Pasienters behov viktigere enn rutiner
Sammendrag: For å lykkes i å bedre sykehjemspasienters livskvalitet, er det en forutsetning at personalet har nødvendig kompetanse. I praksis betyr dette at personalets oppmerksomhet bør rettes mot pasientenes individuelle behov fremfor rutinepregede gjøremål. Denne artikkelen belyser ulike aspekter ved livskvalitet hos langtidspasienter i sykehjem, og hvilke konkrete tiltak sykepleierne kan sette i gang for å optimalisere livskvaliteten hos denne pasientgruppen.
Livskvalitet er knyttet til den enkeltes opplevelse av helhetlig
funksjon og velvære. Det er et helsepolitsk mål å gi mennesker et
godt liv til tross for sykdom og alderdom. Helsefremmende tiltak
skal ta sikte på å bedre eldre menneskers livskvalitet, trivsel og
muligheter til å mestre de utfordringer og belastninger de utsettes
for i dagliglivet.
Det framkommer i media at eldre pasienter i sykehjem har
mangelfull livskvalitet. Dette har vist seg ved underernæring,
unødig bruk av tvang, passivisering og ved fysiske og psykiske
krenkelser og overgrep. Forskrift om kvalitet i pleie- og
omsorgstjenestene skal bidra til å sikre kvalitet i tjenestene til
den enkelte pasient både i og utenfor institusjon. Forskriften
retter oppmerksomheten mot grunnleggende behov som først og fremst
er knyttet til pasientenes livskvalitet når det gjelder deres
opplevelse av trygghet, god omsorg og forsvarlig pleie (1).
Denne artikkelen belyser ulike aspekter ved livskvalitet hos
langtidspasienter i sykehjem, og hvilke konkrete tiltak
sykepleierne kan sette i gang for å optimalisere livskvaliteten hos
denne pasientgruppen. Vi har valgt i denne artikkelen å diskutere
viktige områder som trygghet og velvære i forhold til fysiske
omgivelser/materielle behov, tilfredsstillelse av fysiske behov,
behov for uavhengighet, sosialt og psykisk velvære samt vekst og
utvikling (2).
Trygghet og velvære
Det er fare for at sykehjemspasienter føler materiell utrygghet
fordi de må dele rom med andre pasienter og dermed får liten
mulighet til privatliv. Materiell trygghet forutsetter også en god
bygningsmessig standard. Ifølge Stortingsmelding nr.50 er det
nødvendig at boligstandarden for pasienter i sykehjem bedres (3).
For disse pasientene betyr materiell trygghet at værelset er så
stort at det er mulig å omgi seg med personlige eiendeler. Dette
kan bidra til å gi en opplevelse av identitet og tilhørighet. Det
er ikke bare tap av personer som forsterker følelsen av ensomhet,
men også tap av personlige eiendeler (4). Ifølge forskrift om
kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene (1) skal kommunene etablere
prosedyrer som skal sikre at pasientene får dekket grunnleggende
behov som mulighet for ro og skjermet privatliv, selvstendighet og
styring av eget liv.
Fordi mange sykehjemspasienter har kognitiv svikt, er det
nødvendig med trygge omgivelser for å unngå at de skader seg.
Trygghet er en sentral miljøfaktor når det gjelder aldersdemente
pasienter fordi den beskytter pasientene mot fare og selvdestruktiv
atferd (5). Visse tiltak er nødvendige for å beskytte pasientene
mot fall og skader. Enkelte pasienter med kognitiv svikt har en
tendens til vandring, og for å unngå at de går seg bort og blir
stadig mer forvirret kan man merke dørene til toalett og bad med
tegn eller bilder. Man kan også ha en tykk strek langs gulvet så
pasientene vet hvor de skal gå. Sitteplasser bortover gir også en
mulighet for hvile eller samtale med andre pasienter eller med
personalet. Slik vil oppmerksomheten for en stund kunne rettes mot
andre aktiviteter enn rastløs vandring.
Mange sykehjemspasienter har også sviktende syn, hørsel og
persepsjon. Det kan kompenseres for dette med sterkere belysning,
mindre glans i gulvene og kontraster i fargen mellom objekter og
bakgrunn (5). På grunn av pasienter med motorisk svikt er det
nødvendig å unngå dørstokker samt å fjerne tepper og gjenstander
som pasientene kan snuble i. Tekniske hjelpemidler som håndtak og
gripemidler kan lette hverdagen for mange. Det er også viktig i
denne sammenheng at sykehjemmet legger vekt på et estetisk
interiør. Møblene skal være hensiktsmessige og tilpasset
pasientenes funksjonssvikt, men det er også viktig at interiøret er
vakkert. Bilder og kunst kan skape glede og heve livskvaliteten for
mange sykehjemspasienter.
Litteratur viser til betydningen av å skape en mer hjemlig
atmosfære, så institusjonspreget blir mindre framtredende. For å
fremme en hjemlig atmosfære bør sosiale faktorer få forrang fremfor
en mer medisinsk orientert tenkning (6). Dette støttes av
Duncan-Myers og Huebner (7) som hevder at den medisinske modellen
svekker personalets mulighet til å fremme pasientenes livskvalitet.
Det kan derfor være hensiktsmessig å erstatte en hierarkisk
struktur med en flatere struktur som tillater pasientene å ha mer
kontroll og innflytelse over eget liv.
Fysiske behov
Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten hevder at
pasientene skal få dekket sine grunnleggende fysiologiske behov for
mat, drikke, fysiske aktiviteter, personlig hygiene og eliminasjon.
Det er nødvendig med konkrete tiltak som sikrer at pasientene får
dekket disse behov.
For de fleste sykehjemspasienter er måltidene en svært viktig
del av hverdagen. Eldre mennesker er i større grad enn yngre utsatt
for dehydrering og underernæring, og personalet bør legge stor vekt
på å forebygge dette. Pasienter som ikke klarer å spise selv må få
hjelp til å få i seg tilstrekkelig væske og næring. For å fange opp
ernæringsstatus er det nødvendig at pasientene veies regelmessig.
Man kan også måle kroppsmasseindeksen som avdekker forandringer i
både fettmasse, muskelmasse og kroppsvann. Dette er enkle målinger
som sykepleiere har lært i sin utdannelse og selv kan foreta. Det
er også viktig at pasienter som er i stand til å spise selv ikke
blir matet. God tid og enkle hjelpemidler kan gjøre
spisesituasjonen lettere for mange. Forskrift om kvalitet i pleie-
og omsorgstjenesten sier at det skal legges vekt på å gi avpasset
hjelp i forhold til pasientenes funksjonsnivå. Det vil derfor være
hensiktsmessig å avklare hvor mye bistand den enkelte pasient har
behov for ved hvert måltid (1).
Ro bør etterstrebes ved måltidene for pasienter med
aldersdemens. Når pasienten har kognitiv svikt bør personalet legge
vekt på å unngå stimuli som kan skape ytterligere forvirring. Et
tiltak kan være å bruke ensfarget duk i en annen farge enn
serviset. Det er også viktig å ha minst mulig på bordet så det blir
færre valgmuligheter, og å unngå forstyrrende telefoner eller at
andre kommer inn i rommet. En trygg atmosfære hvor pasientene
kjenner hverandre og personalet, gir grunnlag for en god
spisesituasjon.
De fleste pasienter i sykehjem trenger hjelp til sin personlige
hygiene. Inkontinens for urin og avføring kan skape problemer med
sår hud og opplevelse av å lukte vondt. Dette kan føre til
tilbaketrekning og isolasjon. Litteratur viser at urininkontinens
kan medføre stress fordi pasientene opplever at personalet og
medpasienter unngår dem. Negative holdninger og mangel på
forventninger hos personalet om at pasientene er kontinente, kan
fremme lært hjelpeløshet og forsterke urininkontinens hos
pasientene (8). Sykepleiere bør derfor se det som sin oppgave å gi
annet personell opplæring i holdninger og tiltak for å forebygge
inkontinens. Ifølge Pinkowski (8) er en stor del av personalet i
sykehjem ufaglærte. De har derfor begrenset forutsetning for å
sette inn forebyggende tiltak. Han mener også at manglende
kompetanse hos personalet kan føre til infantilisering av
pasientene. I praksis bør det vektlegges konkrete tiltak for å
forebygge eller hindre at en allerede eksisterende inkontinens
forverres. Personalet kan for eksempel passe på at pasientene
kommer på toalettet med en gang de ber om det. Når pasientene ikke
selv ber om hjelp til dette, er det viktig at personalet tilbyr seg
å hjelpe og hele tiden følger dette opp. Det er også viktig at man
ikke setter bleie på kontinente pasienter. Tekniske hjelpemidler
som håndtak ved toalettet og toalettforhøyer kan være til god
hjelp. Hyppig vask nedentil og vannavstøtende krem vil beskytte
pasientene mot sår hud. Fordi eldre mennesker ofte har tynn og
skjør hud med lite underhudsfett, er det viktig å smøre hele
kroppen daglig med en god bodylotion. Dette vil gi pasientene
fysisk kontakt med andre mennesker samtidig som det kan gi en
opplevelse av velvære.
Immobilitet er et stort problem hos langtidspasienter i
sykehjem. Det kan blant annet føre til atrofi, osteoporose,
spasmer, kontrakturer og inkontinens for urin og avføring, og ikke
minst redusert velvære. Undersøkelser viser at pasienter i sykehjem
ofte har smerter på grunn av muskel- og skjelettlidelser, og at de
derfor er lite motivert for fysisk trening. Det har imidlertid vist
seg at smerte ikke øker ved tilpasset fysisk aktivitet, men faktisk
blir glemt i løpet av treningen (9). Resnick (10) hevder at fysisk
aktivitet hos pasienter i sykehjem ikke bare forbedrer og
opprettholder funksjoner, men at den også forbedrer pasientenes
livskvalitet. På forhånd er det nødvendig å vurdere den enkelte
pasient når det gjelder muskulær, nevrologisk, kognitiv, affektiv
og funksjonell kapasitet. Moderate og lette øvelser og generell
fysisk aktivitet er trygt for eldre personer, og sykepleiere er i
en ideell posisjon til å sette i gang enkle treningsprogram for
denne pasientgruppen (11). Et tiltak kan være å samarbeide med lege
og fysioterapeut for å vurdere den enkelte pasients kapasitet når
det gjelder fysisk trening. Deretter kan det utarbeides et program
som er tilpasset denne pasienten. Hensiktsmessig trening kan for
eksempel være å spasere i korridoren eller ute to ganger daglig
sammen med en av personalet. Ifølge Ellingson (11) vil dette ha
stor betydning for pasientenes livskvalitet fordi en slik
«spasertur» forbedrer den eldres subjektive opplevelse av helse og
velvære og samtidig bidrar til å tilfredsstille behovet for sosial
kontakt.
Det er helt nødvendig at sykepleierne blir oppmerksomme på
pasientenes fysiske behov, og ifølge Travelbee (12) må disse
tilfredsstilles før pasientene får kapasitet, tillit og evne til
medisinsk sjelesorg.
Behov for uavhengighet
For å få tilfredsstilt grunnleggende behov bør pasientene gis
mulighet til å ivareta sin egenomsorg, men det er lite realistisk å
ha uavhengighet på alle områder som mål for pasienter i sykehjem.
Målet bør derimot være å hjelpe pasientene til å fungere optimalt
ut fra sine forutsetninger. Undersøkelser viser at det er
sammenheng mellom lavt egenomsorgsnivå og dårlig livskvalitet hos
sykehjemspasienter (13).
Stabell mener at når personalet oppfatter pasientene som
selvstendige mennesker med egne meninger og ønsker og tar hensyn
til deres individuelle behov, så vil dette ha betydning for
pasientenes aktivitet og delaktighet (14). Det er imidlertid godt
dokumentert at personalet i for liten grad retter oppmerksomheten
mot pasientenes behov for uavhengighet (15).
Det hevdes at pasienter i sykehjem får lite oppmerksomhet eller
blir ignorert av personalet når de viser uavhengig atferd. Avhengig
atferd hos pasientene gir derimot stor oppmerksomhet. Slik sett kan
avhengig atferd ha en adaptiv funksjon fordi det sikrer pasientene
oppmerksomhet og sosial kontakt med personalet (14,15,16). Hvis
personalets atferd fremmer avhengighet uten at pasientenes
kompetansenivå først er blitt vurdert, kan dette føre til
«overcare». Det vil si at pasientene får mer hjelp enn de har behov
for. I det lange løp vil dette svekke pasientene fordi de ikke får
brukt sine resterende ressurser (17). Dette er ikke i samsvar med
Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten som påpeker at
for å ivareta hensynet til egenomsorg er det viktig at tjenestene
individualiseres og bygger på den enkelte pasients helsetilstand,
ressurser og behov. Pasientenes totale livssituasjon skal vurderes,
ikke bare problemer tilknyttet funksjonshemning og sykdom (1). En
grundig kartlegging av pasientenes funksjonsområder kan sikre at
pasientene får den hjelp de har behov for ut fra faglige kriterier.
Det finnes standardiserte skjemaer til forskjellige typer
kartlegging. En slik kartlegging sikrer at pasientene blir vurdert
ut fra et reelt behov for hjelp og ikke ut fra et stereotypt syn på
eldre som inkompetente. Studier har vist at undervisning og
opplæring av personalet har endret holdninger og synet på
pasientenes kompetanse/ressurser (15). Årlige kurs og opplæring av
personalet kan derfor være et nyttig tiltak. Dette gir ikke store
økonomiske konsekvenser da sykepleiere gjennom sin utdanning har
kompetanse og forutsetninger for å lære opp annet personell.
Å være avhengig av andre for å dekke grunnleggende behov kan
påvirke selvfølelsen og svekke opplevelsen av uavhengighet og
kontroll. For at pasientene skal føle seg autonome, er det viktig å
gi dem muligheter til å foreta små valg av daglige gjøremål så de
opplever å ha kontroll over eget liv (7). Eksempler på slike valg
kan være at de får bestemme når de vil stå opp og når de vil legge
seg. Det kan også være at de selv får velge hva de vil ha på seg og
når de vil dusje eller bade. Personalet kan også gi pasientene
muligheter til selv å få være med ved kjøp av klær. Det bør være
naturlig å trekke pasientene inn når ukemenyen skal velges. Ved
innkjøp av gardiner, duker, bilder og kunst er det også viktig at
pasientenes synspunkter er førende. Slike valg har stor betydning
for den enkeltes opplevelse av innflytelse og av å være verdsatt.
Ifølge Nystrøm og Segesten (18) er et godt liv for voksne mennesker
sidestilt med å være autonom og å føle seg kompetent og verdsatt av
andre.
Kontakt med familie og venner
Selv om langtidspasienter i sykehjem har en tendens til å bli
svært gamle, syke og uten familie og venner, vil de fremdeles
trenge mer enn bare å få dekket de fysiske behov (4). Selv om de
har mange personer rundt seg, kan det likevel synes som om de lider
av ensomhet og mangel på sosial kontakt. Hicks (19) viser til at
kjennetegn på ensomhet hos denne pasientgruppen kan være en
opplevelse av å savne nære relasjoner til andre mennesker, dyr
eller eiendeler. Det kan også være økt avhengighet og
tapsopplevelser som resulterer i tristhet, oppgitthet og sosial
isolasjon. Ifølge samme forfatter er sykepleiere i en unik posisjon
når det gjelder å kartlegge og å sette inn tiltak på dette området.
I praksis må sykepleierne være oppmerksomme på og kartlegge i hvor
stor grad pasientene har sosial omgang med familie, venner og
medpasienter. Manglende relasjoner og liten mulighet for
variasjoner i løpet av dagen kan ifølge Slama og Bergman-Evans (4)
føre til ensomhet, kjedsomhet og hjelpeløshet. Disse forfatterne
hevder også at medikamenter blir brukt altfor ofte for å lindre
dette savnet hos pasientene. Dette støttes av Hicks (19) som
påpeker at stort forbruk av psykofarmaka, antidepressiva og
smertestillende medikamenter bør vekke sykepleieres oppmerksomhet
på om det da handler om svikt i pasientenes psykososiale behov.
Konkrete tiltak for å tilfredsstille pasientenes psykososiale
behov kan, for eksempel, være å invitere pårørende til jevnlige
fester, hjelpe pasientene med å ringe og skrive brev samt å skape
en hyggelig og gjestfri atmosfære når pasientene får besøk.
Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten (1) påpeker at
pasientene skal ha mulighet for samvær og sosial kontakt, og at det
skal tilrettelegges så pasientene kan tilby sine gjester enkel
bevertning. Det er viktig at personalet legger til rette for at
pasientene kan ha gode relasjoner til sine pårørende. Dette
indikerer at sykepleierne bør prioriterer tid til å snakke med
pårørende. Noen pårørende kan for eksempel oppleve skyld, sinne og
dårlig samvittighet, og det er derfor viktig at sykepleier lytter,
støtter og veileder pårørende.
