Sjukepleiaren sin pedagogiske funksjon
Sammendrag: Dei nye helselovene frå 1999 har bestemt at helsepersonell har informasjonsplikt, og at pasient og pårørande har rett til medverknad i informasjon og opplæring i eigen sjukdom. Som sjukepleiar har eg og mine kolleger av og til ved utskriving eller poliklinisk kontroll, fått tilbakemelding frå diabetikarar om at dei ikkje har vorte godt nok orientert om sjukdomen. Kva er årsaka til dette? Korleis kan sjukepleiarar gjennom informasjon og rettleiing hjelpe diabetikaren til oppdaging, læring, vekst, utvikling og meistring av eigen situasjon? Artikkelen tar for seg sjukepleiaren si rolle i pasientretteiing og prosessen med å leggje til rette for læring. Det har stor betydning korleis sjukepleiaren møter pasienten. Sjukepleiaren sine pedagogiske og praktiske kunnskapar er avgjerande for læringsutbytte. Den pedagogiske sjukepleiarfunksjonen bør prioriterast høgare, og om kvar enkelt sjukepleiar er meir bevisst på denne funksjonen, vert den faglege utfordringa møtt på ein god måte.
Som sjukepleiar ved medisinsk avdeling ved eit lokalsjukehus
kjem eg ofte i kontakt med pasientar som har, eller vert utreda for
Diabetes Mellitus, spesielt type 2. Talet på personar med diabetes
aukar. Samstundes peiker helsepolitiske mål på behovet for auka
meistring av egen sjukdom og større sjølvstende hos den enkelte.
Dette krev at ein må finne andre og nye arbeidsformer i tillegg til
dei tradisjonelle. Medisinsk behandling kan ikkje hjelpe alle
helseproblem. Opplæring og meistring av sjukdom vil vere minst like
viktig. Det kan vere stor skilnad på den fysiske og psykiske
tilstand når dei kjem til sjukehuset. Sjølv om både eg og kollegane
mine har skriftleg og muntleg rapport om at pasienten har fått
informasjon og rettleiing om sjukdomen, får vi av og til
tilbakemelding frå pasient og pårørande om at dei ikkje er godt nok
orientert. Disse tilbakemeldingane har vi fått ved
utskrivingssamtaler eller ved polikliniske kontrollar.
Eg har ofte stilt meg sjølv desse spørsmåla: Kva er orsaka til
dette? Er det fordi vi ikkje har kunnskap nok om korleis vi
informerer? Er kommunikasjonen, dialogen, mellom pasientar og
sjukepleiarar for dårleg? Er det fordi vi har det så travelt at den
pedagogiske sjukepleiefunksjonen vert nedprioritert?
Som problemstilling i denne artikkelen har eg valt å ta
utgangspunkt i sjukepleiaren sin pedagogiske funksjon. Korleis kan
sjukepleiarar gjennom informasjon og rettleiing hjelpe diabetikaren
til oppdaging, læring, vekst, utvikling og meistring av eigen
situasjon? Målet er å synleggjere den rolla eg som
diabetessjukepleiar har i høve til informasjon.
Vigdis Granum (1994) skildrar pasientundervisning som ei
sjukepleieroppgåve. Ut frå at pasientane har vorte meir bevisste på
sine rettar, blir pasientundervisning i aukande grad sett på som
ein av sjukepleiarane sine sjølvstendige funksjonar (1, s. 22).
Vi kjem frå tid til anna i kontakt med pasientar med som er
framandspråklege. Desse har lovmessig rett til informasjon gjennom
tolk. Men denne gruppa er det ikkje plass til å ta føre seg i denne
artikkelen.
Om lag 130 000 menneske i Norge har den kroniske
stoffskiftesjukdomen diabetes, noko som er ein auke på tre-fire
gonger dei siste 30-40 åra. Den største gruppa på 100 000 høyrer
til type 2 diabetes. Sjukdomen startar som oftast når personen er
over 30 år. Sjukdomen skuldast til dels nedsett insulinproduksjon
eller at insulinet verkar for dårleg.
Blodsukkerstiginga ved type 2 diabetes går til vanleg langsamt,
og symptoma er snikande med nedsett form, vekttap, trøyttleik og
depresjon. Type 2 diabetes er ofte ledd i eit metabolsk (insulin
resistens) syndrom med abdominal overvekt, høgt blodtrykk,
dyslipoproteinemi og auka risiko for hjarte- og karsjukdom.
Moderne behandlingsprinsipp viser at god metabolsk kontroll er
viktig for å hindre eller sinke utviklinga av seinkomplikasjonar. I
starten regulerer mange blodsukkeret med kosten eller tablettar,
men er HbA1c (glykosert hemoglobin) framleis høg, går dei gjerne
over på insulininjeksjon (2).
Noregs diabetesforbund hevdar at dei fire hjørnesteinane for
diabetesbehandlinga er motivasjon/kunnskap, kost, fysisk aktivitet
og eventuelt medisinar. Gjennom dei nye helselovene frå 1999, Lov
om spesialisthelsetenester, Lov om helsepersonell og Lov om
pasientrettar, kjem det klart fram at alle pasientar juridisk sett
har rett til medverknad i informasjon og opplæring om eigen
sjukdom. Pårørande har og rett til informasjon. Desse nye
helselovene gjev og retningslinjer for helsepersonell, som mellom
anna omfattar informasjonsplikt. Informasjonen skal tilpassast
pasienten sine individuelle forutsetningar, alder, mognad,
erfaring, kultur og språkbakgrunn. Helsepersonellet skal så langt
som mogleg sikre at pasienten har forstått innhaldet og tydinga av
opplysningane (3, 4, 5).
Kyrkje-, utdannings- og helsedepartementet har i den nye
rammeplanen frå 2000 lagt meir vekt på sjukepleiaren sin
informerande og rettleiande funksjon. Dette gjeld både i høve til
pasientar, studentar og anna helsepersonell (6, s. 16).
Pasientstudier
Sjølv om det i helselovene står skrive kva informasjonsplikt vi
sjukepleiarar og anna helsepersonell har, viser mange
pasientstudier og undersøkingar at informasjon til pasient og
pårørande ikkje vert gjort på ein tilfredsstillande måte.
Fleire forfattarar seier at den informasjonen pasientane får
medan dei er innlagd på sjukehus er liten, sjølvmotseiande og
forvirrande. I 1996 gjorde Stiftelsen for helseteneste-forskning
(HelTef) ein tverrsnittundersøking relatert til pasienterfaringar
og helserelatert livskvalitet ved 21 norske sjukehus. Undersøkinga
vart fylgt opp i 1998 og funna peikar i same retning; informasjonen
til pasientane må verte betre (7, 8).
I si evalueringsstudie over brosjyra «Å vere pasient, dine
rettigheter og ditt ansvar» (1986) fann Jan Froestad ut at 23
prosent av pasientane i undersøkinga var misnøgde med informasjonen
om sjukdom og behandling (6, s. 6).
Wilson-Barnett og Osborne (1983) hadde 29 studiar om
pasientundervisning. Dei konkluderte med at pasientinformasjon
kunne føre til redusert angst, større deltaking og auka oppleving
av kontroll (9, s. 43).
Pedagogisk forskning har vist at gjennomsnittspasienten berre
hugsar to eller tre viktige ting frå ein konsultasjon, uavhengig av
kor mykje det vert informert om (10).
Sjukepleiaren si rolle i
pasientrettleiing/informasjon
Eg har i denne artikkelen personleg valt å bruke begrepa
informasjon og rettleiing. Mi sjukepleieoppgåve vil vere å formidle
kunnskap om sentrale tilhøve angåande diabetes. Informasjonen har
som føremål å hjelpe pasienten til å forstå, bearbeide situasjonen,
bli motivert og starte prosessen mot betre meistring og eigen
omsorg. Det vil vere viktig å ta utgangspunkt i kva pasienten kan
frå før, innsikt og læringskapasitet.
Sjukepleiaren veit til dømes kva ein pasient med nyoppdaga
diabetes treng av kunnskap. Pasienten veit noko om problem han står
overfor nå som han har fått sjukdomen. Når ein person har fått ein
kronisk sjukdom, vert og dei som står han nær råka av kjensler dei
ikkje heilt veit kva dei skal gjere med.
Det er stor skilnad på korleis pasient og pårørande taklar
sjukdom. Erfaringar frå Aker Universitetssykehus HF tyder på at det
i mange tilfelle er viktig å gje riktig og nødvendig kunnskap til
pasient og pårørande samstundes. Pasienten forstår gjerne pårørande
sine reaksjonar betre enn helsepersonell (11, s. 28).
Ann Close er ein av forfattarane som meiner sjukepleiarane
spelar ei hovudrolle i pasientopplæring, og at det er ein viktig
komponent i pasientomsorga. Ho ser på pasientundervisning som ein
viktig funksjon i sjukepleie. Det vil redusere stress i samband med
sjukdom. Det viktigaste målet er at pasienten skal verte i stand
til å takle sin livssituasjon. Sjølv om sjukepleiarane meiner
pasientinformasjon er ein viktig funksjon, ser det ut til at
effektiv pasientundervisning manglar. Sjukepleiarane blir sett på
som hovudkjelda til informasjon (2, s. 21).
Å ta pasienten på alvor i tydinga å la han medverke, fordrar
både kunnskap, innsikt og ikkje minst ei bevisst haldning frå
hjelparen si side. Det å vere pasient betyr ofte å måtte overgje
seg til andre utan sjølv å kunne legge premissane for hjelpa.
Dersom vi skal forstå mennesket, må vi verkeleg møte det, stå
ansikt til ansikt. Dette å møte mennesket ansikt til ansikt er ei
stor utfordring for sjukepleiaren. Møte mellom pasient og
sjukepleiar er sjeldan eit likeverdig møte. Den eine søker hjelp,
og den andre er der for å gje ulike former for omsorg og fagleg
bistand. I samspelet mellom dei vil det vise seg om pasienten
verkeleg opplever seg som reell medverkar. I utgangspunktet er det
stor forskjell mellom desse to, og det gjev dialogen dårlege
vilkår. Det er sjukepleiaren som har ansvaret for å legge til rette
for eit møte prega av likeverd og respekt (11).
Det er viktig at sjukepleiaren har kunnskapar om dei
meistringstrategiane pasientane brukar, og krisereaksjoner ved
kronisk sjukdom.
Målet for meistring av ein kronisk sjukdom må vere at pasienten
skal leve bra med sjukdomen og ikkje la den styre heile livet.
Lazarus og Folkman hevdar at vi har to hovudgrupper av
meistringsstrategiar; problemfokusert og emosjonsfokusert
meistring. Den problemfokuserte meistring er handlingar, veremåtar
og aktivitetar som rettar seg mot konkrete og praktiske
utfordringar i dagleglivet. Tankane er retta mot å definere
problemet, vurdere alternative løysingar, vurdere konsekvensane av
ulike løysingar, velje mellom desse og iverksette handling.
Personen sin erfaring, kunnskap, kognitive vurderingsevne, grad av
indre kontroll og sosial erfaring, vil ha betydning.
Emosjonsfokusert meistring rettar seg mot psykologiske mekanismar
som påverkar tankar og kjensler. Når ein klarer å bevisstgjere
slike mekanismar, kan ein hjelpe seg sjølv til å meistre dei
vanskelege kjenslene (6).
Både Lazarus/Folkman (1984) og Antonovsky (1979 og 1988)
beskriv betydninga av å tru på kontroll i situasjonen, og oppleving
av samanheng i det som hender. Overført til
sjukepleiar-/pasientsituasjonen kan vi forestille oss at
meistringshjelpa kan innebere å legge til rette for at pasienten
erkjenner at han har kontroll i ein gitt situasjon, som igjen kan
gje meistringsoppleving (6, s. 25).
Samhandling mellom pasient og helsepersonell er tradisjonelt
kjenneteikna av avhengighet. Den som behandler kan og veit,
pasienten er den passive mottakaren av behandling og informasjon.
På midten av 90-talet kom eit nytt begrep, «empoverment», som kan
definerast som at kvar enkelt sjølv skal bestemme mest mogleg over
eigen situasjon (6).
Når det gjeld krisereaksjonar hjå kronisk sjuke, er det
spesielt to faktorar som skil seg frå akutte traumatiske
tilstandar; avgrensing av krisefasen og tidsperspektivet.
Akuttkriseteori inneheld ei rekke avgrensa fasar. Først ei
fase, for så å gå vidare til neste. Det kan ofte vere lett å forstå
kva fase den kriseramma er i, anten i sjokkfasen, reaksjonsfasen,
bearbeidingsfasen eller nyorienteringsfasen.
Erika Scuchardts hevdar i sin kriseteori om menneske med
kronisk sjukdom at det er eit sett med kjenslemessige reaksjonar
som kan tolkast som ein spiralprosess med åtte ulike reaksjonar
eller fasar som heng saman. Kjenslene avsluttast ikkje i ulike
fasar men må sjåast som ein samanhengande prosess - ein
«læreprosess». Den kriseramma kan oppleve at kjenslene kan kome og
gå, alt etter korleis sjukdomen utviklar seg (2, s. 71).
Undervisningsprosessen
Prosessen med å legge til rette for læring og dei vurderingar
som vert gjort i den samanheng, kallast ofte
undervisningsprosessen. Him og Hippe (1998) har presentert ein
didaktisk relasjonsmodell som inneheld ulike faktorar som
forutsetningar, læreprosess, rammefaktorar, mål, innhald og
evaluering (12).
Poenget med modellen er at alle dei ulike faktorane er
gjensidig avhengige av kvarandre. Mellom anna kan sjukepleiaren
bruke den som utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og
vurdering av informasjon/rettleiing til pasient. For at dette skal
gjennomførast på best mogleg måte, må ein analysere og ta
avgjerdsler i forhold til alle faktorane og samanhengen mellom dei.
God pedagogikk betyr å kommunisere slik at læring skjer ut frå den
enkelte sine forutsetningar (6, s. 62).
Dersom du ikke kan begynne sådan med et menneske, at han kan
finne sand lindring i at tale med dig om sin lidelse, så kan du
heller ikke hjælpe, - han lukker sig for dig, han lukker sig inde i
sitt inderste,- og præk du så kun for ham!
(Søren Kierkegaard) (13)
Informasjon og rettleiing i praksis
Som eg har skrive i innleiinga, møter eg ofte diabetikarar i
ulike fysiske og psykiske tilstander. Men det som er likt for dei
fleste er at vi som sjukepleiarar har informasjonsplikt, og
pasientar og pårørande skal samarbeide om dette. Det kan vere ulike
arenaer for sjukepleiaren sin pedagogiske funksjon. Det kan til
dømes vere individuelle møter mellom pasient og sjukepleiar ved
sjukesenga, eller på daglegstova. Dei kan vere planlagd (formell)
eller spontan (uformell) informasjon ein til ein eller ein til
mange. Her vil eg reflektere over den planlagde
informasjon/rettleiingsituasjonen.
Å legge til rette for oppdaging, læring, vekst og utvikling
inneber mange ulike vurderingar og val. Eg har valt å bruke den
didaktiske relasjonsmodellen som hjelpemiddel for å få fram korleis
sjukepleiar kan tilretteleggje informasjon for pasientane for å
oppnå resultat, det vil seie langsiktig og varig læring.
Læreforutsetningar, ramme, mål, innhald, læreprosessen og
evaluering er delar av eit heilskapleg system. Den viktigaste av
desse faktorane er kva læreforutsetningar pasienten har, for det er
han som heilskapen djupast sett handlar om.
Forutsetningar for læring
For å kunne tilretteleggje informasjonen til den enkelte
pasient, har det stor betydning korleis sjukepleiar møter
pasienten. Ein må bruke god tid til å bli kjent med pasienten for å
sjå kva forutsetningar han har for å kunne motta og forstå
informasjon. Den fysiske og psykiske tilstanden er avgjerande for
starttidspunktet for informasjon. Det å verte innlagd på sjukehus
er ei stor påkjenning for dei fleste. Pasienten får ei ny rolle i
eit ukjent miljø med mange rundt seg. Eg meiner det er viktig at få
av personalet har ansvar for kvar enkelt. På den måten kan dei
betre lære kvarandre å kjenne.
Å få vite at ein har fått ein kronisk sjukdom, utløyser
reaksjonar hos dei fleste. Alle reaksjonar er normale, frå
fortviling til sinne og lette. Nokre får skuldkjensle. Kva gale har
eg gjort? Kunne eg ha gjort noko annleis? I denne fasen er det
viktig at ein som sjukepleiar er der pasienten er, og tar kontakt
ofte sjølv om pasienten kan vere avvisande. På den måten formidlar
ein oppriktig interesse og ønske om å hjelpe pasienten, slik at ein
saman kan skape gjensidig tillit og bearbeide tankar og kjensler.
Myter og fordommar er ofte knytt til diabetes. Det skuldast at ein
veit for lite om sjukdomen.
Når enkelte pasientar får diagnosen diabetes, kan til dømes
både pasient og pårørande tenkje at dette fører til at vedkommande
mister synet eller må amputere eit bein på grunn av koldbrann. Det
er viktig at sjukepleiar gjennom informasjon får avklart at det går
an å leve godt med sjukdomen, uten at den skadar kroppen eller
forringar livskvaliteten. Elles vil fortviling og redsle blokkere
for vidare informasjon og kunnskap.
Eg vil her skildre møtet med ein mann i 70-åra. Han fekk påvist
diabetes type 2. Mannen låg i senga, var deprimert og fortvila, og
ville ikkje uroast. Etter å ha hatt kontakt med han eit par dagar,
fekk han gråtkvalt fram at han var så redd for «å sage av foten,
for det hadde grannen gjort og han hadde óg sukkersjuke». Etter at
vi hadde snakka ei stund, og eg fekk forklart han at eg ikkje såg
nokon grunn til at dette kom til å hende han no, var humøret betre
og han ville prøve å stå opp. Det er gjennom samtaler med pasienten
at sjukepleiaren får eit grunnlag for å vurdere kva pasienten kan
om sjukdomen i utgangspunktet. Pasienten sitt syn og oppleving av
den nye livssituasjonen kan seie noko om kva haldningar, kunnskaps-
og forståingsgrunnlag han har. Både det verbale og nonverbale bør
observerast. Det er viktig at sjukepleiaren oppmuntrar pasienten
til å fortelle korleis han har det, for det er det berre han sjølv
som veit. På den måten får diabetikaren tru og tillit til at eigne
erfaringar er viktige og nyttige. Vi må kommunisere på ein enkel
måte, der det å lytte er like viktig som å prate. Ved å lytte gjev
vi pasienten tid til å uttrykkje tankar og kjensler; han får
kjensle av å bli teken vare på. Å oppleve å bli sett, høyrt og
teken vare på, er avgjerande for tillit. Det er og viktig å vere
bevisst på at det er pasienten som er i fokus. Dersom sjukepleiar
flyttar fokus over på seg sjølv, kan det vere vanskeleg å oppdage
kva pasienten treng der og då. Dei kunnskapar sjukepleiaren har
skaffa seg gjennom samtaler med pasienten gjev grunnlag for
identifisering av dei problem pasienten har. Desse bør
sjukepleiaren reflektere over og bygge inn i sin plan for
informasjon/rettleiing tilpassa for den enkelte. Det er òg viktig
at problema vert diskutert med dei andre i teamet, der dei kan gje
råd og rettleiing. Pasienten sine forutsetningar for læring er
ikkje konstant, men varierer ut ifrå kva metode for læring som vert
brukt, den psykiske og fysiske tilstand og kva haldningar han har.
Enkelte har problem med å tileigne seg skriftleg informasjon, men
tileignar seg betre praktisk læring, til dømes bruk av glukose-
måleapparat.
Tilhøve som fremmer eller hemmer læring
Det er viktig å legge til rette for at læringsmiljøet er best
mogleg, uavhengig av kven diabetikaren er. I kva arena
informasjonen/rettleiinga finn stad er viktig.
Eg meiner at pasient, eventuelle pårørande og sjukepleiarar bør
ha eit eiga rom der dei kan sitje godt utan forstyrrande lydar og
personar rundt seg. Vi veit at plassmangel med lite eigna rom ofte
er situasjonen rundt om på sjukehusa. Men sjølv om det fysiske
miljøet ikkje er det beste, bør ein finne ein stad der ein kan vere
minst mogleg forstyrra. Ei firemannsstove bak eit forheng er ingen
god stad for læring. Opplæringshjelpemiddel som litteratur,
brosjyrer og utstyr til demonstrasjon bør òg vere i nærleiken. Val
av tidspunkt og lengde på informasjonen er òg avgjerande for å
oppnå føremålet. Det bør avtalast i samråd med den det gjeld. Det
er viktig at tidspunktet og lengda vert tilpassa kvar enkelt ut frå
tilstanden og konsentrasjonsevna. Å bestemme tidspunkt kan
opplevast som å ha innverknad på eigen situasjon, som igjen har
betydning for eiga meistring.
Sjukepleiaren sine pedagogiske og praktiske kunnskapar om
diabetes er avgjerande for læringsutbytte. Dersom sjukepleiaren
manglar kunnskap, kan formidlinga bli så vag at det fører til at
pasienten vert meir utrygg. Sjølv om det har kome lovbestemmelsar
om pasientinformasjon og auka forståing for kor viktig dette er, er
det framleis ikkje prioritert høgt nok. Helsevesenet sine problem i
forhold til kontinuitet, høgt arbeidspress og «effektivitet», gjer
at kvaliteten på tilbodet ofte vert skadelidande.
Effektivitetspresset er stort, og liggetida på sjukehus er kortare.
