Pasientveiledning på barselhotell
SAMMENDRAG: Artikkelen beskriver en kartlegging av pasientveiledning i barseltid, belyst fra jordmors og barselkvinnens perspektiv. Undersøkelsen har en beskrivende design. Metoden som ble benyttet var ikke-deltakende observasjon. Resultatene viser at velkomstinformasjon, amming og barnestell er temaer i veiledningen som vektlegges oftest av jordmor, mens barselkvinnene fokuserer mest på amming og barnestell. Undersøkelsen viser at jordmor er tilgjengelig for kvinnens veiledningsbehov ved ankomsten i avdelingen. Resultatene viser at sentrale trinn i WHOs ammestrategi blir fulgt opp av jordmor på barselhotellet. Funnene demonstrerer at jordmødre og barselkvinner i hovedsak vektlegger veiledning om amming likt, mens flere temaer i veiledning om barnestell fokuseres forskjellig av jordmor og barselkvinnene. Jordmor og barselkvinnen inntar kompletterende roller i en del veiledningssituasjoner, og begge aktører bidrar aktivt til at kvinnens veiledningsbehov blir møtt. Barselkvinnene prioriterer veiledning om navlestell høyt, mens jordmor vektlegger dette temaet i mindre grad. Tidlig hjemreise, kvinnenes bekymringer og usikkerhet i forbindelse med stell av det nyfødte barnets navle, fordrer at temaet navlestell vies større oppmerksomhet i jordmors veiledning av kvinnen fremover.
Artikkelen beskriver et fagutviklingsprosjekt som ble
gjennomført høsten 2001 ved pasienthotellets barseletasjer på
Ullevål sykehus. Undersøkelsen har vært et samarbeidsprosjekt
mellom Høgskolen i Oslo og praksisfeltet, hvor sykepleierstudenter
i 2. studieår har samlet inn data. Studiens hovedfokus er
pasientrettet, og hovedmålet har vært å kartlegge og å beskrive
pasientveiledning i barseltid.
Den nye pasientrettighetsloven som trådte i kraft i 2001,
lovfester pasientens rett til informasjon, og forplikter
sykepleiere til å involvere pasienten i omsorg og behandling (1). I
barseltiden er saklig informasjon en forutsetning for at kvinnen
skal kunne ivareta sin autonomi og egenomsorg. Kvinneutvalgets
leder, Johanne Sundby, presiserer betydningen av at fødselshjelpen
blir utformet i samspill mellom brukere og eksperter (2). Kvinnens
deltakelse i barseltiden sikres ved støtte, veiledning og
undervisning. Dette er viktige tiltak i jordmors helsefremmende og
forebyggende arbeid overfor friske barselkvinner på barselhotellet
(3, 4).
I 1998 ble barselopphold på hotell et nytt helsetjenestetilbud
til kvinner med ukompliserte fødsler, og i 2000 åpnet to
barselenheter på det nye pasienthotellet på Ullevål sykehus. Her
får kvinnen tildelt enerom, hvor hun og familien kan bo til tredje
eller fjerde dag etter fødselen. Ved pasienthotellet i Bergen
(Barselloftet), ble den første evalueringen foretatt våren 2000, og
rapporten viste at kvinnene var svært tilfredse med en stor del av
tilbudet. Studien avdekket imidlertid også at det var
informasjonsproblemer, og at god informasjon er den store
utfordringen framover (5). I sin hovedoppgave om fødekvinners
forventninger, konkluderer Løyland: - Det kan virke som kvinnens
behov for veiledning og undervisning ikke er tilstrekkelig
ivaretatt eller reflektert i planene for pasienthotellet. Dette har
relevans for vår undersøkelse. Som ett av flere tiltak foreslår hun
en studie som viser hvilke behov kvinner har for kunnskap,
informasjon og undervisning. Dette kan brukes som grunnlag for å
utarbeide gode informasjons- og undervisningsrutiner (6, s. 128).
Også internasjonale studier viser at det er forsket lite på
kvinnens og barnets behov i barseltiden (7, 8). De fleste studier
dreier seg om barselkvinnen og hennes informasjonsbehov, og er
gjennomført to til fire uker etter fødselen (9, 10). I 2000 foretok
Ruchala en studie for å identifisere hva sykepleiere og
barselkvinner oppfatter som viktigst, og som bør prioriteres i
veiledning av barselkvinner på sykehuset eller hjemme. I sin
litteraturgjennomgang fant hun bare tre publiserte studier om
prioriterte informasjonsbehov hos friske mødre de første dagene i
barseltiden (11, s. 3). Forskning viser at sykepleierens og
kvinnens syn på hva som er viktige veiledningstemaer varierer (11,
12, 13, 14, 15). Noen studier fremhever at kvinnen og jordmor
fokuserer mest på ivaretakelsen av kvinnens egenomsorg, omsorgen
for det nyfødte barnet og barnets ernæring (9, 10, 14).
Flere engelske og amerikanske studier påpeker at den sterkt
reduserte liggetiden på sykehus, gjør det nødvendig å identifisere
hva nybakte mødre prioriterer(11, 14, 16).
Litteraturgjennomgang
I litteraturen blir den paranatale perioden beskrevet som en
periode med økt risiko for psykiske kriser (17). Den amerikanske
sykepleieteoretikeren Rubin omtaler kvinnens psykiske og kroppslige
endringer i puerperiet for ´puerperal changeª (18). Hun hevder at
det mest framtredende kjennetegn ved moderlig atferd er: ´- the
openness to new and additional learnings, the silent organization
in thought, and the high value placed on knowingª (19, s. 3).Det
skaper behov for profesjonell veiledning.
- Patient counselling is an individualized process involving
guidance and collaborative problem-solving to help the patient
better manage the health problem, er Barlets definisjon av
pasientveiledning (20, s. 323). Ifølge denne definisjonen er
veiledning et samarbeid fokusert på problemløsning som skal hjelpe
pasienten til å mestre sine helseproblemer best mulig. I
litteraturen brukes begrepene
counselling og
helping tilnærmet synonymt. I boken
The skilled helper presenterer Egan en problemløsnings- og
handlingsorientert modell. (21). Selv om den hovedsakelig omhandler
klientveiledning i psykoterapi, hevder Backhe (22) at
begrepsinnholdet i Egans modell også kan brukes i andre
klientgrupper. Egan ser på
helping som en læringsprosess, og mener at hjelperens
oppgave er å få klienten til å oppdage og bruke sine egne
ressurser. Han legger vekt på betydningen av å påvirke klientene,
uten å frata dem ansvaret for seg selv. Vi mener at Egans
hjelpemodell kan anvendes overfor friske barselkvinner på
pasienthotell, hvor tilbudet tar sikte på at barselkvinnens og
familiens egne ressurser skal styrkes og brukes. Det betyr at
kvinnen selv i stor grad må ta initiativ til å be jordmor om
veiledning (5, s. 2).
Foreløpig er det ikke gjort mange studier i Norge om
pasientveiledning på barselhotell. Denne studien har relevans fordi
hensikten med den var å kartlegge viktige oppgaver i jordmors
helsefremmende og forebyggende funksjon i et nytt barseltilbud (4).
Resultatene kan avdekke både positive sider og eventuelle mangler i
det eksisterende veiledningstilbudet. Studien legger grunnlag for å
sette i gang nye prosesser eller forbedringer for å imøtekomme
kvinnenes behov.
Problemstilling
En kartlegging av hvilke temaer/emner jordmor og barselkvinnen
vektlegger i noen veiledningssituasjoner under oppholdet på
pasienthotellet.
Problemstillingen har to perspektiver; jordmors og
barselkvinnens, og besvares gjennom følgende spørsmål:
1. Hvilke temaer/emner vektlegger jordmor i sin veiledning av
barselkvinnen på jordmorrunden?
2. Hvilke temaer/emner søker barselkvinnen veiledning om når
hun tar direkte kontakt med jordmor?
Metode/utvalg
Vi benyttet en beskrivende metode med ´ikke-deltakende
observasjonª (23). Sykepleierstudenter samlet inn data, og det ble
benyttet to strukturerte observasjonsskjemaer; ett for jordmor og
ett for barselkvinnen. Skjemaene har åtte hovedtemaer (se tabell 1)
med forskjellige underkategorier for avkryssing. Det ble benyttet
ett observasjonsnotat for hver situasjon, med anledning til
utdypende beskrivelser for hvert temaområde. Fem jordmødre med
varierende antall års erfaring deltok i jordmorstudien.
Utvalgskriteriene var at de var autoriserte, og ansatt ved den
aktuelle posten i det tidsrommet datasamlingen foregikk. Av de
fjorten barselkvinnene i alderen 20-40 år som deltok, var ni
førstegangsfødende og fem flergangsfødende. Inklusjonskriteriene
var at de var norske, myndige kvinner, første- eller
flergangsfødende med normal eller instrumentell fødsel, eller med
en lettere grad av sykdom. Kvinner forløst med keisersnitt eller
med uttalte psykososiale problemer var ekskludert.
Instrumenter
Det ble utarbeidet instrumenter spesielt for denne studien, og
våren 2001 foretok prosjektleder en litteraturgjennomgang og
diskuterte tema og metode med fagpersoner i høgskolen og i
praksisfeltet. For å få førstehånds kjennskap i feltet, hospiterte
hun som observatør ved pasienthotellets barseletasjer i tre dager.
Bygget på hennes praksiserfaringer, teoretiske kunnskap som jordmor
og høgskolelektor, og skriftlig informasjonsmateriell til kvinnene
på hotellet, ble observasjonsskjemaene utformet, presisert og
forenklet (23). De ble også diskutert med statistiker. Dessuten
drøftet prosjektleder begrepsvaliditeten med prosjektmedarbeider og
-veileder, som begge er helsesøsterutdannet. I tillegg ble
observasjonsskjemaene vurdert av en fagperson utenfra.
Etiske forhold
Etisk komité i Helseregion II ga tillatelse til prosjektet, og
det ble meldt til Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste. Studien
ble godkjent av sjefssykepleier, avdelingsoverjordmor og ledelsen
ved kvinneklinikken, Ullevål sykehus. Før prosjektstart ble det
arrangert et informasjonsmøte for jordmødrene ved pasienthotellet.
Avdelingsjordmor påtok seg ansvaret for å rekruttere jordmødre og å
innhente deres skriftlige, informerte samtykke. I hele
datainnsamlingsfasen var studentene ansvarlige for å informere
jordmødre og barselkvinner om undersøkelsen. For å sikre at
utvalgskriteriene ble fulgt, skjedde rekruttering i samarbeid med
jordmødrene på post. I jordmorstudien innhentet studentene
barselkvinnenes muntlige samtykke, og i pasientstudien hadde
sykepleierstudentene ansvaret for å innhente muntlig og skriftlig
informert samtykke hos barselkvinnene.
Datainnsamling
Under kontinuerlig veiledning ble studentene forberedt til sine
observasjonsstudier via teoriundervisning, litteraturstudier og
hospitering i praksis. Kort tid før datainnsamlingen fikk de
veiledning om fasene i forskningsprosessen med observasjon som
metode og det frivillige informerte samtykke. Det ble også
arrangert en forberedelsesdag, og hver studentgruppe fikk en
observasjonsmanual med retningslinjer som ble gjennomgått av
veilederne. Innholdet i observasjonsskjemaene ble diskutert, så
studentene skulle forstå hva de skulle observere og hvordan de
skulle registrere identifisert atferd. Fremgangsmåten ved
innhenting av informert samtykke, føring og oppbevaring av ulike
skjemaer ble gjennomgått i detalj, og observatørtreningen ble
avsluttet med rollespill (23). Studentene spilte forskjellige
roller som jordmor, barselkvinne og observatør. Etterpå ble den
registrerte atferden drøftet med veilederne. Det ble samlet data i
to uker. For å ivareta reliabilitet og validitet gikk to studenter
sammen med jordmor inn til kvinnene, hvor studentene gjorde
uavhengige observasjoner i veiledningssituasjonene. De krysset av
på hvert sitt notatark, og umiddelbart etterpå ble notatene
overført til observasjonsskjemaet. Både observasjonsnotat og
tilhørende skjema ble lagt i en konvolutt og låst ned. Konvoluttene
ble levert til prosjektleder for hver vakt.
Funn
Sykepleierstudentene observerte hvilke temaer jordmødrene la
vekt på i veiledningen av femten barselkvinner fra barnets
fødselsdag (x-dag) til femte dag etter fødselen. Fra x-dag til
fjerde dag etter fødselen observerte studentene også hvilken
spontan veiledning kvinnene søkte hos jordmor. Data fra jordmor- og
pasientstudien ble analysert kvantitativt ved hjelp av deskriptiv
statistikk, og kvalitative data (utdypende beskrivelser) analysert
og tolket. Hovedfunn i begge studiene presenteres i
tabell 1. Tabellen er bygd opp slik at alle
registrerte underkategorier er summert i hvert av temaene i
tabellen, og i tillegg satt opp i prosent av totalsummen.
Hovedfunnene viste at velkomstinformasjon, amming, barnestell og
fysiske forandringer var mest fremtredende i jordmors veiledning.
Temaene amming og barnestell ble fokusert oftest av barselkvinnene.
Det er bare jordmor som legger vekt på velkomstinformasjon hvor
´å ta kontakt ved behovª, ´ønskes velkommenª, ´fødselsforløpetª og
´praktisk hjelpª er mest fokusert. Det er også bare hun som
prioriterer tidligere ammeerfaring. Riktige sugetak og
ammestillinger opptar både jordmor og barselkvinne. Selvregulering
og håndmelking prioriteres en del av jordmor, men sjelden av
kvinnen. Barselkvinnen fokuserer derimot en del på nattamming, men
det gjør ikke jordmor. Tiltak ved ammeproblemer prioriteres oftere
av barselkvinnen enn av jordmor. Jordmor legger noen ganger vekt på
´ammestartª og ´å be om ammehjelpª, kvinnen bare så vidt. Tema
melkeproduksjon vektlegges bare sjelden av begge parter. Jordmor
fokuserer noen ganger på brysthygiene, men sjelden på
mor/barn-kontakt. Kvinnen legger ikke vekt på disse temaene.
Jordmor og barselkvinne legger relativt lik vekt på barnets
grunnleggende behov, mens andre tema vektlegges svært forskjellig.
