fbpx Sykepleier fikk advarsel av Helsetilsynet etter dødsfall Hopp til hovedinnhold

Sykepleier fikk advarsel av Helsetilsynet etter dødsfall

SVIKTENDE GRUNNLAG: Rådene sykepleieren ga på telefon, var basert på feilvurderinger tatt på sviktende grunnlag, ifølge tilsynsrapporten.

Pårørende ringte legevakten på vegne av sin mann som hadde store pusteproblemer. Pasienten fikk ikke tidsnok hjelp, og døde.

Fylkesmannen åpnet tilsynssak mot en sykepleier etter at kona, heretter kalt «Eli», ringte legevakten på vegne av sin ektemann, som hadde store pusteproblemer på grunn av astma. Ektemannen var for dårlig til selv å svare mer enn enkeltord i samtalen med sykepleieren på legevakttelefonen.

Kritikkverdig oppførsel

Ifølge «Eli» var telefonsamtalen med sykepleieren lite hyggelig.

– Sykepleieren fremsto forutinntatt og lite imøtekommende i kontakten. Hun kritiserte ekteparet for at de ikke heller hadde kontaktet fastlege tidligere på dagen, står det i tilsynsrapporten.

Pasienten døde

Sykepleieren ga, ifølge telefonloggen og «Elis» forklaring, råd om å koke opp vann for å åpne luftveiene med damp, ta mer astmamedisin og ta en tur ut for å få luft. «Eli» informerte sykepleieren om at de allerede hadde prøvd dette uten at det hadde hjulpet.

På natten ringte «Eli» igjen til legevakten. Ektemannen hadde nå store pustevansker, noe sykepleieren også kommenterte ifølge telefonloggen. Denne gang bestilte sykepleieren ambulanse med rød hastegrad.

Hjertestans

Like etter ambulanse var bestilt, ringte «Eli» nok en gang: Ektemannen hadde fått hjertestans og «Eli» hadde satt i gang med hjerte- og lungeredning. Da ambulansen kom, registrerte personellet at ektemannen pustet. Mannen ble fløyet med ambulansehelikopter til nærmeste sykehus. Livet sto likevel ikke til å redde, og mannen døde i løpet av natten.

Statens helsetilsyns vurdering

Statens helsetilsyn konkluderte med at sykepleieren ikke fulgte gjeldende faglige retningslinjer for pasienter med pustevansker eller interne rutiner, og at hun ikke hadde innhentet relevant informasjon.

– Rådene som ble gitt, var basert på feilvurderinger tatt på sviktende grunnlag. At sykepleieren var avvisende og lite imøtekommende kan ha ført til at legevakten ikke fikk tilstrekkelige opplysninger. Den som ringer inn, skal føle seg trygg og ivaretatt, står det i tilsynsrapporten.

Journalføringen var også mangelfull, blant annet var ikke samtalen med lege journalført.

– Sykepleieren syntes ikke å innse alvoret i saken eller ha til hensikt å endre praksis, og fikk en advarsel, konkluderer Helsetilsynet.

Les hele tilsynsrapporten

Les også: