En annerledes rolle i det tverrfaglige arbeidsfellesskapet
Sammendrag: Artikkelen refererer til en studie hvor hensikten er å beskrive og tydeliggjøre psykiatriske sykepleieres arbeidsoppgaver i en tverrfaglig behandlingskultur. Studien har et etnografisk design med bruk av kvalitativ metode. Hovedtemaer som trer frem er begreper som; bevissthet på ansvar - skape relasjon - tilrettelegge for læring. Undertemaer som knyttes opp til hovedtemaer er; modell - roller - observere - bli aktivert i familien - omsorg - tillit - støtte - utfordring. Med utgangspunkt i disse hovedtemaer og undertemaer, gir funnene mening i å hevde at psykiatrisk sykepleie i avdelingen er basert på sykepleiefaglige vurderinger. Elementene og tilnærmingen kan blant annet kjennes igjen i Hummelvoll sin beskrivelse av sykepleier/pasient - fellesskapet og terapeut- og pasientrollen i den eksistensielle modell.At vi kan henvise til anvendt sykepleieteori som grunnlag for praktisk utøvelse i et tverrfaglig spesialisert behandlingstilbud, er en styrke for sykepleiefaget i avdelingen.
Studien ble gjennomført i Familieavdelingen ved Modum Bad (MB) i
Vikersund. Avdelingen har til en hver tid ni inneliggende familier
for et opphold på tre måneder hver. Avdelingen er et landsdekkende
behandlingstilbud innen voksenpsykiatrien, og har hovedfokus på
parrelasjonen og familieforhold. Siden hele familien legges inn i
tre måneder, vil barnas livssituasjon og familiesamspillet få en
sentral plass i behandlingen. Familieavdelingen ved MB er, som
psykiatritilbudet ellers i Norge, blitt en arena for hjelpere med
ulik fagbakgrunn. I avdelingens 30-årige historie er nye
yrkesgrupper kommet til og behandlingstilbudet blitt utviklet og
forandret i en kontinuerlig prosess. Avdelingen har egen skole,
barnehage, miljøtilbud for barna, ergoterapi/arbeidsterapi og ti
frittstående villaer/hus - ett til hver familie under hele
oppholdet.
Husene ligger innenfor Modum Bads institusjonsområde og utgjør,
sammen med skolen og barnehagen, en liten landsby. Ett av husene
brukes til felles samlinger og aktiviteter for voksne og barn.
Videre finnes kontorer, vaktrom og rom med enveisspeil. Teamet
teller i dag ca. 30 personer og består av psykiatriske sykepleiere
(heretter kalt
sykepleiere), psykologer, sosionomer, leger,
miljøarbeidere for barn, assistenter, lærere, førskolelærere og
arbeids- og ergoterapeuter. Med andre ord en mangfoldig og
sammensatt gruppe.
Når familiene blir innlagt i avdelingen, følger de en fastlagt
timeplan med forskjellige terapeutiske innspill og aktiviteter som
knyttes sammen og bearbeides i fire samtaletimer pr uke. Sykepleier
og en annen terapeut, som kalles
terapeutparet, er ansvarlige for disse terapitimene og
følger familien gjennom hele oppholdet.
Avdelingen har i hele sin historie vært sterkt influert av
psykodynamisk tenkning, men har i økende grad benyttet seg av
impulser fra flere skoleretninger innen psykologi og familieterapi.
Eksempler på dette er kognitiv terapi, løsningsorientert terapi og
ulike systemteoretiske retninger. Avdelingen har en eklektisk
grunnholdning; det vil si at det er frihet til å benytte flere
tilnærminger overfor den enkelte familie og så arbeide videre ut
fra det man finner mest hensiktsmessig.
Sykepleierne har en nøkkelrolle i samarbeidet mellom de
forskjellige delene i avdelinge n. De må forholde seg til ulike
relasjoner og arenaer som blant annet skole, barnehage, ergoterapi
og ikke minst i arbeidsfellesskapet med terapeut. For eksempel
deltar de i samtaletimen sammen med terapeut på hans/hennes kontor
og de besøker familiene i deres villaer.
Hensikten med vår studie var å undersøke hvilke arbeidsoppgaver
sykepleiere opplever at de faktisk har, hva de legger vekt på i sin
kliniske hverdag, og hvilken plass dette har i det tverrfaglige
behandlingsmiljøet.
I en avdeling med tverrfaglig arbeidsfellesskap vil alle
faggruppene føle det nødvendig å definere å beskrive sin funksjon
og rolle for å konsolidere og utvikle faget.
At faggruppen
sykepleiere nå ønsker å tydeliggjøre egen funksjon og
rolle, henger sammen med bevisstgjøring i forhold til opplevelsen
av å ha en annerledes rolle i det tverrfaglige arbeidsfellesskapet;
Som faggruppe har sykepleiere ingen definert tid på timeplan, eller
et definert kontor familiene oppsøker, slik de øvrige faggrupper
har. Sykepleiere oppsøker andres arena for å utføre sitt oppdrag,
og det kan oppleves vanskelig å konkretisere og synliggjøre disse
arbeidsoppgavene. Studien fokuserer også på hvilke føringer og
forventninger avdelingens timeplan og behandlingskultur legger for
muligheten til å utøve sykepleie.
Ved å øke forståelsen for sykepleiernes arbeidsoppgaver vil
også helheten tre bedre fram og være et bidrag til videreutvikling
av vårt tverrfaglige behandlingsmiljø i Familieavdelingen.
Sykepleie bygger på en praktisk rettet kunnskapstradisjon. Vi tror
at beskrivelse og tydeliggjøring av sykepleiernes arbeidsoppgaver
og behandlingskultur, med basis i teoriforståelse og
teoriutvikling, kan ha betydning for den videre utviklingen av
behandlingstilbudet, også i de øvrige avdelinger ved MB. Videre
håper vi at studien kan stimulere andre psykiatriske avdelinger til
å sette fokus på sykepleie som en del av et tverrfaglig
behandlingstilbud.
Sentrale teoretikere som blir trukket fram i denne artikkelen
er Hummelvoll, Peplau og Stuart/Sundeen.
Metode
Prosjektet har et etnografisk design og datainnsamlingen skjer
med bruk av fokusgruppeintervju. I denne intervjuformen kombineres
gruppedynamiske elementer med kvalitative forskningsmetoder (1) for
å frembringe god «datakvalitet» på en økonomisk og tidsbesparende
måte. En egnet metode når vi ønsker en dypere forståelse av
meningsdannelse og holdninger til spesielle emner i en gruppe.
Intervjuet har form som en samtale der samtalens mål er å klargjøre
temaer i deltagernes erfaringer. Dessuten gir dialogen i felles
gruppe en type refleksjon som er vanskelig å få fram i individuelle
intervju (2).
Hermeneutisk innholdsanalyse
Selve innholdsanalysen deles inn i tre trinn (3):
1: Gjennomlesing for å få et helhetsinntrykk av intervjuet med
utdrag av utsagn.
2: Tolkning av sentrale tema og undertema.
3: Analysere ulike tema i forhold til hverandre, eventuelle
mønstre avdekkes og en helhetsvurdering av innholdet
Sitatene, som er grunnlag for hovedtemaer, undertemaer, fokus
og drøfting i forhold til en teoretisk forankring, er i stor grad
utelatt av plasshensyn.
Hovedtema 1
Bevissthet på ansvar
Psykiatrisk sykepleier har mulighet til å delta på samtlige
arenaer der familien, foreldre og barna fungerer. De må forholde
seg til oppgaver og funksjoner knyttet til skole, barnehage,
gruppeterapi og timer for parene/familiene. Dette er i
overensstemmelse med det Okkenhaug og Piros (4) har beskrevet;
sykepleierne må forholde seg til ulike relasjoner og arenaer, har
ansvar for å koordinere informasjon mellom pasientene og
personalet, og innad i behandlingsteamet. Sykepleiernes ansvar med
å koordinere informasjon, kom tidlig fram i analysen. Dilemmaet med
å være bevisst på hva som skal rapporteres, og til hvem, er
utfordringer sykepleierne støter på daglig.
I omsorgsyrker går det et hårfint skille me llom å ta ansvar
for og ta ansvar fra en person (5). Overser man pasientens
ressurser, kan man svekke vedkommendes evne til å utvikle egne
mestringsmuligheter. Profesjonene må respektere muligheter og
styrker som ligger i pasienten selv, men samtidig hjelpe pasienten
i hans svakhet og svikt, der hvor dette på faglig grunnlag og i
samarbeid med pasienten, vurderes som nødvendig. Sykepleierens
ansvar kan sies å være knyttet til å hjelpe pasienten til selv å
bli klar over valgmuligheter og, i tråd med sin verdioppfatning,
møte de utfordringer som dette ansvaret representerer (6).
Undertema: modell
Gjennom hele intervjuet ble det fra sykepleierne gjennomgående
fokusert på ansvaret som modell. Ved å fremstå med både styrke og
svakhet kan det skapes muligheter for gode relasjoner og samtidig
vise paret og barna viktigheten av å være slik man er, og ta
sjansen på å vise hvordan man har det, her og nå. Dette er i
overensstemmelse med beskrivelsen av den eksistensielle modell som
Hummelvoll (6) gir uttrykk for, at selve behandlingssituasjonen kan
betraktes som en modell for pasienten. Man blir modell som far/mor,
modell som mann/kvinne og sammenlignet som partner, og vil også
være modell i forhold til konfliktløsning og holdninger. Modellen
understreker nødvendigheten av å møte pasienten i hans egen
forestillingsverden, i hans eksistensielle situasjon.
Selve terapiprosessen fokuserer på dette «møtet». Det er ikke
bare et møte mellom to personer, men innebærer en verdsetting og
forståelse for hverandres totale eksistens. Terapeuten fungerer som
en veileder for pasienten som har kommet ut av kurs i sin søken
etter ekthet. Sykepleierens uttalte utfordring ligger i å bruke sin
kunnskap og erfaring i arbeidet med å få pasienten til å akseptere
ansvar for den videre utviklingen i situasjonen, og balansere sitt
eget engasjement, slik at pasienten opplever støtte uten å
oppmuntres til avhengighet av sykepleieren.
Undertema: roller
Sykepleierne fokuserer på opplevelsen av å være den i teamet
som ser familien i mange forskjellige sammenhenger, noe som gir et
spesielt overblikk over familiens situasjon gjennom hele oppholdet.
Dette krever evne til tilpasning og bevissthet i forhold til ulike
forventninger og roller. Opplevelsen av å være en «brobygger», et
talsrør for pasienten mellom de ulike arenaer i avdelingen blir
flere ganger fokusert i intervjuet.
I tillegg til de ulike arenaers forskjellige forventninger til
sykepleieren, påpeker Peplau (7) at pasienter gjerne plasserer
sykepleieren inn i ulike roller etter egne behov. Utviklingen og
modningen av denne prosessen krever at sykepleieren i noen grad
påtar seg situasjonsbestemte roller for å bidra til å avdekke de
psykologiske forutsetninger som ligger til grunn for pasientens
behov, for eksempel å faglig begrunne parets eventuelle deltagelse
i uttrykksterapi hvis andre i temaet har motstridende vurderinger.
For sykepleieren selv kan det bli en krevende prosess der hun må
bevege seg mellom flere roller og arenaer og hele tiden balansere
egne faglige vurderinger i forhold til omgivelsenes forventninger.
Undertema: observere
Det å «se» og det å observere ble i intervjuet trukket fram som
en av de mest sentrale rollene og funksjonene i psykiatrisk
sykepleiers arbeid og funksjon i avdelingen. For å kunne få tak i
helheten, de sammenhenger den enkeltes problem er knyttet til, er
sykepleier avhengig av konkret fagkunnskap, men også praktisk
erfaring, slik at det som blir observert kan forståes, følges opp
og bringes tilbake til pasienten, men også videre inn i systemet
slik at behandlingen blir optimal for hele familien.
Å ha et «klinisk blikk» er knyttet til høy klinisk kompetanse i
sykepleie. Det omfatter bruk av alle sanser samt at man forstår det
en registrerer på grunnlag av fagkunnskap og erfaring. Det
«kliniske blikk» er et kyndig blikk som «ser», og som forstår det
som er å «se», men vi reflekterer ikke bedre enn det vi observerer,
og omvendt. En av sykepleierne uttrykker det slik:
«Det jeg er opptatt av, er hva vi observerer, hva vi ser etter
- jeg tror det er mye sånn at det vi gir fokus, gir vi kraft.»
Hovedtema 2, skape refleksjon
Alle deltagerne i intervjuet påpekte at barna i familiene bidro
til å gjøre jobben unik og spesielt utfordrende.
I tillegg til å ha et bevisst forhold til det å observere, være
modell og inneha forskjellige roller, blir en av de store og
daglige utfordringene «møtene» med de voksne og barna. Idealet er å
kunne møtes som likeverdige mennesker uten å unnslå det faktum at
den ene part søker hjelp og den andre tilbyr hjelp, slik blant
andre Hummelvoll (6) beskriver det i sykepleier- pasient -
fellesskapet. Likeverdighet ansees som ledetråden i dette
fellesskapet. Som psykiatrisk sykepleier må man åpne seg for den
forestillingsverden og situasjonsopplevelse de voksne og ikke minst
barna har. Konsekvensen blir at man, med eller uten ord, tegner et
bilde av seg selv - og dermed kommer til syne som person.
Undertema: bli aktivert i familien
Helt i tråd med «møtet» i sykepleier/pasient-fellesskapet
forsøker sykepleierne å tilpasse seg for å møte familien mest mulig
her og nå. Det å tilpasse seg for å bli aktivert i familien, blir
til aktiv deltagelse i familiens samspill. «Møtet» i den
eksistensielle modellen beskrives som ikke bare et møte mellom
personer, men innebærer verdsetting og forståelse for hverandres
eksistens. Det betyr å være åpen for de ulike måter pasienter
forsøker å gjøre seg forstått på, med eller uten ord. Stuart og
Sundeen (7) understreker også likeverdigheten i dette
sykepleier/pasient-forholdet med fokus på det vekstpotensiale hos
pasienten sykepleieren forsøker å gjøre han klar over.
Det å skulle delta og bli aktivert i en familie i
terapisettinger noe helt spesielt fordi vi blir utfordret på egne
livserfaringer og egen sårbarhet. Det å se barnas «sår» når man
står midt i en konflikt mellom et foreldrepar oppleves sterkt. Alle
har vi familieerfaringer og kan gjenkjenne både problematikk og
temaer som foreldrene strir med.
Undertema: omsorg
Sykepleie som yrkesmessig omsorg har en relasjonell side, en
praktisk side og en moralsk side.
Omsorgsrelasjonen innebærer ansvar og forpliktelse for
omsorgsutøveren. Sykepleie utøves med utgangspunkt i forståelse med
hva pasienten trenger, og forutsetter at sykepleieren engasjerer
seg i hans situasjon.
Praktisk sykepleie tar utgangspunkt i hverdagens
utfordringer og fagkunnskap som gjør sykepleieren i stand til å
sørge for pasienten på en særlig omsorgsfull måte. Ved bruk av
enkle redskaper i dagligdagse situasjoner utføres sykepleie på en
måte som fremmer pasientens opplevelse av å bli anerkjent. Den
praktiske og erfaringsbaserte kunnskapen er sentral for utøvelse av
kompetent sykepleie (9).
I følge Martinsen består den moralske siden i å være i
bevegelse fra seg selv til den andre, for å handle til den andres
beste.
Noe av det som fremheves i intervjuet, er utfordringen ved å
være den som følger familien gjennom hele oppholdet på de
forskjellige arenaer. Det å skulle gå ut i huset etter en vanskelig
time, etter store konfliktfylte temaer, oppleves som en sentral og
bevisst omsorgshandling.
«Noen ganger er det trøst de trenger, andre ganger hjelp til å
forberede seg på forelderrollen og henting av middag.»
Undertema: tillit
Løgstrup (5) hevder at vi møter hverandre med en naturlig
tillit. Å vise tillit betyr å utlevere seg. Han beskriver
kommunikasjon som en bevegelse mellom naturlig tillit, utleverthet
og blottstillelse på den ene siden, og makt og moralsk ansvar på
den andre.
I arbeidsfellesskapet i avdelingen er det mange parter som blir
og er involvert. Informasjon utveksles og mottas. I intervjuet ble
det tatt opp situasjoner der oppfatninger om familien og pasienten
ikke stemte med det bildet de selv hadde. Som medvandrer eller
følgesvenn, følte en sykepleier det som sitt ansvar å korrigere
misoppfatninger.
I Hummelvolls definisjon av psykiatrisk sykepleie forutsetter
rollen som pasientens talsmann at det er etablert et tillitsforhold
som berettiger at man handler på hans vegne. For å oppnå dette må
sykepleieren bidra til at pasienten møtes og behandles på en verdig
måte ved å sikre at hans/hennes personlige integritet ivaretaes,
noe som alle deltagerne i intervjuet hadde et bevisst forhold til.
