fbpx Ber regjeringen heve kontrakten med Babcock Hopp til hovedinnhold

Ber regjeringen heve kontrakten med Babcock

Bildet viser et av Babcocks ambulansefly.

Sp ber staten overta driften av luftambulansen etter at flere av de nye ambulanseflyene til Babcock er satt på bakken etter tekniske problemer.

Både Senterpartiet (Sp) og Arbeiderpartiet (Ap) legger frem forslag i Stortinget mandag i forbindelse med luftambulansekrisen i nord. Begge mener staten må ta over ambulanseflytjenesten etter fem måneder med problemer for luftambulanseselskapet Babcock som overtok driften 1. juli i år.

Sp ber i forslaget om «kontrakten mellom Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance heves som følge av at selskapet ikke evner å levere luftambulanseberedskap i henhold til kontrakten.»

Krever gransking

Partiet ber også om at det gjennomføres en ekstern uavhengig gransking av hele prosessen med luftambulanseflyanbudet og operatørbyttet.

– Spesielt må det granskes risikoen for at Babcock Scandinavian AirAmbulance ikke ville kunne levere nødvendig beredskap i henhold til kontrakt, heter det i forslaget.

Også Ap fremmer mandag et forslag i Stortinget om at staten må ta over driften på sikt, og at regjeringen må trygge beredskapen i nord inntil det skjer.

– Når staten nå i realiteten må inn og overta jobben til en privat aktør, så er det fallitt for Babcock. Arbeiderpartiet er for at staten på sikt tar over luftambulansen permanent, sier helsepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol.

– Fem måneder etter at Babcock tok over beredskapen, leverer de fortsatt ikke på lovet nivå. Det har aldri tidligere vært tilsvarende langvarig beredskapssvikt i ambulanseflytjenesten enn det Finnmark og Nord-Norge opplever nå. Det hjelper ikke å vise til god beredskap i anbudsdokumenter hvis den reelle tjenesten ikke leverer, sier Kjerkol.

Fire av elleve fly på bakken

Både Sp og Ap ber regjeringen i første omgang sikre beredskapen ved innleie fra andre operatører og bistand fra Forsvaret. Sp mener det kan bli nødvendig å sette inn de fem helikoptrene fra forrige operatør.

Sent søndag var fire av elleve fly i luftambulansefly-flåten fremdeles satt på bakken etter at pilotene har opplevd en vridning på flyene. Babcock vet ikke når feilen vil være løst.

– Vi beklager det faktum at vi står her i dag og har satt tjenesten i en ny og vanskelig situasjon, sa driftsleder Hilde Sjurelv i Babcock på en pressekonferanse søndag ettermiddag.

Babcock opplyste søndag at selskapet vil sette inn to ekstra ambulansefly fra Sverige i tjenesten i Norge fra mandag formiddag, i tillegg til to andre fly fra Sverige som ble kalt inn i helgen. Det ene kan lande på kortbaner uten restriksjoner. Det andre tar oppdrag på langbane og vil dermed kunne avlaste de øvrige kortbaneflyene for slike oppdrag.

Helseminister Bent Høie (H) sa til NTB søndag at situasjonen som har oppstått, er uønsket, og at det er viktig at det settes inn nødvendige ekstratiltak slik at pasientene i minst mulig grad blir påvirket.

SV mener utviklingen er «alarmerende» og har sendt brev til helseministeren der de ber om en redegjørelse for situasjonen. Partiet vil i tillegg kalle Høie inn på teppet ved møteslutt i Stortinget mandag.

UNN: Åtte uønskede hendelser på ett døgn

I løpet av ett døgn har Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø loggført åtte uønskede hendelser som følge av at det for tiden mangler ambulansefly.

Ifølge  Nordlys [for abonnenter], som gjengir en oversikt over alle hendelsene, ønsker ikke Helse Nord å kommentere situasjonen. Det eneste fagdirektør Geir Tollåli vil si, er at alle pasienttransporter har blitt utført på alternativt vis.

Han vil ikke kommentere hvilke ressurser som er brukt eller de medisinske konsekvensene den alternative transporten har fått.

Et spørsmål om tid

Klinikkoverlege Mats Gilbert ved UNN sier til  VG at det er svært alvorlig å bruke mye ekstra tid, når tid kan være helt avgjørende for utfallet for pasienten. I det ene tilfellet tok det 28 timer og 49 minutter fra AMK ble varslet til pasienten kom til sykehuset i Tromsø. Det betegner Gilbert som «helt uakseptabelt og uansvarlig».

Han sier også at listen kun inneholder akutte pasienter.

– Beredskapen til den samlede nasjonale luftambulansetjenesten er ikke til å kjenne igjen. Kapasiteten er kritisk svekket. Vi merker det hver eneste time, sier han.

Klinikkoverlegen påpeker at det med dagens situasjon er umulig å gi omsorgsfull og ansvarlig behandling til alle pasienter, fordi man må velge noen bort.

– Slik vi erfarer situasjonen nå, er det dessverre et tidsspørsmål før liv går tapt, sier han.

– Pasienter med kreft og kronikere som trenger lufttransport til sykehusbehandling, skyves bak i køene som dannes. Sykehusene vil etter hvert ikke få sendt hjem pasienter. Hele dynamikken ødelegges. Vi kan ikke ha det slik, sier Gilbert.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse