fbpx Sykepleierstudent utestengt fra Universitetet i Agder i ett år Hopp til hovedinnhold

Sykepleierstudent utestengt fra Universitetet i Agder i ett år

Student på eksamen
JUKS: I april konkluderte Oslo byfogdembete at gjenbruk av egen tekst fra tidligere eksamensoppgaver er fusk når det ikke oppgis som kilde på en ny eksamen. Foto: Mostphotos

Det er sakens sum som er grunnlaget for klagenemndas vedtak, ikke selvplagieringen alene, ifølge Universitetet.

 Studenten plagierte 194 ord av sin egen, tidligere eksamensoppgave, skriver Agderposten. Det tilsvarte 3,9 prosent av den nye besvarelsen.

Selvplageringen førte til utestengelse siden 21-åringen ikke oppførte sin tidligere oppgave som kilde på den nye eksamenen.

– Det var så lite, og hvis jeg hadde skrevet rett av fra pensumboka, hadde jeg skjønt det, men det var jo mine ord fra forrige gang jeg hadde eksamen, sier hun.

Belyser ikke hele saken

Universitetet i Agder ønsket i utgangspunktet ikke å kommentere den konkrete saken, men onsdag kveld skriver kommunikasjonsdirektør Øivind Eskedal i en epost at saken slik den er fremlagt ikke belyser hele sakens bredde, men er basert på kun deler av saksgrunnlaget.

I oppfølgingssak publisert av Agderposten, opplyser studentens advokat at selvplagieringen kun er del av saken som klagenemnda bestående av to studenter, to forelesere og en tingrettsdommer har behandlet.

Det kan vi derfor nå bekrefte, opplyser Eskedal.

– Det er også mangelfulle referanser til andre kilder. Det er sakens sum som er grunnlaget for klagenemndas vedtak, ikke selvplagieringen alene, understreker han.

Gjenbruk av egen tekst er juks

I april konkluderte Oslo byfogdembete at gjenbruk av egen tekst fra tidligere eksamensoppgaver er fusk når det ikke oppgis som kilde på en ny eksamen. Saken gjaldt en student på Universitetet i Oslo som hadde brukt 18 prosent av en tidligere eksamensbesvarelse da han tok et nytt fag.

Anatomieksamen 2020: Studentene fortviler

Bildet viser Adele Arntzen
REAGERER PÅ FORMULERINGENE: – Jeg gikk inn med en god følelse og gikk forvirret ut, sier sykepleierstudent Adele Arntzen. Foto: Privat

– Jeg fikk stjernesjokk, sier Marit Bjerkås. – Kronglete, dårlig formulerte spørsmål, sier Adele Arntzen.

Marit Bjerkås er sykepleierstudent ved Universitetet i Agder, Grimstad, og har aldri vært så forberedt til en eksamen.

– Jeg var veldig sikker på å naile det, men da jeg trykket «send» begynte jeg bare å le.

«Hva i all verden har jeg vært med på», var tanken som slo henne.

Kjente ikke formuleringer

I går var det nasjonal eksamen i anatomi. Da den var levert, kokte det i sosiale medier. «Rett og slett urettferdig», «ekstremt vanskelig», «kompliserte spørsmål, ekstremt rotete og dårlig formulert», og «masse skrivefeil» er blant kommentarene på Instagram.

De kommer som svar på spørsmålet «hvordan gikk det på nasjonal eksamen i dag» stilt på Instagramsiden til Medeasy, en digital og privat læringsressurs mange sykepleierstudenter bruker.

Marit Bjerkås, som har en utdanning fra før, var i utgangspunktet veldig positiv til flervalgsoppgaver med mange spørsmål, slik det var på denne eksamenen.

– Når man kan stoffet, skal ikke det være så vanskelig, sier hun.

– Men jeg kjente ikke igjen formuleringer og måtte begynne å google.

Hun har lest hele pensum, vært på forelesninger, betalt for en læringsressurs, løst oppgaver og gamle eksamenssett.

– Jeg føler at jeg ikke har fått vist hva jeg kan, sier hun.

Bildet viser Marit Bjerkås.
VAR GODT FORBEREDT: Men Marit Bjerkås fikk sjokk da hun begynte å svare på eksamensoppgavene. Foto: Privat

Ikke sint, men skuffet

Bjerkås sier medstudentene hennes i Agder reagerte som henne.

Det samme sier Adele Arntzen ved Oslomet.

– Kronglete, dårlig formulerte spørsmål og bilder i dårlig oppløsning, oppsummerer hun.

– Jeg brukte lang tid på å forstå hva de spurte om, det hadde vært mer rettferdig om spørsmålene hadde vært bedre formulert.

Hun fikk en opplevelse av at denne eksamenen forsøkte å ta studentene på det «lille», og at de ikke ble testet i det viktigste.

– Jeg er ikke sint, men jeg er skuffet, sier hun.

Hennes inntrykk er at mange andre studenter på Oslomet også sitter igjen med en dårlig følelse.

– Jeg gikk inn med en god følelse og gikk forvirret ut, sier Adele Arntzen.

Måtte regne

Emilie Høiby ved Nord Universitet i Namsos sier hun ble mer og mer satt ut under eksamen.

– Den var veldig annerledes enn hva vi var forberedt på, sier hun.

– Jeg måtte streve for å forstå spørsmålene, og spørsmålene kunne tolkes på flere måter.

Hun følte seg godt forberedt, men fikk underveis en følelse av at hun kanskje ikke hadde lest godt nok.

– Det var ubehagelig. Men vi fikk mange spørsmål om grafer vi ikke har sett før, og kjemiske ting ned på detaljnivå.

Høiby trekker også frem flere spørsmål om respirasjon.

– Vi måtte regne ut blant annet ekspiratorisk reservevolum, men var ikke forberedt på at vi måtte bruke kalkulator, sier hun.

Lyst til å prøve selv? Her er eksamenen: Anatomieksamen 2020

NSF Student får reaksjoner

Fungerende leder i NSF Student, Kent Hanssen, har også fått med seg at sykepleierstudentene er frustrerte etter å ha gjennomført gårsdagens eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.

– Vi har fått inn en god del meldinger og tilbakemeldinger både på mail og Instagram, sier han.

– Hva er det studentene reagerer på?

– Det er det samme som går igjen: De har hatt for liten tid, spørsmålene er dårlig formulert, og mange av spørsmålene handler om små detaljer. Noe som gjør at mange føler de ikke får vist hva de faktisk kan om fysiologi.

Hanssen sier han forstår at studentene føler seg urettferdig behandlet.

Kent Hanssen, studentnestleder, NSF
FORSTÅR STUDENTENE: Fungerende leder i NSF Student, Kent Hanssen, har forståelse for at sykepleierstudentene føler seg urettferdig behandlet. Arkivfoto: Marit Fonn

Vil gå gjennom eksamen

– Mange har lagt ned utrolig mye arbeid i dette faget. Når de da opplever at spørsmålene i stor grad handler om små detaljer, og at de stort sett har måttet stå for egen undervisning på grunn av koronapandemien, så er det forståelig at de føler seg urettferdig behandlet.

– Men er årets eksamen vanskeligere enn tidligere?

– Det er vanskelig for meg å svare på. Men vi kommer til å gå nøye gjennom eksamenen og finne ut om spørsmålene ligger utenfor læringsmålene, sier han.

– Gjør de det, er en mulighet å forsøke å få eksamen annullert eller trukket tilbake, men om det er en god løsning, er jeg slett ikke sikker på.

NSF Student vil nå kartlegge situasjonen, før de bestemmer seg for hva de vil gjøre videre.

Slik reagerte Medeasy-sjefen på oppgavene: Har vært et forferdelig krevende år for studentene

Les også: – Jeg gjorde mitt beste

OSLO 1972: Streik blir den ventede sykepleier-reaksjon på statsminister Trygve Brattclis tilbud til Sykepleieraksjonen 1972. Han vil ikke imøtekomme sykepleiernes krav om tre lønnsklassers opprykk, men vil bl. a. foreslå skattepolitiske tiltak. Her aksjonskomiteen f.v. Anne-Lise Bergenheim, Bjørg Wendelborg, Aud Vinje, Christine Thorstensen, Eva Heyerdahl og Anne-Marie Grøygaard, som holder uravsteming pr. telefon til landets sykehus. det er ventet at de ikke vil godta dette. Foto: Vidar Knai / NTB / Scanpi

Sykepleiens historiske arkiv

Sykepleien har dekket sykepleiernes hverdag helt siden 1912.

Finn ditt gullkorn blant 90 000 sider.