Narkomanes dårlige helse - en sykepleiefaglig utfordring
Sammendrag: Det grunnleggende spørsmål innen rusomsorgen, både for politikere, behandlere og helsearbeidere er hvordan vårt moderne velferdssamfunn skal håndtere narkomanes lidelser. Artikkelen setter søkelyset på endringene i rusomsorgen og hvilke utfordringer helsevesenet står overfor når regjeringen nå vektlegger å styrke helsetilbudene til rusavhengige. Enten sykepleiere jobber på rusinstitusjon, i sykehus eller innenfor kommunehelsetjenesten, er rusavhengige en stadig mer aktuell pasientgruppe.
Innføring av metadonbehandling, også kalt legemiddelassistert
rehabilitering av opiatavhengige rusbrukere, gjør helsetjenestens
plass i rusomsorgen mer eksplisitt (1). Media løfter stadig fram de
narkomanes nød og avdekker helsevesenets utilstrekkelighet, frykt
og avmakt i møte med pasientgruppen (2). Forbundsleder Bente G. H.
Slaatten, påpeker at misbrukere opplever lite respekt i møte med
vårt helsevesen samtidig som helsepersonell tilkjennegir manglende
kunnskaper omkring rus og de narkomanes helsetilstand (3). Mitt
ønske er å bidra til at flere sykepleiere fatter interesse for
rusproblematikken og utvikler sykepleiefaglig kompetanse til å møte
denne gruppen.
Narkotikaproblematikkens omfang
Narkotikabruk utgjør et betydelig sosialt og helsemessig
problem i dagens Norge. Antallet tunge stoffavhengige er doblet
siden 1990, antallet overdosedødsfall er tredoblet siden 1993.
Beregninger viser at Norge rundt tusenårsskiftet har ca. 12000
sprøytebrukere, hvor 90 % injiserer heroin og de resterende 10 %
amfetamin. Mange av dem har også et betydelig blandingsmisbruk med
alkohol og tabletter. Narkomane er blitt eldre og mer forkomne både
fysisk og psykisk sammenliknet med tall fra 20 år tilbake. Heroin
er blitt lettere tilgjengelig. Prisen er drastisk redusert og
brukerdosene er blitt betraktelig større fra 1980-tallet til i dag
(4). Stoffavhengige har 20-30 ganger høyere dødelighetsrate enn
befolkningen ellers. Dette skyldes i hovedsak overdoser, selvmord,
ulykker og infeksjonssykdommer. I tillegg til høy sykelighet hvor
infeksjonssykdommer dominerer, er allmenntilstanden hos disse
rusmisbrukerne generelt svekket (5).
Rusavhengige mennesker bærer på mye smerte og mange
tapsopplevelser. Sammen med dem lever pårørende som kjemper for at
den narkomane skal få behandling. Dette er ofte en kamp både mot
byråkrati og mot manglende behandlingsmotivasjon hos misbrukeren
selv. En kamp som ofte går på helsen løs for de pårørende. Å se
sine egne barn, foreldre eller søsken gradvis gå til grunne, skaper
avmakt, sosial isolasjon og er en stor psykisk belastning.
Pårørende må møtes med aksept og forståelse, ikke med fordømmelse
og avvisning fra helsevesenets side.
Endringene innenfor rusomsorgen
Begrepene rus og narkomani er historisk og kulturelt skapte, og
er i stadig endring når det gjelder meningsinnholdet de tillegges.
Hvordan vi ser på en narkoman er avhengig av blikket vi ser med og
hvilken referanseramme vi har (6). Gjennom historien har fenomenet
vekselvis blitt sett på som sykdom, avvik eller synd. I dag anses
narkomani igjen som en sykdom, som kan behandles medikamentet (7).
De rusavhengige endrer dermed status fra klienter til pasienter.
Målet med behandlingen er å øke de opiatavhengige pasientenes
livskvalitet og gi dem et mer verdig liv. Innføring av
legemiddelassistert behandling av opiatavhengige innebar en
forskyvning av både etiske og faglige grenser i norsk
behandlingsfilosofi (8). Endringen har gått fra en
sosialpsykologisk forståelse med vekt på ansvar og motivasjon, mot
en mer naturvitenskapelig og medisinsk forståelse av rusavhengighet
(2).
I det følgende utdypes noen utviklingstrekk og konsekvenser av
endringene innen rusfeltet i Norge, med vekt på organisering,
behandlingsideologi og etikk. Dette danner et grunnlag for å se den
sykepleiefaglige utfordringen de narkomanes helsetilstand
representerer.
Fra sosialomsorgen til helsevesenet
Rusomsorgens organisatoriske omplassering fra sosialtjenesten
til helsevesenet skyldes den nevnte endringen i synet på rus,
avhengighet og narkomani. Myndighetene anser ikke lenger narkomane
som sosialklienter eller avvikere (2), men som alvorlig syke
pasienter, med rett på helsetjenester, som alle andre, ut fra
pasientrettighetsloven.
Regjeringen la fram Handlingsplanen mot rusmiddelproblemer
03.10.02, hvor økt satsing på legemiddelassistert rehabilitering og
lavterskel helsetilbud for slitne rusmisbrukere har høy prioritet
(9). Sosialdepartementet arbeider med en plan for helsetjenestene
overfor rusmiddelmisbrukere hvor helsevesenets og sosialtjenestens
ansvar skal avklares nærmere. Spesialiserte behandlingstilbud
flyttes fra sosiallovgivningen og fylkeskommunen til
helselovgivningen og de regionale helseforetakene (9,10). Reformen
tydeliggjør helsevesenets ansvar overfor rusmisbrukere. Endringen
medfører at helsevesenet i framtiden ikke kan avvise rusmisbrukere
med behov for helsetjenester.
Evy Frantzen hevder følgende: «Helsevesenet fraskriver seg
ansvaret for narkomane og skyver dem ut på gaten, over til
sosialetaten og rettsapparatet» (11).
Den lidelse og de utfordringer de narkomane representerer, kan
ikke politikere eller helsearbeidere lenger skjermes fra.
Rusreformen kan karakteriseres som en ny fagpolitisk erkjennelse:
De narkomane har rett på samme helsetilbud som andre
pasientgrupper. Dette gjenspeiles også i storsatsingen som har vært
på legemiddelassistert rehabilitering (9, 12).
Hvordan kan vi som helsearbeidere forberede oss på og
kvalifisere oss for å kunne møte denne omorganiseringen som
rusreformen innebærer? Vår kompetanse stilles på prøve i de enkelte
møter mellom helsepersonell og rusavhengige i sykehus, på
institusjon og i kommunehelsetjenesten. Ved å holde oss oppdatert
på hva som skjer innenfor rusomsorgen kan vi hindre at de
rusavhengige forblir kasteballer mellom ulike etater og nivåer
innenfor sosial- og helsetjenesten. Dette er spesielt viktig i
slike omstillingsprosesser som nå skjer innenfor rusfeltet.
Fra endringsfokusert terapi til legemiddelassistert
behandling
Rusreformen er en konsekvens av endringen i synet på
rusbehandling det siste tiåret. Følgende tilbakeblikk viser noen av
problemene som lå til grunn for endringen: På 1980-tallet ble
aidsepidemien og seinere overdoseproblematikken den faglige og
politiske utfordringen innenfor rusfeltet. På tross av streng
narkotikapolitikk med høye strafferammer for narkotikaforbrytelser
og storsatsing pikke å-medikamentell behandling, var Norge på
1990-tallet på Europatoppen i antall overdosedødsfall. Som reaksjon
på dette ble spørsmålet om metadonbehandling utredet. På bakgrunn
av 2 prøveprosjekter i Oslo, som viste økt livskvalitet og en
markant nedgang i antall overdosedødsfall, kriminalitet og
prostitusjon i forhold til narkomane som ikke fikk tildelt metadon
(8,13) bestemte Stortinget i 1997 å iverksette et landsdekkende
metadontilbud til de tyngste heroinavhengige. Ved utgangen av 2001
er det ca. 1600 narkomane som mottar ulike former for
legemiddelassistert behandling (4).