Eg har sjølv opplevd at eg ikkje har fått avslutta eit samarbeid
med pasienten fordi han har vorte utskriven på grunn av tids- eller
plassmangel på avdelinga.
Det er først den siste tida at pedagogikken har kome inn i
grunnutdanning av sjukepleiaren. Mange sjukepleiarar har difor
ikkje nok kunnskap og erfaring om innhald og metode i
pasientinformasjon. Dette får konsekvensar både for planlegging og
sjølve gjennomføringa av informasjonen. Det vert årleg sett opp eit
kursbudsjett for kvar avdeling. Erfaring visar at det er det så
lite at berre få av personalet får nytte av dette tilbodet. Dei
største kursa og seminara er lagt til storbyane. Høg kursavgift og
lang reise med overnatting gjer desse kursa dyre.
Planlegging av informasjonen
Innhaldet i ein planlagd læresituasjon vert bestemt ut ifrå
diabetikaren sitt behov for informasjon. Ein pasient vert til dømes
innlagd på grunn av høg HbA1c og mikroalbuminurin over tid. Han får
informasjon av legen om dette, og vert oppmoda om å gå over frå
tablettar til insulininjeksjonar. Sjukepleiaren tek seg av den
vidare informasjonen.
Det er viktig at pasienten sjølv definerer dei problemene han
opplever som relevante, og kva han ynskjer sette seg nærmare inn i.
Som sjukepleiar kan ein hjelpe til å problematisere, det vil seie å
stille ein del spørsmål for å få fram ein del utfordringar som ein
veit diabetikaren kan møte. Den enkelte får så ansvar for å velje
kva problemstillingar og kva rekkefylgje han ynskjer i
informasjonen/rettleiinga. Å delta i planlegginga kan i seg sjølv
opplevast som motiverande for pasienten. Læresituasjonen kan
opplevast meiningsfull, noko som igjen fremmar læring. Målet bør
vere tidfesta og kunne målast. Sjukepleiaren rettleiar pasienten
til å setje opp realistiske mål, for det aukar opplevinga av
meistring. Dersom måla er for høge, er det lett å miste motet.
For å synleggjere konkrete mål med den pedagogiske funksjonen,
vil eg her kome med eit eksempel på ein pasient som startar med
insulininjeksjon og har behov for blodglukosemålingar. Målet med
informasjonen/rettleiinga kan då vere at pasienten klarar å setje
injeksjonar og måle blodsukkeret sjølv den veka han er på
sjukehuset. Når målet er så konkret og tidfesta, gjev det klare
retningslinjer for kva innhaldet i informasjonen og rettleiinga må
vere, og kva metode som er aktuell. Informasjonen/rettleiinga bør
dokumenterast skriftleg. Pleieplan og sjekkliste for kvar enkelt er
eit godt hjelpemiddel for å vise kva målet er for informasjonen,
kva som er gjennomgått, korleis pasienten opplever det og kva som
bør repeterast.
Korleis formidle kunnskapen?
Sjukepleiaren og pasienten kan til dømes først samtale om
temaet som i dette tilfellet kan vere insulinpenn og
blodsukker-måleapparat. Deretter kan sjukepleiaren vise bilder,
teikne, gje pasienten brosjyrer og eventuelt vise relevant utstyr
samstundes som ho stiller spørsmål. Å stimulere fleire sansar
samstundes fremmer læring.
Når sjukepleiaren tilrettelegg for informasjon, må vi ha klart
for oss at læringsprosessen fyrst og fremst handlar om
kommunikasjon. Gjennom spørsmål og veremåte signaliserar
sjukepleiaren om tankane er retta mot pasienten, slik at han
opplever at det han seier er viktig. Det kan gjerast ved å stille
spørsmål av typen -
Har eg forstått deg rett når...?
Har sjukepleiaren det travelt og gjer det av rutine, vil
kroppsspråket avsløre manglande engasjement. Det kan føre til at
sjukepleiaren får mangelfulle tilbakemeldingar og samtalen vert
utan hensikt.
I dialog med pasienten er det viktig at vi sjukepleiarar
tenkjer over korleis spørsmåla vert stilte. Tilbakemelding får vi
alt etter kva form som vert brukt. Vil vi til dømes at pasienten
skal reflektere over blodsukkermåling, vil eit refleksjonsspørmål
då vere: - Kva tenkjer du om desse resultata? Med det har ein
sparka «ballen» over til diabetikaren og forventar utdjuping av
svaret. For å fremme læring hos pasienten bør sjukepleiar ta vare
på og kommunisere i samsvar med grunnleggjande pedagogiske
prinsipp. For at pasienten skal lære, må han vere motivert. I
samarbeid med sjukepleiaren kan han finne mål og føremål som er
meiningsfylde. Han vil oppdage at det nyttar å prøve, og ser
samanhengen i det han gjer for å nå målet. Det er viktig at
sjukepleiaren gjev positiv tilbakemelding på resultatet av eigen
innsats.
Ikkje alle er like motiverte for å lære noko nytt. Ein med type
2 diabetes har gjerne ikkje symptom som han set i samanheng med
sjukdomen. Han er til dømes ikkje motivert for å lære seg bruk av
insulinpenn, men å lære av andre kan òg vere ein motivasjonsfaktor.
Eg vil her vise til ein mann som ville starte med insulin, men han
ville at heimesjukepleien skulle ta seg av det praktiske. På
sjukehuset låg han saman med ein annan som òg var under opplæring.
Sjølv om han i starten var avisande til å lære sjølv, vart han
etterkvart motivert til å prøve. Ved utskriving hadde han òg lært
injeksjonsteknikk. Ved å søke hjelp og støtte hos andre
diabetikarar og pårørande, opplever ein gjerne at ein kjenslemessig
vert teken vare på.
Å aktivisere eigne ressursar og få nyttig trening, er ei viktig
side ved effektiv læring. Å ta i bruk eigne erfaringar verkar
sterkare enn å høyre på andre sine. Dette kan eg vise med eit
eksempel. Dersom målet er at pasienten kan setje injeksjonar på seg
sjølv, er eit godt råd at sjukepleiar fyrst gjer muntleg, generell
informasjon om insulin og korleis det verkar. Deretter viser ho
injeksjonsutstyr og teknikk, og let pasienten prøve å setje
injeksjon på skumgummi, for så og prøve på seg sjølv til slutt.
Informasjon og rettleiing bør gå over tid. Det er viktig med
repetisjon for kvar økt. Når pasienten har lært seg
injeksjonsteknikk, vil han oppleve kontroll i situasjonen, som
igjen kan gje ei oppleving av meistring.
Det er viktig å ta utgangspunkt i pasienten sin kvardag. Som
sjukepleiarar må vi bruke ord og uttrykk som han kjenner igjen. Med
andre ord må vi byrje der pasienten er. Etter kvart som pasienten
har tileigna seg meir kunnskap, kan han bruke den i eigen kvardag
og skaffe seg nye erfaringar. Her vil eg kome med eit døme på
dette: Pasienten har målt blodsukkeret sitt sjølv, går ein tur og
så måler han det igjen. Etter kvart vil han forstå og erfare kva
innverknad mosjon har på blodsukkeret.
Kommunikasjonen er ulik frå pasient til pasient. Den må
tilpassast den enkelte.
Har vi nådd målet?
Etter at pasienten har fått informasjon/rettleiing er det
viktig å få vite kva han har forstått eller lært. Ideelt sett bør
det gjerast etter kvar informasjonsøkt, for at eventuelle
misforståingar kan oppklarast med ein gong. I utskrivingssamtalen
evaluerer sjukepleiar og pasient korleis pasienten har opplevd
opphaldet, kva resultatet er, om målet for
informasjonen/rettleiinga er nådd og kva som eventuelt gjorde at
det ikkje vart nådd. Dei tilbakemeldingane sjukepleiaren får kan
danne grunnlag for forbetringar. Det er vanskeleg å måle om
sjukepleietiltaka har ført til at pasienten har starta ein
meistringsprosess, men pleieplan og sjekkliste gjev eit nyttig
evalueringsgrunnlag.
Pasienten er ikkje alltid sjølv i stand til å sjå sine eigne
læringsbehov. Ut frå eigne fagkunnskapar og pedagogiske vurderingar
må sjukepleiaren då legge til rette for at pasienten blir bevisst
læringsbehova sine.
Konklusjon
Målet med denne artikkelen var å synleggjere den rolla eg som
diabetessjukepleiar har når det gjeld informasjon. Etter at eg har
gått til litteraturen og reflektert over min eigen praksis, har det
gjeve meg fleire svar på kva som kan vere orsaka til den manglande
pasientinformasjonen. Eg meiner at den pedagogiske
sjukepleiarfunksjonen bør prioriterast høgare. Det er behov for
fleire midlar «øyremerkt» sjukepleiarane, til kompetanseheving i
pedagogikk og om emnet diabetes generelt.
Sjukepleiarane er ofte for opptekne av å formidle sine eigne
kunnskapar, utan å lytte til kva diabetikaren har å fortelje. Vi
kjenner oss dyktige når vi kan gje svar, men det kan vere til
hinder for at diabetikarane sjølve kan verte sjølvstendige
problemløysarar.
Ein bør ta meir hensyn til rammefaktorane, for informasjonen er
ikkje alltid gjeven til rett tid og stad og kan verte oppfatta
ulikt av begge partar.
Tidspresset og effektivitetskrava frå styresmaktene gjer at den
medisinske behandlinga vert prioritert framfor informasjon til
pasient og pårørande. Kor viktig kunnskap om eigen sjukdom er for
betre livskvalitet, bør kome meir fram gjennom forskning og media.
Sjølv om sjukepleiarane har fagkunnskapen, må dei samarbeide med
diabetikarane som sjølv har erfaring med sjukdomen, og veit kva som
er best for den einskilde. I praksis kan dette gjerast ved at
diabetikaren samarbeider med sjukepleiaren om pasientinformasjon,
til dømes gjennom kurs på sjukehuset.
Vi har òg på vårt sjukehus erfaringar med at fleire
diabetikarar har vorte innlagt på grunn av komplikasjonar. For å
møte behovet for oppfølgjing og kontroll etter utskriving, har det
vorte tilsett ein spesialist, ein endokrinolog, som saman med
mellom andre ein diabetessjukepleiar skal starte
diabetes-poliklinikk.
Det kan vere vanskeleg å sikre at diabetikarane får nok
informasjon, for det er så mykje som må takast hensyn til. Men
dersom kvar enkelt sjukepleier vert meir bevisst på sin pedagogiske
funksjon, er vi betre rusta til denne faglege utfordringa.
Litteratur
1. Selmer ÅW. Pasientinformasjon - en rettighet. Hovedoppgåve i
helsefag. Trondheim: NTNU, 1996.
2. Skafjeld A. Diabetes - grunnbok for sykepleiere og annet
helsepersonell. Akribe Forlag. Oslo, 2002.
3. Sosial- og helsedepartementet. Lov 2. juli 1999 nr.61. Om
spesialisthelseteneste m.m. Rundskriv 1-59/2000.
4. Sosial- og helsedepartementet. Lov 2. juli 1999 nr.63. Om
pasientrettigheter. Rundskriv 1-60/2000.
5. Sosial- og helsedepartementet. Lov 2. juli 1999 nr.64. Om
helsepersonell m.v. Rundskriv 1-60/2000.
6. Tveiten S. Pedagogikk i sykepkeiepraksis. Fagbokforlaget.
Bergen, 2001.
7. Pettersen K, Veenstra M. Pasienterfaringer og helserelatert
livskvalitet i norske sykehus. HelTef forskningsrapport 1999/3.
Stiftelsen for helsetjenesteforskning. Nordbyhagen, 1999.
8. Veenstra M et al. Pasienterfaringer ved 21 norske sykehus.
HelTef forskningsrapport 2000/1. Stiftelsen for
helsetjenesteforskning. Nordbyhagen, 2000.
9. Andersen KL. Pasientinformasjon - en sykepleierintervensjon
som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme
hensiktsmessig mestring? Institutt for sykepleievitenkap, Det
medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Hovedoppgave, april
2000.
10. Vagn-Hansen C. Den pedagogiske indsats med henblikk på
styrelse af egenomsorgen ved kronisk sygdom. Månedsskrift for
praktisk Lægegerning; 4,1988. Lægeforeningens Forlag. København,
1988.
11. Vifladt E, Hopen L. Helsepedagogikk - et virkemiddel for
læring og meistring. Nasjonalt kompetansesenter for læring og
meistring ved kronisk sykdom. Aker Universitetssykehus HF. Oslo,
februar 2002.
12. Hiim H, Hippe E. Læring gjennom opplevelse, forståelse og
samhandling. En studiebok i didatikk. Kappitel 3.
Universitetsforlaget. Oslo, 1998.
13. Haugstvedt A, Brinchmann-Hansen Å, Allgot B, Solstad L,
Haug J. Fra lydighet til selvstendighet. Veileder for læring og
mestring av diabetes. Norges Diabetesforbund. Oslo, 2000.
14. Vaaler S, Møinichen T, Grendstad I. Diabeteshåndboken,
2.utgave. Universitetsforlaget AS. Oslo, 1999.
0 Kommentarer