Varsko til sykepleiere: – Noen av dere må bli sykepleielærere
Å lære bort sykepleie er noe annet enn å utøve det. Sykepleielærerne Tina Line Barken og Nastasja Robstad vil gjøre det lettere for sykepleiere å bli akademikere.
Norge trenger nye sykepleiere. Hvert eneste år. Og noen må utdanne dem.
Men mange sykepleielærere er oppe i årene. Snart går de av med pensjon.
– Det er skremmende. Vi er avhengig av nye lærerkrefter for å sikre fremtiden, sier Tina Lien Barken, som selv underviser på universitetet.
Nettopp derfor må utdanningene tilrettelegge bedre for sykepleiere som vil bli lærere.
For overgangen fra å være klinisk sykepleier til å bli sykepleielærer kan være vanskelig.
Tina Lien Barken (39) og kollega Nastasja Robstad (56) har selv vært gjennom det.
Begge har nå tittelen førsteamanuensis. Og begge er ansatt på Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder.
Trer inn i et arbeid de ikke har erfaring med
Inspirert av sine egne erfaringer har de to gjort en forskningsstudie. De har spurt 17 sykepleiere om hvordan de har opplevd overgangen fra praksis til akademia.
Forskjellen på de to verdenene er stor:
– Når du jobber klinisk og er ferdig med vakten, er det friske hoder som overtar pasientene. I akademia er det mye frihet, men samtidig er du aldri ferdig med jobben, sier Nastasja Robstad.
Mange opplever balansen mellom arbeid og fritid som vanskelig.
– Dette er overraskende for dem. De er ikke forberedt på det, sier Robstad.
– Hva er det som er så vanskelig med overgangen?
– Når de starter i akademia, møtes de av store forventninger fra arbeidsgiver. Men de trer jo inn i et arbeid som de ikke har erfaring med. De mangler ofte forutsetningene for å innfri disse forventningene. Det må skje over tid, mener Tina Lien Barken.
Føler press om å utvikle seg karrieremessig
Som sykepleielærer har du et press på deg om å utvikle deg karrieremessig, påpeker de.
Robstad: – Det er både fint og belastende. Alle er ikke klar over at de både må undervise, veilede, forske og ta på seg nye oppgaver.
Barken: – De trenger både tid og støtte for å bli trygge i rollen, og det er viktig å få god opplæring i pedagogikk.
Hvordan hjelpe lærerne? Se tipslisten nederst i saken
Fra trygg til usikker
Sykepleielærerne i studien føler seg ganske trygge på sin kliniske bakgrunn, men oppdaget at de var usikre akademisk.
– Å lære bort sykepleie er noe annet enn å utøve det, sier Barken.
Intervjuobjektene har ulik alder og yrkeserfaring, både som sykepleiere og i lærerkarrieren. Noen har vært sykepleielærere i seks måneder, andre i 25 år.
Noen er på bachelorutdanningen, noen er også på masterutdanninger.
Dette har Barken og Robstad funnet:
- Sykepleielærere møter en forventning om at de stadig skal øke sin kompetanse.
- De går gjennom ulike karriereoverganger. Dette fortsetter de med gjennom hele deres karriere.
- Både de nye og de erfarne opplever at hver overgang i lærerkarrieren er utfordrende.
Får stadig nye oppgaver
– Var det store forskjeller blant dem dere har intervjuet?
Robstad: – Selv om utdanningen har endret seg over tid, ser vi at de unge og de eldre har opplevd overgangen til akademia ganske likt.
Barken: – Dessuten har de ikke bare én karriereovergang, men flere. Hver gang dette skjer, får de nytt ansvar, nye oppgaver og nye forventninger til seg.
De to konkluderer med at det gjelder å verne om dem hver gang dette skjer. Aller viktigst er likevel den første overgangen fra praksis til akademia.
– I akademia forventes det en enorm bredde
Alle sykepleielærerne har master. De fleste har ingen pedagogisk utdanning, noe de opplever som vanskelig.
For øvrig er det et krav til nyansatte sykepleielærere at de må ha 30 studiepoeng i universitetspedagogikk.
– I klinikken er sykepleierne ofte spesialister på et spesielt område. I akademia blir de generalister som skal undervise om mange fagområder. Gjerne fra et felt de ikke kjenner så godt, sier Barken.
Hun siterer en av lærerne i studien: «Jeg kan ikke undervise om urinveier når det eneste jeg kan om det, er rent personlig.»
– Det viser at sykepleie er et digert fagfelt. Du kan komme fra psykiatrien, så skal du plutselig undervise om ernæring og eliminasjon.
I akademia forventes det en enorm bredde, påpeker Barken:
– Du begynner som spesialist, så blir du generalist. Det tar det tid å venne seg til.
Nastasja Robstad har bakgrunn som intensivsykepleier, mens Tina Lien Barken har master i klinisk helsevitenskap.
– De er aldri helt i mål
Sykepleielærerne har stor fleksibilitet og frihet, men ansvaret kjenner de på hele tiden.
– Hvordan da?
– Den akademiske rollen krever en tilgjengelighet som gjør det vanskelig å sette grenser. Lærerne opplever at de aldri helt er i mål, sier Robstad.
At det er nedskjæringer i akademia, gjør det ikke bedre, mener de to.
– Ikke så veldig god reklame for læreryrket dere kommer med?
De ler.
Barken: – Det vi vil, er jo å reklamere. Vi vil ha nye kolleger. Det er mange muligheter i akademia.
Robstad: – Vi har så mange fine studenter.
Det er lærerne i studien helt enige om.
– Veldig ofte er det slik at når de først har kommet inn i akademia, så blir de der, sier Barken.
Sykepleielærerne har flere solsider
Tina Lien Barken peker på flere solsider ved å være sykepleielærer:
- Du kan være med på å forme sykepleierutdanningen og faget.
- Du kan bidra med praksisnær og relevant forskning.
– Vi vil absolutt anbefale sykepleiere å bli lærere, proklamerer Barken.
Robstad føyer til:
– De nye må tas imot på en bedre måte. Nå forventes det at de skal stå i det, uten at de er rustet for det.
– Hvis vi skal klare å rekruttere, må det også gjøres noe med systemene innad på universitetet, sier Barken.
– Og hva vil dere si til nye og litt erfarne sykepleiere?
– At noen av dere må bli sykepleielærere.
Anbefaler hospitering
Sykepleierstudentene kritiserer ofte lærerne sine for at de ikke er oppdatert nok om praksis.
– Hva sier dere?
– Det er alltid en utfordring. Årene går, og det er en stund siden du jobbet i helsevesenet. En god løsning kan være at lærerne hospiterer, sier Barken.
De to førsteamanuensene påpeker at siden sykepleie er en profesjonsutdanning, er lærerne nær praksisfeltet. De har tett kontakt med sykepleierne som jobber ute på praksisplassene.
– Vi har en fot i begge leirer. Vi får med oss veldig mye av det som rører seg ute. Men vi er selvfølgelig ikke like oppdaterte som dem som er der hver dag.
Hvordan rekruttere (og beholde) sykepleielærere?
Tips fra Barken og Robstad:
- Mentorordning. Både for de ferske lærerne og for dem som skal over i nye roller.
- La lærerne i større grad bruke spisskompetansen de fikk som utøvende sykepleiere.
- Informer ledelsen og de som rekrutterer til akademia, om at det trengs mer tilrettelegging og støtte i de ulike karriereovergangene.
Vil vite hvordan det er i hele landet
Nå ønsker de to førsteamanuensene å gjøre en stor kvantitativ studie om temaet.
Da vil de inkludere alle sykepleierutdanningene i Norge.
– Siden vi har gjort disse funnene, har vi lyst til å finne ut om sykepleielærere andre steder har opplevd det samme. Kanskje kan det bli til neste år, sier Tina Lien Barken.
Funnene til Robstad og Barken samsvarer for øvrig med internasjonale studier, forteller de.
3 Kommentarer
X
,Da må de også tilrettelegge for at sykepleiere som har utlandsbakgrunn også for lov til å ta videreutdanning, det er rett og slett diskriminerende at vi må ha engelsk krav på en utdanning som foregår på norsk. Mens norske sykepleiere glir rett inn siden de har gått videregående her i Norge...
Det blir flere og flere utlandske sykepleiere, så det er kanskje noe å begynne å tenke på? I hvertfall nå som skolene har fjernet krav for å bli sykepleiere må mykner opp også opptakskrav for å ta videreutdanning.
Utenlandsk jeg også..
,Mye av masterutdanningen er faktisk også på engelsk. Det er lite litteratur på norsk, spesiell når det kommer til studier, som også i etterkant er relevant for å holde seg oppdatert.
Og det er ikke mer enn å ta feks TOEFL testen, på lik linje som norsk test.
Har et stort ønske om å bli lærer på sykepleierutdanningen/masterutdanning etter hvert, men her må det gjøres en jobb med lønnen. Når en spesialsykepleier med masterutdanning går ned betraktelig i lønn for å bli lærer, blir det mindre attraktivt.