Synet på hva som er legitim behandling har i løpet av
1990-tallet endret seg totalt fra en samstemt enighet omkring
ikke-medikamentell behandling til en storsatsing på
legemiddelassistert behandling av stoffmisbrukere (2). Dette
innebærer å bruke opiater som Metadon, Subutex og Buprenorfin som
ledd i et rehabiliteringsopplegg for de tyngste narkomane.
Rusmisbrukere går fra kriminalisert misbruk til legalt bruk av
opiater. Kritikken som reises mot legemiddelassistert
rehabilitering går på om det etisk kan forsvares å påføre narkomane
en ny opiatavhengighet, selv om dette skjer i kontrollerte former
(7).
Målet med behandlingen av narkomane er ikke lenger at narkomane
skal bli opiatfri, men at skadene av et ukontrollert heroinmisbruk
reduseres. Rusfeltet er blitt medikalisert. Biologiske og
naturvitenskapelige forklaringer har fått innpass i forsøkene på å
forklare rusgåten (7). Dopaminteorier og opiatreseptorteorier
studeres for å finne svar på hvorfor noen blir avhengig av
narkotika og andre ikke (14). Denne medikaliseringen av rusfeltet
fører til at det er større fokus på tilbudet til de dårligste og
sterkest belastede narkomane og ikke så mye på tilbudet til de
narkomane som har mulighet til å komme ut av misbruket (2). Dette
gjenspeiles i handlingsplanen som regjeringen nå har lagt fram (9).
Endringen innenfor rusfeltet vil derfor få konsekvenser for vårt
møte med den narkomane, og berører grunnleggende etiske spørsmål
omkring vårt menneskesyn.
Om skyld, offer, ansvar og frihet i rusomsorgen
Det dominerende synet i media og i debattene på Stortinget har
i løpet av 1990-tallet endret seg. Fra å se på den narkomane som
skyld i sin egen uverdige situasjon, ses nå narkomane som offer for
enten heroin, manglende behandling eller sågar et stivbeint
byråkrati. Narkomane har endret rolle fra å bli sett på som
«kyniske kriminelle» til å bli omtalt som «velferdsstatens stebarn»
(2). Når rusmisbruk knyttes opp mot sykdomsbegrepet løftes
rusproblemet fra et moralsk felt og over i et nøytralt felt, hvor
den enkelte har krav på hjelp for sin lidelse og fritakelse fra
plikter og ansvar vedkommende ikke anses å makte (15).
Narkotikamisbruk anses da ikke som en synd eller som en moralsk
brist. Redefineringen kan synes som genial løsning, men også denne
løsningen etterlater seg etiske spørsmål.
Ser en på narkomani som sykdom og dopaminteorien som løsningen
på avhengighetsspørsmålet blir ideologiske spørsmål om hvorvidt
mennesket kan utvikle og forandre seg, om mennesket har en fri
vilje, eller om mennesket er ansvarlig eller offer, helt
uvesentlige (7). Sykerollen gir en legitim mulighet for fritak for
voksent ansvar. Pasienten blir ikke holdt moralsk ansvarlig for å
ha blitt syk (16). Det er viktig innenfor rusfeltet å skille
sykerolle og offerrolle. Sykerollen kan gi narkomane
trygderettigheter og helsetjenester. Ser en derimot den narkomane
som offer, med manglende ressurser til å ta ansvar for eget liv og
egne valg, kan han bli redusert til et viljesløst vesen som styres
av krefter utenfor seg selv, i dette tilfellet heroin. Offeret kan
påkalle vår medlidenhet på grunn av sin hjelpeløshet - uten at vi
ser menneskeverdet. Her berøres både sykerollen og offerrollens
tvetydighet. Sykerollen kan både frarøve og gi de narkomane
menneskeverd, mens offerrollen kun fratar mennesket dets verd (2).
For å unngå stigmatisering og passivisering i sykerollen, er det
viktig at narkomane får en reell innflytelse på valg av behandling
og medansvar for behandlingsresultatet. Dette gir eierforhold til
eget liv og egne valg.
Dilemmaene i rusomsorgen omkring begrepene ansvar og frihet
utfordrer helsearbeideren. På den ene siden: fratar en mennesket
dets ansvar, smerte og skyld, fratar en det også noe av dets
menneskelighet (7). På den andre siden: innenfor rusomsorgen må vi
vurdere hvilke ressurser mennesker har til å bære sine liv og til å
håndtere en ofte kaotisk livssituasjon. Moralske spørsmål handler
om hvordan vi mennesker velger å leve våre liv. For den langtkomne
narkomane handler det kun om å overleve. I sosialtjenesteloven
finnes hjemmel for tvangsbehandling, hvor sosial - og helsevesenet
har mulighet for å gå inn å ta ansvar for mennesker som er så syke
og sterkt nedkjørte at de ikke er i stand til å ivareta seg selv. Å
frata noen selvbestemmelsesretten overfor eget liv er et sterkt
inngrep overfor menneskers autonomi og frihet. Men hvilken frihet
ligger det i å kunne velge å ruse seg til døde? Her berøres
eksistensielle spørsmål som ligger i skjæringspunktet mellom etikk,
juss og vår praktiske sykepleiehverdag. Spørsmål om frivillig
behandling kontra tvangsbehandling handler om å ta ansvar, men også
om å ha mot og faglig integritet til å ta krevende avgjørelser,
hvor pasientens beste må stå i fokus. Disse refleksjonene omkring
skyld, offer, frihet og ansvar viser noe av rusproblematikkens
kompleksitet og etikkens utfordring i møte med rusfaglige spørsmål.
Helsevesenets utfordring i møte med narkomane
Midt i dilemmaene mellom moral-sykdom, skyld-offer og
frihet-ansvar, møter vi som sykepleiere rusavhengige pasienter i
vår praksis. At etiske spørsmål omkring rus, avhengighet og
narkomani er kompliserte, må ikke hindre oss i å se narkomanes nød,
smerte og ressurser. Narkomanes lidelse må møtes med vår
sykepleiefaglige kompetanse og vår evne og vilje til
medmenneskelighet. Filosofen Levinas framhever vårt ansvar i møte
med den andres nød, sårbarhet og smerte. Vårt moralske ansvar til å
handle overfor narkomane vokser fram av deres sårbarhet og behov
for å bli møtt med respekt (17). Ingen steder utfordrer
barmhjertigheten oss tydeligere enn innenfor rusomsorgen. Media har
gitt de narkomane en stemme og et ansikt. Våger vi som
helsepersonell å møte deres behov for behandling, omsorg og grenser
samtidig som vi ikke fratar dem deres ansvar for egne handlinger og
valg? I møtene mellom narkomane og helsehelsearbeidere står verdier
som verdighet, omsorg og helse på spill. Disse grunnleggende
verdiene ser jeg som forutsetninger for at narkomane kan integreres
i vårt samfunn.
Verdighet eller skam, omsorg eller avsky?
Verdighet er et sentralt fenomen i møte mellom narkomane og
helsearbeidere. Møtet med rusavhengige utfordrer sykepleiere til å
reflektere over grunnleggende etiske spørsmål som: Hva er et
menneske og hva er et verdig liv? Narkomanes liv og posisjon på
utsiden av det etablerte samfunn knyttes ofte opp mot skam.
Skamfølelsen næres av ikke-aksept, av det som samfunnet,
helsearbeidere og enkeltpersoner ikke kan ta imot og bekrefte.
Stoffmisbruk anses som et skambasert syndrom, hvor skamfølelsen
ofte er utgangspunkt for misbruk, men også en konsekvens av misbruk
(18).
Innen rusomsorgen er det mange paradokser. På den ene siden
trenger vi helsearbeidere å se hvilken lidelse de narkomane
representerer og motsatt: blir de narkomane ett med lidelsen,
skammen og elendigheten, blir de fratatt sin verdighet. Narkomane
er mer enn sykdommen og rusavhengigheten (2). Ser vi bare «den
narkomane på 214», eller ser vi Lisa eller Ole med sine særskilte
ressurser, problemer og behov?
Ut fra våre nye etiske retningslinjer skal sykepleiere ivareta
alle pasienters iboende verdighet (19). Forsvarsmekanismene
narkomane bruker i møte med helsearbeidere og i samfunnet ellers
kan forstås som forsøk på å ivareta egen verdighet. Vår kompetanse
og våre holdninger avgjør om vi klarer å ivareta deres verdighet
eller om er vi er med på å forsterke den skammen og uverdigheten
som de narkomane opplever ellers i samfunnet.
Begrepene omsorg og respekt utfordrer oss i forhold til
narkomanes livsførsel. Mange narkomane har brutt de fleste grenser
og forestillinger vi har for hva som er et anstendig menneskeliv.
Derfor kan vi kjenne oss truet, invadert og avmektig i møte med
dem. Det er viktig å få satt ord på hvilke følelser de narkomane
får fram i oss. Ubehagelige opplevelser som ikke er bearbeidet, kan
sette varige sperrer for å gå inn i en profesjonell relasjon til
rusavhengige. Frykten for deres anderledeshet kan vekke reaksjoner
som avsky og usikkerhet. Egne erfaringer viser at omsorg og respekt
i møte med denne gruppen smitter over på kolleger, men også på
narkomanes syn på seg selv. Får vi øye på mennesket bak den
krevende fasaden, kan vi oppdage at den narkomane er mer redd for
oss, enn vi er i møte med dem. Deres ambivalens mellom redsel for
og søken etter nærhet, omsorg og bekreftelse kan gi seg utslag i
motsatte strategier som avvisning og aggresjon. Derfor trengs det
tid, fasthet og tålmodighet for å opparbeide en behandlings- og
omsorgsrelasjon mellom rusavhengige og helsepersonell.
Helse eller overdoser og tidlig død?
Den narkomanes helsetilstand er en sykepleiefaglig utfordring
på mange plan, både i rusinstitusjon, på sykehus og i
kommunehelsetjenesten. Smittsomme sykdommer som hepatitt og hiv,
stiller krav til vår faglige kompetanse innenfor væskebalanse,
immunforsvar og kosthold. Vi må vite hvordan sykdommene smitter og
ikke minst, hvordan de ikke smitter. Pasientens grunnleggende behov
for søvn og hvile må imøtekommes og vedkommendes psykiske tilstand
må vurderes og behandles. Mange narkomane sliter med tunge
psykiatriske diagnoser i tillegg til stoffavhengighet. Narkomane
har ofte infeksjoner i form av abscesser etter utallige
sprøytestikk med usterilt utstyr. Her utfordres vi på vår praktiske
kunnskap omkring sårstell og infeksjonsbehandling, men også i å få
bygd opp gjensidig tillit slik at behandling kan gjennomføres.
Forestillingen at narkomane kun er ute etter å få mest mulig
medikamenter, kan hindre oss i å se pasientens smerter, abstinenser
og behov for psykisk støtte og medikamentell behandling.
Skrekkeksempler viser at leger ikke gir smertelindring til
rusavhengige fødende kvinner, eller bedøvelse når de skal utføre
biopsier på narkomane (11). Min erfaring er også at mange leger og
sykepleiere er restriktive med å gi disse pasientene medikamentell
behandling, noe som kan resultere i at pasienter skriver seg ut av
sykehus før de er ferdig behandlet. Narkomane er vant til å døyve
vonde følelser og kroppslig ubehag med medikamenter og kan derfor
være krevende å ha i avdelingen i abstinensfasen. Her gjelder det å
finne medikamenter som demper abstinensene og samtidig bekrefte at
vi ser at de har det vondt.
Helsepersonell på akuttmottak møter intoxpasienter som tøyer
grensen mellom liv og død - gang på gang. Opplevelsen av ikke å ha
noe tilbud til dem etter at livet er reddet, kan gi en følelse av
håpløshet. Derfor er det flott at regjeringen nå ønsker å styrke
helsetilbudene til denne gruppen.
Åpenhet mellom personalet på avdelingen, slik at disse
spørsmålene kan drøftes er viktig. Det er krevende å jobbe med
rusavhengige. Tett teamarbeid og tilbud om tverrfaglige
veiledningsgrupper er nødvendig. Helsepersonell har ikke bare
ansvar for å behandle intox, men også for å forebygge overdoser.
Undersøkelser viser at opphør i narkotikabruk, enten ved fengsels-
eller sykehusopphold, øker risikoen for overdoser fordi toleransen
for opiater senkes. Blandingen mellom alkohol, piller og stoff er
også årsak til ca. 50 % av overdosene (20). Som et ledd i å hindre
overdoser må pasienten informeres om dette ved utskrivelse. Det er
behov for en åpen verdidebatt om hvordan målene skal nås og hvilke
virkemidler som er forsvarlig å sette inn for å hindre overdoser og
tidlig død.
ABC - i å leve et normalt liv
Den kommunale helse- og, sosialtjenesten står sentralt i
rehabiliteringen av narkomane både med og uten legemidler.
Legemiddelassistert rehabilitering uten tett oppfølging fra et
tverrfaglig team gir dårlige resultater (8). Mange som behandles
med metadon og har en lang ruskarriere bak seg trenger en ABC i å
håndtere de mest grunnleggende ferdigheter i hverdagen (22). Den
som har vært heltids sysselsatt som narkoman, kan ikke plutselig
sitte i sofaen og ikke ha noe å fylle dagene med. Kommuner møter
ofte motbør i integreringen av narkomane i nærmiljøet. Det er som
oftest mennesker som bærer livene utenpå seg, hvor fasadene har
slått sprekker, som blir ekskludert av det gode samfunn (2).
Integrering av eksnarkomane eller metadonbrukere handler om mer enn
etablering i et nærmiljø, det handler om etablering innenfor en
sosial kontekst, i et åpent og aksepterende fellesskap. For å få
dette til må det settes inn betydelige ressurser for at tidligere
misbrukere kan resosialiseres. Den siste etappen ut i samfunnet
igjen er ofte den vanskeligste for dem. Vår sykepleiefaglige
kompetanse, med vekt på menneskets fysiske, psykiske, sosiale og
åndelige behov, er viktig i det tverrfaglige arbeidet for å
rehabilitere narkomane til et samfunnsintegrert liv.
Politiske føringer og helsevesenets rolle
Omorganiseringen av behandlingsapparatet i en statlig og
kommunal del, underlagt to ulike lovverk, vil kreve koordinerende
samordningstiltak for å hindre ytterligere oppsplitting av
tjenestetilbudet. Russektoren er preget av mange sterke aktører med
ulike meninger om hvordan denne omorganiseringen bør være (2).
Sosialdepartementets handlingsplan har mange gode intensjoner, som
legger et godt grunnlag for å konkretisere planen for
helsetjenestene overfor rusmiddelmisbrukere. Uansett trengs det en
vilje til tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, både innenfor og
mellom første- og andrelinjetjenesten i helsevesenet.
Ruspolitiske dilemmaer
For å stå rustet til å møte de utfordringene
rusmiddelproblemene utgjør i vårt samfunn, må helhetlige tiltak
tilstrebes, slik regjeringen legger vekt på i handlingsplanen (9).
I tillegg utreder departementet ulike lavterskeltilbud for å gi de
narkomane et mer verdig liv. Forslaget om sprøyterom, som ble
vedtatt i Stortinget i juni 2002, har skapt mye debatt. Sykepleiere
utfordres til å tenke gjennom konsekvensene av slike
skadereduserende tiltak og vår rolle i tiltakene. Å bemanne
sprøyterom med helsepersonell reiser en rekke vanskelige juridiske
og etiske problemstillinger, blant annet i forhold til
helsepersonelloven (21). Til grunn for denne debatten ligger ulike
syn på hva som er et verdig liv og hvordan vi politisk og faglig
skal møte narkomanes lidelser.
Narkomanes dårlige helsetilstand må tas på alvor. I den
sterkest belastede gruppen kan vi ikke regne resultater ut fra
antall mennesker som blir helbredet. Her måles resultatene i
menneskers opplevelse av å bli møtt med respekt og i de små
framskritt mot et bedre liv med økt livskvalitet. Narkomane må få
tilbud om kvalifisert behandling på et tidlig tidspunkt. Troen på
at det faktisk er mulig å komme ut av heroinmisbruk, også uten
vanedannede legemidler, må være basis for behandlingen. Det må
derfor ikke satses for ensidig på legemiddelassistert
rehabilitering. Forebygging av rusproblemer må prioriteres høyt.
Her må ressursene til helsesøstertjenesten på ungdoms- og
videregående skole mangedobles. Tobakk og alkoholbruk er som oftest
inngangsporten til narkotikabruk, dermed må også forebyggende
tiltak overfor legale rusmidler iverksettes, noe handlingsplanen
foreslår (9). Å styrke helsetilbudet til de sykeste narkomane er
viktig, men ensidig fokusering på medisinering, sykdom og helse vil
være ikke å ta de narkomanes sammensatte livsproblemer på alvor.
Den sykepleiefaglige utfordring
Forbundsleder Bente G. H. Slaatten etterlyser midler til
kompetanseutviklende tiltak for helsepersonell (3).
Helseprofesjonene trenger konkrete kunnskaper omkring
rusmisbrukeres ofte sammensatte sykdomsbilde og deres vidtfavnende
omsorgsbehov. Dette må bli et satsingsområde innenfor
helsefagutdanningene men også overfor helsepersonell på sykehus og
i kommunehelsetjenesten. Regjeringen foreslår 10 mill. til å
gjennomføre første del av rusreformen og 4 mill. til
kompetanseutvikling i helsetjenesten i statsbudsjettet for 2003
(23). Om dette dekker det store behovet for kunnskap som trengs på
feltet, gjenstår å se. Manglende kompetanse i helsetjenesten og
uklare ansvarsforhold kan trenere rusreformen politikere nå har
satt på dagsordenen. Sykepleiere må jobbe i et tverrfaglig team,
sammen med sosialarbeidere, leger og psykologer for å gi mennesker
med rusproblemer et helhetlig tilbud. Samarbeidstiltak mellom
psykiatrifeltet og rusomsorgen blir også et viktig satsingsområde
framover da mange narkomane, i tillegg til rusproblemet, også lider
av psykisk sykdom (9).
På spørsmålet stilt innledningsvis, om narkomanes helse er en
sykepleiefaglig utfordring, vil jeg svare et uforbeholdent ja.
Artikkelen har vist hvor sammensatt de narkomanes problemer er. Vi
må bli eksperter i å møte og behandle mennesker hvor rusmisbruk har
ført til nedsatt allmenntilstand, psykiske sykdommer, alvorlige
infeksjoner eller overdoser, både i sykehus og i
kommunehelsetjenesten. Vi må engasjere oss i de endringene som
skjer innen rusfeltet og kjempe for at også denne gruppen skal få
et helhetlig og verdig tilbud både innenfor helsevesenet og i
samfunnet ellers.
Sykepleiere og leger som våger å ta de rusavhengiges fysiske og
psykiske helsetilstand og deres behov for hjelp på alvor, må tåle
både skuffelser og brutte løfter. En hjelpetrengende narkoman kan
virke krevende, utagerende og lite motivert, men også sårbar og
imøtekommende. Dette er høyst menneskelige reaksjoner og uttrykk,
som ofte forsterkes under påvirkning av rus. Våger vi likevel å
tilby profesjonell behandling, og dermed bekrefte ham eller hennes
menneskeverd, kan vi få oppleve gylne øyeblikk. Øyeblikk hvor vi
ser mennesker reise seg og gjenerobre sin stolthet, på tross av
mange tidligere nederlag. Narkomane trenger engasjerte og dyktige
sykepleiere, med evne til å tåle både nærhet og avvisning, og med
mot til å satse igjen og igjen. Dette er en sykepleiefaglig
utfordring til oss.
