En utdanning uten identitet
Før 1998 hadde fysioterapeuter, sosionomer og sykepleiere et tilbud om videreutdanning innen sitt fag (psykosomatisk fysioterapi, psykiatrisk sosialt arbeid, psykiatrisk sykepleie). I 1998 ble utdanningene lagt ned, og erstattet av den tverrfaglige videreutdanningen i psykisk helsearbeid (VPH) (1). Dette ble et tilbud også til ergoterapeuter, barnevernspedagoger og vernepleiere.
Taper terreng
Den nye rammeplanen (1) har utfordret etablerte fagspesifikke
utdanningsmiljøer til å tydeliggjøre egen tradisjon og å fornye
seg. Den har også bidratt til at flere yrkesgrupper har fått
kompetanseutvikling i psykisk helsearbeid. Oppmerksomhet på
generelle emner i videreutdanningen har gitt økt kunnskap om at det
er mange svar på hva som er god behandling for personer med
psykiske lidelser. Konsekvensen kan bli at fagspesifikk fordypning
i sentrale tema taper terreng. De viktige uformelle relasjonene til
praksis har fått dårligere kår fordi høyskolene krever at
faglærerne skal bruke mye av sin tid internt i høyskolen, i stedet
for å videreutvikle praksis som læringsarena. Sykepleierne er den
største studentgruppen på VPH. Likevel er antall høyskoler som
tilbyr fordypning i psykiatrisk sykepleie blitt færre og færre.
Skal endre praksis
De utdanningspolitiske og fagpolitiske problemstillingene i VPH
må ses i sammenheng, fordi intensjonen med rammeplanen var å endre
praksis. Nyheten i rammeplanen var psykiatri i et
samfunnsperspektiv, der personer med psykiske lidelser skal få
oppfølging i en desentralisert psykiatritjeneste, og flest mulig
skal bo i egen kommune. Oppmerksomhet på brukerperspektivet,
tverrfaglig samarbeid, mestring, pårørende og nettverk, er
videreføringer av formuleringer i Stortingsmelding 25 (1996-97) (2)
og Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999-2008) (3).
Læreplanteori
Kunnskap om læreplanteori kan gi en viktig forståelse for
hvordan det er mulig å endre praksis gjennom en utdanningsreform.
Rammeplanen i psykisk helsearbeid kan beskrives som en
læreplan. Goodlad (4) omtaler fem ulike læreplannivå:
- Den ideologiske læreplan
- Den formelle læreplan
- Den oppfatta læreplan
- Den iverksatte læreplan
- Den erfarte læreplan
Den skjulte læreplan
I pedagogisk teori brukes også begrepet den skjulte læreplan
(8). Dette kan være forhold i læringsmiljøet som eksisterer som
"ikke uttalte" tema eller uskrevne lover som det ikke er åpenhet
om. Om "den skjulte læreplan" strider i mot overordnede mål i den
formelle læreplan er det et pedagogisk problem. Når studenter på
VPH skriver på evalueringsskjema: "det virker som det er tabu å
snakke om psykofarmaka på denne videreutdanningen" kan det være ett
eksempel på "den skjulte læreplan".
Studenterfaringer
Borge et al (9) utførte en studie der 154 psykiatriske
sykepleiere ble bedt om å evaluere videreutdanningen i psykiatrisk
sykepleie. Granerud (10) brukte samme spørreskjema overfor 161
studenter som hadde fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid
(VPH). Begge studiene hadde fokus på kompetanseutvikling og
yrkesidentitet.
* I 1997-studien opplevde 86 prosent at den fagspesifikke
utdanningen hadde stor betydning for nåværende arbeid, og at 72
prosent hadde fått styrket sin fagidentitet i høy grad. Tilsvarende
tall for 2003 viser at for 62 prosent hadde studiet (VPH) hatt stor
betydning for det kliniske arbeid, mens bare 46 prosent mente
fagidentiteten ble styrket.
*1997-studien viste at den daværende utdanningen ga faglig
trygghet både i samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og i
tverrfaglig samarbeid. 68 prosent svarte at praksisstudiene hadde
hatt stor betydning for kompetanseutviklingen.
*2003-studien viser at den nåværende utdanningen har gitt økt
forståelse for tverrfaglig samarbeid, men studentene savner mer
metodekunnskap og har i mindre grad fått styrket sin fagidentitet.
Studiet har også i mindre grad fått stor betydning for nåværende
arbeid. Viktigheten av praksisstudier er ikke så tydelig beskrevet.
Granerud (10) mener lærernes pedagogiske kompetanse og kunnskap
i psykisk helsearbeid må styrkes. Borge et al (9) skriver at
sykepleierne ønsker "praksisnær undervisning" både fra veiledere i
praksis og fra lærere i høyskolen.
Makten til å ta viktige utdanningspolitiske valg på flere
læreplannivå ligger etter mitt syn i større grad hos ledere og
faglærere ved de 20 høyskolene som i dag tilbyr VPH, enn hos
praksisveilederne. Praksisveilederne må i stor grad forholde seg
til hvordan høyskolen har forberedt studentene før praksis. Dersom
samarbeidet med praksis verdsettes høyt, bør praksis få mer formell
makt over innholdet i VPH.
Stramme rammer
Ledelsen ved høyskolene har ofte både ansvar for grunnutdanning
og videreutdanning, og er nå under sterkt press fra Nokut - blant
annet i forhold til å øke kompetansen hos faglærerne slik at flere
får førstelektorkompetanse.
Høyskolene har de senere år fått strammere økonomi, noe som
medfører press mot utdanningene om å bruke metoder med lavest
mulige kostnader. Studentgruppen på videreutdanningen (er mindre
homogen, og) har (mer) variert faglig og personlig erfaring og
kompetanse. På en tverrfaglig videreutdanning vil studentene ha
ulike behov for fordypning som bør tilrettelegges i mindre grupper.
En slik måte å verdsette studentenes kompetanse og erfaring, koster
mer enn fellesundervisning i store klasser.
Veilederen for psykisk helsearbeid i kommunen skriver at
"basiskunnskap om psykiske lidelser " (11 s. 42) er nødvendig. Tar
høyskolene mer hensyn til egen økonomi enn samfunnets behov for
spesialistkompetanse?
Lærerrollen
I dag vil kravet om at lærerne i VPH har arbeidet med mennesker
med psykiske lidelser bli ulikt verdsatt på de ulike
utdanningsstedene. Det kan telle mer om faglærerne innfrir
akademiske krav. En doktorgrad kan bli høyere verdsatt enn erfaring
med brukerne. Kravet om at lærerne selv har gjennomgått en relevant
videreutdanning vil også bli ulikt vektlagt ved de ulike
høyskolene. I rammeplanen fra 1980 (12) og forskriftene fra 1963
(13) skal Hovedfaget psykiatrisk sykepleie omfatte 2/3 av det
samlede studium. Slik jeg ser det kan denne formuleringen ha
betydning for utvikling av yrkesidentitet. Uten videreutdanning kan
det tenkes at yrkesidentiteten hos lærerne er mindre avklart.
Hvordan arbeides det da med formidling av yrkesidentiteten i
psykisk helsearbeid?
Forskere som driver med praksisrelatert forskning og tilegner
seg praksiskunnskap, vil være viktige bidragsytere i fagutvikling
og formidling. Målet må være at faglærerne har sammensatt
kompetanse, både i form av høy formell kompetanse og reflektert og
variert erfaring fra fagfeltet i praksis.
Praksis og høyskole
Videreutdanningene har ulike tradisjoner i forhold til
verdsettelsen av kontakt med praksisfeltet, omfang av kontakt og
møtepunkt. Noen møtepunkt kan være preget av enveiskommunikasjon,
eller være preget av uenigheter om hva som bør være innholdet i
utdanningen. Det kan også stilles spørsmål om hvor godt orientert
praksis er om forholdene i høyskolene generelt og i VPH spesielt.
Innspill fra praksis kan være preget av lite kunnskap om kravene i
rammeplanen, og hvilke forventninger som er mulig å innfri. Funn i
Borge et al (9) og Graneruds (10) studier forplikter etter mitt syn
høyskolene til å verdsette videreutvikling av kontakten med
praksis. På den annen side kan det hevdes at generalisering ut fra
disse to studiene er problematisk.
Gode eksempler
Høgskolen i Hedmark ved Avdeling for helse- og sosialfag har i
flere års publikasjoner dokumentert et omfattende
forskningssamarbeid med praksis, der Hummelvoll har vært en sentral
pådriver. I 2003 redegjøres det i boka "Kunnskapsdannelse i
praksis" (14) for resultatene av et fireårig forskningssamarbeid
med akuttposten på Sanderud sykehus.
Universitetet i Stavanger har nedsatt en referansegruppe med
representanter for brukernes organisasjoner, arbeidsgivere,
fylkesmannen, VPH-studenter fra foregående år og ansatte i
høyskolen, som møtes 2 til 4 ganger per år. Referansegruppens
formål er å bedre dialogen om videreutvikling av utdanningen. Et
slikt formelt organ kan likevel ikke erstatte betydningen av de
uformelle relasjoner mellom fagpersoner i høyskolen og i praksis.
Erfart læreplan
Gundem (15) mener at de valg som blir tatt ved tilrettelegging
av undervisningen, kan være de viktigste. For VPH er dette antall
timer med undervisning i ulike tema, valg av litteratur, metodevalg
og fokus på praksis. Kvarsnes (7) sier at i utdanninger med
veiledet praksis innebærer dette at de valg veilederne i praksis
tar om innhold og metoder, kan ha større påvirkning for studentens
læring enn det som står i rammeplanen. Når studenter skriver på
evalueringsskjema: "det er for lite fokus på psykisk helsearbeid i
kommunen" er dette viktige signal om hva studentene mener er den
erfarte læreplan.
Kristin Heggen har i sin doktorgrad drøftet viktige dilemma i
praksisstudiene i sykepleieutdanningen. Hun skriver at det kan bli
konflikter mellom "skolske oppgaver" studentene har fått av
høyskolen, og de utfordringer de møter i praksisperioden. "Skolske
oppgaver" i form av for eksempel skriftlige oppgaver, kan av
praksis vurderes som mindre relevant. Heggen hevder "Det
solidariske bindevevet mellom høyskolen og praksisfeltet er skjørt.
Det skjer en gjensidig devaluering mellom de to systemene" (16
s.191). Om en student erfarer at en veileder i praksis har større
faglig troverdighet enn faglærerne i VPH, kan studentene velge å
identifisere seg med praksis. Dette kan skje helt uavhengig av om
praksis er i tråd med rammeplanens mål eller ikke. En måte
å gi "skolske oppgaver" et praksisnært innhold er ulike
prosjektarbeid i videreutdanningen, som kan gi viktig inspirasjon
både til praksisfeltet og til studenter (17,18).
Må se begrensninger
Fagpolitisk får det betydning for studentene og praksis hvordan
fagene psykisk helsearbeid, psykososialt arbeid og psykiatrisk
sykepleie defineres. Det samme gjelder forholdet mellom
tverrfaglighet og faglig fordypning.
Jeg mener rammeplanen (1) gir for få avklarende svar, noe som
kan gi for store valgmuligheter lokalt på de enkelte høyskolene, og
således bryte rammeplanens intensjon om å gi nasjonale føringer.
Færden (19) mener det er utfordrende at faget psykisk helsearbeid
har få grenser. Almvik og Borge (20) hevder at psykisk helsearbeid
i dag er blitt klarere definert, og skal fokusere mer på lidelsen
og i mindre grad på sykdom. Rammeplanen (1) beskriver at
psykososialt arbeid har forebyggende, behandlende og
rehabiliterende aspekt. Hummelvolls definisjon av psykiatrisk
sykepleie (21) kan også leses som at faget har forebyggende,
behandlende og rehabiliterende fokus. Larsen (22) og Stiberg og
Olstad (23) hevder at for å få tverrfaglighet til i praksis er det
en forutsetning at de ulike yrkesgrupper ser begrensningene ved
eget fag og kompetanse, noe som innebærer en klar yrkesidentitet.
På høyskolene kan uklarheter rundt alle disse forhold bidra til
stor uenighet blant annet om hvilke emne det skal prioriteres
undervisning i, og om betydningen av praksis som læringsarena.
Rammeplanen (1) er på den ene siden detaljert, og samtidig skal så
mange emner inn at det kan bli lite realistisk å få til reell
fordypning. Rogan (24) peker på at spesialistutdanningene for
psykologer og psykiatere på universitetene i mindre grad enn VPH på
høyskolene har endret fokus disse årene. Disse yrkesgruppene har
stor innflytelse i fagfeltet, og deres holdninger kan få større
innvirkning på hvorvidt ideologien i psykisk helsevern blir
revidert og hvordan praksis blir endret, enn formuleringer i
rammeplanen for VPH (1).
Faginnhold før og nå
Det vil være variasjoner mellom de enkelte VPH om hvordan for
eksempel emnet psykiatrisk diagnostikk er vektlagt. Dette kan på
enkelte høyskoler mangle på timeplanen som en konsekvens av at
rammeplanen (1) vektlegger en samfunnspsykiatrisk forståelse.
Studentenes fordypning i dette emnet blir da ut fra selvstudier.
Kunnskap om tvangsbruk, både etiske dilemma og konkrete handlinger
kan være andre tema som får lite fokus. Mennesker med psykiske
lidelser kan ha somatiske plager, enten på grunn av plagsomme
symptom som følge av lidelsen, eller som følge av bivirkninger av
den medikamentelle behandlingen. Antall timer avsatt til
psykoseforståelse, rus og psykiatri, samt selvmordsforebygging kan
være andre temaer studentene etterlyser mer kunnskap om.
Handlingsplanen for forbygging av selvmord (1994-98) (25)
forplikter høyskolene til å gi dette emnet betydelig plass.
Disse fagspesifikke temaene hadde større plass i
videreutdanningen i psykiatrisk sykepleie. Dette ble formidlet
samtidig med betydningen av pasientens subjektive opplevelser av
lidelsen. Det er rimelig å anta at fagspesifikke temaer gir
studentene økt kunnskap i de temaer de har forventninger om å lære
mer om. Dette kan henge sammen med utvikling av fagidentiteten. I
dag er det et spørsmål om studenter på VPH får økt sin kompetanse
på tilfredsstillende måte i relevante fagspesifikke tema.
Generalister
Når studenter har fått økt sin forståelse av betydningen av
tverrfaglig samarbeid, men savner konkret metodekunnskap, kan dette
være et signal om at målet om generalistfokus er nådd. En tolkning
av rammeplanen er at generelle fellesemner skal ha 50 prosent
plass. Det at studentene savner konkret metodekunnskap kan være
signal om at rammeplanens mål om fordypning ikke er nådd. Så mange
som over 70 prosent i Borge et al (9) og Graneruds (10) studie har
som overordnet mål med utdanningen å få mer innsikt i det spesielle
som gjelder mennesker med psykiske lidelser sine behov. Flere års
kjennskap til evalueringsskjemaer fra studenter på VPH på to ulike
høyskoler har vist tydelige tilbakemeldinger om at studentene
savner praksisrelatert fordypning og metodekunnskap. Dette bør nå
føre til endringer.
Endringsagenter
I rammeplanen for de fagspesifikke fordypningene i psykososialt
arbeid og sykepleie står det at "Studiet skal bidra til at
studentene kan systematisere brukernes erfaringer og behov og
presentere dem for besluttende myndigheter" (1 s. 17-18). Dette kan
oppfattes som et mål om at studentene skal bidra til
kvalitetsutvikling og forbedring av praksis ut fra brukerens
erfaringer. En viktig forutsetning for å være endringsagenter som
presenterer alternativer med troverdighet, er at studentene har god
kunnskap om eksisterende praksis. Her er kunnskap om medisinsk
psykiatri ett av flere vesentlige områder.
Nasjonal evaluering?
Hummelvoll stilte spørsmål ved at utdanningen i psykiatrisk
sykepleie ble nedlagt uten noen offentlig evaluering (26). Norsk
Sykepleierforbund (NSF) har i flere år overfor sentrale myndigheter
etterlyst dette. Drøftingen av utdanningspolitiske og fagpolitiske
dilemma i denne artikkelen kan gi noen bidrag til hvor sammensatt
og mangfoldig en slik evaluering da bør være.
Forslag til tiltak
For å bedre dialogen mellom høyskole og praksis:
- Hver utdanning bør ha en referansegruppe med representanter fra blant annet brukernes organisasjoner og praksisfeltet
- Høyskolene bør utfordres til å videreutvikle egne forskningsbidrag i praksis, eventuelt opprette stillinger som er delt mellom høyskole og praksis
For å bedre faglig fordypning:
- Sentrale fagspesifikke emne må sikres plass på timeplanen
- Helseregionenes og kommunenes behov for fagspesifikk kompetanse må få konsekvenser for høyskolenes valg av hvilke fordypninger som tilbys
- Høyskolene bør tilby fordypning i psykiatrisk sykepleie i hver helseregion
Litteratur:
1. Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet.
Videreutdanning i psykisk helsearbeid. Rammeplan og forskrift. 1997
ajourført 18/12-98.
2. Sosial- og helsedirektoratet. Åpenhet og helhet. Om psykiske
lidelser og tjenestetilbudene. Stortingsmelding 25, 1996-97.
3. Sosial- og helsedirektoratet. Stortingsproposisjon 63. Om
Opptrappingsplan for psykisk helse, 1999-2006.
4. Goodlad JI, et al.Curriculum Inquiry. The Study of
Curriculum practice. New Yorj:McGraw-Hill Book Company, 1979.
5. Myrhe R. Grunnlinjer i pedagogikkens historie. Oslo: Ad
Notam Gyldendal, 1996 2.utg.
6. Sørensen T, Dahlberg K, Borge L. Evaluering av tverrfaglig
videreutdanning i psykisk helsearbeid. HiO- notat nr 15, 2003.
7. Kvarsnes B. Læreplananalytisk kompetanse. Tidskr Sykepl
1997;10:52-55.
8. Gundem B. Skolens oppgave og innhold. En studiebok i
didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget, 1984.
9. Borge L, Hummelvoll JK, Ulland E. Kompetanse og
yrkesidentitet- en evaluering av norske videreutdanninger i
psykiatrisk sykepleie. Vård i Norden. 1997;1:25-32.
10. Granerud A. Videreutdanning i psykisk helsearbeid,
tverrfaglig styrke eller faglig usikkerhet? En evaluering av
videreutdanning i psykisk helsearbeid ved norske høyskoler. Vård i
Norden. 2003;3:48-51.
11. Sosial- og helsedirektoratet. Psykisk helsearbeid for
voksne i kommunene. Veileder, 2005.
12. Sosialdepartementet (Helsedirektoratet). Forskrifter for
offentlig godkjenning av spesialskoler i psykiatrisk sykepleie,
1980.
13. Sosialdepartementet. Vilkår for offentlig godkjenning av
spesialskoler i psykiatrisk sykepleie, 1963.
14. Hummelvoll JK (red.). Kunnskapsdannelse i praksis.
Handlingsorientert forskningsamarbeid i akuttpsykiatrien.
Oslo:Universitetsforlaget, 2003.
15. Gundem BB. Læreplanpraksis og læreplanteori.
Oslo:Universitetsforlaget, 1990.
16. Heggen K. Sykehuset som "klasserom". Praksisopplæring i
profesjonsutdanninger. Oslo: Universitetsforlaget, 1998.
17. Alsaker K. og Ådland A. Brukerundersøkelse av bofellesskap
for mennesker med psykiske lidelser. Prosjektrapport nr 1.
Fou-notat Høyskolen i Bergen, 1998.
18. Try E og Fossøy AB. Førebyggjande helsearbeid
Vidareutdanningsstudentar - ein ressurs i førebyggjande
helsearbeid. Sykepleien. 2004:10:44-47.
19. Færden A. Psykisk helsearbeid: Det utfordrende mangfoldet.
Tidsskrift for psykisk helsearbeid 2004;1:28-33.
20. Almvik A, Borge L. (red.) Psykisk helsearbeid i nye sko.
Bergen: Fagbokforlaget, 2006.
21. Hummelvoll, J. K. Helt - ikke stykkevis og delt.
Psykiatrisk sykepleie og psykisk helsearbeid. Oslo:
Universitetsforlaget, 2004, 7. utg.
22. Larsen E. Tverrfaglig samarbeid - en nødvendig belastning
eller en positiv utfordring? I: Olsen BCR, Bunkholt V. Barnevernet
- mangfold og mening. Oslo: Tano Aschehoug, 1997.
23. Stiberg E, Olstad R. Tverrfaglig samarbeid mellom
kultursektoren og helsesektoren. Tidskr Nor Lægeforen,
2002;22:2215-2217.
24. Rogan T. Framtidsvisjoner. I: Almvik A, Borge, L. (red.)
Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget, 2006.
25. Statens helsetilsyn. Prosjektplan og handlingsplan mot
selvmord. 1994-1998. Skriftserie 4-95.
26. Hummelvoll J K. Internasjonalt utsyn. Resymé av forskning
og fagutvikling i psykiatrisk sykepleie. Høyskolen i Hedemark.
1998, Rapport nr 10.
2006
19
|http://www.nsf.no/getfile.php//Fagartikler - bilder/p40_p45_mag1906.pdf|0
|default||
0 Kommentarer