Trenger vi sykepleieteori?
For å kunne argumentere overbevisende for å opprettholde sykepleieprofesjonens ansvar og kjerneoppgaver trenger vi en kollektiv og samlet stemme.
For å kunne argumentere overbevisende for å opprettholde sykepleieprofesjonens ansvar og kjerneoppgaver trenger vi en kollektiv og samlet stemme.
Er undervisningen i akuttmedisin på dagens grunnutdanning i sykepleie tilstrekkelig? Det spør sykepleierstudentene Elias Grinaker Sirnes og Elise Fiske i denne kronikken.
– Filosofi er viktig fordi det er en naturlig forlengelse av vår interesse for sannhet. Det vil si at det hjelper oss til å identifisere ulike måter å forstå sykepleiekunnskap på, skriver universitetslektoren.
Er tiden moden for å endre innholdet i sykepleieundervisningen? Da jeg kom rett fra praksis til jobben som lektor ved utdanningen, så jeg litt av hvert jeg ville endre på.
Studien viser at sykepleiere som deltar i fagutvikling, i større grad enn sykepleiere som ikke deltar, opplever vitenskapsteori som relevant for yrkesutøvelsen.
Nå er svenske Katrin Hruska autorisert som både sykepleier og lege.
Hvilken kunnskap er basal for å utføre sykepleiefunksjonen?
Det hjelper fint lite å være god, varm og snill når pasienten holder på å dø av sepsis, skriver sykepleierstudent Sara Selstad Berget.
Verdien av å tenke kritisk og kunnskapsbasert vil øke for sykepleiere etter endt utdanning.