Litteratur
1. Sosial- og helsedepartementet: Rusmiddelpolitikken skal
fornyes. Pressemelding nr. 30. Dato: 03.10.02.
2. Klingsheim R. Tvetydigheter og skillelinjer. En studie av
metadondebatten i Norge fra 1980-2000. Bergen: Hovedfagsoppgave ved
Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap,
Universitetet i Bergen, 2002.
3. Slaatten BG. Nødvendig rusreform, men forebygging er
viktigst. Tidsskr Sykepl 2002; 2: 42.
4. Statens institutt for rusmiddelforskning - SIRUS 2002.
Narkotikasituasjonen i Norge 2001. Årsrapport til det europeiske
overvåkningssenter for narkotika og narkotikamisbruk- EMCDDA. Oslo,
2002.
5. Rossow I. Oversykelighet, overdødelighet og overdoser. Rus
& Avhengighet 1998; 2: 24-27.
6. Jensen TØ. Med vondt skal vondt fordrives? Norsk
metadondebatt som eksempel på legemidlenes sosiale spenninger.
Sosial kritikk, København 2000.
7. Furuholmen D, Schanche Andresen A. Fellesskapet som metode.
Miljøterapi og evaluering i behandling av stoffmisbrukere. Oslo:
Cappelen Akademisk Forlag as, 1998.
8. Skretting A. Evaluering av metadonprosjektet i Oslo, del 1.
Sifarapport nr. 4/97. Oslo: Statens institutt for alkohol og
narkotikaforskning, 1997.
9. Sosialdepartementet: Regjeringens handlingsplan mot
rusmiddelproblemer 2003-2005.
10. Sosialdepartementet: Rusbehandling til helseforetakene.
Pressemelding nr. O1, 14/1-2002.
11. Frantzen E. Syk - eller syndig? Dagens Medisin 11.10.2001.
12. Enghaug P. Rusmisbrukere kan få pasientrettigheter. I
Intervju med sosialminister Ingjerd Schou. Aftenposten,
Nettutgaven, 11.1.2002.
www.Aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=256916
13. Østby L. Et annerledes liv. En brukerevaluering av
prosjektet metadonbehandling av HIV-positive stoffmisbrukere med
langtkommen immunsvikt. Akuttinstitusjonen for stoffmisbrukere over
18 år. Oslo Fylkeskommunale rusmiddelsekretariat, 1994.
14. Strugstad E, Sager G. Mekanismer bak rusavhengighet.
Tidsskr Nor Lægeforen 1998; 118: 166-9.
15. Waal H. Metadon - til hvilket formål, med hvilke etiske
implikasjoner? Nordisk Alkoholtidsskrift 1996; 13: 5-6.
16. Kringlen E. Medisin og samfunn. Oslo: Universitetsforlaget,
1986.
17. Henriksen J, Vetlesen AJ. Nærhet og distanse. Grunnlag,
verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. Oslo: Gyldendal
Akademisk forlag, 2000.
18. Skårderud F. Tapte ansikter. Introduksjon til en
skampsykologi I Beskrivelser. I: Wyller T. Skam: Perspektiver på
skam, ære og skamløshet i det moderne. Bergen: Fagbokforlaget
Vigmostad og Bjørke AS, 2001.
19. Norsk Sykepleierforbund. Yrkesetiske retningslinjer for
sykepleiere. Oslo: NSF, 2002.
20. Eskild A. Økningen i narkotikadødsfallene - vet vi hvorfor?
Tidsskr Nor Lægeforen 1999; 119: 247-8.
21. Dommerud T. Tja til sprøyterom. I et intervju med Lars E.
Hansen i Helsetilsynet. Dagens Medisin 5.2.2002.
22. Jansen U. ABC i å leve et normalt liv. Dagsavisen
28.5.2001.
23. Sosialdepartementet: Rusmiddelproblemene skal reduseres.
Pressemelding nr. 33. Dato: 3.10.02.
0 Kommentarer