Kvalitet, eller...?
Sammendrag: Artikkelen presenterer funn fra en kvalitativ studie i helsefag hovedfag, som belyser hva sykepleiere forbinder med kvalitet i henhold til sykepleiedokumentasjon. Sykepleiere sier dokumentasjon bidrar til kvalitet i sykepleieprosessen fordi bruk av pleieplaner bidrar til helhet og kontinuitet og stimulerer til egen kunnskapsutvikling. Likevel blir det et problem dersom de ikke synliggjør det som de mener er god sykepleie. Hvordan kan andre vurdere kvaliteten av sykepleien som er gitt dersom den ikke er synliggjort noe sted? Både arbeidsgiver og arbeidstaker har ansvar når det gjelder kompetanseoppbygging og tilpasning til nye offentlige krav. Dette gjelder også for området sykepleiedokumentasjon. Også utdanningsinstitusjonene må kjenne sitt ansvar. Grunnutdanningene og videreutdanningene i sykepleie må ha fokus på utfordringer som lovpålagt sykepleiedokumentasjon fører med seg.
Sykepleierne har ved
Lov om helsepersonell per 1.1.2001 fått dokumentasjonsplikt
(1). Tidligere studier viser at sykepleiere strever med å få til
god sykepleiedokumentasjon (2, 3, 4). Jeg er redd lover og
retningslinjer på området dokumentasjon oppleves som en tvangstrøye
for sykepleiernes praksis, uten mening eller nytte for utøvelse av
sykepleie. Sykepleiedokumentasjon har flere hensikter, blant annet
skal den være et arbeidsredskap for bedre kvalitet på tjenesten (5,
6, 7). Kvalitet er et tema jeg ønsker å fremheve i forbindelse med
sykepleiedokumentasjon.
Mitt ønske med denne del av studien var å få frem kunnskap om
hvordan sykepleiere i praksis opplever kvalitet i henhold til bruk
av pleieplaner (8). Dersom sykepleiere opplever mening og nytte ved
det de gjør, tror jeg det vil skape en indre motivasjon til å utøve
det som er viktig for tjenesten. Kvalitetsforbedring på
sykepleietjenesten bør være viktig for sykepleiere.
Metodisk tilnærming
Målet med studien var å få dybdekunnskap om hvordan sykepleiere
opplever kvalitet i relasjon til sykepleiedokumentasjon.
Kvalitative dybdeintervjuer var en egnet metode for å undersøke
problemstillingen, da hensikten med denne tilnærmingen er å forstå
verden fra intervjupersonenes side, få frem betydning av erfaringer
og avdekke opplevelser(9). Utvalget besto av åtte sykepleiere fra
ulike medisinske og kirurgiske sengeposter på sykehus. Erfaringen
som sykepleier var fra ett til 19 år.
Rammeverk for vurdering av kvalitet
Det er ulike oppfatninger om hva som kjennetegner kvalitet ved
en tjeneste (7). Norsk Sykepleierforbund har satt standard for
sykepleiernes virksomhet ved å benytte Donabedian sitt rammeverk
for kvalitetssikring i helsevesenet (5, 6). Rammeverket består av
dimensjonene struktur, prosess og resultat som grunnlag for å sette
kvalitetsmål i helsetjenesten (6,10).
I henhold til sykepleiedokumentasjon er anvendelse av
sykepleieprosessen et kriterium for kvalitet (5).
Dokumentasjon og kvalitet
Sykepleierne i denne studien opplever at det blir bedre
kvalitet på pleien til pasienter på medisinske og kirurgiske
sengeposter når de bruker sykepleieprosessen i pleieplaner.
Sykepleierne sier også at det er lettere å anvende
sykepleieprosessen i pleieplaner når pasientene har klare problemer
og er innlagt over tid. Pleieplaner brukes til pasienter både på en
tredøgns sengepost og på sengeposter der pasientene kan ligge
opptil flere uker (8). Sykepleierne sier følgende om dokumentasjon
og kvalitet:
- Dokumentasjonen bidrar til at pasienten får helhetlig
omsorg.
Sykepleierne uttrykker at helhetlig sykepleie er kvalitet, og
at bruk av pleieplaner bidrar til dette. Dette sier de ut fra en
tankegang om pasienters fysiske, psykiske, sosiale og åndelige
behov. Strukturen i pleieplanarkene avspeiler 14 behovsområder hos
pasienten (8). Dersom en kartlegger pasientens behov i forhold til
disse områdene, mener sykepleierne at de ivaretar helhetlig omsorg.
