Studenter uten passord
Tilfeldigheter og personlighet avgjør hvor mye en student lærer på steder som har innført elektronisk pasientjournal. Det er ikke alle som liker å måtte tigge seg til andres personlige datatilgang.
Både høgskolene og praksisfeltet står overfor store pedagogiske
utfordringer når sykepleierstudenter skal lære å dokumentere sin
yrkesutøvelse. Innføringen av elektronisk pasientjournal i sykehjem
er i den forbindelse ikke helt ukomplisert.
Vi hevder at i praksisfelt med IT-basert dokumentasjonssystem
reduseres studentenes læringsmuligheter.
Vi vil rope et varsku til praksisveiledere og høgskolens
pedagogiske personale om at de ikke overser eller bagatelliserer
studentenes behov for tilgang og læring i forbindelse med en
selvstendig ivaretakelse av dokumentasjonsplikten.
Nightingale var først
De nye helselovene har endret det juridiske grunnlaget for
sykepleiedokumentasjon (1,2,3). Dette gir ansatte og ledere i
helsesektoren store utfordringer med å legge til rette for en
sykepleiefaglig utforming av sykepleiedokumentasjon i praksis. På
samme tid utfordres høgskolene og praksisfeltet på undervisning og
tilretteleggelse av sykepleiestudenters læringsprosess i forhold
til å lære å dokumentere den behandling og pleie som blir gitt.
Dokumentasjon har lang tradisjon innen sykepleie. Nightingale
påla sykepleierne å dokumentere den vurdering de la til grunn og
det de utførte i sin pleie av syke allerede i 1860-årene (4). Dette
har sykepleierne fortsatt med ut fra behovet for kontinuitet og
koordinering av pleie og behandling av den syke. Det nye i dag er
at det er en juridisk plikt (2)
Trenger IT-kompetanse
Det er nødvendig å ta i bruk løsninger innen IT og programvare
for å møte de faglige og juridiske krav til pasientjournalen. Det
er en stor faglig utfordring for sykepleiere i klinisk praksis å
sette seg inn i hva som tilbys, velge det som passer arbeidsplassen
best og lære seg å bruke den programvare som benyttes.
Dataprogrammene er mangfoldige og spenner fra tilrettelagte
beslutningsprosesser, beslutningsstøtte i planleggingsprosessen til
detaljert beskrivelse av behovet for helsehjelp med mer eller
mindre innslag av fri tekst (5,6,7).
Det er interesse for og etterspørsel etter IT-kompetanse blant
pleiepersonell i sykehus, og etterspørselen stiger når de ansatte
får grunnopplæring. Den lave IT-kompetansen er en sikkerhetsrisiko,
samtidig som det gir nedsatt effektivitet og kvalitet på tjenesten
(8).
Rett til innsikt
Dokumentasjonsplikten er selvstendig og individuell for alle
som yter helsehjelp, også for studenter (9). De har likeledes rett
til å få innsikt i nødvendig informasjon om de pasientene de skal
yte helsehjelp til. De trenger å orientere seg om pasientene slik
at de kan være oppdatert, planlegge den pleien de skal gi, og på
selvstendig grunnlag dokumentere det de selv har vurdert og utført
av tiltak for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
Pedagogiske utfordringer
Studenter og høgskoler med mange forskjellige praksisplasser
har en stor didaktisk utfordring når studentene skal forberedes til
å møte praksisfeltet. Denne læringsprosessen må etter vår mening
starte i første praksisperiode.
Vi ønsker å rette søkelys på sykepleiedokumentasjonen i
sykehjemsavdelinger og de læringsbetingelser studentene møter.
Mange sykehjem i Oslo-området har tatt i bruk elektronisk
dokumentasjon.
Dårligere tilgang
Vi har i en enkel undersøkelse sett på hvordan dette fungerer
for sykepleiestudenter i deres første praksisperiode. Vår antagelse
var at studentene på sykehjemsavdelinger hvor elektronisk
dokumentasjon er tatt i bruk har dårligere tilgang på foreliggende
sykepleiedokumentasjon. Vi opplevde at det kunne gå langt ut i
praksisperioden før de fikk egen tilgang til
dokumentasjonssystemet. Tilsynelatende ga praksisplasser med
papirbasert dokumentasjon studenter en enklere tilgang til den
dokumentasjonen som eksisterte. Vi ønsket å se nærmere på denne
antagelsen uten å ta stilling til kvaliteten på dokumentasjonen
eller praksisveiledernes oppfyllelse av sin egen
dokumentasjonsplikt.
Sentrale spørsmål:
- Hvilken forskjell er det på tilgangen til sykepleiedokumentasjon for 1. års sykepleiestudenter på steder hvor det er papirbasert sykepleiedokumentasjon i forhold til der det er innført IT-basert dokumentasjon?
- Hvilken forskjell er det på hvor ofte studentene bruker dokumentasjonssystemet i de avdelinger som har papirbasert dokumentasjonssystem i forhold til de som har innført IT-basert dokumentasjon?
Det ble brukt en kvantitativ metode hvor det ble delt ut spørreskjema til 1.årsstudenter etter 8 ukers praksis på sykehjem. 84 studenter tok imot spørreskjema og svarte. Data er lagt inn og behandlet i SPSS' databehandlingsprogram.
Mest papir
51,2 prosent av studentene som besvarte spørreskjema har hatt
praksis på avdelinger som har tatt i bruk IT-basert dokumentasjon.
De resterende har brukt papirbasert sykepleiedokumentasjon. Med
IT-basert dokumentasjon menes ikke helt uten papirversjon, men at
hoveddokumentet er elektronisk. Ved varslet databrudd, eller
redusert tilgang er de mest aktuelle problemer eller de siste
dagers rapport tilgjengelig i papirversjon på avdelingen.
Figuren (kommer) viser en forskjell i hvor ofte studentene
bruker den foreliggende sykepleiedokumentasjonen. Papirversjonen er
hyppigere i bruk enn IT-versjonen. Dette reduserer
læringsmulighetene for de studenter som har praksis ved sykehjem
med IT-basert dokumentasjonssystem.
Figur 2 viser
antall uker som studentene er i avdelingen før de
får personlig tilgang til IT-baserte dokumentasjonssystem. Dette
reduserer ytterligere læringsmulighetene studentene har i sin
praksisperiode. Dette er i motsetning til studenter som har praksis
i avdelinger som bruker papirbasert dokumentasjon og som har
direkte tilgang til dokumentasjonen fra første dag.
| Prosent |
Bruker andres tilgang | 52,6 |
Ber andre dokumentere det de har gjort | 23,7 |
Ad hoc løsninger | 23,7 |
Total | 100 |
Figur 3 viser hva studentene gjør i den tiden de ikke har personlig tilgang til dokumentasjonssystemet.
Uten personlig tilgang er det ikke mulig for studentene selv å
ivareta kravet om at de skal dokumentere den helsehjelp de yter. De
utnytter i stedet veilederes personlige tilgang eller ber
veilederen om å dokumentere for seg.
De studenter som bare har papirversjon av dokumentasjonen
oppgir at de bruker dokumentasjonen litt mer både til å oppdatere
seg, planlegge og dokumentere det de andre har gjort. De har også
tilgang til mer dokumentasjon om pasienten over et lengre tidsrom.
Får ikke passord
De studentene som har praksis på et sted med papirbasert
dokumentasjon har lite problemer med tilgjengeligheten til
dokumentasjonen. Den er der, stort sett, når de selv finner ut at
de skal bruke den til oppdatering, planlegging eller har behov for
dokumentere det de har gjort. Det er heller ingen strukturelle
hindringer, og de kan selv i stor grad styre sin egen læring i
forhold til dette.
De som har praksisplasser hvor IT-basert dokumentasjon finnes,
får en mulighet til å lære seg å dokumentere elektronisk. Det tar
imidlertid lang tid før studentene får eget passord, noen får det
aldri, og må ofte logge seg på i andres navn. Dette reduserer
muligheten for studentene til å lese i ledige stunder. Hovedregelen
om at den som har mottatt opplysningen eller selv har utført
handlingen skal dokumentere, følges ikke. Intensjonen om å unngå
unødige ledd i prosessen, unngå feil, tap av informasjon eller
unøyaktigheter oppnås ikke (1).
Må tigge
Studentene må før de får egen tilgang spørre
kontaktsykepleierne eller andre i pleiefellesskapet om å få benytte
deres passord. Det er et etisk og juridisk dilemma å bruke andres
tilgang. Når ansatte får tildelt passord og personlig tilgang til
gradert informasjon blir det understreket at de ikke må la andre
bruke sitt passord. De som låner ut sitt passord kan får
informasjon dokumentert under sine initialer som ikke er skrevet av
dem selv. Studenten må "tigge/spørre pent" for å komme til, de kan
oppleve det litt krenkende, samtidig som de ser at det er grunner
til at det ikke er attraktivt å låne ut personlig tilgang.
Resultatet blir at de ivrigste studentene spør etter andres
tilgang. De mindre aktive vegrer seg og spør i mindre grad etter
andres tilgang og lar være å bruke dokumentasjonen. Læringsutbyttet
blir nødvendigvis redusert.
Felles ansvar
Hensynet om å begrense tilgang og skjerme opplysninger fra
uvedkommende er vesentlig og ansvaret ligger i sin helhet på
institusjonen (2). Det må likevel sies at når sykepleierstudenter
er i praksis og får i oppgave å yte helsehjelp må de kunne sikres
mulighet til å dokumentere på en tilfredsstillende måte (9). Det
bør etter vår mening være høgskolens og institusjonenes felles
ansvar å legge forholdene til rette.