Psykiske behov
Mange pasienter i sykehjem har psykiatriske diagnoser som
depresjon og aldersdemens. Forekomsten av depresjon hos geriatriske
pasienter er 20-40 prosent. Hos mange forblir depresjonen
udiagnostisert fordi sykdommen ofte har et maskert forløp og ofte
er relatert til somatisk sykdom (20). Sykepleiere bør derfor ha
nødvendig kunnskap om depresjon hos eldre slik at de kan gjenkjenne
symptomer og informere legen. Da vil legen få mulighet for å
diagnostisere og behandle lidelsen. Engedal hevder at
tapsopplevelser er en risikofaktor når det gjelder depresjon som
debuterer i høy alder. Det kan være tap av nære pårørende, sosialt
nettverk, identitet, rolle, mening med livet, helse, funksjonsevne
og autonomi (21). Sykehjemspersonalet bør ta pasientenes
tapsopplevelser på alvor, og sykepleiere bør ha kunnskap om sorg og
om hvordan de skal hjelpe pasienter i krise. Sykepleieren må møte
den følelsesmessige smerten pasienten kan føle ved å måtte forlate
sitt eget hjem og flytte i sykehjem. Konkrete tiltak kan være å
snakke med pasienten om de tap han har opplevd, og sykepleiere kan,
for eksempel, be pasienten fortelle om hjemmet sitt. De må ta seg
tid til å lytte, og vise ekte interesse for pasientens tidligere
liv. Sykepleieren kan vise interesse ved, for eksempel, å se på
bilder og personlige gjenstander sammen med pasienten. Personalet
kan også hjelpe pasientene med å få hentet personlige eiendeler som
de kan ha på værelset sitt. Sykepleieren må tillate pasienten å
bearbeide sine tap følelsesmessig. Dette kan hun gjøre ved å
bekrefte og anerkjenne pasientens opplevelse av sorg, savn,
skuffelse, fortvilelse og sinne.
Studier viser at remenisens (minneaktivitet) har betydning for
å ivareta sykehjemspasienters identitet (5, 22). I en
remenisensgruppe kan sykepleiere få pasientene til å snakke om sitt
tidligere liv og mange erfaringer. Det har vist seg å være positivt
for sykehjemspasienter at andre lytter til dem og viser interesse.
Dette kan forebygge depresjon og forbedre kognitive funksjoner,
psykologisk velvære og integritet (22).
I tillegg til kognitiv svikt har mange aldersdemente pasienter
også atferdsmessige og psykologiske symptomer. Dette kan vise seg
ved tilbaketrekning, angst, psykose, apati, rastløs motorisk
atferd, aggresjon og repeterende roping (21). Studier i sykehjem
viser at ca 40 prosent av pasienter med demens bruker beroligende
medikamenter. Offentlige dokumenter påpeker at det er grunn til å
tro at psykofarmaka benyttes over lengre perioder for å holde
pasienter i ro, og ikke primært for å behandle eventuelle psykiske
lidelser. Bruk av psykofarmaka ved atferdsvansker vil som regel
heller ikke være faglig forsvarlig (23). Undersøkelser på
livskvalitet hos langtidspasienter i sykehjem har vist at pasienter
som tar nevroleptika i stor grad har redusert velvære, tilbringer
mindre tid med aktiviteter og er betydelig mer sosialt
tilbaketrukne enn andre pasienter (13).
Sykepleiere i sykehjem er i en unik posisjon til å tenke
alternativt når den medisinske modellen er utilstrekkelig. Strand
(24) framhever betydningen av egostyrkende sykepleie som legger
vekt på å fremme pasientenes personlige ressurser gjennom
«pedagogisk» påvirkning. Ifølge forfatteren kan egostyrkende
sykepleie være skjerming, grensesetting, validering,
realitetsorientering, verbalisering og praktiske gjøremål. Et
konkret eksempel på validering er at hvis en pasient roper på mor,
kan sykepleieren si:
- Jeg forstår at du savner din mor. Videre kan hun si:
- Jeg vet du har et bilde av din mor, skal vi se på det bildet
sammen? Slik vil sykepleieren bekrefte pasientens følelser og
opplevelse av savn. Verbalisering er å sette ord på opplevelser. Et
eksempel kan være at sykepleieren sier til en pasient som har
sittet og ventet på besøk:
- Jeg ser at du er lei deg nå. Er du skuffet fordi datteren din
ikke kunne komme i dag?
Hvis sykehjemspersonalet skal benytte psykoterapeutiske metoder
kreves det tilstrekkelig kompetanse. Ifølge Engedal med flere er
kunnskapsnivået innen alderspsykiatri generelt lavt (20). Pasienter
i sykehjem har ofte et komplekst sykdomsbilde med både somatiske og
psykiske lidelser, og mange har så komplekse behov at de trenger
behandling på spesialistnivå (13,25). Dette indikerer at
sykepleiere i praksis arbeider aktivt med å heve sitt eget
kunnskapsnivå og å spre kunnskap ved å undervise og veilede annet
personell.
Behov for vekst og utvikling
Ifølge Erikson er vekst og utvikling også mulig for de aller
eldste. Forfatteren ser på vekst og utvikling som en mulighet til å
gjennomgå alle livets utviklingsfaser og at den enkelte fase bygger
på tidligere faser. Vekst og utvikling i siste fase av livet
innebærer derfor at tidligere faser og livskriser er
gjennomarbeidet og integrert hos den eldre personen. Dette vil
kunne gi opplevelse av klokskap og egointegritet i stedet for
fortvilelse (26). Det er derfor viktig å rette oppmerksomheten mot
pasientenes livshistorie. Vekst og utvikling for en pasientgruppe
som ofte har store fysiske og psykiske lidelser og kognitiv svikt
kan by på store utfordringer for personalet. Det er derfor
avgjørende at personalet kartlegger pasientenes resterende
ressurser og stimulerer disse for å kunne gi den enkelte bedre
livskvalitet.
Det er godt dokumentert at mange sykehjem fungerer som et
passiviserende oppbevaringssted for pasientene fordi det ikke er
lagt opp til aktiviteter og stimulering av de ressurser pasientene
ennå har. Man kan spørre seg hvorfor det er slik. Baltes mener at
personalet i sykehjem vurderer pasientene som inkompetente ut fra
et stereotypt syn på eldre, i stedet for ut fra en reell vurdering
og kartlegging av pasientenes funksjonsnivå. Ifølge forfatteren kan
dette få fatale følger for pasientene fordi de ikke får brukt sine
resterende ressurser, men blir passivisert (15). Personalets syn på
de eldre har stor betydning for pasientenes livskvalitet, fordi
dette synet vil gi føringer for hvordan pasientene blir behandlet.
Ifølge Hummelvold (27) har vi ofte et ureflektert menneskesyn, og
det kan derfor være nødvendig å bli bevisst hvilket syn man har på
mennesket, sykepleie, helse og behandling.
Personalet i et sykehjem kan ha ulikt syn på pasientenes
kompetanse og potensial for vekst og utvikling. Det er derfor
nødvendig å utarbeide et felles verdigrunnlag for å kunne ivareta
pasientenes funksjonsnivå og resterende ressurser (10, 28).
God livskvalitet innebærer muligheter for å delta i
meningsfylte aktiviteter. De eldre skal ikke påtvinges bestemte
aktiviteter som de overhodet ikke ønsker å delta i. Utfordringen
ligger i å skape flere valgmuligheter, slik at de eldre ikke
behøver å oppleve alderdommen som et liv uten fremtid og mening.
Det er også dokumentert (4) at pasienter som gis muligheter til
ulike aktiviteter viser mindre urolig atferd og trenger mindre
hjelp til egenomsorg.
Pasienter med aldersdemens utgjør 70-75 prosent av alle beboere
i sykehjem (23). Aktivitetsprogram for disse pasientene bør ha som
mål å skape struktur og kontinuitet kombinert med en fleksibilitet
som tillater pasientene å endre aktiviteter i forhold til
funksjonsnivå. Aktivitetene skal være meningsfylte og bekrefte
verdighet. Ifølge
Forskrift for kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten kan det
ved tilrettelegging av aktiviteter være naturlig å ta utgangspunkt
i dagliglivets aktiviteter (1). Eksempler på slike aktiviteter kan
være at pasientene dekker bordet og skreller poteter. Andre
aktiviteter kan være å lese aviser, lytte til musikk, synge, danse,
spille spill og gå turer.
En miljøterapimodell kan bidra til å strukturere og dokumentere
miljøarbeidet i et sykehjem slik at det ikke er tilfeldighetene som
råder. Allen og Wrege viser til miljøarbeid med grunnlag i sosial
læringsmodell. Denne modellen fokuserer på å fremme individuell
vekst og egointegritet gjennom ulike typer sosiale gjøremål og
aktiviteter (29).
«The Eden Alternative» er et begrep eller en filosofi som i
stor grad legger vekt på livskvalitet hos pasienter i sykehjem. Den
enkelte pasients kapasitet for vekst og utvikling fremmes gjennom å
fokusere på menneskets fundamentale behov for mening. Denne
filosofien gjør det mulig for pasientene å oppleve mening ved at
det legges vekt på at de skal ha omsorg for andre mennesker og for
dyr, blomster og grønnsaker (6, 19). Slike aktiviteter kan være at
pasientene sår tomater eller blomster og har ansvar for å vanne
disse, og når tiden er moden kan de selv plukke tomater og
blomster. Dyr som, for eksempel, katter eller høner, kan skape liv
og glede for pasientene. Personalets kreativitet og engasjement er
avgjørende for hvorvidt dette vil lykkes. Pasienter i sykehjem har
svikt i mange funksjonsområder, og dette fordrer at personalet
deltar aktivt sammen med dem om disse gjøremålene. Dette bidrar til
større nærhet og sosial kontakt. Institusjoner med en slik filosofi
legger ikke vekt på rigide rutiner slik at alle oppgaver skal
gjennomføres til fast tid. Her legges mer vekt på at livet er fullt
av overraskelser og uventede situasjoner. Dette blir sett på som
positivt fordi det forebygger kjedsomhet og ensomhet. Forskning har
vist at når en slik filosofi innføres i et sykehjem ser man
reduksjon i medikamentbruk, infeksjoner og dødelighet, samt mindre
«turnover» hos personalet (6).
Evaluering av sykepleie
Hvis sykepleiere arbeider for å bedre livskvaliteten hos
langtidspasienter i sykehjem, bør det finnes et redskap for
evaluering av de tiltakene man har satt i gang for å vurdere
resultatene. Med begrepet «resultat» menes her økt velvære og
livskvalitet hos pasientene. I sykehjem har det lenge vært fokusert
på å eliminere problemer og komplikasjoner fremfor å tenke
resultater. Bedre sykepleie kan gi resultater i form av bedre
livskvalitet for pasientene. Dette forutsetter imidlertid en
grundig kartlegging før man lager en plan, samt en mulighet for å
evaluere tiltakene (30). Litteratur viser at livskvalitet dreier
seg om menneskers subjektive opplevelse av eget liv (31). Dette kan
derfor best vurderes ut fra pasientenes uttalelser om hvordan de
opplever tilværelsen på sykehjemmet. I tillegg kan livskvaliteten
vurderes ved å se på om pasientene snakker mer med hverandre, leser
mer i aviser, smiler mer, gir uttrykk for mindre smerter, får flere
besøk, bruker færre medikamenter, sover mindre om dagen og
mer/bedre om natten, deltar i aktiviteter og tar egne valg om når
de vil stå opp og når de vil legge seg. En forutsetning for å kunne
vurdere resultater av det arbeidet man har gjort, er at mål for
livskvalitet konkretiseres. Avdelinger bør derfor ha en overordnet
målsetting som gir føringer for dette arbeidet. Denne målsettingen
er et hjelpemiddel for å konkretisere mål for livskvalitet knyttet
til hver enkelt pasient. Det verdigrunnlaget som representerer
synet på mennesket (i denne sammenheng synet på de eldre),
sykepleie, behandling og helse, vil være overordnet det hele.
Det er lederens ansvar å arbeide for at avdelingen har mål og
verdigrunnlag som er integrert hos alle. Ledere i sykehjem må rette
oppmerksomheten mot pasientenes livskvalitet. Evaluering av denne
kan dokumenteres blant annet i årsrapporter. Det er derfor
nødvendig at ledere selv stiller spørsmål om hva det vil si å ha et
godt liv - også i en institusjon.
Konklusjon
For å lykkes i å bedre sykehjemspasienters livskvalitet, er det
en forutsetning at personalet har nødvendig kompetanse. I praksis
betyr dette at personalets oppmerksomhet bør rettes mot pasientenes
individuelle behov fremfor rutinepregede gjøremål. Dette krever
tiltak som sikrer at pasientenes grunnleggende behov blir dekket og
at resterende ressurser blir verdsatt og stimulert. Personalets
kunnskaper og personlige forutsetninger har betydning for hvorvidt
de våger å tenke alternativt i forhold til den medisinske modellen
som fokuserer på pasienten som syk. Vi vil hevde at faglig
trygghet, kreative evner og tro på pasientenes muligheter for vekst
og utvikling er forutsetningen for at personalet i sykehjem kan
bidra til å gi pasientene god livskvalitet. Dette støttes av
Weinstein som hevder at en slik tilnærming ikke krever større
ressurser, men heller en annen tankegang og større oppmerksomhet på
pasientenes individuelle behov (6). En slik tilnærming innebærer en
stor utfordring for personalet fordi det kan synes vanskelig å
tenke muligheter for vekst og utvikling når pasientene har høy
alder, fysiske og psykiske lidelser og kognitiv svikt.
Litteratur
1. Rundskriv om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, Statens
helsetilsyn, 1-13/97.
2. Flanagan JC. A research approach to improving our quality of
life. A Psychologist 1978; 33: 138-147.
3. St.meld. nr. 50 (1996-97). Handlingsplan for styrking av
eldreomsorgen 1998-2001, Sosial- og helsedepartementet.
4. Slama CA, Bergman-Evans B. A troubling triangle. Journal of
Psychosocial Nursing 2000;38(12):36-43.
5. Taft LB, Delaney K, Seman D, Stansell J. Creating a
therapeutic milieu dementia care. Journal of Gerontological Nursing
1993;19(10):30-39.
6. Weinstein LB. The eden alternative: A new paradigm for
nursing homes. Activities, Adaption and Aging 1998;22(4):1-7.
7. Duncan-Myers AM, Huebner RA. Relationship between choice and
quality of life among residents in long-term-care facilities. The
American Journal of Occupational Therapy 2000; 54(5): 504-508.
8. Pinkowski PS. Urinary incontinence in the long-term care
facility. JWOCN 1996; 23(6): 309-313.
9. Pickering G, Deteix A, Eschalier A, Dubray C. Impact of pain
on recreational activities of nursing home residents. Aging Clin
Exp Res 2001; 13(1): 44-48.
10. Resnick B. Functional performance and exercise of older
adults in long-term care settings. Journal of Gerontological
Nursing 2000; 26(3): 7-16.
11. Ellingson T, Conn VS. Exercise and quality of life in
elderly individuals. Journal of Gerontological Nursing 2000; 26(3):
17-24.
12. Travelbee J. Interpersonal aspects of nursing.
Philadelphia: F.A. Davis, 1971.
13. Ballard C, O'Brien J, James I, Mynt P, Lana M, Potkins D,
Reichelt K, Lee L, Swann A, Fossey J. Quality of life for people
with dementia living in residential and nursing home care.
International Psychogeriatrics 2001; 13(1): 93-106.
14. Stabell A. Uavhengighet versus avhengighet hos beboere på
institusjon - den vanskelige balansegangen. HiO-notat nr. 4, 1999.
15. Baltes MM. The many faces of dependency in old age. USA:
Cambridge University Press, 1996.
16. Rose MS, Pruchno RA. Behavior sequences of long-term care
residents and their social partners. Journal of Gerontology: Social
Sciences 1999; 54B(2): 75-83.
17. Baltes MM, Neumann EM, Zank S. Psychology and Aging 1994;
9(2): 179-188.
18. Nystrøm AEM, Segesten KM. On sources of powerlessness in
nursing home life. Journal of Advanced Nursing 1994; 19: 124-133.
19. Hicks TJ. What is your life like now? Loneliness and
elderly individuals residing in nursing homes. Journal of
Gerontological Nursing 2000; 26 (8): 15-19.
20. Engedal K, Bergem H, Holm M, Bragason A, Moksnes KM.
Alderspsykiatri - en spesialisert form for psykiatri. Tidsskr Nor
Legeforen 1997; 25(117): 3684-3687.
21. Engedal K. Urunde hjul, Alderspsykiatri i praksis.
Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens, 2000.
22. Taft LB, Nehrke MF. Reminiscence, life review and ego
integrity in nursing home residents. The International Journal of
Aging and Human Development 1990; 30(3): 189-196.
23. St.meld nr. 28 (1999-2000). Innhald og kvalitet i
omsorgstenesten, omsorg 2000. Sosial- og helsedepartementet.
24. Strand L. Fra kaos mot samling, mestring og helhet.
Psykiatrisk sykepleie til psykotiske pasienter. Oslo: Ad Notam
Gyldendal, 1999.
25. Mozley CG, Challis D, Sutcliffe C, Bagley H, Burns A,
Huxley P, Cordingley L. Psyciatric symptomatology in elderly people
admitted to nursing and residential homes. Aging and Mental Health
2000; 4(2): 136-141.
26. Erikson EH. The life cycle completed, a review. USA: Rikan
Enterprises Ltd., 1982.
27. Hummelvold JK. helt - ikke stykkevis og delt. Psykiatrisk
sykepleie. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1997.
28. Foss B. Lært hjelpeløshet hos langtidspasienter i sykehjem
- en kvalitativ studie av sykepleiernes oppfatning av balanse
mellom avhengighet og uavhengighet. Norsk Tidsskrift for
Sykepleieforskning 2002; 1(4): 5-21.
29. Allen JK, Wrege CD. Social model day care for the demented
elderly and their families: a lower cost alternative. American
Journal of Alzheimers care and related disorders and research 1991;
61: 30-34.
30. Kane RL. Improving the quality of long-term care. Journal
of the American Medical Association 1995; 273: 1376-1380.
31. Wahl A, Rustøen T, Hanestad BR. Livskvalitetsforskning, en
diskusjon om hvordan ulike faktorer påvirker kunnskap om
livskvalitet. Vård i Norden 2000; 1(20): 36-40.
0 Kommentarer