fbpx Vet du hva du skal gjøre når noen akutt kjemper for livet? Hopp til hovedinnhold

Vet du hva du skal gjøre når noen akutt kjemper for livet?

Kvinne gir førstehjelp til person som blør.
FØRSTEHJELP: Det forventes at sykepleiere tar styringen når de kommer til et ulykkessted, skriver kronikkforfatterne.  Foto: Mostphotos

Er undervisningen i akuttmedisin på dagens grunnutdanning i sykepleie tilstrekkelig? Det spør sykepleierstudentene Elias Grinaker Sirnes og Elise Fiske i denne kronikken.

Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for forfatterens egne synspunkter og holdninger. Innlegg sendes til meninger@sykepleien.no. Les også veiledningen.

Vi registrerer at det i de siste årene har vært en storm omkring dagens sykepleierutdanning i mediene. Selv er vi sykepleierstudenter ved NTNU i Ålesund, og burde vel kanskje prioritere bachelor-forberedelsene ovenfor frustrasjonen om dagens utdanning for sykepleiere. Men det er kanskje nettopp nå når studiet går mot slutten at man bør ta seg tid til å reflektere over hva som kunne (og burde) vært annerledes ved sykepleierutdanningen.

Akuttmedisinske ferdigheter

Av «folket» forventes det at du som sykepleier «tar styringen» under bilulykker, hjertestans eller andre alvorlige medisinske hendelser. Men har du egentlig mer kompetanse enn industriarbeideren i bilen foran?

Ved vår utdanningsinstitusjon hadde vi særdeles få timer undervisning i emnet traumatologi. Vi mener det er urovekkende og bekymringsverdig at en på sykepleierutdanningen har like mye akuttmedisinsk undervisning som dagens «trafikale grunnkurs». Ikke engang er undervisningen i traumatologi og akuttmedisin obligatorisk, sammenliknet med forelesningene i etikk og sykepleieteori.

Når teorien og etikken blir «verdiløs»

Misforstå oss riktig, vi mener ikke at samfunnsvitenskap og etikk ikke er viktig. Men vi er redd de basale akuttmedisinske ferdighetene viker, til fordel for kunnskaper om teoretikere på 1800-tallet. Det funker ikke med kunnskap om sykepleiefagets historie når bilen foran kolliderer. Og institusjonell teori er det lite nytte av når hjertet til sidemannen på bussen stopper.

Det funker ikke med kunnskap om sykepleiefagets historie når bilen foran kolliderer.

Etikken og sykepleieteorien blir «verdiløs» i møte med den septiske pasienten, om en ikke innehar nødvendig kompetanse om den aktuelle tilstanden. Selv om alt kan være relevant og viktig, bør det å redde liv i akutte situasjoner være noe av det viktigste for en sykepleier.

For lite kunnskaper om emner som akuttmedisin blant dagens sykepleierstudenter og sykepleiere er dessverre et faktum – dette mener vi bør og kan endres.

OSLO 1972: Streik blir den ventede sykepleier-reaksjon på statsminister Trygve Brattclis tilbud til Sykepleieraksjonen 1972. Han vil ikke imøtekomme sykepleiernes krav om tre lønnsklassers opprykk, men vil bl. a. foreslå skattepolitiske tiltak. Her aksjonskomiteen f.v. Anne-Lise Bergenheim, Bjørg Wendelborg, Aud Vinje, Christine Thorstensen, Eva Heyerdahl og Anne-Marie Grøygaard, som holder uravsteming pr. telefon til landets sykehus. det er ventet at de ikke vil godta dette. Foto: Vidar Knai / NTB / Scanpi

Sykepleiens historiske arkiv

Sykepleien har dekket sykepleiernes hverdag helt siden 1912.

Finn ditt gullkorn blant 90 000 sider.