Alvorlige senvirkninger hos barn med forstoppelse
Funksjonell forstoppelse er den vanligste form for forstoppelse
hos barn (1).
Tilstanden forekommer hyppig, og representerer som regel
sammensatte problemstillinger hvor ofte psykiske faktorer, forhold
ved mat- og væskeinntak og foreldreforventninger er av betydning.
Vellykket behandling betinger at organisk årsak kan utelukkes,
en tidlig diagnose og et engasjert behandlingsteam (2,3).
Behandlingen er flytende laxantia i miksturform, klyster,
kostholdsveiledning, adferdsterapi og oppfølgning (1,4).
Behandlingen innebærer ofte et nært samarbeid mellom barn, foreldre
og helsepersonell. Behandlingen er ofte langvarig og forutsetter et
kvalifisert helsepersonell som kan følge barnet og foreldre over
tid (1).
Kronisk forstoppelse hos barn medfører betydelig redusert
livskvalitet både hos barnet og dets foreldre (5). Vellykket
initial behandling er viktig, ettersom barn som ikke får løst
avføringsproblemet sitt, synes å fortsette å ha alvorlig problem
med forstoppelse ut over puberteten og inn i voksenalder
Utbredelse
Funksjonell forstoppelse er årsak til 3 prosent av pediatriske
polikliniske konsultasjoner og 25 prosent av konsultasjonene hos en
pediatrisk gastroenterolog (1,6,7). Forstoppelse kan berøre opp til
3 prosent av førskolebarn, mens utbredelsen er 1-2 prosent av
skolebarn (6). Det kan se ut som det er mer vanlig hos gutter enn
hos jenter (8). Vanligvis oppstår forstoppelsesproblematikken i det
barnet begynner toaletttrening, eller når hun/han begynner på
skolen (6,7). Urininkontinens kan også forekomme samtidig, fordi
avføringsmassen presser på urinblæren.Urinveisinfeksjon sekundært
til lekkasjen er også vanlig (7). Mindre enn 5 prosent av barna har
en bakenforliggende organisk eller anatomisk årsak til sin
forstoppelse. For eksempel er Hirschsprungs sykdom funnet hos
mindre enn 1 prosent av barn med forstoppelse (1).
Hva er funksjonell forstoppelse?
Forstoppelse er et symptom, og ikke en sykdom (1,4). Diagnosen
krever eksklusjon av eventuell bakenforliggende organisk og
metabolsk årsak (2,3). Studier viser at det tar fra 1-5 år, eller
lengre å få stilt diagnose (1). Barn under 10 år kan ha problemer
med å forstå og forklare seg om sitt avføringsmønster og hvordan
avføringen ser ut (2). Det kan være ulike oppfatninger rundt
definisjonen på forstoppelse (1).
Forstoppelse kan defineres på følgende
måte:
* Avføring sjeldnere enn hvert 3.døgn betraktes som en
forstoppelse, om pasienten samtidig har ubehag av sin tarm (9).
* Typisk for et barn som er forstoppet, er at avføringen er
hard, tørr og liten med varighet over 2 uker (1).
* Forstoppelsen medfører ofte rumling i magen forbundet med
smerte, eller retensjon av avføring med eller uten encoprese eller
soiling, selv om avføringshyppigheten er mer enn 3 ganger per uke
(1,6,7,9).
* Soiling er definert som ufrivillig lekkasje av små mengder
avføring, som flekker undertøyet (7).
* Encoprese er en frivilling eller ufrivillig tarmtømning over
tid på et annet sted enn toalettet, etter fylte 4 år, uten organisk
forklaring (7).
Med funksjonell forstoppelse generelt menes forstoppelse uten
bakenforliggende organisk årsak / misdannelse eller medikamentbruk
(1,6,7,9). Funksjonell forstoppelse er den vanligste formen for
forstoppelse, som er årsak til at tarmpassasjen blir langsommere
gjennom kolon og at defekasjonsrefleksen ikke utløses normalt. Man
skiller mellom to typer forstoppelse, rektumobstipasjon og
kolonobstipasjon. Det kan være vanskelig
å skille disse to typene fra hverandre, og en kombinasjon kan
forekomme (10). Funksjonell forstoppelse, også kjent som ikke
organisk eller idiopatisk obstipasjon, er årsak til 90-95 prosent
av alle avføringsproblemene hos barn (4).
Normalt avføringsmønster hos barn:
Barn > 3 år har vanligvis en avføring om dagen (6). Dette er
gjennomsnittet, og det er variasjoner som ikke nødvendigvis kalles
for obstipasjon (6). Avføringsfrekvensen varierer fra tre ganger
per dag til en gang hver tredje dag (6,7,9).
Årsaker til funksjonell forstoppelse
De to mest vanlige årsaker til forstoppelse hos barn er
tømningsvansker og at avføringen på grunn av for lite væske blir
uttørket i kolon (1). Et barn som opplever smertefull defekasjon av
en stor, hard avføring, vil som oftest senere holde tilbake
avføringen ved å kontrollere analsphincter og glutealmusklene.
Opphopning av avføring i kolon oppstår ofte som et resultat av
væskeabsorpsjon, og det blir større og hardere avføringer. Over tid
vil rektum bli tilpasset store mengder med avføring, og trangen til
defekasjon forminskes (1,6). Resultatet blir anal-sphincter svekkes
(1). En vond sirkel hvor store, harde avføringer fører til mer
smerte og ytterligere redsel hos barnet, fører til at barnet holder
tilbake avføringen. Dermed fører det også til at barnet får vegring
mot å gå på toalettet (1,6).
Diagnose
En riktig og tidlig diagnose er avgjørende for en vellykket
behandling (1,2).
Anamnese er viktig
• Ved hvilken alder startet obstipasjon (viktig å utelukke
Mb Hirschsprung)
• Blødning
• Encoprese
• Kostanamnese
• Familieanamnese (malabsorpsjonssykdommer i familie) (4)
Klinisk undersøkelse og status
• Full undersøkelse, ikke bare anamnese
• Høyde/vekt/percentilskjema (4)
• Inspeksjon av anogenitalområdet (hemorrhoider, fissurer,
abscesser er sjelden hos barn) (1)
• Eksplorasjon/palpasjon av abdomen (4)
Supplerende undersøkelser
• Laboratoriestatus
• Røntgen oversikt abdomen
• Røntgen kolon
• Rektoskopi
• Koloskopi
• Anorektal manometri
• Defekografi m/videoregistrering
• Intstinal transitt- tid (10)
• Elektromyografi (EMG) av analsphinkter (veldig sjelden)
(4)
Best før 2 års alder
Generelt sett er behandling vanskeligere, jo lengre tid det tar
før diagnosen blir stilt (2).
Studier i USA viser at det er viktig å behandle forstoppelse så
tidlig som mulig, fordi barn under 2 år responderer bedre på
behandling enn de over 2 år (2). En adekvat og vellykket behandling
må planlegges for den enkelte pasient (4) og vil som regel innebære
tiltak som:
• Klyster- og laxantiabruk
• Endring av kosthold
• Mer fysisk aktivitet
• Dotrening (endre adferdsmønster)
Behandlingsplanen bør inneholde opplæring av foreldre og barn,
klystergivning, hvor ved siden av bruk av laxantia over lang tid,
informasjon om obstipasjon (ofte langvarig problem over måneder til
år), kostholdsveiledning, oppfølging og betoning av gunstig effekt
av fysisk aktivitet og dotrening er de viktigste elementer (1,2,4).
Godkjente stomisykepleiere får under utdanningen en kompetanse som
er velegnet til å behandle og følge opp slike barn og deres
foreldre (11). Stomisykepleiers funksjon kan deles inn i fire
hovedområder:
• Klinikk
• Undervisning, veiledning, rådgivning, informasjon
• Fagutvikling, forskning
• Koordinering, administrasjon
Formålet med en slik stilling er at stomisykepleieren skal
bidra til at pasienten i møte med en ny livssituasjon, ved egne og
pårørendes ressurser skal oppnå optimalt nivå av:
• Mestring
• Egenomsorg
• Livskvalitet
Disse tre begrepene er viktige områder å ivareta hos et barn
med funksjonell forstoppelse og deres foreldre. Ett av
kvalifikasjonskravene hos stomisykepleieren er å ivareta, det vil
si å gi støtte og veiledning til pasienter med
avføringsproblematikk, inkontinens og obstipasjon (11). Funksjonell
forstoppelse hos barn er som tidligere nevnt et langvarig problem
som varer fra måneder til år. Barna og dets foreldre trenger
således oppfølging over lengre tid, og stomisykepleieren med sin
faglige kunnskap bør her få en sentral rolle. Den didaktiske
relasjonsmodell kan være et redskap i forhold til opplæring av barn
og foreldre, for å komme til et felles mål. Modellen har vist seg
nyttig for så vel pedagogisk refleksjon, som for
praktisk-pedagogisk handling. Den fanger opp hvilke faktorer som
bør stå sentralt i opplæringen (12,13, figur).
For eksempel er det viktig som modellen viser, at
stomisykepleier vet hvilke læreforutsetninger barnet har. Hvor
gammelt er barnet? Har det forutsetning for å forstå informasjonen?
Et annet viktig punkt som den didaktiske modellen sier noe om,
er det å ha et mål med informasjonen/opplæringa. Vurdering
underveis er et annet viktig punkt. Rammefaktorer, det vil si et
uforstyrret rom og tid nok til informasjon, er nødvendig for å
lykkes med opplæring av barn og foreldre slik modellen viser.
Stomisykepleier vil kunne legge til rette for en individuell
oppfølging, og følge barnet både inneliggende og poliklinisk.
:
Figur. Didaktisk relasjonsmodell (12)
I praksis bør forslagsvis stomisykepleier følge barna tett i begynnelsen, og med lengre tidsintervaller mellom konsultasjonene etter hvert. Ved første gangs konsultasjon bør en sette av god tid for å gjøre seg godt kjent med barnet og foreldrene, og for å få en god plan på behandlingen. Tidsintervallene er to-tre uker mellom første og andre konsultasjon, deretter 1 måned, 3 måneder og etter 6 måneder. Hvor hyppig og hvor lenge barnet følges er naturligvis individuelt, alt etter hvor lang tid det tar før problemet blir løst. Det er selvfølgelig viktig at lege og stomisykepleier har et godt samarbeid, og at legen henviser barnet til stomisykepleier etter at diagnosen er stilt. I enkelte vanskelige tilfeller hadde det vært ønskelig med et tverrfaglig team, bestående av lege, stomisykepleier, pleier på post, ernæringsfysiolog, fysioterapeut og psykolog.
Positivt fokus
I behandlingen er det viktig å bygge på styrke og ikke svakhet,
slik at foreldrene ikke får dårlig samvittighet og
nederlagsfølelse. For eksempel er det mange foreldre som får dårlig
samvittighet, for at de ikke har skjønt at barnet er forstoppet.
Tillitsforhold mellom helsepersonell og barn/foreldre kan lett
brytes dersom barn/foreldre får følelsen av at de ikke har gjort
nok for barnet sitt. De krav samfunnet stiller til det å være
normal, kan kaste skygge over vårt daglige samvær med andre
mennesker. Foreldre synes det er skjemmende med en 5-6 åring som
bæsjer i buksa. Det blir da i behandlingen viktig å fokusere på
positive ting som barnet mestrer, slik at det ikke mister
selvtilliten (13).
Rundt skolealder er evnen til bevisst å søke etter, ordne og
systematisere informasjon utviklet. De fleste barna har opparbeidet
evnen til å fokusere oppmerksomheten rundt det de holder på med
(8). Det blir da viktig å ta barnet med på
opplæringa/informasjonen. Mindre barn kan leke, mens man snakker
med foreldrene.
Langvarig behandling
Det er viktig at foreldrene i starten får informasjon om
varigheten av behandlingen, da den som før nevnt er langvarig og i
gjennomsnitt varer fra 6 til 12 måneder. En unngår da å skape
urealistiske forhåpninger om en rask behandling.
Behandlingen starter med klystergivning for å få tømt tarmen,
samt per os laxantia som vedlikehold. I vår praksis har vi til nå
hatt god erfaring med lactulose som standard eventuelt renset
parafin. Nylige rapporter, også i tråd med vår egne
erfaringer, anfører også utmerkede resultater med polyetylen
glykoler (14). Prinsippet består i å starte med lav dose, for så å
øke dosen til effekt. Ofte må man gjennom en opp- og nedtrappings
periode for å finne den rette dosen. Nedtrapping til
vedlikeholdsdose må skje gradvis, og vedlikeholdsdosen bør gis
daglig for å hindre residiv. Tømningen kan enten skje inneliggende
eller poliklinisk. Kostveiledning og informasjon om dorutiner,
praktiske ting som riktige sittestillinger skjer også ved
oppstartingen av behandlingen (1). Betydningen av at barnet får
sitte uforstyrret uten masing på toalettet understrekes. Dersom
belønningssystem innføres, må dette gradvis taes vekk, når
forstoppelsesproblematikken er over (1).
Viktig fiber
Betydningen av fiberrikt kosthold bør understrekes.Barn med
obstipasjon har vanligvis for lavt inntak av fiber. Anbefalt daglig
dose med fiber i gram for barn eldre enn 2 år er alder pluss 5
inntil 20 år: Alder + 5 = antall gram i fiber/døgn (1).
Økt fiberinntak fører til mykere, løsere avføringsmasse som går
hurtigere gjennom tarmkanalen. Allsidig kosthold er viktig. Grovt
brød, fersk frukt og grønnsaker er viktige fiberkilder (1). Fordi
økt fiberinntak øker væske-retensjon i avføringen, som fører til
mykere avføring, må også væskeinntaket økes (1). Brosjyrer som
inneholder tabeller som viser fiberinnhold i en del matvarer kan
her brukes som effektive verktøy for å øke foreldres kunnskap om
fiberinnhold i ulike matvarer (Tabell) (15).
Kompleks tilstand
Funksjonell forstoppelse hos barn gir betydelig sykelighet og
påvirket livskvalitet hos barnet og dets foreldre (2). Ikke desto
mindre tar det ofte lang tid før man stiller diagnosen (1). Nylige
oppfølgingsstudier viser at mange barn som ikke får løst sitt
problem initalt, forstetter å ha alvorlig problem med forstoppelse
ut over puberteten og inn i voksenalder (2,16). Tilstandens
komplekse natur krever en ofte langvarig planmessig oppfølging og
behandling av barnet og dets foreldre av kvalifisert helsepersonell
(1,2). De avgjørende elementene i en slik behandling vil være
initial bruk av klyster med påfølgende vedlikeholdsdosering av
laxantia per os, opplæring og informasjon, kostveiledning og
innarbeiding av dorutiner (1). De viktigste ressurspersonene når
det gjelder motivering i hverdagen og barnas evne til mestring, er
støttende og motiverte foreldre. Det oppnås best når foreldre har
fått god innsikt i tilstanden gjennom hensiktsmessig opplæring av
kvalifisert helsepersonell. Stomisykepleier med sin bakgrunn,
erfaring og krav til kvalifikasjoner vil kunne formidle en slik
opplæring og behandling (11).
:
Tabell. Fiberinnhold i en del matvarer (15)
Litteratur
1. Matson D, Tobias N, Lutkenhoff M, Stoops M, Ferguson D.
The APN`s guide to pediateric constipation Management. The nurse
Practitioner 2004; 7 : 13-23.
2. Benninga MA. Children with constipation: What happens
to them when they grow up ?. Scand J Gastroenterol 2004; 39 :
23-36.
3. Fabbro MA, DÀgostina S, Romanini MV, Cracco A, Musi L,
Pigato E., Constantini A. The pediatric bowel management clinic in
children with severe chronic constipation. Personal experience. Ped
Med Chir ( MedSurg) 2001; 23 : 175-178.
4. Lindquist B. Constipation in children. Pediatrics food
allergy, gastroenterology and nutrition. The Mead Johnson Nutrional
Journal of Pediatrics 2001; 4: 2-6.
5. Youssef NN, Langseder AL, Verga BJ, Mones RL, Rosh JR.
Cronic childhood
constipation is associated with impaired quality o life:
a case- controlled study.
6. Bell EA Wall GC. Pediatric constipation therapy using
guidelines and polyethylene glycol 3350. Ann Pharmacother 2004; 38:
86-93
7. Lorenzo CD, Benninga MA. Pathophysiology of pediatric
fecal incontinence. Gastroenterology 2004; 126: 33-40.
8. Grønseth R. Pediatri og pediatrisk sykepleie. Bergen:
Fagbokforlaget, 1998.
9. Ôhlen K . Effekten av polyetylenglykol vid kronisk
fôrstoppningotillräkligt utvärderad. Läkartidningen 2004 ; 34:
2568-2572.
10. Benninga Ma, Büller HA, Heymans HSA, Tytgat GNJ,
Taminiau JAJM. Is encopresisalways the result of constipation.
Archiv Dis Child 1994; 71: 186-193.
11. Stange M. Funksjonsbeskrivelse for stomisykepleier.
Rikshospitalet, Oslo,1998.
12. Hiim H, Hippe E. En studiebok i didaktikk. Olso.
Universitetsforlaget. 1998.56-72.
13. Dalland O. Pedagogiske utfordringer. For helse- og
sosialarbeidere. Oslo. Gyldendal Norske Forlag AS. 2001.57-155.
14. Dupont C, Leluyer B, Amar F, Kalach N, Benhamou PH,
Mouterde O, Vannerom
PY; and a Multicenter Group. A dose determination study
of polyetylen glycol 4000
in constipated children :
Factors influencing the maintenance dose.J Pediatr
Gastroenterol Nutr 2006; 42
(2):178-185
15. Spinalenheten. Fordøyelse og tarmfunksjoner ved
ryggmarksbrokk. Helse Bergen. Haukeland Universitetssykehus.
Hustrykkeriet HUS. 15 th september, 2004.
16. Lamers CBHW. 18th highlights in gastroenterology and
hepatology. Scand J Gastroenterol 2004 ( Suppl 241): 1-3.
0 Kommentarer