fbpx Sykehjem fikk designpris Hopp til hovedinnhold

Sykehjem fikk designpris

bildet viser to som går tur

Rokilde sykehjem i Kristiansund har fått Merket for god design 2016 for sitt arbeid med å rekruttere frivillige besøksvenner og koble dem mot pasienter etter felles interesser.

«Rokilde sykehjem sto overfor budsjettkutt, noe som ville gjøre det enda vanskeligere for travle ansatte å få gjort arbeidet og få tid til aktiv omsorg for beboerne. Dermed ville de utvikle en tjeneste som la til rette for mer aktiv omsorg ved å involvere frivillige trivselsvenner fra nærmiljøet.»

Slik beskriver juryen bakgrunnen for Rokilde sykehjems tiltak som førte til at det i går ble tildelt Merket for god design 2016.

Pasientene kjedet seg

– Vi har jobbet med kulturtilbud i en årrekke. Likevel fortalte pasientene at de kjedet seg. De ønsket aktiviteter som var mer tilpasset den enkelte, sier Stephanie Helland, enhetsleder ved Rokilde sykehjem i en pressemelding som er sendt ut om prisen.

Samtidig gikk de ansatte hjem med høye skuldre fordi de ikke hadde tid til å gi aktiv omsorg i en travel arbeidshverdag. Heller ikke de pårørende var fornøyd.

Men heldigvis er Rokilde et utviklingssenter for sykehjem i Møre og Romsdal. Der er de vant til å tenke nytt. Dermed satt sykehjemmet i gang et prosjekt og koblet på tjenestedesignere fra Designit.

Strsikkepartner og turkamerat

De gjennomførte workshoper og dybdeintervjuer med beboerne, ansatte og pårørende for å få innsikt og innspill.

Behovene var ikke overraskende forskjellige og spente fra strikkepartner til turkamerat. Også de frivillige hadde sine ønsker og behov.

Designit utviklet derfor et kartleggingsverktøy for å avdekke og koble individuelle interesser og preferanser. Med i pakken hørte også plansjer og inspirasjonshefter. Egne buttons ble laget til de frivillige.

bildet viser brosjyrer og buttons

Oppfølgingsmøter og evalueringsskjemaer har bidratt til å ta imot viktige innspill.

700 besøk i 2015

Høsten 2014 startet pilotprosjektet med åtte frivillige «trivselsvenner», og etter evalueringer ble tjenesten "Trivselsvenn i sykehjem" lansert i januar 2015. Helland synes tilbakemeldingene har vært strålende.

– I 2015 hadde vi 700 besøk fra trivselsvenner og i årets to første måneder har vi hatt 115 besøk. Resultatene har vært så gode at vi ble invitert til å gjennomføre pilotprosjekter i kommunens tre andre sykehjem også. Nå er Trivselsvenn implementert også her, sier hun i pressemeldingen.

Sykepleien har ikke lykkes å få en oppdatert kommentar fra Helland eller en nærmere beskrivelse av kartleggingsverktøyet, men oppdaterer saken så fort vi får det.

I 2015 hadde vi 700 besøk fra trivselsvenner og i årets to første måneder har vi hatt 115 besøk.
Stephanie Helland

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse