Kulturer, prosesser og medvirkning ved innføring av elektronisk pasientjournal
Sammendrag: Artikkelen søker å belyse kulturelle sammenhenger og prosesser som er av betydning for det omfattende utviklingsarbeidet som skjer i forbindelse med omlegging til elektronisk pasientjournal (EPJ) i helsetjenesten. Helsevesenets oppgave er å utøve pleie, omsorg, lindring, forebyggelse og helbredelse av sykdom. Ny teknologi, slik som EPJ, må derfor ses i sammenheng med arbeidsprosesser, arbeidskulturer, tverrfaglighet og kunnskapsutvikling. Prosessene er av sentral betydning, alle perspektiver må få komme til uttrykk og alle parter må få anledning til å medvirke. Medvirkning som prinsipp er anerkjent og nødvendig, men vanskelig i et komplekst helsevesen.
Myndighetenes interesse for kvalitet i helsetjenesten og
informasjons- og kommunikasjon teknologi (IKT) som bidrag for å
gjøre sektoren i stand til å møte framtidens behov, er åpenbar. Det
framgår blant annet av
Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i
helsetjenesten (1), av den interdepartementale handlingsplanen
for IKT i Norge 2000 og av Sosial- og helsedepartementets nyeste
tiltaksplan for IKT (2). Det er derfor ikke overraskende at Norges
forskningsråds (NFR) programstyre for medisin og helse har
etterlyst større interesse og engasjement fra universitets- og
forskningsmiljøene nettopp innenfor elektronisk pasientjournal for
å kunne møte hovedutfordringene med kunnskaps- og metodeutvikling,
kompetanseoppbygging og -spredning innenfor dette viktige området
(3). Engasjementet har imidlertid økt betydelig i den seinere tid,
med blant annet etablering av KITH (Kompetansesenter for IT i
helsesektoren). Forskningsprosjekter er etablert i tilknytning til
alle de store helsefaglige utdannings- og forskningsmiljøene, slik
som KVALIS (Kvalitetsikring av elektronisk sykehusbasert
pasientjournal) og DIGIMED (Innovasjonssenter for IKT basert
instrumentering og kommunikasjon i helsesektoren) ved NTNU, og det
utvikles og prøves for tiden ut en rekke forskjellige
dokumentasjonssystemer (4). De nylig opprettede regionale
helsenettene søker på sin side å etablere arenaer for forskning og
næringsutvikling på området elektronisk samhandling og
fremtidsrettet bruk av informasjonsnett i norsk helsetjeneste og å
«starte utviklingen av en grunnleggende kultur for elektronisk
samhandling og nettanvendelser blant regionens helsearbeidere og
administratorer» (5).
Innføring og bruk av elektronisk pasientjournal over hele
landet er blitt både et nasjonalt og et regionalt helsepolitisk
anliggende. Det er derfor grunn til å tro at IKT-løsninger for
elektronisk pasientjournal i tiden framover blir utviklet eller
tilpasset som følge av sentrale myndigheters initiativ, at de vil
være retningsgivende for eventuelle lokale løsninger og eventuelt
kreve slike erstattet eller tilpasset. Regjeringens tiltaksplan
sier imidlertid lite eller ingenting om fagmiljøenes og
institusjonenes medvirkning i denne utviklingsprosessen. Jeg mener
en kan se konturer av en statlig reformideologi for helsetjenesten
der en ønsker å drive gjennom endringer raskt, med informasjons- og
kommunikasjonsteknologi som fokus for og virkemiddel til forventet
kvalitetsutvikling. En for rask framgangsmåte kan overrumple og
hemme faglig debatt, overkjøre prosesser som er nødvendig for å
sikre at relevant erfaringskunnskap ikke går tapt og berettigede
perspektiver kommer til uttrykk.
Teknologivalg er verdivalg
Sett fra helsemyndighetenes side skal omleggingen til
elektronisk pasientjournal lede til økt kvalitet i helsetjenesten,
gjennom bedre kontinuitet, økt effektivitet og faglig ansvarlighet.
Ser vi på sykepleien, er den en sosial praksis, og sosiale
prosesser kan ikke reduseres til beskrivelser, selv ikke med nye
teknologiske løsninger. Det som fremheves i en reform, setter
uvilkårlig noe annet i skyggen. Mange er bekymret over at nettopp
slike sentrale problemstillinger synes å få lite gehør i den
positive bølgen av engasjement for EPJ og utvikling av nye systemer
som helse-Norge nå er inne i. Fagerli (6) mener det virker som om
de som utvikler nye dokumentasjonssystemer, og som diskuterer
innhold i begreper knyttet til disse, ikke tar nok hensyn til de
rammer dokumentasjonen skal foregå innenfor. Elstad (7) på sin
side, går så langt som å hevde at norsk sykepleie er i en klemme.
En tar det for gitt at elektroniske journaler,
pasientklassifisering og liknende styringsverktøy vil bli
gjennomført omtrent slik som de er i dag, i alle funksjoner i hele
helsesektoren. Det synes som NSF, av redsel for at
sykepleieområdene skal bli stående utenfor IKT-utviklingen i
helsesektoren, nesten uten forbehold gir sin tilslutning til de nye
systemene - uten å se at offisiell norsk helsepolitikk er «mer
kontroll», hevder hun. Dermed kan NSF komme i skade for å gi avkall
på å fremme fagets sak i helsepolitikken.
Mitt anliggende er imidlertid at det særlig synes å mangle
oppmerksomhet på den mangfoldige og komplekse bruken som
EPJ-systemene skal innpasses i og på hva medvirkning i utviklingen
av de nye IKTbaserte systemene egentlig innebærer. Valg av
teknologiske løsninger representerer samtidig verdivalg, eller som
Feenberg formulerer det:
«Spredningen av teknologi er derfor ikke uskyldig. Verktøyene
vi bruker, former vårt levevis i moderne samfunn hvor alt
gjennomsyres av teknikk. I denne situasjon kan ikke mål og midler
holdes fra hverandre. Hvordan vi gjør ting, bestemmer hva og hvem
vi er. Teknologisk utvikling endrer hva det innebærer å være
menneske.» (8, s.14)
Utvikling av IKT-baserte systemer er utvikling av
arbeidsprosesser, kunnskap og kompetanse
At teknologiske løsninger innebærer verdivalg og påvirkning av
arbeidskultur og -prosesser er velkjent fra litteratur og
forskning. Dette er et felt som influeres av tradisjoner og teorier
fra flere andre felt, deriblant organisasjonsteori,
organisasjonspsykologi, læringsteori, problemløsning, systemteori
og design generelt. Det er derfor god grunn til å nyttiggjøre seg
kunnskap og erfaring fra disse. Kvalitetsutvikling ved hjelp av IKT
er egentlig utvikling av arbeidsprosesser, kunnskap og kompetanse
og dermed også ledd i utviklingen av organisasjonen.
Utviklingsprosesser forbindes gjerne med å legge gamle rutiner
og holdninger bak seg, og har i seg en oppfordring til nytenking.
Rapporter fra omlegging av rutiner og arbeidsprosesser til ny
teknologi viser at det også skjer i helsesektoren, slik som ved
overgang til mobil elektronisk journal i hjemmetjenesten (9, 10). I
dette tilfellet tok sykepleierne med seg datamaskinen hjem til
pasientene, som ble trukket med i rapportskrivingen. Å rapportere
der og da til det elektroniske systemet ga en opplevelse av å ha
fullført arbeidet med rapportering til neste vaktskift, i stedet
for å bære på dette som en ugjort oppgave inntil papirnotatene ble
ajourført på kontoret. Også andre forskningsresultater viser til
positive resultater i forbindelse med omlegging til elektroniske
dokumentasjonssystemer. Kvaliteten og omfanget av dokumenterte
pasientobservasjoner økte og bidro til mer fullstendig
dokumentasjon (11). Sykepleierne brukte mindre tid til
dokumentasjon og fikk mer tid sammen med pasientene (12).
Samtidig er det viktig å forstå den eksisterende
arbeidssituasjon og hvordan de informasjonssystemene brukes som
allerede inngår i den. Nygren og Henriksson (13) viser på bakgrunn
av omfattende intervju med leger hvordan pasientjournalen inngikk i
deres arbeid; hvordan de tilegnet seg informasjonen, støttet seg
til den og aktivt brukte den som sentralt arbeidsredskap.
Pasientjournalens sentrale rolle understrekes også av Berg (14) fra
to måneders studie ved et universitetssykehus i Nederland.
Journalen må ses både som et uttrykk for organisasjonens hukommelse
i forhold til pasienten, som dannende for
lege/pasientsamhandlingen, som støtte for faglig vurdering
(tankeprosessen) og drøfting, som retningsgivende for behandlings-
og pleieforløpet og som påvirker av arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Arbeidsprosesser, slik som behandling og pleie av pasienter, verken
kan eller bør forsøkes redusert til informasjonsprosesser.
Ved utvikling av nye løsninger må en hele tiden ha for seg at
utviklingsprosessen og bruken er hver for seg separate
arbeidsprosesser, samtidig som de gjensidig påvirker hverandre. I
utviklingsfasen konseptualiseres bruken, og dermed kan den legge
sterke rammer eller føringer for den framtidige bruken. Nyere
perspektiv på utvikling har derfor medført et skifte fra
produktorientert syn til prosessorientert syn (15).
Det produktorienterte perspektivet betrakter systemet som
skal utvikles, som et selvstendig produkt som består av
programvaren, rutinene og dokumentasjonen av disse. Det er et
konkret resultat en skal nå, dvs. et produkt som skal utvikles.
Et prosessorientert perspektiv ser imidlertid
programutvikling og bruk i sammenheng med læring, arbeid og
kommunikasjon. Produktet er resultatet som kommer ut av prosessen,
ikke først og fremst som beskrevet på forhånd, men som resultat av
samhandling og økt innsikt gjennom utviklingen. For eksempel vil,
slik Floyd (15) beskriver det, synet på kvalitet i et
produktorientert perspektiv være knyttet til egenskaper ved selve
produktet (systemet), mens kvalitet i et prosessorientert
perspektiv vil være knyttet til arbeidsprosessene ved å bruke
systemet. Tilsvarende vil kvaliteten av systemet bedømmes ved
godkjenningsprøve (test og kontroll mot kravspesifikasjon) i et
produktorientert perspektiv, mens en ved et prosessorientert
perspektiv vil la kvaliteten avgjøres av kritisk vurdering av
hvordan systemet støtter eller forbedrer arbeidsprosessene, ofte
etter lengre tids bruk.
Generelt sett må altså handlinger i yrkesutøvelse ses og
forstås i en kontekstuell sammenheng, eller anses som det Lucy
Suchman har gitt betegnelsen «situated action» (16). Brukere og
brukermiljøer må betraktes som kompetente praktikere, samtidig som
en i fellesskap må være både villig til og i stand til å utforske
hvordan arbeidsoppgaver og -prosesser kan forbedres.
Tverrfaglighet og kunnskapsmakt
At hensyn til prosesser og arbeidssammenhenger ikke må svekkes
ved innføring av elektronisk pasientjournal, blir på denne bakgrunn
ekstra viktig i forhold til behovet for tverrfaglighet. Ingen
fagområder eller fagpersoner kan alene nå målene for pasientens
pleie og behandling. Den enkelte fagdisiplins svakhet, den
spesialiserte kunnskap som er kjernen i moderne vitenskap, er at
den blir for snever, ja kan bli seg selv nok (17). Pasienten har i
sitt forløp bruk for mange forskjellige fags og menneskers kunnskap
og dyktighet. Når pasientforløpet er utgangspunktet og ikke den
enkeltes fag, er forutsetningen for å oppnå høy kvalitet blant
annet at fagpersonellet i aktivt tverrfaglig samarbeid (team) deler
sin kunnskap og innsikt for å kunne gi pasienten best mulig pleie
(18). Tverrfaglighet er på denne måten et nøkkelbegrep i moderne
helsetjeneste, og ses som samspill og samhandling mellom
fagspesialister, kollektiv tverrfaglighet, mer enn at den enkelte
fagperson utvider sin kompetanse i et forsøk på selv å mestre
helheten. Dette faller sammen med Sørensens (17) beskrivelse av den
polyvalente spesialisten; som selv er ekspert på et avgrenset
område, men som samtidig har lært å samarbeide på tvers av
faggrenser og er i stand til å knytte egen kunnskap sammen med
andres. Dette leder også til et mer anvendelsesorientert perspektiv
på kunnskapsproduksjon, et perspektiv Gibbons m.fl. (19) kaller
«den nye produksjonen av kunnskap». Slik kunnskapsproduksjon
kjennetegnes ved at problemløsningen er organisert i forhold til
selve anvendelsen, dvs. med den kompleksitet og kontekst
problemstillingen vanligvis opptrer eller oppleves i. I denne
sammenheng vil det være under utøvelsen av helsetjenesten.
Løsningen som nås, vil være formet av mer enn én fagdisiplins
bidrag alene. Gibbons m.fl., betegner dette som en dynamisk,
transdisiplinær kunnskapsform (19). Utviklingen av EPJ må altså
ikke bare ses som automatisering av utvalgte arbeidsrutiner der en
lar resten være urørt.
Enhver som er engasjert i utvikling vil dessuten ha synspunkter
på hva som er viktig for prosessen(20). Disse synspunktene
begrunner valg av framgangsmåte og forsvarer handlinger. Slike
grunnleggende synspunkter kalles
perspektiver (21) og
bruksteorier (22). Det er heller ikke uvanlig at deltakere
i utviklingsprosesser arbeider for at deres perspektiv blir det
dominerende, åpenlyst eller i det skjulte. Nygaard og Sørgaard (21)
kaller det perspektivmakt når noen klarer å gjøre et perspektiv
enerådende slik at bare fakta, erfaringer, konsepter, teknikker og
verktøy som passer med perspektivet får spillerom i
utviklingsprosessen eller bruken. Når utvikling av nye systemer da
forventes å bidra til kvalitetsutvikling og økt tverrfaglig
samhandling, er det særlig viktig å forstå og avdekke forhold som
ikke bare er av formell eller teknisk karakter.
Wagner (23) rapporterer i den forbindelse fra et sykehus som
arbeidet med ideer til omlegging til datamaskinbasert
operasjonsplanlegging. Flere konflikter av etisk og politisk
karakter ble avdekket, slik som hvorvidt en persons arbeidstid
(tilgjengelighet) burde være kjent for andre eller ikke, hvordan en
løste konkurrerende prioriteringer og arbeidskulturene i
operasjonsstaben. For eksempel ønsket kirurger å holde en del av
sin arbeidstid skjult for systemet og dermed for andre. Videre ble
de forskjellige faggruppenes tid og kompetanse verdsatt
forskjellig. Eksempelvis var det kirurgen(e) s tilgjengelighet (og
dermed personens myndighet ved bestemmelser) styrte planleggingen.
Selv om en operasjonsstab kan betraktes som et team, betraktet de
seg likevel ikke som noen sammensveiset gruppe og var ikke til
stede i samme grad (kirurgen
kommer når alt er klart og
går når vedkommendes jobb er gjort) osv. Slike forhold
reflekter også et kunnskapshierarki, og indirekte hvilke personer
som betyr mest - bl.a. når tidsplanen skal legges. En taler om
kunnskapens makt, dvs. at man ikke alltid innvier andre i
grunnlaget for sine beslutninger, men forventer respekt for sin
kompetanse eller i alle fall at andres hensyn viker (24). Det
innebærer også at legers forståelse og definisjonsmakt videreføres
gjennom skriftlig formidling (25).
Ulikhet i faglig bakgrunn og rolle i en operasjon kom også til
uttrykk i hvordan de forskjellige vurderte hvor lang tid en
operasjon tok. Man tar i betraktning tiden for sin egen deltakelse
og mulige komplikasjoner, men ikke alltid andres tid og
undervurderer derfor ofte hvor lang tid en operasjon egentlig tar.
Og tiden det tar for pasienten, kommer sjelden til uttrykk.
Utvikling av EPJ - utforskende samarbeid og
samhandling
Den utvikling av EPJ som nå skjer, bør derfor være preget av
utforskende samarbeid og samhandling - og innebære gjensidig
respekt for deltakernes kompetanseområder og gjensidig læring (26).
Nyere etnografiske studier viser at måtene arbeidsoppgaver utføres
på, ofte er meget forskjellig fra hvordan de beskrives eller det
foreskrives at de skal utføres (22, 27). Gasser (28) viser fra ikke
mindre enn ti forskjellige organisasjoner eksempler på at
personalet tilpasser datasystemene til sin egen bruk så vel som at
de også til tider lar datasystemene styre arbeidet (tilpasser seg
til systemene), og støtter seg til resultatene fra systemene til
tross for feil og mangler. Mye av sykepleien kan da gå «under
jorda» (7), når detaljstyringen blir for stram. Det er mulig å
jukse og lure systemet, fordi pleieplanen er skilt fra pasienten og
pleien. Eksempler fra Ontario allerede i 1988 (29) viste at det
under tidspress ble spurt etter standardisert dokumentasjon, ikke
etter god individuell sykepleie, observasjon og kontinuitet.
Forskning viser også at selv om bedriftsledelsen betrakter
virkelig praksis som uheldig eller feilaktig praksis i forhold til
det som er foreskrevet, er det i virkeligheten langt fra tilfelle.
Tvert imot viser Orr (30) at gjennom sin virkelige praksis, vunnet
gjennom utprøvende og utforskende erfaring og samhandling, klarer
ansatte å løse oppgaver som ikke kunne løses ved hjelp av
bedriftens anbefalte eller foreskrevne prosedyrer, og redder derved
egentlig bedriftens renommé i forhold til kundene. Dermed viser de
ansatte også både at læring og innovasjon er integrert i arbeidet
og
hvordan det skjer (31). Læringsprosessen skjer i og gjennom
arbeidet (learning-in-working) ved at man ikke avviser
utfordringene som praksis gir når situasjonen er uklar, tvetydig,
motsetningsfull eller ukjent, men går løs på den nærmest som en
utforskningsoppgave og i samhandling med andre drøfter og prøver ut
løsningsforslag inntil oppgaven er mestret. Løsningen og
framgangsmåten blir deretter en del av erfaringsrepertoaret som en
så deler med kolleger som ikke har deltatt i den konkrete
prosessen.
Formalisert planlegging og standardisert dokumentasjon kan
fortrenge taus kunnskap og omsorg i helhetlig perspektiv
Med utviklingsarbeidet for ny elektronisk pasientjournal følger
også fornyet debatt om det er mulig å dokumentere den totale
sykepleie, og om omsorgen går tapt i arbeidet med å dokumentere.
Denne problematiseringen er etter Egerods (31) mening unødvendig.
All beskrivelse er reduksjon og man må velge hvilken del av en
situasjon man ønsker å fremheve. Det er imidlertid etter min mening
nettopp en fare for at taus kunnskap, uformell kunnskapsutvikling
og arbeidsprosesser som ikke kan eller bør formaliseres, nærmest
bli spilt ut over sidelinjen i det omfattende utviklingsarbeidet
som nå skjer. Det er flere grunner til det:
- For det første er myndighetenes fokus når det gjelder kvalitetssikring og -utvikling i helsetjenesten særlig rettet mot bedre og mer fyllestgjørende dokumentasjon via formelle krav, standardisering og innføring av elektronisk pasientjournal.
- For det andre har det i en årrekke vært et omfattende engasjement innenfor sykepleiefaget for å gi det et teoretisk fundament og formalisert språk. Dette har også ledet til et omfattende arbeid for standardisering, noe som blant annet har resultert i ICNP (internasjonal klassifikasjon for sykepleiepraksis) forslag til globale sykepleiekoder som nå er oversatt til norsk. Disse innpasses nå i de nye elektroniske systemene.
- Dette kombinert med det tredje; en optimisme om den nye informasjons- og kommunikasjonsteknologiens muligheter, synes å stimulere en iver etter å systematisere, dokumentere og standardisere. Det er imidlertid mye i sykepleien som ikke går gjennom språket, eller som ikke kan eller bør standardiseres. Det er arbeidsprosessen som er sykepleien (7). Utviklingen favoriserer derfor den som nettopp er interessert i formalisering, og kan plassere de som taler om arbeidsprosesser, taus kunnskap og omsorg i helhetlig perspektiv som sinker og motstandere av utvikling. Spørsmålet om kvalitet må knyttes til den enkelte pasient, og det er hensynet til den enkelte pasient som begrunner skjønnet. Forståelsen av kvalitet eller godt arbeid kan ikke være statisk, og den unndrar seg derfor kontroll og standardisering (32). Etter min mening bør Elstads (7) spørsmål kunne være veiledende: Er det datamaskinsystemets automatiserte og formaliserte planleggingsevne som bør utvikles, eller det er systemets evne til å støtte samhandling mellom faggruppene som bør vektlegges? Skal det siste skje, kreves aktiv medvirkning i utviklingen fra alle berørte parter.
Medvirkning ved utvikling og bruk av EPJ i helsetjenesten
Over tid har perspektivet på brukernes rolle ved utvikling av nye systemer skiftet fra brukerorientert, til brukersentrert og i den seinere tid til deltakende utvikling. Deltakelse kan betraktes som en menneskerett (33, 34), eller begrunnes som en demokratisk rettighet, og dermed en rett til å ha informasjon om og innflytelse på systemer som påvirker ens arbeids- og livssituasjon (se bl.a. lov om arbeidsmiljø). Deltakelse kan også gis et mer pragmatisk innhold. For eksempel kan medvirkning brukes fra ledelsen side for å sikre en motivert arbeidsstyrke og dermed unngå problemer i bedriften. De ansatte kan ses som en ressurs som kan bidra til økt effektivitet. Deltakelse kan også indirekte benyttes som et overtalelsesmiddel og et manipulerende virkemiddel for å fremtvinge forandring (35). Ansatte kan på sin side delta for å sikre rettigheter, for å unngå å bli satt på sidelinjen eller unngå å miste jobben. Synet på hva det vil si å delta, medvirke eller bli tatt hensyn til, har derfor variert, for eksempel, for «brukere» fra å være en gruppe som utviklere må ta hensyn til, sikre seg informasjon fra og prøve ut sine løsninger over for, til selv å være aktive deltakere i selve systemutviklingsprosessen. Brukermedvirkning i systemutvikling innebærer da at brukere eller brukerrepresentanter medvirker i utviklingsprosessen som aktiv part, har innflytelse og deltar i beslutninger som fattes.
Ser en dette i forhold til den pågående utvikling av elektronisk pasientjournal, tegnes et meget komplekst bilde. Eierne av helseinstitusjonene er myndighetene på alle nivåer (stat, fylke, kommune) så vel som private. Brukerne vil særlig være de forskjellige aktørene eller utøverne av helsetjenestene, dvs. fagmiljøene i tverrfaglig samhandling. Det er deres arbeidssituasjon - prosesser og systemer - søkelyset rettes mot og som de nye løsningene tar mål av seg å forbedre. I den seinere tiden er imidlertid pasienten eller klienten kommet i fokus som «brukeren». Derfor heter det også Pasienten først (36) i nyere offentlig sammenheng,. Det er med andre ord pasienten den nye teknologien skal være til beste for (37). Slik idealene framstår, innebærer brukermedvirkning en legitim rett for pasienten til å ha innflytelse i behandlingsrelasjonen.
Pasientens medvirkning i forhold til selve helsetjenesten stiller imidlertid også krav til den enkelte pasient som «bruker». Pasienten må, for eksempel, kunne formidle sine behov og til en viss grad medvirke i samarbeidet. Det vil si at pasienten må ha en form for brukerkompetanse (38), noe som påvirker pasientrollen. Pasientene er riktignok blitt mer oppmerksom på sine rettigheter til behandling, til informasjon og samtykke. Det er imidlertid ikke uvanlig at pasienter ikke oppfører seg som deltakere og medvirkere fordi de ikke har lært medvirkning i denne sammenhengen (39). En del pasientgrupper i helsetjenesten har dessuten svake ressurser når det gjelder brukerkompetanse som språk, formidlingsevne, motivasjon, kunnskap m.m. Her må en da regne med at pasienters medvirkning i utviklingen og avklaring av roller i den forbindelse, vil måtte skje via pasientombud og brukerorganisasjoner som, for eksempel, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (40) og på deres initiativ. Helt sentralt er da at hjelperne har behov for å lære hvordan de kan samhandle med brukere. Både hjelpere og brukere må utvikle det en kan kalle samhandlingskompetanse.
Det er da en utfordring å skape forhandlingsklima som legger til rette for demokratisering og samhandling om beslutninger. Eller som Bijker og Pinch (41) fremholder: «Utforming av løsninger vil lykkes der hvor de vinner tilslutning fra de sosiale omgivelser.» Perspektiv på utviklingsprosessen må derfor omfatte forståelse for virkningen av foreslåtte endringer i arbeidsprosessen og innebære aktiv deltakelse av brukermiljøene og lærende utprøvingsprosesser (42). Medvirkning er både faglig og politisk knyttet til kvalitetssikring av helsetjenesten (43), og blir samtidig et sentralt virkemiddel for å oppnå bedre kvalitet på tjenesten for den enkelte bruker. Deltakelse blir da både et mål i seg selv, en rettighet for pasienten og pasientens pårørende, et middel for pasienten til å nå egne mål, og for ansatte til å oppnå de behandlings- og pleiemål som moderne helsetjeneste krever.
Litteratur
1. IK-2482 Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i helsetjenesten. Sosial- og helsedepartementet og Statens helsetilsyn, 1995.
2. Si @! - tiltaksplan for elektronisk samhandling I helse- og sosialsektoren 2001-2003. Helse- og sosialdepartementet, Oslo, 2001.
3. Norges forskningsråd Programhefte for område Medisin og helse. Oslo, 2001.
4. Dåvøy L. Databasert sykepleiedokumentasjon og klassifikasjonssystemer. Tidsskr Sykepl 1998; 18: 8-9.
5. Midt-Norsk helsenett: www.mnhelse.net
6. Fagerli LB. Elektronikk er ikke nok. Tidsskr Sykepl 2001; 9: 60-62.
7. Elstad I. It i sjukepleien - del 2: Den elektroniske kontrollen. Tidskr Sykepl 1996; 8: 59-62.
8. Feenberg A. Teknikk og modernitet. Norsk utgave, Oslo: Universitetsforlaget, 1999.
9. Obstfelder A. (2001). Mobile, elektroniske journalløsninger. Tidskr Sykepl 2001; 2: 54-58.
10. Sæther EW. The electronic patient record as a contributor to quality development in health care., Copenhagen: Paper ICN, 2001.
11. Weiner M, Gress T, Thiemann DR, m.fl. Contrasting views of physicians nurses about an inpatient computer-based provider order-entry system. Journal of American Medical Informatics Association 1999; 6: 234-244.
12. Allan J, Englebright J. Patient-centered documentation: An effective and efficient use of clinical information systems. Journal of Nursing Administration 2000; 30: 90-95.
13. Nygren E, Henriksson P. Reading the medial record. Analysis of physisicians ways of reading the medical record. Computer methods and programs in medicine 1992; 39: 1-12.
14. Berg M. Practices of reading and writing: the constitutive role of the patient record in medical work. Computer supported cooperative work 2001; 8: 373-401.
15. Floyd C. Outline of a paradigm in software engineering. I:Bjerknes G, Ehn P, Kyng M. (red.) Computers and Democracy: A Scandinavian Challenge 193-210. UK: Averbury, Aldershot, 1987.
16. Suchman L. Plans and situated actions: The problem of human/machine communication. New York: Cambridge University Press, 1987.
17. Sørensen KH. Den nye tverrfagligheten. Fra polyteknisk generalist til polyvalent spesialist. I:Dahl T,. Sørensen KH. Perspektiver på tvers. Disiplin og tverrfaglighet på det moderne forskningsuniversitetet. Trondheim: Tapir forlag, 1997.
18. Krøll V. Integrert kvalitetsutvikling. I: Egerod I, m.fl. Dokumentation og kvalitetsudvikling. København: Nytt nordisk forlag Arnold Busck, 2000: 159-179.
19. Gibbons M, Limoges C, Nowotny H, Schartzman S, Scott P, Trow M. The new production of knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage Publications, 1994.
20. Hirschheim R, Klein HK. Four paradigms of information systems development. Communications of the ACM 1989; 32: 1199-1216.
21. Nygaard K, Sørgaard P. The Perspective Concept in Informatics. I: G. Bjerknes P, Ehn P, Kyng M. (red.) Computers and Democracy. UK: Avebury, Aldershot, 1987.
22. Argyris C, Schön DA. Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass, 1974.
23. Wagner I. A web of fuzzy problems: confronting the ethical issues. Communications of the ACM 1993; 36: 94-101.
24. Stang I. Makt og bemyndigelse - om å ta pasient- og brukermedvirkning på alvor. Oslo: Universitetsforlaget, 1998.
25. Thornquist E. Klinikk, kommunikasjon, informasjon. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1998.
26. Greenbaum J, Kyng M. Design at Work: Cooperative Design of Computer Systems. NJ: Laurence Erlbaum Associates, Hillsdale, 1991.
27. Brown JS, Duguid P. Organisational learning and communities-of-practice: Toward a unified view of working, learning and innovation. Organization science 1991; 2: 40-57.
28. Gasser L. The integration of computing and routine work. ACM Trans. On Office Information Systems 1986; 4: 205-225.
29. Campbell M. Management as «Ruling». A Class Phenomenon in Nursing. Studies in Political Economy 27, høsten 1988.
30. Orr J. Talking about Machines: An Ethnography of a Modern Job. Ph.D. Thesis, Cornell University, 1990.
31. Egerod I, m.fl. Dokumentation og kvalitetsudvikling. København: Nytt nordisk forlag Arnold Busck, 2000.
32. Elstad I, Hamran T. Et kvinnefag i modernisering. Sykehuspleien mellom fagtradisjon og målstyring. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1995.
33. Norges offentlige utredninger. Fra bruker til borger. En strategi for nedbygging av funksjonshemmende barrierer. NOU 2001:22. Oslo: Sosial- og helsedepartementet, 2001.
34. Mumford E. Participation - from Aristotle to today. I T.M.A. Bemelman, red. Beyond Productivity: Information Systems Development for Organizational Effectiveness. Nederland: Elsevier Science Publishers, 1984.
35. Newman M. (1989). Some fallacies in information systems development. Journal of Information Management 1989; 9: 127-143.
36. Norges offentlige utredninger. Pasienten først! Ledelse og organisering i sykehus. NOU 1997:2. Oslo: Sosial- og helsedepartementet, 1997.
37. St meld. nr. 26 (1999-2000). Om verdiar for den norske helsetenesta.
38. Vatne S. Pasienten først? Om medvirkning i et omsorgsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget, 1998.
39. Sharf B. (1988). Teaching Patients to Speak Up. Past and Future Trends. Patient Education and Counceling 1988; 11: 95-108.
40. Mål og middel - brukermedvirkning for full deltaking og likestilling. Håndbok for brukerrepresentanter fra funksjonshemmedes organisasjoner. Oslo: FFO, 2000.
41. Bijker W, Pinch T. The social construction of facts and artefacts. I: Bijker, Hughes og Pinch (red.). Cambridge MA: MIT Press, 1990.
42. Ehn P, Kyng M. The Collective Resource Approach to Systems Design. I: Bjerknes G, Ehn P, Kyng M. (red.) Computers and Democracy: A Scandinavian Challenge. UK: Averbury, Aldershot, 1987: 15-57.
43. Forsøk i et brukerperspektiv. Erfaringer, synspunkt og råd fra Sekratariatet for modernisering og effektivisering av helsesektoren. Sosialdepartementet, 1992.
0 Kommentarer