Arbeidstilsynet vurderer pålegg til akuttmottaket i Stavanger
Arbeidsfri ned mot 6,5 time mellom to vakter. Flere dobbeltvakter i samme uke. Særlig dette ser Arbeidstilsynet alvorlig på.
Tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet kom 4. september 2019.
Tilsynet ble utført 10. mai 2019 ved omvisning i lokalet til akuttmottaket på Stavanger universitetssykehus (SUS). Både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden ble intervjuet.
Slik begynte det
17. januar 2019 fikk Arbeidstilsynet en bekymringsmelding om kontinuerlig høyt bruk av overtid og merarbeid ved akuttmottaket ved SUS.
18. februar 2019 kom en ny bekymringsmelding, som også handlet om akuttmottaket ved SUS.
Sykepleien skrev om bekymringene i februar: Uforsvarlig bemanning ved Akuttmottaket på SUS
På bakgrunn av meldingene varslet Arbeidstilsynet tilsyn. Tilsynet ble gjennomført kun ved akuttmottaket, ikke på de andre avdelingene ved mottaks- og behandlingsavdelingen (MOBA).
Arbeidsgiver har ansvar for arbeidstid
Arbeidstilsynet varsler at det vurderer å gi pålegg til virksomheten. SUS har frist 13. september til å si fra om beskrivelsen i rapporten ikke er korrekt, eller har andre kommentarer.
Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene om arbeidstid overholdes.
LES OGSÅ: Haukeland øker bemanningen etter dødsfall på akuttmottaket
Grunnen til varselet
Følgende forhold ligger til grunn for varselet fra Arbeidstilsynet, ifølge tilsynsrapporten:
Dette sa de ansatte:
Det fremkommer under tilsynet at det ikke er skriftlige eller praktiske rutiner for å fange opp uforsvarlig arbeidstid for den enkelte arbeidstaker.
Det fremkommer også at ansatte har reagert på at det har vært utarbeidet turnus med mange hull, som da måtte dekkes inn av de ansatte ved bruk av ekstravakter/overtid.
De ansatte har opplevd at arbeidsgiver forventer at sykepleierne skal fylle inn hullene i turnus uten bruk av eksterne vikarer eller nyansatte.
Dette sa arbeidsgiveren:
Arbeidsgiversiden beskriver under tilsynet at det er forsøkt å bruke innleide sykepleiere fra bemanningssenteret, men at de har erfart at dette er ikke ideelt, da disse oftest er nyutdannede og nyansatte uten nødvendig faglig kompetanse til å jobbe på akuttmottaket.
I perioder var det svært høy belastning på enkelte sykepleiere som tok på seg mer overtid enn de burde. Spesielt sommer 2018 og utover høsten 2018 opplevdes det som uholdbart for sykepleierstaben.
Situasjonen har bedret seg etter prosjektarbeidet og rammeavtalene med NSF.
Inngikk to rammeavtaler med Sykepleierforbundet
Det ble i april 2019 inngått to avtaler med NSF via hovedtillitsvalgte ved SUS: Overordnet rammeavtale med NSF sentralt og lokal særavtale.
Ifølge rapporten har avtalene som formål at ubesatte vakter i turnus kan dekkes med utvidet avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstid og med bedre kompensasjon.
Har jobbet ulovlig
Arbeidstilsynet oppsummerer funnene slik:
- Det dokumenteres sporadiske tilfeller av brudd på overskridelse av maksimalt antall søndagsarbeid på rad.
- Det dokumenteres sporadiske tilfeller der den ansatte ikke har fått lovpålagt ukentlig arbeidsfri periode på 35 timer.
- Det dokumenteres at flere arbeidstakere arbeider utover avtalt arbeidstid, jevnt over lange perioder. Dette fremstår som en fast ordning og dermed ikke som et særlig og tidsavgrenset behov.
- Det dokumenteres flere tilfeller der det er jobbet mer enn 10 timer overtid i løpet av sju dager (summert overtid per døgn eller uke).
- Det dokumenteres flere tilfeller der det er jobbet mer enn 25 overtidstimer i løpet av fire uker (summert overtid per døgn eller uke).
- Det dokumenteres at for enkelte av de ansatte er det over lengre perioder flere arbeidsuker med brudd på arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven, enn arbeidsuker som er innenfor bestemmelsene.
Spesielt alvorlig
Arbeidstilsynet ser spesielt alvorlig på gjentatte tilfeller med arbeidsfri ned mot 6,5 time mellom to vakter, der det i flere tilfeller allerede er blitt jobbet dobbeltvakter én eller flere ganger i løpet av samme arbeidsuke, står det i rapporten.
Det er brudd på arbeidsmiljøloven §§ 10-2, 10–4 første ledd, 10–6 og 10–8 første ledd og andre ledd.
0 Kommentarer