Det er kun jordmor som fokuserer på og gir barnelegeundersøkelsen
høy prioritet. Mens barselkvinnen rangerer navlestell høyest,
fokuserer jordmor sjelden på dette. Jordmor legger en del vekt på
at kvinnen skal be om hjelp til barnestell, kvinnen så vidt. Verken
jordmor eller barselkvinnen fokuserer på psykiske forandringer, og
under fysiske forandringer er det jordmor som legger mest vekt på
smertelindring, behov for søvn og hvile og «involusjon». Kvinnen
fokuserer sjelden på fysiske forandringer. «Å ta kontakt ved behov»
og «hjemreisen» er temaer som vektlegges av jordmødre under «andre
temaer», mens kvinnene prioriterer «blodprøvetaking av barnet» og
«å se egen journal».
Diskusjon
Her avgrenses
diskusjonen til de temaene som jordmødre og barselkvinnene i denne
studien legger mest vekt på.
(
Klikk her for en større versjon av
tabellen.)
Jordmødrene legger mest vekt på velkomstinformasjon, amming og
barnestell, mens kvinnene er mest opptatt av amming og barnestell.
Der det har vært relevant, er det blitt integrert enkelte viktige
momenter fra mindre vektlagte temaområder. I tillegg er enkelte
data fra utdypende beskrivelser trukket inn for å illustrere
funnene; Funn vektlagt mindre enn 10 % = Vektlagt sjelden/så
vidt/litt/lite, 10-19 % = Vektlagt noen ganger/av og til, 20-29 % =
En del vektlagt/fokusert/prioritert/ganske opptatt av, større enn
eller lik 30 % = Hyppig, høyt prioritert, gjengis i prosent i
teksten.
Velkomstinformasjon
Funnene viser at jordmor i sin velkomstinformasjon legger vekt
på de samme temaene til alle barselkvinner. At kvinnene ikke søkte
spontan veiledning om dette temaet, kan tyde på at deres
informasjonsbehov er blitt godt ivaretatt. I denne
veiledningssituasjonen synes jordmor og barselkvinne å innta
kompletterende roller. Det er i tråd med Egans og Rubins
beskrivelser av forholdet mellom den hjelpetrengende og
omsorgsyteren innenfor helping (21, 19).
Å ta kontakt ved behov for hjelp er det temaet somjordmor
prioriterer høyest (47 %) i velkomstsamtalen med barselkvinnen. Det
viser at jordmor er opptatt av å øke kvinnens trygghet. Å ta
kontakt ved behov for hjelp blir noen ganger også fokusert under
amming og barnestell, og er det temaet som går oftest igjen under
´andre temaerª i observasjonsskjemaet. Fokus på dette viser at
jordmor er på tilbudssiden overfor kvinnen. Stikkord her er
´jordmors tilgjengelighetª. Ifølge Egan handler respekt for
individet om verdier i handling, blant annet det å være
tilgjengelig. Når jordmor oppmuntrer kvinnen til å ta kontakt ved
behov for hjelp, er det et uttrykk for at hun indirekte stiller
krav til kvinnen i et gjensidig forpliktende samarbeid.
Ønskes velkommen er det som jordmor er nest mest opptatt av
i veiledning av barselkvinnen (40 %). Kontakten innledes i første
møte mellom kvinnen og jordmor, som er grunnlaget for å etablere en
trygg relasjon. For Egan er hjelpeprosessen en læringsprosess i
samarbeid mellom partene (21). Utgangspunktet er barselkvinnens
behov for å lære, og begge parter bidrar aktivt til at hjelpen
(veiledningen) tilpasses hennes behov for kunnskap. Det gjøres
gjennom å kartlegge og styrke kvinnens kunnskaper og ferdigheter,
og bidrar til at kvinnen mestrer sin og barnets egenomsorg
(empowerment) (24). I denne samarbeidsrelasjonen bidrar begge til
at barselkvinnen iverksetter helsefrembringende tiltak overfor seg
selv og barnet. Veiledning som er tilpasset kvinnens læringsbehov
utgjør fundamentet i helsefremmende prosesser (25).
Jordmor legger like stor vekt på
fødselsforløpet og praktiske forhold (33%). For å øke
kvinnens trygghet etter ankomsten, gir jordmor konkret informasjon
om praktiske forhold, for eksempel om hvor restauranten er og når
legeundersøkelsen av barnet vil finne sted. På den måten bidrar hun
til at kvinnen får en rask oversikt over avdelingens beskaffenhet
og rutiner, noe som kan bidra til at kvinnen opplever å ha kontroll
(25).
Fødselsforløpet viser at jordmor fatter seg i korthet når
hun snakker med kvinnen om fødselen hennes. Det viser at jordmor
tar hensyn til kvinnens ressurser, og er bevisst på ikke å trette
henne ut unødig. Jordmor prioriterer også behovet for
smertelindring, søvn og hvile når hun veileder kvinnen om fysiske
forandringer. Slike tiltak bidrar til at kvinnen får den hvilen hun
trenger for å hente seg inn etter fødselen (26). Når det gjelder
kvinnens fødselsforløp, foretar jordmor ´en kartlegging av den
nåværende situasjonª som er første fase i Egans hjelpemodell (27,
s. 51). Første kontakt innledes ofte med at jordmor gratulerer
kvinnen med barnet, og at kvinnen forteller om sin fødsel og
eventuelle tidligere fødselsopplevelser. Å mestre nåværende
situasjon er ifølge Egan (21) avhengig av at den veiledete får
hjelp til å identifisere og forstå eventuelle problemer og ubrukte
muligheter.