Hovedtema 3, - tilrettelegge for læring og skape
endring
Gjennom intervjuet er det flere ganger pekt på viktigheten av å
legge til rette for gode møter. Tilstanden til paret svinger ofte
mye som følge av deres konfrontasjoner, usikkerhet og
misforståelser.
Sykepleier/pasient-fellesskapet bygger på et gjensidig og
forpliktende samarbeid. Sykepleieren blir i følge Hummelvoll (6) en
følgesvenn som vekselsvis gir støtte og utfordring. Lindstrøm (10)
beskriver flere sykepleiehandlinger som leder til læring og endring
gjennom bevisstgjøring. Det innebærer at sykepleieren formidler en
ivaretagende og støttende holdning slik at pasienten våger å lytte
til sitt innerste og bli bevisst sin egen styrke og det «det sanne
selvet» forsøker å formidle. Gjennom å observere og lytte til det
pasienten selv ikke våger se eller lytte til, kan han skape
muligheter for at pasienten tør lytte til seg selv, nå innsikt, og
igjen velge å skape en endring.
Undertema: støtte
Foruten en kartlegging av positive ressurser, er det av stor
betydning å kjenne igjen og forstå de vanskelighetene pasienten har
i forhold til ulike relasjoner, slik at det er mulig å støtte
pasienten i de aktuelle situasjonene (10).
«Ved å gjenkjenne situasjonene sammen med dem, skaper vi
læringssituasjoner.»
Utfordre
Noe av hensikten med den støtten vi som psykiatriske
sykepleiere gir, er at pasienten bedrer sine mestrings- og
problemløsningsmåter i forhold til sin situasjon (10). Av og til
kan det være nødvendig å hjelpe fram mestringsmåter ved å utfordre
pasienten/familien på forskjellige måter. For eksempel å oppfordre
paret til selv å ta ansvar for å bringe fram vanskelige temaer i
terapitimer, både om seg selv og om situasjoner de kommer opp i
under oppholdet her. Et område flere var opptatt av og ønsket å
utfordre foreldrene på, var
«å hjelpe foreldrene til å identifisere seg med den gang de
selv var barn, se sår i egen barndom. De er så ofte opptatt av egen
rolle som skal være oppdragende og overordnet at de ikke har fokus
på hva som rører seg i deres egne barn.»
Drøfting av funn
I tolkningen av resultatet framtrer følgende hovedtemaer og
undertemaer:
Bevissthet på ansvar med undertema: modell - roller -
observere.
Skape relasjon med undertema: bli aktivert i familien -
omsorg - tillit.
Tilrettelegge for læring og skape endring med undertema:
støtte - utfordring.
I seg selv kan dette være temaer som vil være gjenkjennelige
for mange yrkesgrupper, og kanskje i mange sammenhenger, men disse
temaene er sentrale begreper i Hummelvolls definisjon på
psykiatrisk sykepleie, og i stor grad slik han presenterer
terapeut- og pasientrollen i sin beskrivelse av den eksistensielle
modell, med fokus på de forskjellig roller man må innta som
psykiatrisk sykepleier. Det er også sentrale begreper i, for
eksempel, Peplau sin sykepleieprosess med beveglighet mellom
roller.
Sykepleierne er opptatt av å møte pasientene med respekt og
ydmykhet, men er samtidig bevisst på at de selv også må involvere
seg i pasientene ved å gi av seg selv for å oppnå en god relasjon.
Slik Martinsen (9) omtaler det i forhold til omsorg, og
Løgstrup (5) i måten man forholder seg til den andre, viser at
sykepleierne i stor grad er bevisst på egen funksjon og rolle, og
at de er i stand til å sette ord på og konkretisere hva de gjør i
det tverrfaglige arbeidsfellesskapet, og hvordan de forholder seg
til disse oppgavene.
Undersøkelsen kan hevde at sykepleiernes handlinger i
avdelingen er basert på bevisste sykepleiefaglige vurderinger.
Resultatet viser også at psykiatrisk sykepleie i familieavdelingen
i stor grad er identisk med en allmenn beskrivelse av
funksjonen/rollen psykiatrisk sykepleie. Det er interessant siden
denne avdelingen er en spesialisert familieavdeling og sterkt
preget av tverrfaglighet.
I intervjuet blir det ikke trukket fram noe som tilsier at
sykepleierne føler seg lite synlige, og heller ikke problematisert
at de må forholde seg til andres arenaer eller at de har uklare
roller. Det kan tolkes slik at det å bevege seg mellom flere roller
i de ulike behandlingssammenhengene er sykepleiers arena. Det kom
heller ikke fram i intervjuet at sykepleierne føler seg styrt av
avdelingens kultur, tradisjoner og timeplan i sin faglige praksis.
Hadde man valgt å spørre direkte om timeplanen, avdelingens
kultur og tradisjoner la begrensninger for utøvelsen, ville det
lagt føringer som kunne kamuflert helhetsopplevelsen.
Det som særpreger jobben, ut fra resultatet i denne studien,
blir mer feltet de jobber i; barnas tilstedeværelse og at pasienten
er inneliggende familier som bor i hvert sitt hus.
Huset er nevnt som en sentral arena for utøvelsen av
psykiatrisk sykepleie. Mange av opplevelsene som er beskrevet i
dette intervjuet relateres til Huset. Det kan være et paradoks at
timeplanen sterkt begrenser kontakt med familien i Huset. Dette ble
i intervjuet beskrevet som et problem, at man ikke fikk muligheter
til å utveksle og fange opp viktig informasjon og følge opp dette
slik man ønsket. Dette er nyttig og viktig informasjon til oss
selv, men ikke minst til det tverrfaglige arbeidsfellesskapet.
Intervjuet, den prosessen deltagerne har vært med på, har vært et
viktig bidrag til å unngå unødvendige antagelser om egen rolle og
funksjon, og har kanskje vært en måte å skape vekst i stedet for å
forsterke uklarheter i det tverrfaglig arbeidsfellesskapet. Det er
allerede gjort tiltak og endringer i timeplan som gjør det mulig å
bruke mer tid sammen med familien i huset.
Her kan vi eventuelt trekke inn begrepet
forskningseffekten, eller
pragmatisk validitet (1); hensikten er oppnådd når dette
arbeidet har satt i gang en refleksjonsprosess som fører til en
endring, eller en forbedring.
Sykepleierne har et grunnleggende fokus på psykiatri og
somatikk og er sterkt involvert i vurderingen av disse og når det
gjelder iverksettelsen av tiltak. Alle har lang erfaring og variert
praksis som ivaretar områder som ikke omtales i denne artikkelen.
Metodekritikk
Deltagernes opplevelser tolkes i lys av det teoretiske
rammeverk, av bokforfattere og artikkelforfattere som beskriver
psykiatrisk sykepleie.
Av den litteratur som er tilgjengelig er det valgt ut noen
sentrale bidragsytere samt en rekke artikler som beskriver
fagfeltet. Det teoretiske rammeverket har virket både fokuserende,
men også styrende i den grad at man søker bevisst i disse.
Hummelvoll er blitt sentral fordi han har vært en viktig del av
fagfeltets utvikling gjennom sine lærebøker og artikler i både
grunnutdannelsen av sykepleie og i videreutdannelsen av
psykiatriske sykepleiere gjennom flere år. Tolkningens troverdighet
hviler på det empiriske materialet og på tolkerens/forskerens
teoretiske
førforståelse. Med førforståelse menes de personlige
kunnskapene, den kliniske erfaring og kunnskap man har med seg når
man for eksempel skal forsøke å forstå en tekst (11).
Fordi forståelsen av en situasjon stadig er i bevegelse, blir
hermeneutisk metode ofte beskrevet som en spiral som hele tiden
utvider seg (12). Troverdigheten retter seg både mot datasamlingen
og mot tolkningen av data. Selve intervjuet ble gjennomført av en
ekstern veileder til prosjektgruppa, slik at tolkeren ikke var
involvert i selve spørsmålsstillingen under intervjuet, men deltok
i planleggingen av spørsmål. Man kan kanskje si at siden temaet ble
begrenset til beskrivelsen av begrepet
psykiatrisk sykepleie, ble det ikke fokusert på den andre
delen av vårt spørsmål: om avdelingens kultur, tradisjon og
timeplan styrte den faglige utøvelsen av jobben mer enn faglige
bevisste vurderinger.
Tolkeren, og gruppa rundt (bortsett fra faglig rådgiver ved
institusjonen og vitenskaplig veileder) jobber alle i avdelingen.
To er ledere, tolkeren jobber selv som psykiatrisk sykepleier og er
kollega med deltagerne i intervjuet.
Både Kvale (1) og Fog (12) argumenterer for at forskeren bør
kjenne godt til feltet som skal forskes i. Poenget er å være klar
over hva denne førforståelse kan ha for forståelsen av innholdet.
Oppsummering
Deltagernes opplevelse av å gjennomføre fokusgruppeintervju var
svært positivt. Takknemlighet og følelsene av å få energi ved å få
reflektere og utveksle erfaringer og kunnskap omkring sin
arbeidssituasjon, er uttrykk som ble brukt i avslutningen av
intervjuet.
Det var stor enighet om at dette var nyttig og deltakerne så
nødvendigheten av en oppfølging der også lederne og andre
faggrupper kunne delta.
Vi tror denne artikkelen vil ha betydning for den videre
utviklingen av avdelingens totale behandlingstilbud. Det er også
grunn til å tro at andre avdelinger ved MB og øvrige psykiatriske
institusjoner vil kjenne igjen innholdet i dette studiet.
Gjennomføringen av dette prosjektet har skapt et betydelig
større fokus på bevissthet i forhold til det vi faktisk gjør. Blant
annet i form av endringer innen sykepleiedokumentasjonen der våre
faktiske handlinger, og holdninger til handling synliggjøres. Ved
alle registreringer dokumenteres fokus, handling og begrunnelse for
handling.
For å få tak i de underliggende mønstre for de valg og
handlinger sykepleierne gjør, og for å få en bekreftelse på om det
er sammenheng mellom handlingen og den sykepleiefaglige vurderingen
som ligger til grunn for handlingen, gjennomførte vi et nytt
intervju som i hovedsak fokuserte på de underliggende motivene, og
som vi senere vil presentere i en egen artikkel.
Takk til forskningsstyre ved Modum Bad og Norsk
sykepleieforbund for økonomisk støtte.
Litteratur
1. Kvale S. Om tolkning av kvalitativ forskningsintervju.
Tidsskrift for forening for pedagogisk forskning 1984; 3-4: s. 58.
2. Morrison RS, Peoples L. Using Focus Group metohodology in
Nursing, The Journal of Continuing Education in Nursing. 1999; 2:
s. 63-64.
3. Severinsson E, Lindstrøm J. Handledning i vårdarbete. Lund:
1993.
4. Okkenhaug, Piros J. Familieavdelingen ved Modum bad 30 år.
Fokus på familien nr 4. Oslo: Universitetsforlaget, 1998.
5. Løgstrup S. Den etiske fordring. København: 1998.
6. Hummelvoll JK. Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: AiT
Norbok, 1997.
7. Peplau H Interpersonal Relations in Nursing. Houndmills:
MacMillan education, 1988.
8. Stuart G, Sundeen S. Principles and Practice of Psyhiatric
nursing. Missouri: Mosby Company, 1987.
9. Martinsen K. Omsorg, sykepleie og medisin. Otta: Tano
forlag, 1991.
10. Lindstrøm UÅ. Psykiatrisk vardlære. Stockholm: Liber forlag
AB, 1994.
11. Kristoffersen NJ.(red) Generell sykepleie 1. Oslo:
Universitetsforlaget, 1998.
12. Fog J. Med samtalen som utangspunkt, det kvalitative
forskningsintervju.
København: Akademisk forlag, 1994.
Annen litteratur
Braute E. Fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Oslo:
Universitetsforlaget, 1992.
Bray J. An etnographic study of psychiatric nursing Journal of
Psychiatric and Mental Health Nursing 1999; 6: s. 298-299.
Eide HT. Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Ad Notam, 1997.
Eilertsen G. Forståelse i et hermeneutisk perspektiv.
Tidsskrift for sykepleieforskning 2000; 3: s. 144-145.
Hummelvoll JK. Internasjonalt utsyn. Rapport nr 10. Høyskolen i
Hedmark, 1998.
Karlsson G. Psychological Qualitative Research from a
Phenomenological Perspective. Gøteborg: Grapic systems AB, 1995.
May R. Kjærlighet og vilje. Oslo: Dreier forlag, 1977.
Morgan D. The Focus Group Guidebook. California: Sage
Publication, 1988.
Narten S. Psykiatrisk sykepleiers egenart. Oslo:
Forskningprosjekt, UIO 1997.
Strand L. Fra kaos mot mestring. Oslo: Ad Notam, 1995.
0 Kommentarer