Fra Bergen til Tanzania
Hva kan studenten forvente å få ut av et utenlandsopphold - med ukjent kultur, språk og sosial setting? Er en slik praksis i det hele tatt relevant og forsvarlig sett i forhold til utdanningenes mål?
Å avvikle praksis ved institusjoner i Sør innebærer mange usikkerhetsmomenter, både i forhold til helse- og sosialsystemenes kapasitet og utfordringer, kulturmøter, men også i forhold til studentens egen rolle.
Krever modenhet
Vår erfaring er at det krever stor grad av modenhet å håndtere
studentrollen under praksisopphold ved institusjoner i Sør. Viktige
stikkord her er initiativ og evne til å kunne se og utnytte
læresituasjoner. Praksisoppholdet bør derfor komme sent i
utdanningen og være av komplementær art. Ikke desto mindre mener vi
at studenter kan lære mye, ikke minst kan de utvikle sin personlige
kompetanse og evne til tilpasning og kreativ problemløsning.
Vi tror at et opphold ved institusjoner i Sør kan gi perspektiv
på norsk helse- og sosialvesen, profesjonsutøvere og
pasienters/klienters vilkår som kan være nyttige i videre
profesjonsutøvelse. Ikke desto mindre bør spørsmålet om
praksisplassens relevans, om type kompetanse det er mulig å utvikle
gjennom et praksisopphold i Sør, og hvordan vi kan forberede
studentene til kritisk å vurdere praksis, yrkesutøvelse og egen
rolle være kontinuerlige diskusjonstemaer i et Nord-Sør-samarbeid
(1).
Pleie med små ressurser
Afrika sør for Sahara har i særlig grad opplevd en stor økning
i sykdom og lidelse de siste 10-20 årene, først og fremst grunnet
HIV-AIDS epidemien (2). Fattigdomsrelaterte sykdommer som HIV
tuberkulose og malaria dominerer, og mødre- og barnedødeligheten
forblir høy (WHO 2005). Ulikhet i tilgang på helsetjenester,
økningen i sykdomsbyrde og et stadig mer overbelastet helsesystem
som enkelte steder er nær ved å bryte sammen, beskriver situasjonen
i mange land sør for Sahara i dag (3). Det er disse rammene for
helse- og sosialtjenester våre studenter møter under praksisopphold
ved avdelingens samarbeidsinstitusjoner i Tanzania og Etiopia. Men
også i andre land i Sør er utfordringene svært store og ressursene
små.
Gjest eller ekspert?
Tjoflåt et al (4) diskuterer ulike typer roller som er
tilgjengelige og mulige for en helse- og sosialarbeider fra Nord å
gå inn i under praksisopphold ved institusjoner i Sør, og
konkluderer med at disse kan oppsummeres i rollen som «gjest» og
rollen som «ekspert». I vårt samarbeid med institusjoner i Sør er
avklaring av roller viktig. Hvilken rolle skal en student ha under
praksisopphold i Sør? Er studentens oppgave å formidle kunnskap om
våre metoder, eller er det å lære om det aktuelle praksisfeltets
innhold og metoder? Eller kan det være begge deler? Begrepene gjest
og ekspert er nyttige redskaper i en diskusjon av studentens rolle.
Vi forstår rollen som gjest som relasjonell - en gjest forholder
seg til et vertskap. Rollen som gjest er grunnet på respekt for
vertskapet, dvs det systemet man jobber innenfor og praktikerne man
møter i feltet og forutsetter ydmykhet overfor andre måter å
definere profesjonens oppgaver på. En gjest i et ukjent system
fokuserer på å forstå og å lære.
Ekspertrollen på den annen side, definerer en posisjon som
overlegen kunnskapsmessig innenfor et gitt felt. Rollen innebærer
autoritet. Som representanter for et europeisk land med et rikt og
teknologisk avansert helse- og sosialsystem, kan studentene oppleve
å bli tillagt uforholdsmessig faglig autoritet kombinert med høye
forventninger. Dette kan være vanskelig å forholde seg til.
Læring i samhandling
Vårt pedagogiske utgangspunkt for utdanningssamarbeid med
institusjoner i Sør er et sosiokulturelt lærings-syn som bygger på
at læring skjer i samhandling. Kunnskapsutveksling er en av
målsettingene for samarbeidet med institusjoner i Sør. Det er ingen
tvil om at i et system som ønsker bedre tilgang til oppdatert
informasjon og menneskelige og materielle ressurser kan studenter
fra Nord være en viktig ressurs og en kilde til nytenkning,
oppdatert kunnskap og andre måter å løse problemer i praksis på.
Dette er bra og ønskelig, men forutsetter at studenten har
reflektert over egen rolle. Ut fra pedagogiske og
samarbeidspolitiske hensyn tror vi at samhandlingen vil fungere
best innenfor en ramme der studentens rolle er definert som gjest.
Viktige forberedelser
Tidligere fikk studentene ved de forskjellige utdanningene en
svært ulik forberedelse, som i stor grad var avhengig av den
enkelte kontaktlærers bakgrunn og interesse for feltet. På denne
bakgrunn satte avdelingen i 2003 i gang et obligatorisk
forberedelseskurs for studenter som planlegger praksis i Sør.
Kurset tilbys nå to ganger i året og har mellom 40 og 70 deltagere
per kurs. Kurset organiseres på tvers av
profesjonsutdanningene og er tverrfaglig i den forstand at det tar
opp helsemessige, sosiale og kulturelle tema knyttet til å avvikle
praksis i en annen del av verden (5). Kurset er ment som et
supplement til utdanningsspesifikk fagorientert forberedelse.
Det overordnede målet er at studentene skal forberede seg
mentalt, praktisk og faglig til å møte de utfordringer et slikt
praksisopphold innebærer. Kurset er også ment å skulle stimulere
studentene til refleksjon både over egne ideer og forestillinger om
folk, samfunn og kultur generelt, over møte med et annerledes
praksisfelt og over egen rolle i dette praksisfeltet.
Sosiale mekanismer
Et av de sentrale tema er kultur og samfunn. Her er
målsetningen for det første å stimulere til refleksjon rundt egen
rolle og egne ideer og holdninger, og for det andre å formidle
kunnskap om kultur og sosial organisasjon i ulike samfunn. Kurset
retter søkelyset på vår bruk av begrepet kultur og søker å
bevisstgjøre studentene på seg selv som kulturbærere. Det er
selvsagt ikke mulig for studenter eller andre å erverve seg
tilstrekkelig kunnskaper om et samfunns organisering, verdier,
normer og praksiser til å bli en fullverdig deltager innenfor et
gitt samfunn. Derfor er det viktig at studentene utstyres med
redskaper i form av begreper som kan hjelpe dem til å rydde i den
komplekse virkeligheten de har praksis innenfor. Sentrale begreper
som diskuteres er kjønn, slektskap, og sykdom. Andre begreper er
etnosentrisme, kulturrelativisme, hierarki og autoritetsstruktur.
Hensikten er å hjelpe studentene til å kjenne igjen ulike atferds-
og handlingsmønstre både hos seg selv og andre og å bli bevisst
sosiale mekanismer som skaper og vedlikeholder forskjeller og
maktrelasjoner.
Overbelastede helsesystem
Studentene får også innføring i det sykdomspanorama de kan
komme til å møte. HIV og AIDS er i så måte et sentralt tema. Det er
særlig konsekvensene av AIDS som vektlegges, inkludert problemet
med et økende antall foreldreløse barn, stigma og en voksende
sykdomsbyrde som bæres av pårørende og et overbelastet helsesystem.
Andre sykdoms- og helseutfordringer som tas opp er malaria,
tuberkulose, mor og barn sykelighet og dødelighet, og
underernæring. Kurset gir også en innføring om levekår for
funksjonshemmede i Sør. Et viktig diskusjonstema i kurset er
forholdet mellom kulturelle forskjeller og fattigdom som
medvirkende årsaker til store variasjoner i forståelse og
håndtering av sykdom og dårlig helse.
Hvorfor blir man syk?
Fagdisipliner som antropologi og sykdomsetiologi skal kunne
bidra til å danne et fundament til å forstå at man har forskjellige
oppfatninger av årsaker til sykdom. Vestlig medisin eller
bio-medisin har etter hvert fått stor innflytelse i de fleste
samfunn samtidig som lokale og tradisjonelle sykdomsoppfatninger
ligger dypt forankret i samfunnet og hos den enkelte (6).
Kombinasjonen av biomedisinske og lokale, tradisjonelle måter å
forstå sykdom, behandling og helbredelse på kan være vanskelig å
forstå og det er lett å stemple tradisjonell eller lokal kunnskap
og behandling som ineffektiv og til og med primitiv. Kursets mål er
i denne sammenhengen å vise at ulike kunnskapstradisjoner ofte
lever side om side og utfyller hverandre.
Mentale utfordringer
Et viktig tema i kurset er hvordan ta vare på egen helse og å
mestre mentale utfordringer under oppholdet. I og med at det er et
annet sykdomspanorama og et større infeksjonspress i land i Sør enn
det er i Norge, diskuteres det hvordan studentene kan forebygge
sykdommer som malaria og mage-tarm infeksjoner i tillegg til HIV
under oppholdet. Adferdsregler for å redusere faren for
trafikkulykker og andre uhell tas opp til diskusjon. Møtet med
ekstrem nød og fattigdom og et utilstrekkelig hjelpetilbud kan være
en stor psykisk belastning. Mange opplevelser er sterke og vil ta
tid å bearbeide. Kurset vier derfor mye tid til å forberede og
diskutere mulige psykiske reaksjoner som kan oppstå som svar på
stress og usikkerhet under oppholdet.
Egen helse er et av de temaene studentene er aller mest opptatt
av, og det kan være en utfordring å formidle farer på en måte som
verken skremmer studentene vekk eller får dem til å ignorere mulig
risiko.
Praksisprosessen består av forberedelse, praksis og etterarbeid
og starter når studenten sender inn sin søknad.
Mål for oppholdet
Praksis i sør medfører en god del ekstraarbeid, både i forkant
og etter hjemkomst. Ansvaret for den profesjonsorienterte
forberedelsen og oppfølgingen under praksisoppholdet ligger hos den
enkelte utdanning og varierer noe i utforming og omfang. Det gjør
også praksisens lengde. Vår erfaring er at arbeidsgrupper med
kontaktlærer, som driver fram den faglige og praktiske
forberedelsen er hensiktsmessig (7). Studentene skal også levere et
individuelt forberedelsesnotat med individuelle læringsmål. For
studenter som forbereder praksis i et ukjent felt og i et ukjent
miljø, anbefales konkrete læringsmål som tilpasses og endres etter
hvert som studenten lærer feltet å kjenne.
Studentenes kontakt med hjemmeinstitusjonen under oppholdet i
Sør varierer med antall studenter som reiser, oppholdets lengde,
kommunikasjonsmuligheter på stedet der studenten har praksis og med
hver enkelt utdannings veiledningspraksis.
Etter hjemkomst leverer studentene en individuell rapport der
de reflekterer over erfaringer i praksis. På enkelte utdanninger
kreves i tillegg en grupperapport på engelsk. Denne fungerer som
tilbakemelding til praksisstedet. Vanlig praksis er dessuten at
studenter som har vært i praksis i Sør bidrar med informasjon til
den neste gruppen studenter som skal ha praksis ved samme
institusjon.
Språkproblemer
I forbindelse med praksisopphold i Sør blir studentene bedt om
å reflektere over ulike sider ved praksisoppholdet. Deres
praksisevalueringer illustrerer noen av utfordringene (8).
Noe av det som tydeligst kommer frem er utfordringer knyttet
til språk. I de tilfellene studentene ikke behersker språket vil de
bli utelukket fra visse arbeidsoppgaver som de ellers ville fått
erfaring med, eller oppgavene må utføres på andre måter enn det som
er vanlig ved tilsvarende praksisplasser i Norge. Dermed vil
språkbarrierer i vesentlig grad bidra til at praksisen blir
annerledes. Dette kommer frem i flere av studentenes uttalelser:
Språket har i stor grad vært det som jeg har opplevd som en av de største begrensningene med arbeidet i praksis.
Å oppleve det å ikke kunne uttrykke det jeg mener, gi den oppmuntringen jeg ville si, eller bli ledd av - er alle erfaringer som er gode, men som også kan være vonde å leve med. Underlegenhet, det å bli eller føle seg undervurdert på grunn av språkproblemer, det å ikke nå fram når du ønsker å si noe til ettertanke.
Språkproblemer er ikke bare en utfordring i forhold til å kommunisere med pasienter og klienter. Det kan i like stor grad hemme kommunikasjonen med kolleger og samarbeidspartnere, både i formelle og mer uformelle sammenhenger. I forhold til opplæring av helse- og sosialarbeidere er det særlig viktig med et godt praksisfellesskap (9). Om man ikke snakker det lokale språket, men er avhengig av å kommunisere med kollegene på engelsk, er det sannsynligvis ikke mulig å bli fullt integrert i det faglige og sosiale fellesskapet. På denne måten vil det være en del av praksisfellesskapet studentene ikke vil få tilgang til.
Annerledes veiledning
Tilbakemeldingene fra studentene er varierende når det gjelder
veiledning. Flere påpeker problemet med felles veiledning:
..vi har til sammen hatt to timer individuell veiledning hver under praksisen. Jeg føler selv at jeg ikke har fått noen tilbakemelding på meg selv som person og student. Det at vi alle tre var sammen på praksisplassen behøver ikke bety at vi reagerte likt på inntrykkene vi fikk.
Studentene savner å bli sett som enkeltindivid. Problemet har kanskje sammenheng med at vi her i Norge i større grad har fokus på den enkelte student enn det som er vanlig i utdanningssystem i samfunn vi sender studenter til. En viktig tilbakemelding fra studentene er at vi som utdanning må informere om at veiledningen blir annerledes og at studentene i stor grad også må bruke hverandre.
Sterke inntrykk
En annen utfordring er omfanget av problemer og mangelen på
ressurser til å avhjelpe problemene. Studentene sammenligner
problem og ressurser med forhold i Norge og ser at
problemstillingene de møter under praksis i Sør er av en annen art
og har helt andre dimensjoner. Problemene er i stor grad knyttet
til fattigdom, og sykdom og skader får langt oftere fatale
konsekvenser. En av studentene sier det slik:
....det er mykje nytt å lære i og med at dei sosiale problema i Tanzania er så mykje meir omfangsrike, komplekse og vanskelege å løyse ut frå dei ressursane som er tilgjengelege at det er vanskeleg å samanlikne tilhøve med dei i Noreg. Eg såg ofte at det var vanskeleg å løyse eit problem, men mogeleg å hjelpe i ei krise.
Det går igjen i studentenes rapporter at de opplever å ha stort
utbytte av å leve i en annen kultur, og dette samsvarer også med
andre studier (10,11,12,13). Studentene opplever det som en
utfordring, det er nytt og spennende, men ikke alltid like enkelt.
På spørsmål om hva man har hatt mest utbytte av, svarer studenter:
Jeg sitter igjen med en følelse av mestring når jeg tenker tilbake på at jeg dro fra familie, venner og kjæreste for å reise til andre siden av jorden for å ha praksis på et fremmed språk. Og det må sies at dette ikke var en praksis hvor jeg lærte nye ting på praksisplassen; jeg var i en konstant læreprosess hele døgnet, tre måneder i strekk.
For meg har det vært veldig utfordrende og tidvis ganske tøft å være i praksis i Afrika. Det har ført til at jeg har lært mye om meg selv og hvordan jeg reagerer i pressede og ikke minst uforutsigbare situasjoner.
Alle studenter legger vekt på det personlige utbyttet. I denne sammenhengen er begrepet personlig kompetanse relevant. Greta Marie Skau (14) skriver om dette som en del av den samlete profesjonelle kompetansen, som kommer i tillegg til teoretisk kunnskap og yrkesspesifikke ferdigheter. Personlig kompetanse handler om hvem vi er som person, våre verdier og holdninger, vårt menneskesyn, egenskaper som varme og empati, engasjement og forståelse, følsomhet og indre styrke. Personlig kompetanse er ikke yrkesspesifikk, men vi bruker den i utøving av yrket. Dette er personlig kunnskap som er integrert i oss og knyttet til våre erfaringer, og kanskje det som aller tydeligst blir utviklet som resultat av praksis i Sør.
Fakta:
*Avdeling for helse- og sosialfag ved Høgskolen i Bergen har
hatt praksisplasser for studenter ved ulike institusjoner i Sør
gjennom en 10-årsperiode. (1)
*Det foreligger formelle samarbeidsavtaler med institusjoner
både i Tanzania og Sør-Afrika, samt ikke-formaliserte avtaler med
institusjoner i Etiopia, Chile, Brasil, Bolivia og på Cuba.
*I tillegg har studentene anledning til å organisere egne
praksisopplegg, men avdelingen ønsker først og fremst at studentene
bruker institusjonene skolen har avtaler med.
*Årlig omfatter praksis i Sør omkring 60-70 studenter fra
sykepleie-, sosionom-, fysioterapi- og vernepleierutdanningen,
hvorav flesteparten gjennomfører sin praksis i Tanzania.
Litteratur:
1. Moland KM. Praksisstudier i Sør - ildsjelers interesse
eller institusjoners
ansvar? I: Graue M, Moland KM. Praksis i Sør -
pedagogiske og institusjonelle utfordringer. Høgskolen i Bergen,
Skriftserien, nr. 1, 2006. Fagrapport - Artikkelsamling.
Under trykking.
2. Sanders D, Dovlo D, Meeus W, Lehmann U. Public Health in Africa. I: Beaglehole R. Global Public Health: A New Era., Oxford: Oxford University Press, 2003: 135-155.
3. Travis PS, Bennett S, Haines A, Pang T, Bhutta Z, Hyder AA, Pielemeier NR, Mills A, Evans T. Overcoming health-systems constraints to achieve the Millennium Development Goals. Lancet 2004; 364 (9437): 900-6.
4. Tjoflåt I, Drevdal W, Hansen H. Dilemmaet mellom rollen som gjest og rollen som ekspert. EMBLA 2000; 5: 48-56.
5. Dalen, N. Forberedelseskurs - praksisstudier i Sør. I Graue M. og Moland KM.(red): Praksis i Sør - pedagogiske og institusjonelle utfordringer. Høgskolen i Bergen, Skriftserien, nr. 1, 2006. Fagrapport - Artikkelsamling. Under trykking.
6. Foster G. Disease etiologies in non-western medical systems. I: Peter J. Brown (1998). Understanding and applying medical anthropology. California: Mayfield Publishing Company, 1998.
7. Magnus P. Kontaktlærerens perspektiv på
vernepleierpraksis i Tanzania. I: Graue M, Moland KM. Praksis i Sør
- pedagogiske og institusjonelle utfordringer. Høgskolen i Bergen,
Skriftserien, nr. 1, 2006. Fagrapport - Artikkelsamling. Under
trykking.
8. Miljeteig G. Praksis i Sør - annleis, utfordrande og
lærerikt. I: Graue M, Moland KM. Praksis i Sør - pedagogiske
og institusjonelle utfordringer. Høgskolen i Bergen, Skriftserien,
nr. 1, 2006. Fagrapport - Artikkelsamling. Under trykking.
9. Lave J, Wenger E. Situated learning.
Legitimate peripheral participation
Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
10. Bøckman S. Praksisstudier i sykepleie i møte med en fremmed kultur. Oslo: Institutt for sykepleievitenskap, UiO, 2002.
11. Mittet S. Hvordan kan internasjonalisering i høyskolen
styrke sykepleierstudents
forståelse av den tverrkulturelle delen av sykepleiefaget .
Oslo: Med.fak/seksjon for helsefag, UiO, 2000.
12. Seland K. Utdanning: Studiepraksis i en fremmed kultur.Tidsskr Sykepl 2003; 10: 40-42.
13. Wisløff EMS (2002). Praksisstudier i utlandet - reell
læringsarena? Norsk
Tidsskrift for sykepleieforskning 2002; 1: 40-55.
14. Skau GM. Gode fagfolk vokser... Personlig kompetanse som utfordring. Oslo: Cappelen Norsk Forlag, 2005.
0 Kommentarer