Amming
Jordmors ammeveiledning er uavhengig av paritet, bortsett fra
punktet om ammeerfaring. Her viser beskrivelsene at jordmor
identifiserer kvinnens ammehistorie i forbindelse med kartleggingen
av hennes nåværende situasjon (27, s. 51). Når jordmor lar kvinnen
fortelle sin ammehistorie og sette ord på tidligere ammeproblemer,
kan det føre til at kvinnen kvitter seg med såkalte ´blind spotsª
(21, s. 26), som hindrer henne i å se problemene fra et nytt
perspektiv, og komme i gang med ammingen. Negative ammeerfaringer
kan føre til at kvinnen ikke ønsker å amme barnet ved senere
fødsler (26). Studien viser at det er jordmor som tar ansvar for at
dette tema vektlegges en del.
Under identifiseringen av barselkvinnens tidligere
ammeerfaringer, kartlegger jordmor hennes behov og ønsker i forhold
til amming. Hun foretar ´en identifisering av ønsket situasjonª,
som er andre fase i Egans hjelpemodell (27, s. 51). I tråd med
nyere studier (9, 10, 14, 28), er det ammeveiledning som rangeres
høyest av både jordmødre og barselkvinner i denne studien. Begge
ønsker og har som felles mål at kvinnen skal mestre ammingen.
Årsaken til at amming prioriteres høyt av jordmødre og
barselkvinner i denne studien, kan være at både WHO og UNICEF
legger stor vekt på tiltak som beskytter og fremmer amming (29), ut
fra en erkjennelse om at
human breast milk is the optimal food for newborn
infants (8, s. 31).
Tredje fase i Egans hjelpemodell er ´strategier for å nå ønsket
målª (27, s. 5), og Egan fremhever også betydningen av å hjelpe
klienten til å velge en egnet strategi (21, s. 36).
Pasienthotellets barseletasjer er godkjent som Mor-Barn-vennlig
avdeling. Det betyr at avdelingen arbeider etter WHOs 10 krav for å
sikre en vellykket amming (WHOs ammestrategi (29).
Riktig sugeteknikk og en god ammestilling er viktige
forutsetninger for å igangsette og opprettholde ammingen (8). Dette
kan være årsaken til at aktørene i denne studien er
problemløsningsorienterte og supplerer hverandre i veiledningen om
ammeteknikk. Funnene viser at jordmor prioriterer rett sugetak
høyest (53 %) i ammeveiledningen, mens kvinnen ikke legger så stor
vekt på dette. Begge er ganske opptatt av
ammestillinger.
Jordmødre og barselkvinner legger også forskjellig vekt på
temaer som
selvregulering og
nattamming. I veiledningen legger jordmor en del vekt på
selvregulering, og WHOs ammestrategi - trinn 8 - fremhever at
helsepersonell har ansvar for å veilede om dette (29). Jordmor gir
barselkvinnene lik informasjon om dette temaet, mens barselkvinnene
legger lite vekt på det. Ovennevnte funn viser at barselkvinnene er
opptatt av mer grunnleggende temaer. En annen forklaring er at
kvinnene allerede hadde fått informasjon om
selvreguleringsprinsippet.
En del barselkvinner søkte spontan veiledning om nattamming,
mens jordmor ikke fokuserte på dette. Jordmor legger imidlertid en
del vekt på å informere kvinnen om betydningen av fri amming, som
betyr at barnet selv bestemmer hvor ofte det vil ha mat i løpet av
døgnet (30). Ser en nattamming i lys av selvreguleringsprinsippet,
blir temaet ivaretatt indirekte i jordmors ammeveiledning.
Jordmødre og barselkvinner fokuserer også forskjellig på
håndpumping/håndmelking og
tiltak ved ammeproblemer. Funnene viser at
håndmelking/håndpumping prioriteres en del i jordmors veiledning,
men i denne studien var det hovedsakelig flergangsfødende som ble
veiledet om dette temaet. Selv om barselkvinnene var lite opptatt
av håndmelking/håndpumping, viser beskrivelser at også
førstegangsfødende er opptatt av å skaffe seg mer kunnskap om
dette. I praksis veiledes barselkvinner hyppig om dette temaet Når
jordmor informerer, demonstrerer, observerer og eventuelt
korrigerer kvinnen om hvordan håndmelking og håndpumping bør
utføres, er det hjelp til selvhjelp. Målet er at kvinnen skal
mestre disse ammetekniske ferdighetene før hjemreise fra hotellet,
for å opprettholde melkesekresjonen.
