fbpx Samleartikkel: Pedagogikk for studenter | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Pedagogikk for studenter

Her kan du lese om hvordan studenter har benyttet VR-briller, hatt digital undervisning, anvendt kafeèdialog og benyttet andre pedagogiske metoder for å lære å bli gode sykepleiere.

Studenter trente på krevende situasjoner med VR-briller

Studenter fra fire profesjonsutdanninger øvde på å bli utsatt for sinne, frykt og angst hos pasientene.

Studenter håndterer legemidler i virtuelt medisinrom

Pedagogisk og virkelighetsnær teknologi kan styrke studentenes kompetanse i legemiddelhåndtering.

Sykepleierstudenter må lære å samarbeide på tvers av profesjoner

Hvis studentene skal utvikle samarbeidskompetanse, må veiledere, praksislærere og studenter utnytte tverrprofesjonelle læresituasjoner.

Digitalt prosjekt ga studenter bedre forståelse for pasienter med demens

I digital undervisning må foreleseren presentere fagstoffet slik at det blir relevant for studentene. Gjennom gruppearbeid med en aktuell case ble de motivert til å tilegne seg kunnskapen.

Sykepleierstudenter lærte mer av fysisk enn digital kafédialog

De uformelle og hyggelige rammene bidro til mer aktive gruppediskusjoner. Digitale kafémøter krevde mer organisering enn da studentene var samlet fysisk.

Ny pedagogikk ga bedre resultater i anatomi, fysiologi og biokjemi

Studenter lærer anatomi, fysiologi og biokjemi bedre gjennom aktive læringsformer som anvender pensum på konkrete eksempler og situasjonsbeskrivelser.

Ikke-tekniske ferdigheter må integreres i utdanningen av sykepleiere

Særlig i situasjoner med akutt kritisk syke pasienter vil ikke-tekniske ferdigheter bidra til å forebygge menneskelig svikt og dermed redusere antallet pasientskader.

Hva mener studenter om digital veiledning?

Digitale møteplattformer kan være nyttig i veiledning, men det kan også være krevende å få til en god samtale og ha oppmerksomhet på andre møtedeltakere.

Kafédialog skaper variasjon i undervisningen og fremmer engasjement

En godt organisert kafédialog engasjerer og aktiviserer. Studentene lærer gjennom samarbeid, deltakelse og lytting.

Et pedagogisk opplegg gir studenter bedre forståelse av sykepleierrollen

Studentene tilegnet seg kunnskap om emnet «Sykepleierens pedagogiske og veiledende funksjon» gjennom aktive læringsopplegg både individuelt og i fellesskap.

Samarbeid gir bedre praksisstudier i intensivsykepleie

Et prosjekt førte til bedre samarbeid mellom master- og videreutdanningen i intensivsykepleie ved Oslomet og Hjertemedisinsk intensiv og overvåking ved Ullevål sykehus.

Veiledning av masterstudenter kan forbedres ved å bruke en strukturert metode

En videreutviklet veiledningsmetode kan gjøre det tydeligere for studentene hva som forventes av en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven i helsefag.

Digital undervisning gir nye etiske utfordringer

Når studentene og læreren sitter bak hver sin skjerm, er det lettere å tråkke over grenser for likeverd og rettferdighet.

Annonse
Annonse