fbpx Babcock leverte en beredskap på 90 prosent i desember | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Babcock leverte en beredskap på 90 prosent i desember

Ambulansefly i Nord-Norge
PLANLEGGING: Det er satt inn ekstra ressurser for å sikre god beredskap gjennom vinteren.  Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB Scanpix

Beredskapen måles i det mulige antallet timer Luftambulansetjenestens ni fly kunne ha vært i beredskap dersom ingen av dem fikk beredskapsavbrudd.

Selskapet Babcock, som i fjor tok over landets ambulanseflytjeneste, leverte en beredskap på 90 prosent etter beredskapsproblemene i desember.

Beredskap

I desember leverte Babcock en beredskap på 90,33 prosent med luftambulansetjenestens egne ni fly. Medregnet ekstra fly for kort- og langbane som selskapet selv satte inn i desember, leverte Babcock en beredskap på 95,57 prosent i siste måned av 2019, viser tall fra Luftambulansetjenesten.

To hendelser

Luftambulanseberedskapen ble svekket i forbindelse med to hendelser i desember. Først ble det oppdaget feil på propellene på flere kortbanefly i begynnelsen av måneden. Det førte til at fire av dem ble satt på bakken, mens de seks gjenværende kortbaneflyene ble ilagt strengere værrestriksjoner.

Deretter ble fly satt på bakken grunnet sykdom hos personellet i julehelgen.

Totalt leverte Babcock en beredskap på 87,27 prosent i andre halvår i 2019 etter at selskapet tok over som operatør for alle landets ambulansefly fra 1. juli i fjor.

Oppstarten i juli var desidert dårligst, med en levert beredskap på 69,86 prosent innenfor Babcocks ansvar.

Beredskapen måles i det mulige antallet timer Luftambulansetjenestens ni fly kunne ha vært i beredskap dersom ingen av dem fikk beredskapsavbrudd.

Høie er fortsatt ikke fornøyd med beredskapen

Helseminister Bent Høie (H) ser alvorlig på at luftambulansetjenesten i Nord-Norge tidvis har vært svekket. Han er fortsatt ikke fornøyd med operatøren Babcock.

Helseministeren møtte i Stortinget onsdag, 15. januar, for nok en gang å redegjøre for situasjonen i luftambulansetjenesten.

Han pekte blant annet på at ordningen med bakvakt for pilotene ikke har fungert etter hensikten. For mange piloter har vært knyttet til Gardermoen, og for få har vært knyttet til basen i Nord-Norge.

De mange ekstratiltakene som er satt inn, har sørget for at beredskapen i sum har vært god, men det medfører samtidig at tjenesten blir mer kompleks, erkjente Høie.

– Jeg vil understreke at dette ikke er en optimal situasjon, sier han.

Ap: Fallitterklæring

Arbeiderpartiets helsepolitiske talskvinne Ingvild Kjerkol mener den manglende evnen Babcock har til å sørge for fullverdig tilbud på egen hånd er en fallitterklæring for regjeringen.

– Tryggheten i nord settes på spill når sykehus på vinger – for det er det luftambulansen er – ikke er i full beredskap, sa hun etter redegjørelsen i Stortinget.

Fremskrittspartiet svarer at staten ikke har noen erfaring med luftambulanse, og at partiet ikke ser noen grunn til å bygge opp et statlig eid selskap for fly og helikoptre.

– Man behøver ikke være Mensa-medlem for å forstå at sykdom og tekniske problemer ikke er noe staten kan styre over, bemerker helsepolitisk talsperson Åshild Bruun-Gundersen.

Planen videre

Det er satt inn ekstra ressurser for å sikre god beredskap gjennom vinteren. 

  • Forsvarets legebemannede helikopter i Kirkenes. Står frem til 15. april.
  • Et jetfly i Tromsø. Står frem til 5. april.
  • Babcock har et ekstra fly på beredskap i Alta som bemannes med kortbanepiloter så raskt som mulig. Står i Finnmark til selskapet leverer jevn og høy beredskap med tjenestens ni fly.

Valgløfter fra Støre

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier staten skal ta over luftambulansen dersom han bli statsminister etter neste års valg.

– Alvoret i denne tillitskrisen er gjort tydeligere av at regjeringen nå styrker luftambulanse-kapasitet med ekstra tiltak – ekstra jetfly i Tromsø og et ambulansehelikopter i Kirkenes – fordi folk i Nord ikke er trygge. Da vil jeg si: Arbeiderpartiet vil begynne arbeidet med statlig overtakelse når vi kommer i regjering, sier Støre til VG.

Ap-lederen sier de vil vise respekt for inngåtte avtaler og vil gå i dialog med Babcock for å finne ut hvordan det skal løses.

Støre mener at tilliten til utredningen om tjenesten som regjeringen har gående, svekkes fordi fagforeninger ikke representert.

Bent Høie er overrasket

– Jeg må si at jeg er overrasket over at Ap konkluderer før de har fått utredningen om tjenesten, som de selv har vært med på å be om. Støre er ikke opptatt av kompetansebasert politikk lenger og kan komme i en situasjon hvor ekspertutvalget foreslår en annen modell enn den Ap nå ideologisk går inn for, sier helseminister Bent Høie (H) til VG.

Blir Støre statsminister, lover han også at Finnmark skal få bli et eget fylke igjen. Ap-lederen er denne uken i Troms og Finnmark for å få innspill til partiets programarbeid.

Helsepolitisk talsperson i Frp, Åshild Bruun-Gundersen, stiller spørsmål ved Støres utspill om at tjenesten vil bli bedre om staten overtar.

– Det er mange i denne saken som har hatt politiske interesser av at Babcock ikke skal lykkes, og som har gjort nærmest hva de kan for å nettopp forhindre dette. Det er synd, ettersom alle først og fremst burde sett seg tjent med å sikre folks trygghet, sier hun.

Ber regjeringen heve kontrakten med Babcock

Bildet viser et av Babcocks ambulansefly.
BER OM INNLEIE: Både Sp og Ap ber regjeringen i første omgang sikre beredskapen ved innleie fra andre operatører og bistand fra Forsvaret. Bildet viser et av Babcocks Beech B250 ambulansefly.  Foto: BSAA / NTB Scanpix

Sp ber staten overta driften av luftambulansen etter at flere av de nye ambulanseflyene til Babcock er satt på bakken etter tekniske problemer.

Både Senterpartiet (Sp) og Arbeiderpartiet (Ap) legger frem forslag i Stortinget mandag i forbindelse med luftambulansekrisen i nord. Begge mener staten må ta over ambulanseflytjenesten etter fem måneder med problemer for luftambulanseselskapet Babcock som overtok driften 1. juli i år.

Sp ber i forslaget om «kontrakten mellom Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance heves som følge av at selskapet ikke evner å levere luftambulanseberedskap i henhold til kontrakten.»

Krever gransking

Partiet ber også om at det gjennomføres en ekstern uavhengig gransking av hele prosessen med luftambulanseflyanbudet og operatørbyttet.

– Spesielt må det granskes risikoen for at Babcock Scandinavian AirAmbulance ikke ville kunne levere nødvendig beredskap i henhold til kontrakt, heter det i forslaget.

Også Ap fremmer mandag et forslag i Stortinget om at staten må ta over driften på sikt, og at regjeringen må trygge beredskapen i nord inntil det skjer.

– Når staten nå i realiteten må inn og overta jobben til en privat aktør, så er det fallitt for Babcock. Arbeiderpartiet er for at staten på sikt tar over luftambulansen permanent, sier helsepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol.

– Fem måneder etter at Babcock tok over beredskapen, leverer de fortsatt ikke på lovet nivå. Det har aldri tidligere vært tilsvarende langvarig beredskapssvikt i ambulanseflytjenesten enn det Finnmark og Nord-Norge opplever nå. Det hjelper ikke å vise til god beredskap i anbudsdokumenter hvis den reelle tjenesten ikke leverer, sier Kjerkol.

Fire av elleve fly på bakken

Både Sp og Ap ber regjeringen i første omgang sikre beredskapen ved innleie fra andre operatører og bistand fra Forsvaret. Sp mener det kan bli nødvendig å sette inn de fem helikoptrene fra forrige operatør.

Sent søndag var fire av elleve fly i luftambulansefly-flåten fremdeles satt på bakken etter at pilotene har opplevd en vridning på flyene. Babcock vet ikke når feilen vil være løst.

– Vi beklager det faktum at vi står her i dag og har satt tjenesten i en ny og vanskelig situasjon, sa driftsleder Hilde Sjurelv i Babcock på en pressekonferanse søndag ettermiddag.

Babcock opplyste søndag at selskapet vil sette inn to ekstra ambulansefly fra Sverige i tjenesten i Norge fra mandag formiddag, i tillegg til to andre fly fra Sverige som ble kalt inn i helgen. Det ene kan lande på kortbaner uten restriksjoner. Det andre tar oppdrag på langbane og vil dermed kunne avlaste de øvrige kortbaneflyene for slike oppdrag.

Helseminister Bent Høie (H) sa til NTB søndag at situasjonen som har oppstått, er uønsket, og at det er viktig at det settes inn nødvendige ekstratiltak slik at pasientene i minst mulig grad blir påvirket.

SV mener utviklingen er «alarmerende» og har sendt brev til helseministeren der de ber om en redegjørelse for situasjonen. Partiet vil i tillegg kalle Høie inn på teppet ved møteslutt i Stortinget mandag.

UNN: Åtte uønskede hendelser på ett døgn

I løpet av ett døgn har Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø loggført åtte uønskede hendelser som følge av at det for tiden mangler ambulansefly.

Ifølge  Nordlys  [for abonnenter], som gjengir en oversikt over alle hendelsene, ønsker ikke Helse Nord å kommentere situasjonen. Det eneste fagdirektør Geir Tollåli vil si, er at alle pasienttransporter har blitt utført på alternativt vis.

Han vil ikke kommentere hvilke ressurser som er brukt eller de medisinske konsekvensene den alternative transporten har fått.

Et spørsmål om tid

Klinikkoverlege Mats Gilbert ved UNN sier til  VG  at det er svært alvorlig å bruke mye ekstra tid, når tid kan være helt avgjørende for utfallet for pasienten. I det ene tilfellet tok det 28 timer og 49 minutter fra AMK ble varslet til pasienten kom til sykehuset i Tromsø. Det betegner Gilbert som «helt uakseptabelt og uansvarlig».

Han sier også at listen kun inneholder akutte pasienter.

– Beredskapen til den samlede nasjonale luftambulansetjenesten er ikke til å kjenne igjen. Kapasiteten er kritisk svekket. Vi merker det hver eneste time, sier han.

Klinikkoverlegen påpeker at det med dagens situasjon er umulig å gi omsorgsfull og ansvarlig behandling til alle pasienter, fordi man må velge noen bort.

– Slik vi erfarer situasjonen nå, er det dessverre et tidsspørsmål før liv går tapt, sier han.

– Pasienter med kreft og kronikere som trenger lufttransport til sykehusbehandling, skyves bak i køene som dannes. Sykehusene vil etter hvert ikke få sendt hjem pasienter. Hele dynamikken ødelegges. Vi kan ikke ha det slik, sier Gilbert.

Adnuntius Mobilebanner 2 - Scrollblock