oppmerksom på aspekter ved problemkomplekset som de
tidligere ikke hadde vært så oppmerksomme på. Et eksempel er hvor
ulike rutiner avdelingen hadde når det gjaldt
rehabiliteringspasienter og pasienter på korttidsplass. De
eksisterende retningslinjene for samarbeid med pårørende omfattet
bare rehabiliteringspasientene. Det forelå ikke tilsvarende
retningslinjer for korttidspasientene. Dette betyr at prosessen
også er bevisstgjørende i forhold til kvaliteten på avdelingens
tilbud.
Reminisensprosjektet
Det opprinnelige målet for Reminisensprosjektet var å etablere
ukentlige reminisensgrupper i avdelingen, fordi det er dokumentert
at dette har positiv effekt på beboernes livskvalitet. En annen
hensikt var at personalet i avdelingen skulle bruke reminisens som
daglig kommunikasjons- og arbeidsform. I ettertid ser vi at det som
i utgangspunktet skulle være «sengeavdelingens» prosjekt, ble
aktivitøravdelingens prosjekt. Reminisens er i dag innarbeidet som
en del av aktivitørenes daglige virke. Evalueringen avdekket
forhold som kan forklare dette. På grunn av lite personale og
mangel på tid, ble de fleste møtene i reminisensgruppen ledet av de
to aktivitørene. Personalet opplevde at det var aktivitørene og de
definerte gruppelederne som var prosjektansvarlige. Flere ga
uttrykk for at reminisensgruppene foregikk i «lukkede rom» (10).
Det viste seg altså vanskelig å etablere reminisensgrupper som en
fast rutine i avdelingen. Samtidig gir personalet i avdelingen
uttrykk for en bevisst holdning til reminisens og et ønske om å
lære mer. De benytter også reminisens i kommunikasjon med beboerne
i avdelingen, spesielt i situasjoner med uro. Det synes derfor som
om prosjektet har skapt en interesse for temaet, og noe grunnlag
for å bruke slik tilnærming. Personalet mener imidlertid ikke at de
er blitt skolert nok til å ta ansvar for reminisensgrupper.
Forutsetninger for fagutviklingsprosjekter
De to største utfordringene i forbindelse med å iverksette
fagutviklingsprosjekter i sykehjem er å finne tid i en travel
arbeidsdag og bemanningssituasjonen (både antall og kompetanse).
Det har dessuten vært utfordringer knyttet til det å kombinere
sykehjemmets «driftstenkning» - å løse problemer eller akutte
situasjoner her og nå - med det mer langsiktige arbeidet som
fagutvikling krever.
Langtidsplanlegging for å få oversikt over når det kan
frigjøres tid til arbeid med fagutviklingsprosjektet, har vært en
utfordring. Det krever at avdelingsleder går nøye gjennom
avdelingens arbeidsrutiner og vurderer mulighetene for endringer.
Mange sykehjem har i perioder studenter/elever, og mot slutten av
praksisperiodene vil de fleste utgjøre en ekstra ressurs. Hvis
avdelingen avsetter tid til fagutvikling i disse periodene, lar det
seg i mange tilfeller gjennomføre. Ved et samarbeid mellom avdeling
og høgskole vil enkeltdager når studenter/elever har ansvaret for
avdelingen, kunne brukes til arbeidsdager for personalgruppen i
forbindelse med prosjekter.
I mange tilfeller vil et fagutviklingsprosjekt føre til
innføring av nye eller forbedring av eksisterende rutiner. Det er
viktig å være klar over at dette ikke nødvendigvis vil gi mer
arbeid og behov for ekstra tid. I Ernæringsprosjektet erfarte en
avdeling at det ble frigjort tid ved å endre rutinene for
frokostserveringen og antall personer som skulle delta i
serveringen.
I forbindelse med å forankre prosjektet i avdelingen, er det
viktig å skape en felles forståelse for at det brukes tid til
prosjektet. Det må legges vekt på å finne dager og tidspunkt som
passer, og møtehyppigheten må vurderes nøye. Det er viktig å være
oppmerksom på balansen mellom framgang og «tomgang». Altfor hyppige
møter uten resultater å vise til, kan oppleves som bortkastet tid.
Møtehyppigheten må også vurderes i forhold til den tiden deltakerne
må være borte fra avdelingen og beboerne.
Det er også nødvendig å være bevisst på hvor mange som bør være
med i en arbeidsgruppe, og hvordan avdelingen gir dem tid til å
delta på møter. Vår erfaring viser at tiden utnyttes best hvis
gruppen forlater avdelingen og fritas for arbeidsoppgaver under
møtene.
Sammensetningen av personalgruppen har også skapt spesielle
utfordringer. Som mange andre norske sykehjem har
Undervisningssykehjemmet i Oslo en relativt høy andel ufaglærte.
St. Meld. Nr. 50 (1996-97) anslår at de utgjør ca. en tredel av
årsverkene i pleie- og omsorgstjenestene (7).
Undervisningssykehjemmets baselineundersøkelse viser tilsvarende
tall. Mangel på fagutdanning gir lite kunnskap om skrøpelige gamles
behov og problemer, og om å arbeide systematisk og målrettet med
faglige spørsmål slik fagutviklingsarbeid krever. Oslo synes å ha
de største utfordringene her, og det bekreftes av St. Meld. Nr. 31
(2001-2002) der det påpekes at Oslo har lavest personelldekning
(11).
Det kan være vanskelig å få kontinuitet i et prosjekt på grunn
av turnusarbeid, ubesatte stillinger og mange deltidsstillinger.
Blant hjelpepleierne arbeider 77 prosent deltid (7).
Langtidssykefravær og turnover av personalet kan også gi mangel på
kontiuitet. Statistikker fra SSB (12) viser at pleie- og
omsorgstjenesten har en av de høyeste sykefraværsprosentene
(legemeldt).
For å få gode resultater i et fagutviklingsprosjekt er det
viktig at det er kontinuitet hos sentrale personer. Det betyr at de
som sier ja til å være sentrale i prosjektet må forplikte seg i
hele prosjektperioden. Personer som bare skal være kort tid i
avdelingen, bør ikke bli sentrale i et fagutviklingsprosjekt.
Spesielt er det viktig med kontinuitet i prosjektleder- og
avdelingslederstillingen. Avdelingsleder er en nøkkelperson når det
gjelder fagutvikling. Skifte av avdelingsledere eller andre
organisatoriske endringer i sykehjemmet, kan påvirke og ofte
forsinke prosessen i et fagutviklingsprosjekt. Særlig er
handlingsfasen sårbar. Dersom avdelingen skal skifte leder, kan det
være hensiktsmessig å utsette handlingsfasen til den nye lederen
har satt seg inn i prosjektet og det som er gjort i
vurderingsfasen.
Strukturelle forutsetninger i sykehjemmet
Det er påkrevd at institusjonens ledere er aktive deltakere når
det gjelder å etablere og opprettholde fagutviklingsprosjektene.
Det kan bety at de sikrer eventuelle driftsmidler til prosjektene,
og tar ansvar for å tilføre prosjektene både personell og
økonomiske ressurser. Institusjonens ledergruppe er også et viktig
forum for å diskutere prosjektene. Ledergruppen kan dessuten sette
i gang et prosjekt, slik at den blir ansvarlig for å lede og drive
det. For å lykkes med et fagutviklingsprosjekt i den enkelte
avdeling, er det nødvendig med et godt og nært samarbeid med
avdelingsleder.
Et forhold som sikret Ernæringsprosjektet gjennomslagskraft,
var at prosjektleder (fagutviklingskonsulent i sykehjemmet) deltok
i institusjonens ledergruppe. Hun hadde god kontakt med alle
lederne, og prosjektet ble regelmessig diskutert i gruppen. Det
synes derfor viktig å sikre en formell kopling mellom prosjektleder
og ledergruppen, særlig i prosjekter som omfatter flere avdelinger.
Samarbeidet med lederne er nødvendig for å få til endringer og
videreføre fagutviklingsprosjektets erfaringer i de vanlige
sykehjemsrutinene.
Avdelingsleder har ansvaret for å etablere møteplasser hvor man
kan diskutere faglige spørsmål og reflektere over det som skjer i
avdelingen, og hvor ideer kan presenteres og utvikles. Dette kan
være rapporter hvor man fokuserer på faglige spørsmål og
utfordringer, faglunsjer eller veiledningsgrupper. Senere kan disse
møteplassene fungere som arenaer hvor fagutviklingsprosjektet
forankres og sikres framdrift. Det er viktig å vurdere om det er
nødvendig å opprette nye møteplasser, men hvis eksisterende
møteplasser kan benyttes, anbefales dette.
Undervisningssykehjemmet har erfart gunstige effekter av at
prosjektleder samtidig er veileder i en veiledningsgruppe for
personalet i avdelingen. En veiledningsgruppe kan være et sted hvor
temaer for et fagutviklingsprosjekt utvikler seg, og et forum hvor
aspekter ved temaet kan tas opp.
Kompetanse hos personalet er en forutsetning for å drive
fagutvikling i en sykehjemsavdeling. Det må minst være en person i
avdelingen som har kunnskap om hvordan man arbeider i et
fagutviklingsprosjekt. Det er også en forutsetning at avdelingen
har personer som har kompetanse innenfor det tema det skal
fokuseres på. I Undervisningssykehjemmet i Oslo har dette ofte vært
personer som har tatt en videreutdanning. Erfaringene så langt
viser at kompetanseutviklingen har vært en nødvendig forutsetning
for å kunne starte fagutviklingsprosjektene. Samtidig får man mer
kompetanse ved å delta i et fagutviklingsprosjekt.
Konklusjon
Arbeidet med ulike fagutviklingsprosjekter i
Undervisningssykehjemmet i Oslo har vist at dette er prosesser som
bidrar til å utvikle kvaliteten på sykehjemmets tilbud. Visse
forutsetninger må imidlertid være til stede i institusjonen for å
lykkes med slikt arbeid. Det er viktig å vurdere disse før
fagutviklingsprosjekter settes i gang. Vi har også erfart at
fagutvikling tar tid og krever tålmodighet.
Av tekniske årsaker er figuren i artikkelen bare å finne i
papirutgaven.
Litteratur
1. Kirkevold M, Kårikstad V. Undervisningssykehjem: nasjonal
plan for etablering av ressurssentra for undervisning, fagutvikling
og forskning i sykehjemmene i den kommunale helse- og
sosialtjenesten. Bergen: Nasjonalt formidlingssenter i geriatri,
1999.
2. Kårikstad V, Sellevold GS. Kompetanseutvikling i
eldreomsorgen. Program for klinisk kompetansemodell over tre nivå
for personell med eksamen fra videregående skole. Bergen: Nasjonalt
formidlingssenter i geriatri 2002a (Undervisningssykehjem Rapport
nr. 1/02).
3. Kårikstad V, Sellevold GS. Program for å rekruttere og
beholde nye sykepleiere. Et modellforsøk innenfor rammen av
Undervisningssykehjemsprosjektet. Bergen: Nasjonalt
formidlingssenter i geriatri 2002b (Undervisningssykehjem Rapport
nr. 2/02).
4. Norges offentlige utredninger. Lov av 2. juli 1999 nr. 64 om
helsepersonell (Helsepersonelloven).
5. Kristoffersen NJ. Sykepleierens oppgaver og ansvar i
helsetjenesten. I: Kristoffersen, NJ. (red): Generell sykepleie.
Universitetsforlaget. Oslo, 1995.
6. St. Meld. Nr. 28 (1988-1989) Om forskning. Kirke- og
undervisningsdepartementet, Oslo.
7. St.meld. nr. 50 (1996-1997) Handlingsplan for eldreomsorgen:
trygghet - respekt - kvalitet. Sosial- og helsedepartementet, Oslo.
8. Nygaard HA. Sykehjemmet som medisinsk institusjon - et
fatamorgana? Tidsskr nor lægeforen 2002;122:823-5.
9. Nygaard HA, Naik M, Ruths S. Mental svikt hos
sykehjemspasienter. Tidsskr nor lægeforen 2000; 120: 3113-6.
10. Jakobsen R, Eggen M. Å huske og å minnes: to sider av samme
sak?
Rapport fra et reminisensprosjekt ved Tåsenhjemmet, 2001.
11. St.meld. nr. 31 (2001-2002) Avslutning av handlingsplan for
eldreomsorgen. Fra hus til hender. Sosialdepartementet, Oslo.
12. Statistisk sentralbyrå Stabilt sykefravær [Online] SSB.
Tilgjengelig: URL:
http://www.ssb.no/emner/06/02/sykefra/arkiv/art-2001-09-26-01.htm
0 Kommentarer