fbpx Helsetilsynet: Skal sjekke om folk i nord får forsvarlig luftambulanse Hopp til hovedinnhold

Helsetilsynet: Skal sjekke om folk i nord får forsvarlig luftambulanse

Bildet viser Jan Fredrik Andresen
SKAL GJØRE TILSYN MED LUFTAMBULANSEN: Statens helsetilsyn har ansvaret for tilsynet, her ved direktør Jan Fredrik Andresen. Foto: Berit Roald/Statens helsetilsyn

Særlig i Troms og Finnmark har det vært rapportert om problemer med flytjenestene i 2018 og 2019.

Luftambulansetjenesten er nasjonal, og det er derfor naturlig at tilsynet gjennomføres av Statens helsetilsyn, som er overordnet tilsynsmyndighet. Det skriver Helsetilsynet i en pressemelding.

Tilsynet skal gjennomføres i samarbeid med fylkesmennene i Nordland og i Troms og Finnmark.

Relevant kompetanse

Det er et tilsynslag som skal gjennomføre tilsynet, og laget har kompetanse som anses som spesielt relevant for luftambulansetjenesten, som akuttmedisin, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.

Tilsynslaget skal løpende informere ledelsen i fylkesmannsembetene i Nordland og i Troms og Finnmark og rapportere til helsetilsynets direktør Jan Fredrik Andresen.

Ferdig i slutten av 2020

I løpet av februar vil tilsynet begynne å gjøre undersøkelser hos aktører i tjenesten. Selve tilsynet er nå under planlegging, og det skal foreligge en rapport med vurderinger og konklusjoner innen utgangen av 2020.

Les også: Babcock leverte en beredskap på 90 prosent i desember

Luftambulansekrisen: Sykepleier har fått nok og ber om permisjon

Et Beech B250 ambulansefly fra Babcock.
UTE AV DRIFT: Grunnet tekniske problemer har fem av Beech B250 ambulanseflyene til Babcock blitt satt på bakken. Utfordringene i beredskapen har ført til at en sykepleier nå søker permisjon fra tjenesten. Foto: NTB Scanpix, Bsaa

Beredskapskrisen i Luftambulansetjenesten har gjort at sykepleier Eija Välikangas nå søker permisjon etter 15 år i tjenesten. Samtidig lover helseminister Høie nye strakstiltak.

– Nå har det blitt for mye usikkerhet for mitt vedkommende. Jeg føler at jeg må gamble med sikkerheten.

Det sier sykepleier Eija Välikangas til avisa Nordlys.

Välikangas søker permisjon etter å ha jobbet 15 år for Luftambulansetjenesten. Nyheten kommer bare to dager etter at en flylege valgte å si opp sin stilling etter tre år.

Mye kritikk

1. juli i år overtok selskapet Babcock driften av Luftambulansetjenesten etter en anbudsrunde. Siden den gang har selskapet møtt mye kritikk for sin håndtering av beredskapen, og situasjonen tilspisset seg kraftig i desember etter at fem av Babcocks ambulansefly ble satt på bakken grunnet tekniske problemer.

Vi er et crew og vi stoler på hverandre, men det viser seg at vi ikke kan stole på neste ledd.

Eija Välikangas, sykepleier

Välikangas forteller til Nordlys at jobben som sykepleier i et ambulansefly er som å være flyvertinne med ansvar for flysikkerhet, i tillegg til å ha ansvaret for pasienten.

– Vi er et crew, og vi stoler på hverandre, men det viser seg at vi ikke kan stole på neste ledd. Vi må kunne stole hundre prosent på at det tekniske fungerer, sier Välikangas, som har base i Kirkenes.

NSF-leder ikke overrasket

Leder i Norsk Sykepleierforbund (NSF), Lill Sverresdatter Larsen, er ikke overrasket over Välikangas’ avgjørelse.

Vi er redd for at tjenesten faller sammen.

Lill Sverresdatter Larsen, NSF-leder

– Jeg tenker at dette er den første, men vi vet om flere som vurderer sine stillinger – og ektefeller som er bekymret for sine partnere, sier Larsen til Nordlys.

– Vi er redd for at tjenesten faller sammen.

Høie misfornøyd med Babcock

Situasjonen i Luftambulansetjenesten har satt helse- og omsorgsminister Bent Høie under sterkt press. Blant annet har SV truet med mistillitsforslag dersom det ikke blir ryddet opp.

På en pressekonferanse onsdag lovet Høie å sette inn ekstra tiltak for å komme krisen i møte.

Han sa da at han verken var fornøyd med den forrige eller nåværende leverandøren av tjenesten, men påpekte at det de siste par ukene var satt inn betydelige ekstra ressurser for å imøtekomme situasjonen.

– Vi ser heldigvis at de ekstra tiltakene har virket, men det er en slitsom situasjon som skaper usikkerhet, sa Høie.

Lover ekstra tiltak

På pressekonferansen presenterte han derfor noen nye ekstratiltak for vinteren.

Blant annet vil Babcock stille med et ekstra dagfly stasjoner i Alta frem til påske. Det er også bestemt at Forsvarets helikopter i Kirkenes blir stående frem til 15. januar, og ikke kun til nyttår som opprinnelig planlagt.

Helse Nord skal også vurdere behovet for å ha et permanent helikopter stasjonert i Kirkenes.

– Jeg vil gi også helseregionen i oppdrag å plassere et ekstra jetfly i Tromsø gjennom vinteren. Det kan ta lengre oppdrag, ikke minst til Svalbard, sa Høie.

Bekymring fra sykepleiere

Helseministeren fortalte også om bekymringer han hadde fått presentert fra flysykepleiere i et møte forrige uke. De skal ha opplevd det som et stort problem at de nå ikke lenger kan høre kommunikasjonen mellom pilot og bakken, noe som skapte større usikkerhet og dårligere kommunikasjon.

Jeg håper summen av disse tiltakene vil bidra til at vi gradvis kan bygge opp igjen tilliten til denne viktige tjenesten.

Bent Høie, helse- og omsorgsminister

– Dette var ikke en del av anbudet, men nå vil Luftambulansen bestille en løsning som inkorporerer dette behovet, lovet Høie.

Ministeren lovet også at Luftambulansen skulle få på plass en avtale med andre nordiske lang for å sikre rask mobilisering av ekstra ressurser fra nabolandene ved behov.

– Jeg håper summen av disse tiltakene vil bidra til at vi gradvis kan bygge opp igjen tilliten til denne viktige tjenesten.

Kontrollkomiteen krever svar

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité krever nå, ifølge NTB, svar fra Høie om anbudsprosessen og operatørbyttet.

– Det er krise i ambulanseflytjenesten. Situasjonen er alvorlig, sier nestleder Nils T. Bjørke (Sp) i kontroll- og konstitusjonskomiteen til NTB.

Bjørke mener det fremdeles uklart om Helsedepartementet har sørget for en god nok risikovurdering i forbindelse med anbudsprosessen, og komiteen har nå sendt Høie fire spørsmål om luftambulansetjenesten.

Blant annet bes det om svar på om Babcock, som fikk kontrakten, kunne overføre kontrakten om drift til en nytt selskap som «verken hadde organisasjon, ansatte eller godkjenninger ved kontraktsinngåelse».

Kontrollkomiteen vil også ha svar på om Høie står bak sitt svar fra i fjor sommer om at det ikke var noe som tydet på at «Babcock SAA ikke skulle klare å oppfylle forpliktelsen de hadde angitt i sitt tilbud».