Barselkvinnen fokuserer en del, og jordmor noen ganger på
tiltak ved ammeproblemer. Funnene viser at det bare var
førstegangsfødende som søkte direkte veiledning hos jordmor om
dette, mens jordmor veiledet både første- og flergangsfødende. Selv
om også førstegangsfødende er opptatt av ammeproblemer, gjelder det
erfaringsvis flergangsfødende hvis de tidligere har hatt
ammeproblemer. Ammeproblemer tidlig i barselperioden er ikke
uvanlig. Det kan skyldes problemer med for lite melk, såre
brystknopper eller feil sugeteknikk (31).
Barnestell
I henhold til ´ønsket situasjonª som er andre fase i Egans
hjelpemodell, viser målene veien (21, s. 34). I denne studien er
barnestell det veiledningstema som både jordmødre og barselkvinner
rangerer høyest etter amming. Det viser at begge parter setter
barselkvinnens veiledningsbehov i sentrum. Resultatene viser også
at både jordmødre og barselkvinner omsetter målene til aktive
handlinger. Det vil si at begge bruker strategier for å løse
aktuelle problemer (21, s. 34), så kvinnen har tillit til at hun
mestrer omsorgen for barnet når hun reiser hjem.
Praktisk barnestell tillegges en del betydning av begge
parter. Jordmødrene informerer barselkvinnene om praktisk
barnestell, og både første- og flergangsfødende har søkt spontan
veiledning hos jordmor om dette. Det er i tråd med funn i Sullivans
kvalitative studie (32, s. 23). Begge parter anvender
problemrettede strategier, som betyr at begge bidrar til at kvinnen
oppøver sine praktiske ferdigheter og dermed styrker sine ressurser
(33, s. 112). Jordmor viser bading av barnet, og veileder mens
kvinnen spør. Det bidrar til at kvinnen får et praktisk grep om
stell av barnet og økt kompetanse (33, 21, s. 8).
Funnene viser at jordmor gir
barnelegeundersøkelsen høyeste prioritet (47%). Grunnen er
sannsynligvis at jordmor vet hvor viktig denne undersøkelsen er for
kvinnen, fordi den bekrefter at barnet hennes er ved god helse.
Jordmor gir kvinnen konkret informasjon om hvor og når
undersøkelsen skal finne sted. Det bidrar til forutsigbarhet og
opplevelse av kontroll (33, s. 122). At barselkvinnene ikke spurte
jordmor om dette, kan tolkes som at deres informasjonsbehov er
blitt tilfredsstilt.
Mens barselkvinnene bare av og til legger vekt på barnets hud
og barnets vekt, viser resultatene at jordmor fokuserer en del på
dem. Hun informerer kvinnen, som også spør om årsakene til og
behandling av normale hudforandringer som erythema neonatorum,
fysiologisk icterus og tørr hud. Her benytter jordmor og
barselkvinne vurderingsrettede strategier. Ved hjelp av
tilstrekkelig informasjon styrker begge parter kvinnens kunnskaper
så hun kan foreta en vurdering av barnets hud. Det kan bidra til
konstruktiv problemløsning i forhold til barnets behov (33, s.
112).
Jordmor veiledet både første- og flergangsfødende om barnets
vekt, og de fødende søkte spontan veiledning om dette temaet hos
jordmor. Litteraturen viser også at barselkvinner tillegger vekten
stor betydning (34). Jordmor informerer om hva som er normalt når
det gjelder vekttap og -økning, og kvinnene er opptatt av hvor
raskt barnet vil ta igjen fødselsvekten. De får også vite at
selvregulering kan føre til et marginalt vekttap (35, s. 166), og
at noen barn ikke taper, men faktisk øker vekten (30, s. 166).
Under hotelloppholdet holdes kvinnen løpende orientert om barnets
vekt, som kontrolleres flere ganger før hjemreise. Begge parter
bidrar til at kvinnen får informasjon om barnets vekttap, noe som
ifølge Egan gir grunnlag for handling (21, s. 197).
På runden sin legger jordmor en del vekt på barnets eliminasjon
i veiledningen av barselkvinnene. Pasientstudien viser at også
barselkvinnene legger litt vekt på dette. Regelen er at barnets
første avføring og urin skal noteres (30). Jordmor informerer
kvinnen om barns normale eliminasjonsprosesser og spør om barnets
funksjoner, for å forsikre seg om at alt er normalt. Barselkvinnen
søker også veiledning om menstruasjonslignende blødning hos barnet.
Vanligvis normaliserer jordmor denne situasjonen ved å forklare at
dette er en forbigående tilstand hos nyfødte pikebarn som skyldes
hormonell påvirkning (30).
I sin veiledning fokuserer jordmor en del på barnets behov for
søvn og hvile. I pasientstudien var det også noen barselkvinner som
tok dette opp. Jordmor informerer om normal søvnrytme hos nyfødte,
og forteller at barnet ofte er trett og har økt søvnbehov etter
fødselen. Både jordmor og barselkvinne fokuserer også på forholdet
mellom søvn og måltider. Mens kvinnen er opptatt av hvor lenge
barnet kan sove uten å bli vekket for å die, informerer jordmor
kvinnen om å la barnet sove til det våkner, samtidig som hun
kartlegger barnets søvnmønster.
Nyere forskning viser at barselkvinnen er opptatt av navlestell
(10, 28, 36), og denne studien viser det samme. Dette er det temaet
under barnestell som rangeres høyest av barselkvinnene (36 %). Ford
og Ritchies undersøkelse av barselkvinners oppfatning av behandling
og tilheling av barnets navle etter fødselen, avdekket at 20
prosent av mødrene bekymret seg for dette etter hjemkomsten (36).
Mødrenes bekymringer dreier seg om blødning fra navlen, om det er
normalt at det lukter, når navlestumpen faller av og om det kan
begynne å blø igjen. De samme og andre spørsmål opptar kvinnene i
denne studien. Beskrivelsene viser at barselkvinnen informasjon hos
jordmor om praktisk navlestell og normal tilheling for å utelukke
det ´unormaleª og ´farligeª og redusere sin usikkerhet, slik at hun
mestrer situasjonen (33, s. 124). Percival (37, s. 368) presiserer
at nøyaktig informasjon om det normale har stor betydning for
foreldrenes opplevelse av kontroll, evne til å ta avgjørelser om
barnet og følelse av trygghet i foreldrerollen.
Våre resultater viser imidlertid at jordmor sjelden legger vekt
på navlestell når hun veileder kvinnen. Det er mulig at hun
tidligere har veiledet kvinnen om dette, for eksempel i
innkomstsamtalen. Erfaring viser at jordmor inspiserer barnets
navle med henblikk på infeksjon i forbindelse med stell av barnet
og før hjemreise. Til tross for avdelingens gode rutiner, indikerer
jordmors og barselkvinnens ulike vektlegging av dette at kvinnen
har behov for grundigere informasjon. Kvinnenes usikkerhet
kombinert med tidlig hjemreise fordrer at jordmor vier dette tema
større oppmerksomhet. Dette var også en konklusjon i Ford og
Ritchies studie (36).
Metodiske begrensninger
En kvalitetsmessig styrke ved prosjektet er at studentene ble
grundig forberedt til sine observasjonsstudier. Dette er viktig for
å sikre pålitelige data (23). Totalt antall kodede observasjoner
viste en høy likhetsgrad mellom begge observatørenes
registreringer. I noen få tilfeller var det imidlertid diskrepans.
Av praktiske grunner ble det derfor bestemt at bare én av
observasjonene skulle gjelde, og her ble det trukket lodd.
Hensikten var å gi alle observatørene lik sjanse til å få analysert
sine observasjoner.
Både vi og studentene erfarte at observasjonsskjemaet fungerte
hensiktsmessig, og at de innsamlete data bidro til å belyse
problemstillingen som var valgt. Temaer som vanligvis får en del
oppmerksomhet, har fått liten eller ingen oppmerksomhet av jordmor
og barselkvinne i denne studien. Dette kan ha metodologiske
årsaker. Små utvalg og få observasjoner er en begrensning når det
gjelder studiens generaliserbarhet, og av den grunn kan resultatene
bare generaliseres til informantene i de to utvalgene. Det kan
likevel argumenteres for at en del funn kan være representative for
alle friske barselkvinner, fordi de fleste norske kvinner har
normale fødsler.
Implikasjoner for praksis
Funnene viser at jordmor er tilgjengelig for kvinnen og hennes
behov ved ankomsten til hotellet, og at jordmors og barselkvinnens
roller utfyller hverandre i enkelte veiledningssituasjoner. Både
jordmor og barselkvinne setter kvinnens læringsbehov i sentrum, og
begge er problemløsende og bidrar aktivt til å møte kvinnens
veiledningsbehov. Det som samsvarer mest når det gjelder hva
jordmor og barselkvinne legger vekt på, er amming. Det kan skyldes
den sterke fokuseringen på WHOs ammestrategi. Resultatene viser
størst forskjell i hva partene legger vekt på under tema
barnestell, og at jordmor tar det største veiledningsanvaret. Det
siste må ses i lys av jordmors primærforebyggende funksjon, og at
hennes profesjonelle ansvar for å observere det nyfødte barn har
økt i takt med tidlig hjemreise.
Det finnes få studier om barselkvinners oppfatning av
behandling og tilheling av det nyfødte barnets navle (36).
Forskning viser at hun har behov for informasjon om navlestell
etter hjemkomsten (10, 28, 36). Et sentralt funn i denne studien er
at barselkvinnene prioriterer veiledning om navlestell høyt. Vi
anbefaler derfor å foreta videre studier om dette tema ved
barselavdelingene på pasienthotellet.
Litteratur:
1.Lov av 2. Juli 1999 nr. 63, Om pasientrettigheter
(pasientrettighetsloven)
2.Flakstad P. Kvinner må være med på å bestemme
fødselspolitikken. Jordmorbladet 1998; 8: 6-7.
3: Hvamstad K. Respekt, autonomi og fødsel, Publikasjonsserie
10/1997. Oslo: Institutt for sykepleievitenskap, Universitetet i
Oslo, 1997.
4: En helhetlig jordmortjeneste. NSF Faghefte 1/95. Oslo: Norsk
Sykepleierforbund, 1995.
5: Aase T. Evaluering av Barselloftet, Haukeland Sykehus.
Infoweb rapport nr. 2000:19-2.
6: Løyland B. Realiteter og forventninger til fødende. I
hvilken grad er behovene kvinner har etter fødsel reflektert i
planene for pasienthotell? Hovedoppgave. Oslo: Institutt for
sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo, 1999.
7: Albers LL. Health problems after childbirth. Journal of
midwifery and women`s health, 2000; 45 (1):55-57.
8: WHO. Maternal and newborn health, Safe Motherhood,
Postpartum care of the mother and newborn: a practical guide.
Geneva, 1998.
9: Stainton C, Murphy B, Grant Higgins P, Neff JA, Nyberg K,
Ritchie JA. The needs of postbirth parents: An international
multisite study. The journal of perinatal education. 1999; 8
(3):21-29.
10: Nyberg K. Mothers` and fathers` concerns and needs
postpartum. British journal of midwifery, 2000; 8 (6):387-394.
11: Ruchala P. Teaching new mothers: Priorities of nurses and
postpartum women. JOGGN, 2000; 29 (3): 265-273.
12: Davis JH, Brucker MC, Macmullen NJ. A study of mothers`
postpartum teaching priorities. Maternal-Child nursing journal,
1988; 17: 41-50.
13: Martell LK. Information priorities of new mothers in a
short-stay program. Western Journal of nursing research, 1989; 11
(3): 320-27.
14: Beger D, Loveland Cook CA. Postpartum teaching priorities:
The viewpoints of nurses and mothers. JOGGN, 1998; 27 (2): 161-68.
15: Birk D. Postpartum education: teaching priorities for the
primapara. The journal of perinatal education, 1996; 5 (2): 7-12.
16: Andersen F, Damus K, Merkatz I. What pregnant women want to
know: A comparison of client and provider perceptions. JOGGN, 1993;
22: 237-43.
17: Caplan G. An approach to community mental health. New York:
Grune & Stratton, Inc., 1966.
18: Rubin R. Puerperal change, Nursing outlook, 1961a;
19: 753-755. 19: Rubin R. Maternal identity and the maternal
experience. New York: Springer Publishing Company, 1984.
20: Barlett EE. At last a definition. Patient education and
counselling, 1985; 7: 323-24.
21: Egan G. The skilled helper. California: Brooks/Cole
Publishing Company, 1994.
22: Backhe CC. Veiledningsbegrepet - hvordan tolkes og anvendes
det i veiledningslitteraturen? Norsk pedagogisk tidsskrift, 2000;
2-3.
23: Vedeler L. Observasjonsforskning i pedagogiske fag. En
innføring i bruk av metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2000.
24: Anderson JM. Empowering patients: Issues and strategies.
Social science and medicine, 1996; 43 (5): 697-706.
25: Tones K. Empowerment and the promotion of health. The
journal of the institute of health education, 1992; 30 (4):
133-137.
26: Haugen IE. Svangerskap, fødsel og barseltid. Oslo:
Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1998.
27: Lassen LM. Rådgivning, kunsten å hjelpe. Oslo:
Universitetsforlaget, 2002.
28: Vehvilainen-Julkunen K. What do Finnish women want from the
home visits of public health nurses? Holistic Nursing Practice,
1994; 8 (4):59-66.
29: Mor-Barn Vennlig Initiativ i Norge. Prosjektrapport
1993-1996. Oslo: Statens helsetilsyn, 1996?.
30: Holan S. Det nye livet. Svangerskap, fødsel og barseltid.
Bergen: Fagbokforlaget, 2000.
31: Bergman, V, Larsson S, Lomberg H, Møller A, Staffan M. A
survey of swedish mothers` views on breastfeeding and experiences
of social and professional support. Scand J Caring Sci, 1993; 7:
47-52.
32: Sullivan JM. Learning the baby: a maternal thinking and
problem-solving process. Journal of the society of pediatric
nurses, 1997; 2: 21-28.
33: Eide H, Eide T. Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling,
konfliktløsning, etikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal Norsk A/S, 1996.
34: Misvær N, Oftedal G. Håndbok for helsestasjoner, 0-5 år,
Oslo: Kommuneforlaget, 2002.
35: Lindgren C. Eftervård av nyfødda barn på pasienthotell.
Tidssk Nor Lægeforen, 2000; 12: 1409-11.
36: Ford LA, Ritchie JA. Maternal perceptions of newborn
umbilical cord treatments and healing. JOGGN, 1999; 28 (5):
501-506.
37: Page LA, Percival P, Kitzinger S. The new midwifery,
science and sensitivity in practice. Sted? Churchill Livingstone,
2000.
0 Kommentarer