– Man forfalsker ikke resepter hvis man ikke er desperat

Nyheter
Irene Gynnild Ponton, seksjonsleder
AVVISTE IKKE: – Jeg kunne følt meg sviktet, og reagert deretter. Men det handlet om å vise en menneskelig side som arbeidsgiver, sier seksjonsleder Irene Gynnild Ponton.

Leder Irene Gynnild Ponton måtte konfrontere sykepleieren som hadde stjålet piller på avdelingen. Hun får ros av sykepleieren for måten hun gjorde det på.

Sykepleier Merete Fjellaksel stjal piller fra avdelingen og forfalsket resepter.

Da hun ble avslørt, var det lederen hennes, Irene Gynnild Ponton, som innkalte henne til møte.

Fjellaksel mistet autorisasjonen i fire år, men er nå tilbake i jobb på samme avdeling som hun forsynte seg av piller til eget forbruk.

Både i NRK og i Sykepleien har Fjellaksel skrytt av hvordan hun ble møtt av sin leder Ponton den gangen hun ble konfrontert, og også i tiden etterpå.

Blant annet ble hun ikke presset av sin leder til å innrømme noe.

Hadde ingen mistanke

– Som lederteam var vi enige om tilnærmingen. Det var viktig at vi var flere som tenkte gjennom hvordan vi skulle møte dette. Ingen av oss hadde opplevd dette før, sier Irene Gynnild Ponton, seksjonsleder på Akershus universitetssykehus (Ahus).

– Hadde dere mistanke om misbruket?

– Overhodet ikke. Hun var en betrodd medarbeider, og hun hadde ansvar for medisinskapet. Vi så at det var svinn, men skjønte ikke hvem som sto for det. Merete hadde vår tillit.

Tok det ikke personlig

Som arbeidsgiver kunne hun følt at sykepleierne hadde brutt denne tilliten.

– Jeg kunne tatt det personlig, følt meg sviktet, og reagert deretter. Men det handlet om å vise en menneskelig side som arbeidsgiver. For oss ble det viktig å håndtere dette med respekt. Såpass kunnskap har jeg at når noe så alvorlig skjer, så er det fordi noe er kritisk i livet.

Ponton skjønte før hun gikk i møte med Fjellaksel at å få avslørt den store hemmeligheten der og da, ville kunne forsterke krisen hun åpenbart var i.

– Hvis vi avviste henne, kunne det utløst verre ting. Samtidig var jo det hun hadde gjort veldig alvorlig.

– For pasientene?

– Ja, og for bedriften og virksomheten. Hun hadde tatt medikamenter. Da ante vi ikke omfanget. Den betrodde medarbeideren hadde til og med stjålet identiteten til en kollega for å skaffe seg resepter. Samtidig sa dette noe om hvor alvorlig dette var for henne. Sånt gjør man ikke hvis man ikke er desperat.

Ingen ville avvise henne

– Det kunne jo hende at andre i lederteamet så det på en mer uforsonlig måte?

– Det har tatt fire år. Ingen steder på veien har jeg møtt noen som har snakket om at vi burde ha avvist henne. Det har bare vært medmenneskelighet.

– Har du råd til andre ledere andre steder som kommer i liknende situasjon?

– Det er vanskelig å gi råd, for dette er individuelle saker. Men jeg kan i hvert fall anmode om å møte den det gjelder, ikke avvise. Vedkommende er et medmenneske selv om hun eller han har gjort noe kriminelt. Men jeg skjønner at for mange ledere er det skremmende å oppleve noe sånt.

Hjelper å ha strenge rammer

Det gjelder å være tydelig, mener Ponton, og påpeker at det hjelper at Helsetilsynet setter gode og strenge rammer.

– Det er ingen rom for slingring der.

– For eksempel når det gjelder tap av autorisasjon og urinprøver?

– Ja, pluss at det er strenge regler for hvordan man kan jobbe uten autorisasjon. Man skal ikke ha tilgang til medisinrommet overhodet.

Ponto påpeker at sykepleieren også gikk ned i lønn da hun var assistent.

– Hvis man som arbeidsgiver ønsker å gå i møte med arbeidstakeren, er det mulig både fordi Helsetilsynet har de strenge rammene, og fordi Akan kjenner til det som gjelder avhengighet.

Anmeldte ikke

– Var det snakk om å politianmelde sykepleieren for pilletyveri?

– Vi var mest opptatt av hendelsen og valgte å fokusere på hvordan vi skulle håndtere den komplekse saken best mulig. I dette lå nok ikke behovet for å politianmelde. Helsetilsynet var koblet inn og kjørte saken etter deres rutiner, sier Ponton.

Etter hvert anmelde Helsetilsynet Fjellaksel for dokumentfalsk, og hun fikk siden en betinget dom.

Lettere å hjelpe når problemet erkjennes

Som leder møter man dette kanskje bare en gang i livet, påpeker Ponton.

– Kanskje sitter det noen ledere der ute med dårlig samvittighet og som har det vondt med seg selv på grunn av måten de har møtt arbeidstakeren.

Men hver sak er forskjellig:

– Merete gjorde det lett for oss, fordi hun gjorde noe selv med livet sitt. Det nytter ikke å hjelpe noen som ikke innrømmer at de har problemer. Men er erkjennelsen der, har vi noe å jobbe med. Det er hun som har gjort jobben.

Har blottstilt seg

Seksjonsleder Irene Gynnild Ponton syns det er beundringsverdig av Merete Fjellaksel å stå fram i mediene.

– Denne erfaringen har vært nyttig og viktig for oss som sykehus. Vi har beholdt en superkompetent medarbeider.  Hun forsørger barnet sitt og bidrar i samfunnet. I denne saken her har alle vunnet. Det har vært en møysommelig reise, og det har tatt mye tid.

– Jeg er stolt av at Merete har blottstilt seg på nytt. De færreste vet hvor alvorlig det var. Jeg håper det kan bidra positivt i andre saker i framtiden, sier Ponton.

Les også

Stjal piller på jobben – er tilbake som sykepleier

Du, av alle” - om sykepleiere som har stjålet og misbrukt medikamenter

 

Les også: