Pedagogikk for studenter
Her kan du lese om hvordan studenter har benyttet VR-briller, hatt digital undervisning, anvendt kafeèdialog og benyttet andre pedagogiske metoder for å lære å bli gode sykepleiere.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/Solstien%203%20artikkel%20bilde.jpg?itok=84osNtRe)
Studenter trente på krevende situasjoner med VR-briller
Studenter fra fire profesjonsutdanninger øvde på å bli utsatt for sinne, frykt og angst hos pasientene.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/VR%20Medikamentha%CC%8Andtering%20marlene%20sundland%20bjerkseth%20%28003%29_JUSTERT.jpg?itok=2FiTeI_s)
Studenter håndterer legemidler i virtuelt medisinrom
Pedagogisk og virkelighetsnær teknologi kan styrke studentenes kompetanse i legemiddelhåndtering.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/NTB_QP7HIf4wjNM.jpg?itok=TSKNZiuG)
Sykepleierstudenter må lære å samarbeide på tvers av profesjoner
Hvis studentene skal utvikle samarbeidskompetanse, må veiledere, praksislærere og studenter utnytte tverrprofesjonelle læresituasjoner.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/Nett_E-l%C3%A6ring.jpeg?itok=khpnSrMm)
Digitalt prosjekt ga studenter bedre forståelse for pasienter med demens
I digital undervisning må foreleseren presentere fagstoffet slik at det blir relevant for studentene. Gjennom gruppearbeid med en aktuell case ble de motivert til å tilegne seg kunnskapen.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/Abdallah%20Kafedialog%20bilde%201_Justert%20HRE.jpg?itok=el6EDA1A)
Sykepleierstudenter lærte mer av fysisk enn digital kafédialog
De uformelle og hyggelige rammene bidro til mer aktive gruppediskusjoner. Digitale kafémøter krevde mer organisering enn da studentene var samlet fysisk.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/8073717103_a0742a5377_o.jpg?itok=0goJVmub)
Ny pedagogikk ga bedre resultater i anatomi, fysiologi og biokjemi
Studenter lærer anatomi, fysiologi og biokjemi bedre gjennom aktive læringsformer som anvender pensum på konkrete eksempler og situasjonsbeskrivelser.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/jpg_240604sw0172.jpg?itok=EKxzsUuf)
Ikke-tekniske ferdigheter må integreres i utdanningen av sykepleiere
Særlig i situasjoner med akutt kritisk syke pasienter vil ikke-tekniske ferdigheter bidra til å forebygge menneskelig svikt og dermed redusere antallet pasientskader.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/15502185-kontor-trotthet.jpeg?itok=9Vv15oGX)
Hva mener studenter om digital veiledning?
Digitale møteplattformer kan være nyttig i veiledning, men det kan også være krevende å få til en god samtale og ha oppmerksomhet på andre møtedeltakere.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/25973770-diverse-young-people-talking-and-having-fun-together-in.jpg?itok=8lzfQkFD)
Kafédialog skaper variasjon i undervisningen og fremmer engasjement
En godt organisert kafédialog engasjerer og aktiviserer. Studentene lærer gjennom samarbeid, deltakelse og lytting.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/13755014-smiling-students-enjoyng-conversation-in-classroom.jpeg?itok=fqxq9e6t)
Et pedagogisk opplegg gir studenter bedre forståelse av sykepleierrollen
Studentene tilegnet seg kunnskap om emnet «Sykepleierens pedagogiske og veiledende funksjon» gjennom aktive læringsopplegg både individuelt og i fellesskap.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/NTB_GtkAO15vyFQ.jpeg?itok=mbhIaA55)
Samarbeid gir bedre praksisstudier i intensivsykepleie
Et prosjekt førte til bedre samarbeid mellom master- og videreutdanningen i intensivsykepleie ved Oslomet og Hjertemedisinsk intensiv og overvåking ved Ullevål sykehus.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/46174136-female-student-study-online-with-teacher-on-computer.jpeg?itok=FD2tVZi4)
Veiledning av masterstudenter kan forbedres ved å bruke en strukturert metode
En videreutviklet veiledningsmetode kan gjøre det tydeligere for studentene hva som forventes av en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven i helsefag.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/51785667-concentrated-young-woman-in-headphones-holding-video.jpeg?itok=FNHEmQvZ)
Digital undervisning gir nye etiske utfordringer
Når studentene og læreren sitter bak hver sin skjerm, er det lettere å tråkke over grenser for likeverd og rettferdighet.