Rapportens betydning
Det er i dag en utvikling hvor bruk av "stille rapport" øker
(10,11). Dette forutsetter en god tilgang til et IT-basert
dokumentasjonssystem. Begrunnelsen er effektivitet og den enkeltes
ansvar for selv å oppdatere seg før de overtar ansvaret for
pasienter. Ulempen er at ufaglærte, studenter eller andre under
opplæring som mangler tilgang til systemene går glipp av de erfarne
yrkesutøvernes vurdering, veiledning og tilbakemelding på det som
foregår i de konkrete pleiesituasjonene (12, 2). Dermed vil vi
hevde at overføringen av erfaringslæring reduseres. De mindre
aktive studentenes mulighet til å innta en passiv rolle i
pleiefellesskapet øker og de går glipp av viktig praktisk kunnskap.
Bruken av stille rapport i denne sammenhengen mener vi derfor bør
grundig vurderes.
Vår undersøkelse viser at studenter som har sin praksis på
sykehjem hvor det er papirbasert dokumentasjon har en enklere
tilgang og bruker systemet mer hensiktsmessig. De opplever muligens
også lavere stressnivå i forhold til at de ikke har tekniske
utfordringer i forbindelse med dokumentasjonsprosessen.
Trenger student-IT
Studenter som ikke krever, maser eller på annen måte er aktive
i systemet og finner ut hvem de skal henvende seg til når de ikke
får tilgang til dokumentasjonssystemet blir gående uten tilgang
hele perioden. Dersom de har en kontaktsykepleier som heller ikke
er aktiv og stiller krav til deltagelse i dokumentasjonen vil ikke
studenten får den nødvendige læringsmuligheten.
Handlingskompetanse ifølge rammeplanen innebærer å kunne
ivareta og utøve arbeidsoppgaver selvstendig (13). Vårt ønske er at
systemutviklere satser mer på undervisningsversjoner av
IT-programmer både til skoler og institusjoner. Dette vil forberede
studentene bedre til praksisperiodene.
Program som utvikles bør kunne stilles til disposisjon i
undervisningsøyemed.
Læringsmulighetene i praksis bør ikke reduseres på grunn av
innføring av EPJ.
Vi vil også oppfordre sykepleiere i praksis til å anvende og
videreutvikle den organisatoriske kompetanse de har til å sørge for
faglig gode systemer for sykepleiedokumentasjon. Vi utfordrer
lederne til å stille krav til alle sine ansatte om aktiv deltagelse
og legge forholdene til rette for at studenter skal kunne oppfylle
sin dokumentasjonsplikt og få et godt læringsutbytte i sine
praksisperioder.
Litteratur:
1. Dahl K, Heggdal K, Standal S. Sykepleiedokumentasjon
Kap. 24
I: Jahren Kristoffersen N, Nortvedt F, Skaug E.
Grunnleggende sykepleie. Bind 4 Oslo: Gyldendal Akademisk,
2005
2. Moen A, Hellesø R, Quivey M, Berge A.
Dokumentasjon og informasjonshåndtering i
sykepleietjenesten.
Oslo: Akribe forlag, 2002.
3. Hellesø R. Pasientjournalen og sykepleierens
journalføring.
I: Mekki TE, Pedersen S. Sykepleieboken 1 Grunnleggende
sykepleie.
Oslo: Akribe forlag, 2004
4. Nightingale F. Notater om sykepleie
Oslo: Universitetsforlaget, 1997.
5. Bårdsen Drange B. Kvalitet eller....?
Tidsskr Sykepl 2002; 21: 42-44.
6. Dale JG, Dale B. Fra fri tekst til faste former.
Tidsskr Sykepl 2004; 21: 63-65.
7. Glomsås H, Snoen H. ICNP ikke god nok for bruk i
klinisk praksis.
Tidsskr Sykepl 2003; 4: 44-47.
8. Krokmyrdal KA. Kvalitetssikring og datakompetanse.
Tidsskr Sykepl 2003; 5: 36-39.
9. Molven O. Helse og jus En innføring for helsepersonell
Oslo: Gyldendal, 2002.
10. Fonn M. De rapporterer stille
Tidsskr Sykepl 2003; 8: 14-15.
11. Fonn M. Minimalt muntlig
Tidsskr Sykepl 2004; 1: 15.
12. Heggdal K. Sykepleiedokumentasjon
Oslo: Universitetsforlaget, 1999.
13. Rammeplan for sykepleierutdanning. Utdannings- og
forskningsdepartementet, 2004.
Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere Oslo: Norsk
sykepleierforbund, 2001.
Lov om helsepersonell
Lov om pasientrettigheter
http://www.lovdata.no/
0 Kommentarer