En av sykepleierne sier:
- Når pasienten kommer inn, samler du inn alle opplysninger om
han, alt fra fysisk, psykisk, sosialt og åndelige ting. Det er å
jobbe med en helhetlig pleie til pasienten. I og med at en gjør
det, blir det kvalitet på sykepleien. Dette er jo dokumentasjonen
med på å sikre. Vi tar en datasamling ut fra disse 14 områdene så
snart som mulig etter pasientens ankomst, og så jobber vi videre ut
fra det.
Sykepleierne har en klar oppfatning om at pleieplaner bidrar
til helhetlig sykepleie. De må tenke på «hele» mennesket når de
kartlegger pasientens situasjon ut fra alle områdene skissert på
pleieplanarket. Denne tankegangen om
helhetlig sykepleie kan være fornuftig dersom en vurdering
av disse opplysningene fører til at sykepleierne planlegger og
utfører tiltak på alle disse områdene i tråd med pasientens ønsker
og behov. Flere studier viser dessverre at det er mangelfullt
innhold i pleieplaner, og at det er lite av innholdet i disse som
samsvarer med pasientenes ønsker og behov for sykepleie, og det som
sykepleierne mener pasientene har behov for (11,12).
Sykepleierne i studien sier at det ikke er mulig å dokumentere
alt de utfører fordi de bidrar med sin tjeneste hele døgnet, og at
det vil bli utrolige mengder med dokumentasjon hvis de skulle
skrive ned alt de gjør for pasienten. Andre grunner til at det er
vanskelig å dokumentere, er usikkerhet om hvordan beskrive
pasientproblemer, eller at de lar være å dokumentere fordi de mener
de utfører uvesentlige eller selvsagte tiltak. En hånd å holde i,
en kald klut på pannen er eksempler på tiltak som sykepleierne i
denne studien tar for gitt, og ikke vurderer som nødvendig å
dokumentere. Likevel mener sykepleierne at de har kvalitet på det
de gjør (8). Det viser innholdet i dette utsagnet:
- Vi har jo kvalitet på det vi gjør her....selv om vi ikke
skriver det i pleieplanen. Jeg synes vi gir god sykepleie
likevel.
Sykepleierne har meninger om kvalitet og dokumentasjon. De
dokumenter likevel lite i forhold til hva de har vurdert, planlagt
og utført for den enkelte pasient. Det blir mest personopplysninger
og rapporter som blir nedtegnet (8). Erfaringskunnskap er også
viktig for kvalitet ifølge sykepleierne. Dette er jeg enig i. Det
er mulig at sykepleierne gir god sykepleie. De har mange års
erfaring på samme sengepost, og de har innarbeidet gode rutiner.
Likevel blir det et problem dersom de ikke synliggjør det som de
mener er god sykepleie. Hvordan kan andre vurdere kvaliteten av
sykepleien som er gitt dersom den ikke er synliggjort noe sted?
Sykepleieprosessen gir kvalitet ved oversikt og
kontinuitet
Flere av sykepleierne fremhever at det å bruke
sykepleieprosessen bidrar til et oversiktlig innhold i
dokumentasjonen. Bruk av problemformuleringer, mål og tiltak gir
dem bedre og raskere oversikt på innholdet enn ved en fortløpende
hendelsesbasert rapport. Dette mener sykepleierne er en fordel når
de skal sette seg inn i pasientenes situasjon, og få vite hva de
skal utføre av sykepleie (8).
Sykepleieren her uttaler:
- Det er jo mer oversiktlig for de neste som kommer på jobb og
som ikke har vært der dagen før. Da er det lettere å finne frem til
hva som skal skje med pasienten og hva som skal gjøres.
Å ha oversikt over hvilke problemer pasienten har og hvilke
sykepleietiltak som skal iverksettes, er for sykepleierne i denne
studien viktig for kvalitet. Sykepleierne har fortsatt tradisjon
for å skrive og å gi muntlig rapport (8,13,14). En fortløpende
rapport har ikke den samme oversiktlighet som når en skriver ut fra
områdene i sykepleieprosessen.
Sykepleieprosessen er et av fundamentene i faget, som følgende
utsagn viser:
- Vi skal bruke sykepleieprosessen. Det er en del av jobben
vår, ikke sant? Hvis vi ikke tar oss tid til å finne frem
problemene og ressurser hos pasienten, og har et mål med det vi
gjør, og så iverksette tiltak....så blir det vel tilfeldig
sykepleie?
Sykepleierne er opptatt av å gjøre vurderinger av pasientens
situasjon og planlegge sykepleien som skal gis for at den skal bli
best mulig. De mener at tilfeldig sykepleie ikke er god sykepleie.
I og med at sykepleierne kan identifisere pasientenes behov og
følge opp med planlagte sykepleietiltak, fremmes kontinuitet, og
det blir mulig å vurdere eventuelle endringer i pasientens
tilstand. Kontinuitet mener sykepleierne er viktig for kvalitet.
Hvorfor praktiserer da ikke sykepleierne mer pleieplanskriving?
Pasientenes liggetid på institusjonen er en faktor som
diskuteres i forhold til bruk av pleieplaner. Til tross for kort
liggetid, tre døgn på en av sengepostene, bruker sykepleierne her
sykepleieprosessen i pleieplanene (8). Egne erfaringer viser at når
en har pasienter med akutte behov for helsehjelp, kan en ikke
planlegge langt frem hva som skal utføres, og så dokumentere dette
umiddelbart. Da handler en der og da ut fra faglige kunnskaper og
erfaring. Da noterer en gjerne bare ned observasjonsresultater, og
skriver etterpå rapport på hva som er skjedd. I etterkant av den
akutte situasjonen kan en nok planlegge bedre hva en skal være
observant på i forbindelse med innleggelse, og dokumentere
tilhørende tiltak.
Dokumentasjon bidrar til bevisstgjøring og
kompetanseheving
Sykepleierne opplever at det de dokumenterer i pleieplaner blir
veldig synlig, på godt og vondt. De opplever det godt fordi da kan
andre pleiere følge opp sykepleien de har planlagt for den aktuelle
pasienten. En får kontinuitet i pleien som bidrar til kvalitet. Det
kan oppleves vanskelig å beskrive god sykepleie til den enkelte
pasient dersom en ikke har nødvendige kunnskaper på området.
Sykepleiedokumentasjonen synliggjør faglig ståsted (15).
Sykepleierne fremhever at sykepleiekunnskaper er viktig for å gi
god sykepleie og skrive gode pleieplaner (8).
Dette viser følgende utsagn:
- Du er nødt til å ha gode sykepleiekunnskaper for å skrive en
god pleieplan. Du er nødt til å kunne jobben din, faget ditt. Men
det som er det fine med å skrive en pleieplan, det er at du er nødt
til å innhente kunnskaper, rett og slett. Og dermed blir det jo
også en stadig læreprosess.
Ved å skrive pleieplaner skjer det en bevisstgjøring hos
sykepleierne på eget faglige ståsted. Dersom de ikke har kunnskaper
på det de skal utføre, innhenter de seg. Dersom bruk av pleieplaner
fører til at sykepleierne oppdaterer seg faglig, er det, slik jeg
ser det, et viktig poeng til kvalitetsheving i sykepleietjenesten.
Hva må til for å minske gapet mellom sykepleieres viten og
gjerning?
Slik det fremkommer av resultatene i denne studien, har
sykepleierne klare formeninger om at det blir kvalitet når de
anvender sykepleieprosessen i dokumentasjonen. De begrunner hvorfor
de mener dette gir kvalitet, men følger dessverre ikke dette opp i
dokumentasjonen i praksis. Pleieplaner er ikke et hjelpemiddel i
hverdagen for sykepleierne (8). Det blir da et stort gap mellom det
de mener gir kvalitet, og det de praktiserer. Vi trenger en debatt
blant sykepleierne om hva sykepleie er og hvordan best beskrive
denne slik at den oppfyller både lovkrav og kriterier for kvalitet.
Sykepleie er en selvstendig virksomhet som skal bidra til at
pasienter oppnår helse eller en fredfull død, og skal da, ifølge
forskrift om pasientjournal, inngå som en del av denne (16). Derfor
kan ikke sykepleierne fortsette med bare å skrive rapporter. Dette
er ikke nok dokumentasjon for å sikre lovkrav og kvalitet. Dersom
pleieplaner skal bli et nyttig arbeidsredskap som fremmer kvalitet
for pasientene, må sykepleierne jobbe mer aktivt for å øke sine
kunnskaper og ferdigheter på hvordan de skal planlegge, beskrive og
synliggjøre sykepleie. Dette er stor faglig utfordring, både for
ledere av sykepleietjenesten og for den enkelte sykepleier.
