Verdien av veiledning
Bakgrunn for undersøkelsen er at bachelorutdanningen i sykepleie
står overfor utfordringen å skape gode læringsarenaer for
dyktiggjøringen av vordende sykepleiere. Sykepleierrollen krever at
man er selvstendig og ansvarsfull. Dette krever at høgskolene
legger opp til en studiemodell som ikke pasifiserer studentene. Det
er ulik praksis i skolen når det gjelder hvordan læringsarenaer er
tilrettelagt for studentene.
Læringsarena
Ved noen skoler er basisgrupper obligatoriske og en viktig
læringsarena. I gruppene er det mulig å gi rom for hverandres
meninger, lære studentene å ta aktivt del i faglige diskusjoner og
refleksjoner og bli bevisst på egne holdninger og samarbeidsevner.
Kravet til selvstendighet i yrkesrollen etter endt utdannelse
krever at sykepleierne mestrer å jobbe i høyt tempo, argumentere,
ta raske valg og mestre å stå overfor etiske dilemmaer. Hverdagen i
praksis er i tillegg svært kompleks. Sykepleierne må samarbeide med
mange ulike aktører og har ofte rollen som koordinator i praksis.
Ifølge Helsepersonelloven er kravet til faglig ansvarlighet
tydeliggjort (1). Sykepleierne har et større ansvar for å si ifra
når tjenesten ikke tilfredsstiller de faglige krav. Praksis er i
endring både i forhold til økonomiske betingelser og til hvordan
pleie og omsorgstjenesten skal fungere.
Veilederens rolle
Lærere bør benytte ulike metoder for å fremme læring og vekst
hos studentene (2,3). Som rollemodell har man stor makt og da er
det viktig å vise etisk kompetanse. Veilederen må ha faglig
kompetanse og mer-kompetanse i veiledning (2). Dette gjør at
veilederen bevisst kan påvirke dem som veiledes. Hun må utvikle et
miljø som er trygt slik at studentene tør å møte nye og større
utfordringer. Det er viktig å oppmuntre spørrelyst og initiativ hos
studentene (4). Egenskaper som selvstendighet og samarbeidsevne er
viktig å fremme.
Kravene til sykepleierne har betydning for innholdet i
utdannelsen. Hvis utdanningen skal tilpasse seg de økte krav om
faglighet og samarbeidskompetanse, må man tenke på hvilke metoder
som kan gi studenten kompetanse. Yrkesutøveres kompetanse må
inneholde en faglig, relasjonell og en prosessuell del (5,6). Vi
utvikler vår personlige kompetanse i skjæringspunktet mellom fag og
person; der den personlige kompetanseutviklingen berører
grunnleggende verdier, holdninger og væremåter (7).
Tilbakemeldinger
Vi ønsket kunnskap om hvordan veiledning i basisgrupper ble
vurdert og gjennomførte en evaluering. Både studenter og
nyutdannede sykepleiere deltok. Funnene peker i retning av at
veilederens rolle og kompetanse påvirker utviklingen av både
enkeltindividet og av gruppen.
En av informantene sier følgende: «Veilederen grep fatt i
konflikter i gruppen og konfronterte oss». Andre uttrykte; «Slik
opplevde jeg at veilederen synliggjorde vår måte å fungere i
gruppen på, og vi ble oppmerksomme på vår egen væremåte». Andre
erfaringer som kom fram var følgende: «Det var mye hersk og splid i
gruppen». Disse utsagnene viser at man som veileder må være klar
over at studentene har ulike ståsted. Det ble påpekt av flere at
«Gruppen er et godt sted å være fordi veilederen vår var trygg. Hun
stoppet opp og tydeliggjorde dominansen i gruppen når det var
nødvendig.»
Viktig redskap
En av sykepleierne som var kommet ut i arbeidslivet sa
følgende: «Det å være i en gruppe bidro til at man kunne takle
stress fordi man lærte seg å argumentere når man var oppe i
stressende situasjoner.» En annen uttrykte: «Jeg erfarte at jeg
etter ikke å ha turt å ta ordet det første halve året klarte å være
tydelig etter hvert». Intervjuene med de nyutdannende viste at de
savnet å ha veiledning i grupper etter endt utdannelse. Følgende
utsagn uttrykker dette: «Vi mangler et sted der vi kan gå og tømme
oss. Hvis vi hadde ei gruppe nå så kunne vi kanskje ha unngått
sykemeldinger.»
Som veiledere har vi erfart at man må løfte frem det enkelte
gruppemedlem og gripe fatt i konflikter der og da. Vi mener at
veiledning er et viktig redskap for å bli bevisstgjort i de valgene
man gjør og en mulighet til å reflektere over egne holdninger i
praksis.
God ballast
Undersøkelsen viser at basisgruppene må løftes frem som et
viktig virkemiddel i utdanningsinstitusjonene. Veileders kompetanse
er viktig. Dette får betydning for hvordan gruppeprosessen blir
ivaretatt. Vi vil hevde at mye av de konfliktene som finner sted i
praksis viser at studentene ikke blir nok utfordret i skolen. En
basisgruppe kan være kilden til personlig vekst hos studenten. Skal
veiledning i basisgruppen ha noe hensikt må veilederen være bevisst
hva man ønsker å oppnå med gruppen. Det fremkom av undersøkelsen at
denne type veiledning er en god ballast å ha med seg ut i praksis.
Det er viktig å merke seg at sykepleierne signaliserte at de hadde
behov for en videre veiledning også etter endt utdannelse. Vi mener
at veiledning i basisgrupper kan bidra til å styrke studenten i å
kunne møte de utfordringer han/hun kommer opp i etter endt
utdanning.
Litteratur:
Gjems, L. & Linge, P. (1991). Hvor der er vilje er der vei:
kollegaveiledning i profesjonsgrupper: en innføring. Halden:
Skrifter Halden Lærerhøgskole.
Handal, G, & Lauvås P. (2000). Veiledning i praktisk
yrkesteori. Oslo: Cappelen.
Hiim, H. & Hippe,E. (1993). Læring gjennom opplevelse,
forståelse og handling. Oslo: Universitetsforlaget.
Ulleberg, I. (2004). Kommunikasjon og veiledning: en innføring
i Gregory Batesons kommunikasjonsteori – med historier fra
veiledningspraksis. Oslo: Universitetsforlaget.
Lov om Helsepersonell Oslo: Sosial- og Helsedepartementet,
2001.
Rammeplan for sykepleierutdanning (2004). Fastsatt 1. juli 2004
av Utdannings- og forskningsdepartementet.
Tveiten, S. (1998). Veiledning, mer enn ord. Bergen-Sandviken:
Fagbokforlaget
Skau, G. (2002). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse som
utfordring. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
0 Kommentarer