Akademisk bakgrunn er ikke fyord. Det legger grunnlaget for god sykepleie
Sykepleierutdanningen gir et solid grunnlag, men faget krever livslang læring. En blir ikke utdannet en gang for alle.
Sykepleierutdanningen gir et solid grunnlag, men faget krever livslang læring. En blir ikke utdannet en gang for alle.
Drøyt halvparten av spesialsykepleiere som tar doktorgrad i Norge, har videreutdanning innen enten psykisk helse og rus eller intensivsykepleie, viser en fersk spørreundersøkelse.
Sykepleiere som deltar på skriveverksted i regi av Norsk Sykepleierforbund, opplever økt forståelse for forskningens rolle i fagutvikling. Flere sykepleiere bør forske.
Har videreutdanningene som sykepleiere kan ta, havnet i ingenmannsland, spør Viggo Mastad i sin kronikk i Sykepleien nr. 2/2012.
Statsråden hevder at sykepleierutdanningene er for akademisk. – Det er jeg helt uenig i, sier Lill Sverresdatter Larsen.
Læreren har en fragmentert og uklar rolle som er både pedagogisk, akademisk, relasjonell og innovativ.
Tar du videreutdanning som sykepleier, er du sikret jobb, men noen akademisk uttelling får du neppe.
Kritiske lesere er av stor betydning for å utvikle en akademisk disiplin med et presist fagspråk, skriver Solveig Østrem.