Ny studie Digitalt engasjement

Nyheter
Ung mann sitter med mobil bak gardin.
ENGASJERER: Britiske forskere har studert effektene av digital kommunikasjon mellom ungdom og helsepersonell.

Teksting og skyping med helsepersonell kan bidra til at unge pasienter holder engasjementet oppe, ifølge ny britisk studie.

Kampen om folks oppmerksomhet har ikke akkurat blitt lettere etter den digitale revolusjonen. Distraksjonene er mange og tiden er knapp.

Dette skaper også utfordringer innen helsevesenet, ikke minst når det gjelder å få unge pasienter til å engasjere seg nok i egen helsetilstand over tid.

En fersk britisk studie indikerer nå at ungdom som har kontakt med helsepersonell gjennom tekstmeldinger, Skype, e-post og andre digitale kanaler, både blir mer engasjert og mer fornøyd med oppfølgingen.

Ansvarliggjør og aktiviserer

– Slik kontakt kan forsterke pasientens autonomi, samt ansvarliggjøre og aktivisere dem, sier professor Frances Griffiths, som har ledet studien, via hjemmesiden til universitetet i Warwick.

– Digital kommunikasjon gir pasientene lettere tilgang til riktig ekspertise når de trenger oppfølging for å håndtere egen helsetilstand.

Forskere fra Universitetet i Warwick og King’s College London har analysert erfaringer fra 20 kliniske spesialistteam i England og Wales.

165 pasienter i alderen 16 til 24 år, alle med langvarige helsetilstander, ble intervjuet. Det ble også 173 helsearbeidere.

Verdifult supplement 

Ifølge studien, som nylig ble presentert i NIHR Journals Library, blir digital kommunikasjon sett på som et verdifult supplement til kliniske oppfølging.

Det påpekes at effekten av slik kontakt er størst når pasientene allerede har etablert en relasjon til den profesjonelle ansikt til ansikt, og når de har behov for fleksibel tilgang, for eksempel ved overgang mellom tjenester, behandlinger eller bosted.

Les også: