Pasient med religiøse behov
Jeg hadde en gang en gammel pasient. Først etter å ha besøkt henne i flere år, forstod jeg hvor mye hennes tro betydde for henne og hvor viktig det var for henne at vi ba "Fader Vår" sammen med henne om kvelden. Da jeg ønsket å rapportere dette, oppdaget jeg at det ikke fantes noen naturlig rubrikk for dette i rapporteringssystemet vårt, og at det heller aldri hadde vært etterspørsel etter det.
På dagsorden
Gjennom studier av lovverk og sykepleielitteratur har jeg
forsøkt å belyse temaet. Den viktigste kilden er likevel alle de
årene, snart 30, som jeg har jobbet som sykepleier, alle
pasientmøtene og alle samtalene jeg har hatt. Mange detaljer er nok
glemt, men erfaringene danner et grunnlag som alltid vil ligge i
bunnen. Med mer kunnskap og en refleksjon over noen av disse
erfaringene håper jeg å bidra til å sette dette tema på dagsorden.
Min erfaring er at eksistensielle behov og åndelige behov ofte
smelter sammen. Eksistensielle spørsmål tolkes ofte inn i en
åndelig referanseramme. I min rolle som sykepleier opplever jeg at
det viktigste for meg er å lytte til hva pasienten er opptatt av og
ønsker å bli møtt på. Når jeg derfor i denne oppgaven bruker
utrykket "åndelige behov", bruker jeg det i vid forstand, også når
det gjelder behov for mening og for svar på eksistensielle
spørsmål.
Hva sier sykepleieteoretikere og lovverk?
De fleste sykepleierteoretikere har vært opptatt av å gi
pasienten helhetlig omsorg. Flere beskriver åndelig omsorg som en
del av helhetlig omsorg. Her peker jeg spesielt på Virginia
Henderson og Joyce Travelbee (1,2). I korthet handler det om å
hjelpe pasienten til å dyrke sin tro når dette er viktig for ham og
når pasienten selv ikke har krefter til det og om å bruke seg selv
terapeutisk, slik at vi fanger opp pasientens behov.
Lovverket slår også fast at sykepleier har plikt til å
respektere pasientens tro og skikker og til å gi faglig forsvarlig
og omsorgsfull hjelp. Både i FNs menneskerettighetserklæring,
Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere, Pasientrettighetsloven,
Helsepersonelloven og den nye Stortingsmelding 25 (3,4,5,6,7) kan
vi lese om dette. FNs
Erklæring om døendes rettigheter sier blant annet:
Jeg har rett til å drøfte og gi uttrykk for mine religiøse
og/eller åndelige opplevelser, uansett hva de betyr for andre. -
Jeg har rett til å bli tatt hånd om av omsorgsfulle, innfølende,
kyndige mennesker som vil prøve å forstå mine behov og som vil
oppleve det som givende å hjelpe meg til å møte min død (8).
Hva innebærer åndelig omsorg?
Innledningsvis fortalte jeg om en pasient jeg besøkte i flere
år. Da jeg endelig oppfattet hvor mye det betydde for henne å be
Fader Vår sammen etter kveldstellet, skjedde det noe i samspillet
mellom oss. Hun åpnet seg på en helt ny måte for meg. Hun fortalte
om tro og tvil, sorger og skuffelser gjennom et langt liv, og hun
stilte spørsmål; spørsmål som hun visste at jeg ikke kunne svare
på, men som hun kunne løfte frem og dele med meg allikevel. Det kom
en ny dimensjon inn i samværet vårt, og jeg opplevde at jeg møtte
henne på flere plan og ga henne en mer helhetlig omsorg. Som
Antonovsky skriver i sin bok "Helbredets Mysterium" er opplevelsen
av sammenheng viktig for mennesker (9). "Fader Vår" var for henne
en slik rød tråd gjennom livet.
Henderson peker på at religionsutøvelse kan ha ekstra betydning
når en er syk og at det er viktig at sykepleier respekterer
pasientens åndelig behov i enhver situasjon og er åpen for hva som
gir pasienten åndelig velvære (1). Travelbee understreker hvor
viktig det er å bruke seg selv for å bli kjent med pasienten og se
hans behov (2). Det er viktig at pasienten får komme til orde
med sin opplevelse av hva som er viktig for ham. En amerikansk
studie viste, ifølge Rustøen 2001, at psykososiale variabler var
viktigere for livskvaliteten enn for eksempel pustebesvær og smerte
hos pasienter med artritt og KOLS (10). Selv har jeg opplevd
pasienter som møter meg og min tilmålte tid med utsagn som: "I dag
hopper vi over stellet, og tar heller en kopp kaffe!". Den åndelige
omsorgen starter ofte med å se, lytte og være til stede.
Identifisere åndelige behov
Virginia Hendersons definisjon av sykepleie er et godt
utgangspunkt for å identifisere åndelige behov. Ordene "styrke,
vilje og kunnskaper" er knagger å henge data og dokumentasjon på,
og en hjelp til å belyse situasjoner (1). Det fins mange skjema for
systematisering av sykepleiedata. På min arbeidsplass, har vi et
"Skjema for vurdering av behov for pleie og omsorgstjenester i
kommunen." Under siden "Funksjonskartlegging" er det listet opp
tretten områder som skal beskrive pasientens tilstand og behov.
Ingen av disse punktene tar for seg åndelige behov. Skjemaet har
heller ingen spørsmål om tro og livssyn.
Dette er en mangel, som avspeiler verdier og
prioritering. Datatilsynet sier riktignok at det bare er tillatt å
oppbevare data som er saklig begrunnet ut fra behandling og
pleiebehov. Men dersom sykepleier ser at åndelig omsorg er viktig i
den helhetlige omsorgen, er det viktig at dette blir dokumentert
slik at alle som er involvert i pleien er klar over dette. Det
viktigste er kanskje ikke under hvilken rubrikk vi plasserer
åndelige behov. På den annen side kan den åndelige dimensjonen lett
bli neglisjert og forsvinne i datasamlingen hvis den ikke får sin
egen rubrikk.
Observasjon viktig
Observasjon er også viktig for å kartlegge åndelige behov.
Hvordan pasienten uttrykker seg, hva som henger på veggene eller
står i bokhylla, at det ligger en Bibel eller en salmebok fremme,
eller Koranen på øverste hylle, hva han lytter til på radio og
lydbøker, om han blir hentet til møter; alt dette kan fortelle mye
om tro og livssyn. Likevel er det ikke alltid lett å sette ord på
åndelige behov og samtale om dette. Mitt møte med den gamle damen
som var så glad for å be "Fader Vår", ble i så måte en vekker for
meg.
Jeg hadde besøkt henne i flere år og sett veggene i det lille
huset, som speilet hennes kristne tro. Rundt omkring i det lille
huset hang store bilder av Jesus. På tross av dokumentasjonen i
veggene tok jeg ikke noe initiativ til å samtale med henne om hva
troen betydde for henne. Hun tok heller ikke noe initiativ. Først
etter at jeg ble klar over at en annen sykepleier hadde bedt
aftenbønn med henne, og at det en kveld falt seg helt naturlig med
en bønn etter en oppskakende opplevelse med branntilløp hjemme hos
pasienten, kom jeg i rutine med å be "Fader Vår" med henne etter
kveldsstellet. Hun var svært takknemlig og ga inntrykk av at det
betydde svært mye for henne.
Redd for å krenke
Hva var det som hindret meg i å gjøre dette på et tidligere
tidspunkt? For mitt vedkommende var det, på tross av min diakonale
bakgrunn, en terskel å forsere. Jeg var redd for å trenge meg på,
redd for å bli for privat og krenke. Når jeg som hjemmesykepleier
kommer hjem til en pasient i hans hus, er jeg svært klar over at
jeg trår over en terskel og at jeg ikke har rett til å innvadere
den private grensen som pasienten setter (11). Har pendelen svingt
litt for langt, og jeg var blitt for forsiktig. Er vi blitt så redd
for å krenke at vi kvier oss for å stille spørsmål?
Jeg opplevde heller ikke at det var noen kultur for å ta opp
slike spørsmål på min arbeidsplass. Likevel er det vanskelig for
meg, når jeg reflekterer over dette i ettertid, å begripe at jeg
var så sen til å møte denne pasientens åndelige behov. Det ga meg
en smertelig påminnelse om hvor viktig god og åpen kommunikasjon er
i forholdet mellom sykepleier og pasient.
Tilrettelegge for åndelig omsorg
Med å tilrettelegge, tenker jeg først og fremst rent praktisk,
så pasienten får mulighet til å dyrke sin tro.
God observasjon og kommunikasjon er en forutsetning for å
tilrettelegge på en god måte. Har vi oppfattet pasientens behov?
Har vi tolket ham rett? Det er også viktig at vi som sykepleiere i
førstelinjetjenesten kan henvise videre og opprette kontakt med
andre. En liste over lokale prester og representanter for andre
trossamfunn er et nyttig hjelpemiddel. Virginia Henderson skriver
at sykepleier bør ha informasjon om ulike trossamfunn (1). Som at
en muslim ønsker å dø med ansiktet vendt mot Mekka. Hjelp til å
ordne transport og ta telefoner kan også være aktuelt. Har vi
Bibel, salmebok og andre religiøse skrifter tilgjengelig? Kan man
gjøre noe for å kvalitetssikre åndelig omsorg, rent praktisk?
Noen vil at vi skal be "Fader Vår", slik den gamle damen
ønsket. Hvis dette er problematisk, er det viktig å huske at
pasientens behov er det sentrale. Noen kunne ikke be med henne, men
sa de kunne være hos henne mens hun ba. Det ble akseptert. Kommer
vi til kort, kan vi henvise til andre med mer egnet kompetanse.
Dette er det lettere å gjøre dersom det er en kultur i miljøet som
anser åndelig omsorg som en naturlig del av den helhetlige
omsorgen. Dette er en utfordring, ikke bare for ledelsen, men for
alle som jobber i helsetjenesten. Ikke minst opplever jeg det som
en utfordring selv.
Vi er nå i gang med å kvalitetssikre åndelig omsorg på min
arbeidsplass.
@l:Litteratur
1. Henderson, V. Sykepleiens Natur. Oslo:
Universitetsforlaget, 1998.
2. Travelbee J. Interpersonal Aspects of Nursing. Philadelhia,
Pennsylvania: F.A.Davis 1966.
3. FNs verdenserklæring om menneskerettigheter av 1948
4. NSF-serien, 2/01: Yrkesetiske retningslinjer for
sykepleiere ICNs etiske regler,
5. Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetloven) Sist
endret 29 august 2003 nr 87.
6. Lov om helsepersonell mv. (helsepersonelloven) av 2.7.1999
nr. 64.
7. Stortingsmelding 25, 2006: Mestring, Muligheter og Mening,
Framtidas omsorgsutfordringer
8. Vegstein, Jorunn Størdal (1993) Åndelige
behov-Sykepleiefaglig ansvar og utfordring
Fordypningsoppgave, Videreutdanning i eldreomsorg,
Diakonissehusets
Sykepleierhøgskole,
9. Antonovsky A. Helbredets Mysterium. Kjøbenhavn: Hans
Reitzels Forlag, 2000.
10. Rustøen T. Håp og livskvalitet, en utfordring for
sykepleieren? Oslo: Gyldendal Akademisk, 2001.
11. Lillestø B, Krenkende omsorg. I : Knutstad U, Nielsen
BK (Red) Sykepleieboken 2. Oslo: Akribe, 2005: 101-127.
Kirkevold M. Sykepleieteorier, analyse og evaluering. Oslo:
Gyldendal Akademisk 2001.
0 Kommentarer