Sykepleierne ønsker å tilegne seg mer kunnskaper på området
sykepleiedokumentasjon (8). Her ligger det store utfordringer.
Erfaringsmessig vet vi at hverdagen for de fleste sykepleierne er
så hektisk at det blir lite tid til å innhente seg på fag. Dersom
en vil gjøre dette, må en som oftest gjøre det i egen fritid. Er
dette riktig? Tror virkelig arbeidsgiver at denne idealismen vil
bestå? Det tror ikke jeg. Det gjenspeiles vel i flukten fra
sykepleieryrket.
Både arbeidsgiver og arbeidstaker har ansvar når det gjelder
kompetanseoppbygging og tilpasning til nye offentlige krav. Dette
gjelder også for området sykepleiedokumentasjon. Nye lover samt ny
bruk av elektronisk databehandling og kommunikasjon gir oss nye
utfordringer. Det må komme en økt satsing på sykepleiedokumentasjon
i pasientjournalen fra arbeidsgiver.
Utdanningsinstitusjonene må også kjenne sitt ansvar.
Grunnutdanningene og videreutdanningene i sykepleie må ha fokus på
utfordringer som lovpålagt sykepleiedokumentasjon fører med seg.
Litteratur
1. Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv. MEDLEX Norsk
Helseinformasjon, 20.08.2000.
2. Stokke TA. Sykepleiedokumentasjon holder sjelden mål.
Tidsskriftet Sykepleien 1999; 10: 48-50.
3. Lofthus E. Dokumentasjon i sykepleie. En beskrivende studie
av hvordan sykepleiere dokumenterer sykepleie. Hovedfagsoppgave.
Oslo: Institutt for Sykepleievitenskap, Det Medisinske Fakultet,
Universitetet i Oslo, 1994.
4. Dahl K. Den problematiske sykepleiedokumentasjonen.
Tidsskriftet Sykepleien 2001; 1: 54-58.
5. Norsk Sykepleierforbund. Kvalitet i sykepleietjenesten - en
innstilling fra NSF, 1992.
6. Donabedian A. Structure, process and outcome. Nursing
Standard 1992; 7: 4-5.
7. Bjøro K. og Kveseth, B. Kvalitet i helsetjenesten. Et
brukerfokusert system for kontinuerlig forbedring av kvalitet.
Norsk Sykepleierforbund. - Ny utgave, 1995.
8. Drange BB. Sykepleieres erfaringer med administrative
pleieplaner. Hovedfagsoppgave. Bergen: Det medisinske fakultet og
det Psykologiske fakultet. Senter for etter- og
videreutdanning,Universitetet i Bergen, 2001.
9. Kvale S. Det kvalitative forskningsintervju. (Anderssen M,
Rygge J. oversettelse. Original publisert 1997). Oslo: Ad Notam
Gyldendal, 1997.
10. Donabedian A. Explorations in quality assessment and
monitoring. Michigan: Health Administration Press, Ann Arbor, 1980.
11. Lofthus E. Dokumentasjon i sykepleie. En beskrivende studie
av hvordan sykepleiere dokumenterer sykepleie. Hovedfagsoppgave.
Oslo: Institutt for Sykepleievitenskap, Det Medisinske Fakultet,
Universitetet i Oslo, 1994.
12. Ruland CM. Integrating patient preferences for self-care
capability in nursing care: effects on nurses' care priorities and
patient outcomes. Avhandling (Ph.D.) - Case Western Reserve
University, 1998. Bibliografi s. 179-198. Cleveland, Ohio: Frances
Payne Bolton School of Nursing, Case Western Reserve University,
1998.
13. Hamran T. Pleiekulturen - en utfordring til den
teknologiske tenkemåten. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1991.
14. Engen M. Rapporten. Sykepleiedokumentasjon i den skriftlige
rapporten. Hovedfagsoppgave. Tromsø: Avdeling for
sykepleievitenskap, Universitetet i Tromsø, 1995.
15. Heggdal K. Sykepleiedokumentasjon. Oslo:
Universitetsforlaget, 1999.
16. Helsedepartementet, FOR 2000-12-21 nr 1385: Forskrift om
pasientjournal.
0 Kommentarer