Gilbert om luft­ambulanse­krisen: – Uforsvarlig og uholdbar

Bildet viser Mads Gilbert utstyrt for å fly i luftambulanse
KRITISK I NORD: – Denne krisen skulle aldri ha oppstått, nå har den vart i tre uker, sier Mads Gilbert om luftambulanseberedskapen i Nord-Norge. Bildet er fra en tidligere anledning.

Overlege Mads Gilbert kaster seg inn i debatten om ambulanseberedskapen i Nord-Norge. Han mener situasjonen er uforsvarlig og uholdbar.

Luftambulansekrisen går nå inn i sin fjerde uke, og til VG sier overlege ved Akuttmedisinsk avdeling ved Universitetssykehuset Nord-Norge Mads Gilbert at det er på tide å si fra.

– Nå har fagfolk i helsetjenesten, ikke minst i Nord-Norge, vært lojale og holdt kjeft over tre uker for å få til samarbeid med ny operatør. Når dette kan vare i ukevis, må vi si fra om at vi ikke kan akseptere det, sier Gilbert.

– Situasjonen er helt uforsvarlig og uholdbar. Denne krisen skulle aldri ha oppstått, nå har den vart i tre uker.

Han påpeker også at Babcock, Luftambulansetjenesten og helseminister Bent Høie har hatt to år på å planlegge overtakelsen.

Svekket beredskap

Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten mener tiltaksplanen har fungert, men erkjenner overfor avisen at det dessverre har vært oppstartsutfordringer som har vart lenger enn antatt.

Mediekontakt i Babcock, Roger Solheim, mener krisen har oppstått som følge av overtakelsen som skjedde klokken 00.01 den 1. juli. Da skulle den nye operatøren være i drift. Utfordringen har ifølge Solheim vært at 91 piloter ønsket å fortsette, noe som krever obligatorisk trening og utsjekk.

Siden selskapet Babcock overtok ambulanseflytjenesten i Norge, har beredskapen i Nord-Norge vært svekket. Dette skyldes pålagt trening for besetningene i ambulanseflytjenesten ved hvert vaktbytte de to første ukene.

Det ble i forrige uke kjent at Helse Nord har bedt om at kriseplanen for ambulanseflyene forlenges.

Les også:

– Frykter sykepleier­mangel på ambulansefly

Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn.
TRENGER FARTSTID: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. – Man ikke kan jobbe om bord uten lang fartstid og trygghet ervervet over år på bakken, sa flysykepleier Kristina Nytun under torsdagens høring på Stortinget.

– Jeg er bekymret, sier flysykepleier og intensivsykepleier Kristina Nytun.

– Det uføret vi har satt oss i, kan fort få den konsekvensen at det er pilotmangel, sykepleiermangel, utslitte folk på AMK-sentralene og en tjeneste som ikke er i nærheten av det vi har tilbudt til i dag, sier flysykepleier og intensivsykepleier Kristina Nytun.

Hun er foretakstillitsvalgt i Finnmarkssykehusene HF. Torsdag deltok hun i den åpne høringen om saken i Stortingets helse- og omsorgskomité. 

Strid om pilotenes arbeidsforhold har ført til krise i luftambulansetjenesten etter at Babcock Scandinavian AirAmbulance AB vant anbudet på driften i seks år fra neste sommer. 

Prisen lå 300 millioner kroner under dagens operatør, som er Lufttransport. Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift.

Rødts forslag om å annullere kontrakten med Babcock Scandinavian AirAmbulance AB er utgangspunktet for høringen.

– Mange er skeptiske

– Vi flysykepleiere er en del av mannskapet. Vi er nødt til å samhandle svært tett med pilotene. Stadig flere av mine sykepleierkolleger er skeptiske til om de vil være med over til Babcock. Om