fbpx Jeg ønsker meg noen uformelle kjøreregler rundt elektronisk samhandling Hopp til hovedinnhold

Jeg ønsker meg noen uformelle kjøreregler rundt elektronisk samhandling

Bildet viser fastlege Anders Christoffersen som er fast spaltist i Sykepleien

Alle i helsevesenet kjenner nok på at mye tid går med til rent papirarbeid. Stjeler dette arbeidet verdifull tid sammen med pasientene? De fleste av oss er nok enig i svaret her. 

Elektronisk kommunikasjon er kommet for å bli. På fritiden forholder vi oss til e-poster, SMS, MMS, Messenger, Snapchat, DM, PM og mye mer. Når vi logger oss på jobb-PC-en, må vi også forholde oss til en rekke elektroniske meldinger og kommunikasjon av flere varianter.

Jeg jobber som fastlege, og en fredag var jeg strålende fornøyd med å ha tømt jobbinnboksen. Det innebærer at alle e-dialoger, interne meldinger fra helsesekretærer, reseptfornyelser, e-konsultasjoner, journaloverføringer, epikriser, dialogmeldinger fra samarbeidspartnere, meldinger fra hjemmesykepleien, erklæringer fra forsikringsselskaper, forespørsler fra Nav og blodprøvesvar var signert og besvart.

Denne lange listen med meldinger og beskjeder som skal signeres og besvares, kommer på toppen av en allerede full arbeidsdag med pasientkonsultasjoner. 

Full innboks

La meg ta deg gjennom en typisk dag: Jeg startet dagen med å møte på kontoret klokken 07.00. Kaffen ble traktet, og jeg satte meg ned for å besvare disse elektroniske meldingene og forespørslene frem til første pasient kom klokken 08.00. Fra klokken 08.00 til 12.00 hadde jeg pasienter. Deretter tok jeg en ny 30-minutters pause for å besvare elektroniske meldinger. Innboksen hadde vokst siden i morges med ytterligere nye meldinger og beskjeder. En akutt pasient måtte tas hånd om, så jeg droppet lunsjen.

Klokken 13.00 og frem til klokken 15.30 fortsatte jeg med pasienter. Innboksen hadde vokst ytterligere, men jeg var bestemt på å komme til bunns i den før jeg dro hjem. Klokken 19.00 dro jeg fra jobb med tom innboks.

På en arbeidsdag som har vart fra klokken 07.00 til 19.00, har totalt fem timer gått med til å besvare og signere elektronisk kommunikasjon. Noe av dette er direkte pasientrettet og kommer pasientene til gode, men en solid dose er rent papirarbeid. Disse fem timene kunne vært brukt til pasientbehandling eller til tid med venner, familie og egentid – ting som forebygger utbrenthet.

Jeg er trygg på at innboksen vil være rimelig full igjen på mandag, med en solid blanding av nyttige og mindre nyttige meldinger.

Stjeler tid fra pasientene

Dette gjelder langt fra bare fastleger. Alle i helsevesenet kjenner nok på at mye tid går med til rent papirarbeid. Stjeler dette arbeidet verdifull tid sammen med pasientene? De fleste av oss er nok enig i svaret her. 

Er elektronisk kommunikasjon bidragsgivende for en bedre helsetjeneste, eller bidrar den til å drukne helsepersonell i arbeid som ikke er pasientnært?

Pasientene har samtidig en forventning om å kunne bruke elektronisk kommunikasjon som ledd i samhandlingen med legen. Hvor mye klinisk blikk og magefølelse forsvinner i en e-konsultasjon eller et bilde av et utslett? Uansett hvor godt noe er forklart, eller hvor høy oppløsning et bilde har, så kan ingenting erstatte å ha pasienten foran seg.

Jeg er en stor tilhenger av en fremoverlent helsetjeneste som tar i bruk nye hjelpemidler og øker tilgjengeligheten for pasientene, men pasienten må være i sentrum. Dersom helsepersonell drukner i papirarbeid, stjeles tiden fra pasientbehandling.

Kan minke papirarbeidet

Derfor ønsker jeg noen uformelle kjøreregler for elektronisk samhandling, noen tips, triks og tanker vi bør ha med oss:

  1. Er denne meldingen/beskjeden/spørsmålet nødvendig? Eller skriver jeg nå bare for å ha gjort det – eller for å føle meg produktiv?
     
  2. Start alle meldinger høflig, og innled raskt med hvorfor du sender en melding.
     
  3. Sørg for at hensikten med meldingen kommer klart frem. Er dette informasjon til orientering, et spørsmål eller en forespørsel? Om dette ikke er tydelig, er det svært vanskelig å vite hva en skal svare.
    • Dette til orientering...
    • Jeg lurer på...
    • Jeg foreslår at vi...
    • Jeg ønsker at du...
       
  4. Ta med relevant informasjon, og utelat irrelevant informasjon. Sørg for at informasjonen som trengs for å svare, faktisk er med. En melding som omhandler at en pasient er blitt verre, uten å ta med relevant informasjon som vitalia og prøvesvar, er vanskelig å vurdere.
     
  5. Avslutt alle meldinger høflig og eventuelt med forslag til tiltak.
     
  6. Ikke skriv noe i en melding som du ikke kunne sagt ansikt til ansikt.

På tross av skisseringen av en hektisk hverdag med full innboks elsker jeg jobben som fastlege. Jeg setter stor pris på samhandlingen jeg har med en rekke andre yrkesgrupper. Likevel tror jeg vi alle sammen kan bli flinkere til å bidra til å minke papirarbeid for hverandre ved å være litt bevisste på denne problemstillingen.

Jeg ønsker dere alle en riktig god samhandling.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse