fbpx Mest lest på nett i 2016 Hopp til hovedinnhold

Mest lest på nett i 2016

Tegning av ung kvinne som ligger i sofaen og leser på nettbrett
Illustrasjon: Colourbox

Sykepleiens digitale innhold får stadig flere lesere. Fra 2014 til i dag er antallet økter på sykepleien.no doblet. Sjekk hvilke saker som  ble mest lest i 2016.

Nettstedet sykepleien.no opplevde en vekst på 24 prosent i samlet lesetid, sammenlignet med året før. Det er Sykepleiens redaktør Barth Tholens godt fornøyd med.

- Redaksjonen har jobbet hardt for å øke kvaliteten på det digitale innholdet. Tallene viser nå at vi er på rett vei. Stadig flere følger med på vår digitale nyhetsdekning, enten via vår Facebook-side, gjennom søk eller ved å gå direkte inn på sykepleien.no. I praksis har vi snudd utviklingen: Før laget vi et blad og publiserte så noen av bladsakene på nett etterpå. Nå er det omvendt. Vi publiserer alle våre saker direkte på nett, og plukker så ut noen av sakene til å bli med i bladet. Det betyr at leserne får med seg mer ved å følge med på nettsidene enn når de bare venter på at bladet kommer i postkassen, slår Tholens fast.

Økt lesetid med 50 Prosent

Antallet brukere på sykepleien.no økte fra 1,2 til 1,4 million i 2016, mens sidevisninger er oppe i 4,2 millioner, en halv million mer enn året før. Når sykepleiere leser digitalt innhold fra Sykepleien, skjer det som regel fra mobil (61 prosent). Sammenlignet med 2014 har Sykepleien nå doblet antall økter brukt på det digitale innholdet, mens lesetiden har økt med 50 prosent.

Sykepleiens topp 5 reportasjer og intervjuer

Mat og sårstell toppet listen over Sykepleiens mest leste saker i 2016.

Sykepleien fag og Forskning mest leste artikler

Fra høsten 2016 ble Sykepleien Forskning heldigital. Lesere som er interessert i forskningsstoff bør derfor følge med på Sykepleien Forsknings nettside, eller abonnere på vårt nyhetsbrev.

Her er oversikt over de 5 mest leste fag- og forskningsartiklene på nett i 2016

Mest leste innspill i 2016

Sykepleien kan skryte av engasjerte lesere. Det gir oss mange viktige og interessante debattinnlegg som trekker lesere. "Krøger-debatten" fikk flest lesere i denne kategorien i 2016.

Sosiale medier

Sykepleien er tilstede både på Facebook, Instagram og Twitter. I fjor opplevde Sykepleien blant annet at en video om jordmorstudenter som øver på setefødsel med dukker, gikk viralt og ble sett av over 15 millioner mennesker fra hele verden.

På Instagram har vi nå passert 5 000 følgere og på Facebook nærmer vi oss 58 000 følgere. Like kjent er det kanskje ikke at Sykepleien Forskning har også egen Facebookside. Her legges forskningsstoff ut så snart det er publisert på nettsiden. Redaksjonen oppfordrer de som er interessert i forskningsstoff til også å følge denne siden.

Nevnt i Ernas nyttårstale

Noen av artiklene som ble publisert i fjor, fikk ettervirkninger. Artikkelen om sykehjemmet på Gjøvik som flyttet middagen to timer, vakte nasjonal interesse. Den gjorde også såpass inntrykk på regjeringen at Erna Solberg nevnte saken i sin nyttårstale.

Etter at sykepleien.no i juli skrev om tidligere sykepleier Elisabeth Pedersen (93) som gikk med brukket arm i åtte måneder og mest av alt ønsket seg en sykehjemsplass, tok Eldrealliansen saken og arrangerte et folkemøte i Kragerø. Resultatet var at Pedersen fikk sykehjemsplassen sin og takket Sykepleien i lokalavisa etterpå.

Finner fram

Redaksjonen har fulgt utviklingen for forskningsartiklene med spesiell interesse. Etter at Sykepleien Forskning som eget papirprodukt ble lagt ned i fjor sommer, har Sykepleien forsterket sin innsats når det gjelder dekningen av forskningsfeltet digitalt. Det publiseres like mange fagfellevurderte forskningsartikler som før, men nå kun digitalt. Her er artiklene også oversatt til engelsk, slik at artiklene kan bli indeksert i internasjonale databaser.

- Tallene viser at sykepleiere finner fram til våre forskningsartikler også på nett. Her er alle artikler søkbare og tilgjengelige for alle i det øyeblikket man trenger dem. Slik var det ikke altid på papir, mener Tholens.

I Sykepleiens langtidsplan sikter redaksjonen på en "heldigital" tilværelse fra 2019, med unntak av en helt ny type papirsatsning: Fra og med 2017 skal Sykepleien lansere et nytt konsept med tittelen "Sykepleien Tema". I disse bok-lignende utgaver vil redaksjonen gå i dypden på enkelt-temaer. Den første utgaven av dette slaget kommer i juni, det andre i desember.