Jordmor som katalysator
SAMMENDRAG: Artikkelen er skrevet på grunnlag av en oppgave i et klinisk fagutviklingsprogram i Stavanger kommune. Lov om helsetjeneste i kommunene av 1982 forplikter helsetjenesten til å samarbeide for å fremme helsetjenestens formål, og ved lovendring gjeldende fra 1995, ble jordmortjenesten en obligatorisk deltjeneste i kommunene. Artikkelen beskriver planlegging av og innholdet i helsestasjonens jordmortjenestetilbud. Det er sentralt for jordmor å bidra til at kvinnen og familien mestrer sin egen situasjon, og tar ansvar for egen helse. På helsestasjonen møter kvinnene et tverrfaglig team, og de møter andre kvinner - gravide og småbarnsmødre. Et viktig møtested, hvor nettverksbygging tillegges stor vekt.
jeg tilbud om å begynne som jordmor hos en
allmennpraktiserende lege i byen. Jeg hadde til da arbeidet flere
år som jordmor ved føde/barselavdeling, og syntes det ville være
utfordrende å få prøve seg også som jordmor i svangerskapsomsorgen.
Etter en tid savnet jeg et bredere arbeidsområde, hvor jeg ikke
bare hadde svangerskapskontroller, men også foreldreforberedende
kurs, barselgrupper, hjemmebesøk med mer. På den tid ble det
arbeidet for en obligatorisk, lovpålagt jordmortjeneste i kommunene
(1), og jeg engasjerte meg i dette arbeidet. Det tok allikevel noen
år før jeg begynte som jordmor på Hinna Helsestasjon, Stavanger
kommune (mai 1998). Helsestasjonen er et ypperlig sted for de
første usikre skritt inn i
morsrollen. Den gravide møter opp her, gjerne sammen med
sin partner for første gang. De leter seg spent fram til døra der
det står
jordmor, setter seg ned og venter til navnet deres blir
ropt opp. Der sitter hun/de sprekkeferdige av spørsmål, usikkerhet,
engstelse, glede, uro - og kanskje mer til! Rundt dem er det små
barn som leker, ler eller gråter, roter, kanskje to av dem
småkrangler om den samme leken. En mor skifter en bæsjebleie, en
annen legger et skrikende barn inntil brystet. Lyder og lukter som
er helt vanlig i en mors hverdag. Hvilke muligheter dette gir for å
se, observere, føle og starte vandringen både fysisk og psykisk inn
i morsrollen!
I vår moderne hverdag er kvinnene, på samme måte som menn,
opptatt av jobb, utdannelse, karriere, bolig, venneflokk og
hobbyer. De bor ofte langt borte fra den nære familien og det
naturlige nettverket, som denne innebar for en generasjon siden. De
fleste kvinnene er oppdratt i en kultur der begge kjønn er
tilnærmet likeverdige. I et svangerskap opplever de fleste, kanskje
til sin egen overraskelse, at familien og da spesielt foreldre (de
kommende besteforeldrene), blir et savn. Og enda større blir dette
etter at barnet er født. Den gravide og hennes partner trenger et
sted der de kan få snakke om - og lufte - «enkle» tanker i
forbindelse med svangerskapet. Når vi da ikke har familie, er det
viktig at man opplever noen i samme situasjon, der det kjennes godt
og naturlig å få dvele ved og utveksle hverdagslige tanker og
opplevelser, som barnestoler til bil, bleietyper og barnesalver,
knipeøvelser, sure oppstøt og så videre.
Det er min overbevisning at helsestasjonen er det stedet der
slike nettverk har muligheter for å utvikle seg. På vår
helsestasjon var det derfor viktig for oss at vi utnytter dette
potensialet. Vi bor i en av de større byene i Norge; det er gode
utdannings- og jobbmuligheter. I tillegg er bydelen i sterk vekst;
rikelig med nye boliger bygges, og man regner med en
befolkningstilvekst de nærmeste årene på flere tusen. Vi har mange
tilflyttere fra andre steder i Norge og fra utlandet. Forebyggende
helsearbeid er derfor en enormt viktig del av planleggingen av
bydelen.
Etter flere års arbeid med gravide, har jeg trukket en del
erfaringer som jeg derfor syntes det var spennende å sette ord på.
Jeg opplever samarbeidet med framtidige familier som utfordrende.
Min utdannelse har gitt meg en del kunnskap, men den største
lærdommen har jeg høstet fra alle de gravides tillit og åpenhet
gjennom samtaler. Jeg skylder dem stor takk for at min
livserfaring og livskunnskap er blitt så utvidet! Mitt håp
og ønske om å skrive denne artikkelen, er derfor en hyllest til
alle spente framtidige foreldre, som med undring og forventning går
på denne veien og lar meg få følge med et stykke!
Jeg har begrenset innholdet til først og fremst å skrive om
morsrollen. Det kunne vært veldig spennende å ta med begge
foreldrerollene, men jeg mener at det ville kreve et mye større
arbeid. Av samme grunn vil jeg også begrense meg til
førstegangsfødende.
Ordet
katalysator trenger gjerne også en forklaring. Jeg har
valgt å bruke dette ordet fordi det betyr noe som fremskynder eller
forsterker en prosess. Vanligvis brukes ordet i en kjemisk
reaksjon, og denne reaksjonen kan også foregå uten katalysator, men
tar da mye lengre tid. Morsrollen, modningen av morsidentiteten, er
en prosess som veldig godt kan skje ved hjelp av andre
hjelpemidler, for eksempel litteratur, tidsaspektet - veien blir
til mens du går, venner og familie som rollefigurer. Som jordmor
ser jeg allikevel klart at i vårt moderne og effektive samfunn, har
vi mistet mange muligheter for forbilder fra dem som står oss
naturlig nær og som før utfylte denne oppgaven. Vi som jordmødre
har utrolig tillit blant folk. Det blir ikke bare forventet at vi
skal passe på den voksende magen, mor og barn, men min erfaring er
at kvinner svært gjerne tar imot den veiledning og råd de kan få
hos oss.
Psykososiale prosesser
I boka til Stern
En mor blir til viser han hvordan morsrollen vår naturlig
nok bestemmes av historie og kultur som går i arv fra generasjon
til generasjon (2). Mødre trenger andre mødre for å stadfeste sin
måte å fylle den rollen på. Dette gjør vi ved å prate med andre
mødre om problemer og gleder som oppstår, alminnelige
hverdagshendelser blir spennende og gledelige å diskutere og
samtale rundt. Dette gir mødrene en bekreftelse på at det de gjør,
tenker og synes er riktig. Det gir dem igjen selvtillit som mødre.
Hverdagen synes så lettere og kjekkere ved at de får korreksjon og
inspirasjon fra sine medsøstre. Menn er menn og har sin måte å
tenke på, og skal dessuten være far for barnet. Det er riktig at
barnet skal ha to ulike foreldre, far og mor, og derfor kan ikke
far fylle denne rollen for en nyblitt mor, hun trenger medsøstre.
Tidligere var storfamilien nærmere geografisk. Når et barn ble født
kom søstre, svigerinner, mor, svigermor og kanskje bestemor innom
for å se dette nye, vidunderlige barnet. Det ble rost og beundret,
ja også av den mannlige del av familien. Mor fikk være hovedperson
sammen med det nye barnet for en stund, og denne del av familien
hjalp også ofte til med pass av større søsken, og som oftest hadde
de også med mat (barselgrøt, «sengjamat» og lignende). Gode råd og
hjelp kom fra de aller nærmeste, og også fra andre mødres egne
erfaringer.
Dette finner vi ofte bevart hos en del av våre nye landsmenn,
som bringer med seg storfamilien inn til landet vårt. De fleste av
oss har imidlertid flyttet bort fra den ene eller begge familiene
til foreldrene. Mange førstegangsfødende har lang utdannelse, eller
har vært flere år i arbeidslivet. Nettverket deres består ofte av
kolleger eller av andre venninner som gjerne ikke har barn.
Hverdagen deres har vært fylt av alt annet enn bleier, amming og
kolikk. Det er viktig at disse jentene får et nettverk av andre
mødre, som også synes bleieskift, melketenner og rap er
interessant! De andre venninnene vil selvsagt ikke være like
opptatt av dette etter at en av dem er blitt
mor. De er på jobb om formiddagen og ute om kvelden. Den
nybakte moren vil lett bli ensom hvis hun ikke klarer å skaffe seg
et nytt nettverk. Hun vil også ofte bli usikker, engstelig og
urolig hvis det ikke finnes noen rundt henne som hun kan dele
gleder og hverdag med. Den første tiden etter fødselen er ofte
mannen hjemme, men hans hverdag blir etter hvert tilbake på jobb.
Helsestasjonen er da et sted hvor man lett treffer igjen jenter som
man gikk gravid sammen med, eller mødre som man ble kjent med på
venteværelset eller på kurs. I vårt land hvor mye av året er mørkt
og kaldt, kan det gå måneder før man treffer naboen. Når våren
kommer ser man hverandre over hagehekken eller på lekeplassen, og
ofte oppdager man da at nye verdensborgere har sett dagens lys, og
at naboen er i samme livssituasjonen som en selv.
I tiden etter fødselen er også barselgruppene av stor betydning
for det sosiale nettverket. Man treffer mødre fra naboblokka som
også har fått barn. I rekkehuset over veien er det ei lita tulle
som ble født ei uke før datteren vår; før man vet ordet av det
begynner man å planlegge skoleveien sammen for dem, selv om man
aldri hadde hilst på dem før!
I bydelen vår har vi
barselgrupper der alle som har født får invitasjon til å
være med. Vi samler alle som ønsker det, og som har født samme
måned, til to barseltreff sammen med helsesøster og jordmor. Da
snakker vi om fødsel og barseltid, amming, søskensjalusi, samliv og
prevensjon, foreldreroller, kolikk og søvnvaner med mer. En av
timene har vi også fysioterapeut med som snakker om barns motoriske
utvikling. Etter disse to gangene er det opp til mødrene selv å
møtes. Vi har et bydelshus der disse treffene er mulige, men de
fleste møtes privat eller går tur sammen og lignende. Mange holder
kontakten i flere år.
Vi har også jevnlig
foreldreforberedende kur. Vi holder tre til fem kurs
årlig. Vi har valgt å kalle disse foreldreforberedende kurs for det
er nettopp det vi fokuserer på; ikke bare på svangerskap eller
fødsel. Jordmor arrangerer dette sammen med helsesøster, og vi har
fått med oss en fysioterapeut og psykolog fra bydelen. Det blir
holdt fire kurskvelder før fødselen og to kurskvelder etter at
barna er født. Begge foreldre oppmuntres til å delta, og i de aller
fleste tilfellene kommer begge to. Det har derfor blitt noe
problematisk for enslige mødre å delta på disse kursene, men har de
en kjæreste, selv om de ikke er bor sammen, blir han gjerne med.
Psykologen er mann og det gjør det derfor ekstra lett for de
fremtidige fedrene å delta og identifisere seg med det som blir
snakket om og diskutert. De to barseltreffene på kursene er alltid
spennende og med store forventninger. Første gang møtes vi som den
familien de er blitt, fokus er på fødsel og barseltid. Andre kveld
fokuserer vi på foreldrerollen, hvordan er det blitt å være mor og
far?
Vårt hovedmål med disse kursene er å sette i gang prosesser for
begge foreldrene, åpne for samtaler dem imellom og imellom
medlemmene av gruppen. Også her prøver, og håper vi på, å kunne
være nettverksbyggende. Statistikkene over samlivsbrudd viser klart
at det å bli foreldre slett ikke alltid er med på å binde familiene
sterkere sammen, tvert imot viser det seg at halvparten av
samlivsbrudd skjer før barnet er fylt ett år. Vi tror at våre kurs
kan være med på å knytte sterkere bånd mellom foreldrene i denne
perioden. Brudal viser i flere av sine arbeider at samtaler mellom
helsepersonell og den gravide, i trygge omgivelser, binder den
gravide og hennes partner nærmere sammen (3). Hennes arbeid baserer
seg blant annet mye på samtaler med den gravide om hennes drømmer.
Jeg tror likevel det er mulig å overføre dette til våre samlinger
og samtaler. Der deltar den gravide og hennes mann sammen på et
kurs der fødsel, barseltid og foreldreroller diskuteres. Dette
håper vi inviterer til utveksling av drømmer, håp, følelser og
tanker mellom de to som er i foreldreprosessen sammen. Vår tanke er
at dette kan overføres til vårt mål om at dette bygger sterke og
trygge familiebånd!
Plan over svangerskapskontrollene
Som planen viser, pleier jordmor og leger i bydelen vår å dele
på svangerskapskontrollene slik at den gravide går til kontroll hos
lege og jordmor annenhver gang. I de tilfellene det er spesielle
behov, for eksempel enslige mødre, engstelige, innvandrere,
rusmisbruk, går kvinnene flere ganger til jordmor. Jeg har mer tid
og kan ta opp forskjellige ting i samtalene som også krever tid.
Første kontroll hos jordmor tar 45-60 minutter. Vi blir da
kjent, forhåpentligvis trygge på hverandre og kvinnen blir
registrert i datasystemet vårt. Deretter settes det av en halv time
til hver kontroll. Dette blir den gravide informert om. Planen
brukes også som et timekort som den gravide har sammen med
svangerskapsjournalen. Da kan også legen se hva vi har snakket om,
og når kvinnen har avtale hos jordmor. Dette er viktig, da det er
11 fastleger i bydelen. Disse er det lett å samarbeide med da
legene kjenner meg og planen godt. I år 2000 var det 110 gravide
hos jordmor, bydelen hadde cirka 250 nyfødte.
Grunnen til at jeg har laget en såpass detaljert plan, er at
jeg har erfart gjennom mange år som jordmor på sykehus at det er
mange ting den gravide har hjelp av på sykehuset hvis hun kjenner
til ulike rutiner, hva som skjer med kroppen, hva kan mannen min
hjelpe med og så videre. Kunnskap gir trygghet, og en større
mulighet til å oppleve at denne fødselen er min! Kvinnen har
medbestemmelsesrett og kan være med å gi uttrykk for ønsker og
behov, ikke bare ved fødselen, men også i barselseng (4, 5). Jeg
har følt et behov for å feste disse tingene på papiret for å gjøre
meg selv klar og bevisst i undervisningen av den gravide. Disse
temaene har jeg da fordelt over de kontrollene jeg har fått
tildelt. I de fleste tilfellene setter jeg opp avtalene for hele
svangerskapet så tidlig som mulig, helst etter ultralyd når den
gravide har fått en sikker termin. Jeg ønsker å få treffe den
gravide så tidlig som mulig i svangerskapet, for å ha mest mulig
tid til å snakke om forandringene i livet, hvilke hensyn som må tas
eller som ikke behøver å tas og å starte modningsprosessen til å
bli mor (6). 40 uker går veldig fort, og jeg syns det er viktige
ting i livet som det godt kan «dveles» litt ved. Vi trenger faktisk
de ni månedene det tar for å modnes som mor og far, samtidig som
fosteret utvikler seg, vokser og blir modent nok til å klare seg
utenfor mors mage!
Dette er en skjematisk fremstilling av svangerskapskontrollene
hos jordmor. Jeg har ingen mulighet til å ta blodprøver, men
kontakter den faste legen, hvis dette er nødvendig. Urinprøver tar
jeg alltid, og også BT, fosterlyd og SF-mål (symfyse-fundus). Ved
avvik i de to siste parametrene, tar jeg dem ofte inn til en ny
kontroll om ei uke, eventuelt henviser direkte til
fødepoliklinikken. Hvis det er behov for sykmelding, tar jeg
kontakt med legen og forteller hva jeg synes, eller den gravide
snakker med legen selv. Jordmor har ikke rett til å sykmelde, og
kan derfor bare gi råd, men ikke pålegge dette. Ofte så tar den
gravide lettere opp belastningene med oss jordmødre, for vi
signaliserer lettere at vi har tid til å snakke om det. Det er en
del av fordelen med å få gå til jordmor.
Hvis det er kvinner med spesielle behov (for eksempel
rusproblematikk, innvandrere), blir ofte kontrollene tettere. Og vi
behøver ikke snakke om det som står på planen for hver gang.
Jordmor må selvfølgelig lytte til den gravide og høre hva som er
mest relevant og påtrengende for den enkelte og til enhver tid.
Blir vi ikke ferdige med vanskelige ting på en konsultasjon, er det
selvfølgelig muligheter til å sette opp ekstra konsultasjoner.
Foreldreforberedende kurs
Da jeg begynte ved helsestasjonen hadde jeg et sterkt ønske om
å holde kurs for gravide og deres partner. Jeg hadde vært med på
forskjellige kursalternativer tidligere. Blant annet kurs som varte
over åtte kurskvelder, startet tidlig i svangerskapet og fulgte dem
helt ut. Dette erfarte jeg ikke var noen god ordning. Unge
mennesker i dag har det travelt og vanskelig for å finne tid til så
mange kvelder. Jeg hadde også vært med på å starte et kurstilbud om
fødselsforberedelse som varte kun en lørdag, og dette var blitt en
stor suksess. Det var mange som meldte seg på kursene, og det var
tydelig at etterspørselen var større enn det tilbudet vi klarte å
gi. Dette syntes absolutt som et alternativ i en moderne effektivt
hverdag for unge par; de ønsker å bli forberedt til fødselen, men
kan ikke sette av så mange kvelder.
Så min tanke som jordmor ble å bruke denne ideen i et kurs på
helsestasjonen. Ulempen med endagskursene syntes å være at parene
som deltok ble lite kjent med hverandre, noe jeg absolutt syntes
var verd å gjøre noe med. Jeg drøftet tanken med en av
helsesøsterkollegene, og hun ble tent på tanken om å bruke
ventetiden til
nettverksbygging. Vi så at mange i bydelen var innflyttere
til byen vår, disse hadde lite familie og nettverk rundt seg. I
tillegg hadde de krevende jobber som kvinnen skulle forlate for en
stund. Jobben og kolleger ville hun nok savne, og kanskje føle seg
ensom den første tiden etter fødselen. Vi ønsket å være med å skape
et nettverk rundt disse kvinnene før de gikk i permisjon. I tillegg
så vi et stort behov for foreldreveiledning for de framtidige
foreldrene. Vi ønsket å knytte parene sterkere sammen, og å være
med å senke statistikken over eventuelle samlivsbrudd.
Vi fikk tillatelse til å sette i gang. En av fysioterapeutene i
bydelen ble med, og da vi spurte psykologen, var svaret ja med en
gang. Begge ivret for dette. Fra ledelsen fikk vi også OK, men
betingelsen var at kursene måtte være økonomisk selvbærende. Nå har
vi drevet kursvirksomhet siden 1998, og pågangen har vært stor. Det
blir tre til fire kurs i året. Innbyggerne i bydelen blir
prioritert hvis det er flere påmeldte enn de vi kan ta, men fra
hele Stavanger by ringer de for å melde sin interesse. Noen har
senere kommet tilbake lang tid etterpå og fortalt at deres nærmeste
venner fikk de på kurset! Vi ønsker ikke at de skal begynne på
kurset før de er kommet til uke 32 i svangerskapet. De fleste er
ikke modne for å lære om fødselen før den tid, da det ofte skremmer
dem. En annen ting er at vi synes det er upraktisk å ha altfor
stort sprik på terminene, da blir det veldig lenge å vente på
barseltreff for noen. Foreldreforberedende kurs er et tilbud som
gir støtte til de vordende foreldrene i en periode av deres liv,
hvor de skal legge grunnlaget for sitt framtidige liv med barnet de
venter sammen. Vi håper at det setter i gang tanker, følelser og
prosesser hos paret som de vil gjenkjenne når de er blitt foreldre.
Litteratur
@l:1. Lov av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene, § 1-3. Ny lovtekst fra 01.01.1995.0
2. Stern DN, Bruschweiler-Stern N. En mor blir til. Bergen:
Fagbokforlaget, 2000.
3. Brudal, LF. Psykiske reaksjoner ved svangerskap, fødsel og
barseltid. Bergen: Fagbokforlaget, 2000.
4. Waldenstrøm U. Early Discharge After Hospital Birth. Uppsala
University, 1987.
5. The Royal College of Midwives, London. Oversettelse:
Børresen HC. Vellykket amming. Stavanger: Sandviks AS, 1992.
6. Nylander G. Mamma for første gang. Oslo: Gyldendal Fakta,
2000
Aktuell litteratur i planleggingen og utformingen av
jordmortjenesten ved helsestasjonen:
7. St. meld. nr. 50 (1993 94) Samarbeid og styring. Mål og
virkemidler for en bedre helsetjeneste.
8. Statens helsetilsyn. Veileder i svangerskapsomsorg for
kommunehelsetjenesten. Veiledningsserie 5-95. IK-2492.
9. Norsk Sykepleierforbund. En helhetlig jordmortjeneste.
Veiledning for tilrettelegging av jordmortjenesten i kommunene. NFS
Faghefte 1.95.
10. Sosialdepartementet. St.meld.nr. 69 (1991-92) Tiltak for
rusmiddelmisbrukere.
11. WHO, Safe Motherhood. Rapport fra en teknisk arbeidsgruppe:
Å ivareta den normale fødselen. En praktisk veiledning, 1996.
12. Overjordmorgruppen i Norge. Uv E og Røland TH (red).
Jordmorveilederen. Stavanger: Sandvik AS, 2000.
0 Kommentarer