fbpx 92-åring glemt tre ganger av hjemmesykepleien Hopp til hovedinnhold

92-åring glemt tre ganger av hjemmesykepleien

Bildet viser en eldre person med hendene i fanget.

En kvinne (92) ble glemt av hjemmetjenesten i Tønsberg kommune tre ganger i løpet av én uke.

Etter behandling for lungebetennelse ble kvinnen sendt hjem fra sykehus. Hjemmetjenesten i Tønsberg kommune skulle ta seg av henne i etterkant, men glemte henne tre ganger på én uke.

– Mor skal ha hjelp tre ganger om dagen, blant annet til vask og stell og påkledning, men i løpet av én uke presterte de å glemme henne tre ganger. Man kan ikke behandle et gammelt menneske på denne måten, sier datteren Vigdis Bakke til Tønsbergs Blad. [Bak betalingsmur.]

Hun bor i samme hus som moren, men i en separat leilighet. Da moren ble sendt hjem fra sykehuset nyttårsaften, var hun selv sengeliggende med influensa.

Er ikke beroliget

Selv om Bakke to dager senere fikk kontakt med hjemmetjenesten, og hun er godt fornøyd med tjenestene moren har fått den siste tiden, er hun ikke beroliget. Hun mener alle instansene som var involvert i saken har et kommunikasjonsproblem. Hun klager derfor på dem som sender ut folk fra hjemmetjenesten, ikke på mannskapene selv.

– Den eneste grunnen til at jeg tar dette her, er at hvis det kan hjelpe ett eneste gammelt menneske, så er det verdt det, sier Bakke til Sykepleien.

– For alle som har en syk mor som ligger på sykehus, så er det et løp i dette. Helt fra de legges inn på sykehuset til de forhåpentligvis blir friskmeldt igjen. Dette skal virke, og når det ikke gjør det, så skaper det redsel og fortvilelse hos de gamle. Det er heller ikke alle som har pårørende, sier hun.

Har tett oppfølging og avtalt nytt møte

Virksomhetsleder for hjemmetjenesten i Tønsberg, Gullik Dokken, sier at dette var en ny pasient som søkte tjeneste hos dem.

– Den pasienten søkte tjenester hos oss 2. januar, og ble igangsatt 3. januar. Da jobber vi ut ifra et enkeltvedtak som vi gjennomfører. Vi har registrert ett besøk mindre som var på grunn av en misforståelse mellom oss og bruker. Vi har tett oppfølging av pasienten og har avtalt et nytt møte, sier Dokken.

Han vil ikke gå nærmere inn på saken, men legger til:

– Vi skal ikke ha noen besøk som glipper fra oss, og det beklager vi, sier han.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse