fbpx Sjefssykepleieren bak Helseplattformen: – Vi kan se hvem som behøver mer trening Hopp til hovedinnhold

Sjefssykepleieren bak Helseplattformen: – Vi kan se hvem som behøver mer trening

Epics amerikanske sjefssykepleier har et budskap til norske sykepleiere som tar i bruk Helseplattformen for første gang. 

VERONA I WISCONSIN I USA (Sykepleien): Emily Barey er sjefssykepleier i Epic, det amerikanske selskapet bak Helseplattformen. Hun var på St. Olavs hospital i Trondheim da journalsystemet ble rullet ut i 2022. Amerikaneren kaller seg «Chief Nurse Evangelist» på LinkedIn og har over 20 år bak seg i Epic.

Da Helseplattformen gikk på lufta i Trøndelag, måtte Barey bedrive mye endringsledelse.

– De gikk fra stabler med papirarbeid, sier hun.

Men:

– Jeg var imponert over hvor raskt sykepleierne tok til seg Helseplattformen i Norge. Jeg tror hver nye «live» lærer oss å gjøre supportdelen for sykepleiere bedre, svarer Barey.

Med «live» mener hun hver gang sykehus, sykehjem, kommuner, fastleger og andre innfører Helseplattformen for første gang. De fire sykehusene i Helse Møre og Romsdal pluss noen nye kommuner gikk «live» i april.

Hele pasienthistorien blir tydeligere

Barey er overbevist om at én digital journal for hver pasient gjør at sykepleierne ser pasienthistorien bedre. 

– Strukturerte data hjelper oss med å se trender i pasientvurderinger og utfall, slik at vi tydelig kan se hva som fungerer – og når vi bør endre omsorgsplanen – slik at kvaliteten blir bedre. 

Hun mener også at strukturerte data gjør det mulig med klinisk beslutningsstøtte i sanntid. Slik kan sykepleiere varsles om mulige medikamentfeil eller risiko for pasientfall.

– Hvilken del av Helseplattformen har det vært størst utfordringer med, sett med sykepleierøyne?

– Rundt om i verden er sykepleiere svært motstandsdyktige og omfavner å jobbe på en ny måte med elektronisk pasientjournal. En av de viktigste bidragsyterne til suksess er god opplæring og støtte for å hjelpe sykepleiere med å gå fra å være nybegynnere til eksperter så raskt som mulig.

– Er du en skikkelig tech-sykepleier?

– Jeg er ikke en datanerd og programmerer, men når du jobber med informatikk, må du kunne en del. Jeg vurderer om det vi utvikler, fungerer for en sykepleier, svarer Barey.

Mener dataovervåkning styrker pasientsikkerheten

Mange feil er blitt rapportert knyttet til Helseplattformen. Noen er store, andre er små. De små kan dreie seg om innloggingsproblemer, sier Barey.

– Pasientsikkerheten blir bedre av at dataene overvåkes og feil rapporteres. Systemet gir jo en oversikt over hva som er utført under et skift. 

Hun trekker spesielt frem: 

  • Ble alle lab-rapporter registrert på denne enheten i dag? 
  • Er det medisinering som ikke er gjennomført i henhold til planen? 

– Har du jobbet klinisk noen gang?

– Nei, ikke så mye. Jeg jobbet innen ortopedi og på operasjonsstuen i Connecticut før jeg startet hos Epic. Min jobb i dag er 50/50 med kunder og sykepleiere. Jeg reiser mye.

Begeistret over sykepleiernes effektive mobilbruk

Det som har overrasket sjefsykepleieren mest etter at Helseplattformen ble innført, er hvor raskt sykepleierne har lært seg å bruke mobilverktøyet Rover. Det er et håndholdt plotteverktøy, på størrelse med en mobil, som sykepleierne har med seg sykehusene når de besøker pasientene. I hjemmesykepleien lastes den ned som en app på mobilen.

– Den er spesielt brukbar i hjemmesykepleien og i kommunene, og det har vært veldig positive signaler. Det handler blant annet om at pasientene kan bli hjemme og ikke behøver å reise lange avstander for å få pleie.

– Sårpleie går mye raskere når sykepleierne kan sende et bilde til sykehuslegen og få svar. Da blir pleien bedre, sier Barey.

Hun opplever at ingen vil gå tilbake til gamle arbeidsmetoder etter at deres helsesystemer er innført.

– Jeg synes den siste innføringen i Helse Møre og Romsdal gikk veldig bra.

Barey mener Epic har bidratt til å løfte nivået på sykepleien og legemiddelhåndteringen.

– Den digitale journalen med strekkoder gir et sikrere legemiddelhåndteringssystem, og sykepleierne har gjort en god jobb med å ta dette til seg.

– Når så mye data om sykepleiernes arbeid digitaliseres, har dere opplevd at dette også brukes mot dem, at de ikke er effektive nok?

– Jeg har ikke opplevd det. Jeg har bare sett det brukt positivt. Blant annet for å forbedre prosesser. Vi bruker det til å forbedre systemene vi lager. Det brukes for å forbedre pleien til pasienten, ikke noe annet, sier Barey.

– Har du gode tips til dem som sliter med å bruke Helseplattformen?

– Det viktigste er å si til nybegynnere at du er en nybegynner i Helseplattformen, men at du er en erfaren sykepleier.

Hun mener alle har en læringskurve, og at det må investeres i trening. Det er den beste måten å hjelpe seg selv på.

– Vi kan se hvem som behøver mer trening, ut ifra hvem som er lengst inne i systemet, og da kan de får mer en-til-en-støtte.

– Tar sykepleierne til seg Helseplattformen raskere enn legene?

– Vi er veldig stolt av at sykepleierne i Helse Midt-Norge tar til seg Helseplattformen så raskt. Jeg er jo ikke akkurat helt upartisk her, da, siden jeg selv er sykepleier, sier Barey og ler.

Mener oppgavedeling blir enklere

– Kan Helseplattformen gjøre oppgavedeling enklere i fremtiden?

– Jeg mener det vil det. Helseplattformen identifiserer hvilke oppgaver pasientene behøver. Den typen statistikk vil definere tydeligere hva som er sykepleiernes oppgaver og jobb.

Barey mener sykepleiere kan fritas fra visse omsorgs- og medisineringsoppgaver, og at for eksempel helsefagarbeidere kan overta dem.

– Vi kan enkelt legge inn nye oppgaver for sykepleiere i Helseplattformen, men vi må ha data som sier «a – er det tid til dette og b – gir det mening?» Det må gi pasienten bedre pleie. Det virker på meg som at dette er i startgropen enn så lenge, men jeg ser frem til å se hva resultatene av analysene vil være.

– Vil det bli enklere å rekruttere sykepleiere fra andre land som har erfaring med et Epic-basert journalsystem?

– Ja, det er et globalt system, så har du erfaring med et Epic-basert system, så har du en fordel, og det fungerer også andre veien. Noen sykepleiere ønsker ikke å jobbe andre steder enn der det finnes et slikt system, hevder Barey.

Ser på pasienten som en del av teamet

«Helsa mi» er pasientenes applikasjon eller verktøy i Helseplattformen.

– Får dere målt eller vektet hvor fornøyd pasientene er?

– Jeg har et eksempel. Pasienter med epilepsi skal til legen fire ganger i året. Nå kan de rapportere symptomene via «Helsa mi». Legen ser dette, og pasienten kan slippe å reise lang vei med tog, ferge eller over et fjell for en legetime.

Sjefsykepleieren i Epic trekker frem en annen side av Helseplattformen som hun er fornøyd med. 

– Det er lange ventelister for pasienter med psykisk sykdom i Midt-Norge. Vi har laget et system som lar pasientene selv endre på tidspunktet for møter. Dermed har andelen som ikke møter, gått ned til 10–15 prosent. Før var det på nærmere 40 prosent, hevder Barey.

Sjefsykepleieren ser på pasienten som en del av teamet sykepleiere og leger og andre jobber i.

– Jeg er veldig opptatt av at pasienten skal føle det. Det er viktig at de kan se hva de skal gjøre når. For eksempel når de skal ta influensavaksine og mammografi. De skal se notatene, og de må kunne kommunisere med helseteamet de er en del av.

– Denne kunnskapen vil spre seg sakte, og da vil det vise seg at den norske visjonen om én journal vil vise seg å være veldig god og til det beste for pasienten, tror Barey. 

5 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Arnfinn Hakkebo

6 months siden

Vurderte ikke journalisten å ta med noe kritiske spørsmål?

Audun

Sykepleier
6 months siden

Hva i aller dager er dette for noe puff piece-kaffeslabberas? Hadde det ikke vært naturlig å prate litt om de tusenvis av problemene Epic har skapt for helsenorge, når man først har 'Epics amerikanske sjefssykepleier' i tale? Eller har fagbladet Sykepleien bare latt seg overkjøre av PR-maskinen derfra? Åkkesom, her har både integriteten og ryggraden til Sykepleien fått seg en smell. Pinlig.

Mathis Heibert

overlege
6 months siden

Det står: "Vi (Epic) kan se hvem som behøver mer trening, ut ifra hvem som er lengst inne i systemet, og da kan de får mer en-til-en-støtte." - hvordan er dette i forhold til GDPR og tausheitsplikt? Synes vi det er greit at leverandøren kanskje går inn på nivå enkeltansatt? Er det innhentet samtykke fra den enkelte?

Gro Moen Skjøtt

Bioingeniør
6 months siden

Sjølskryt er aldri sjarmerende……..særlig ikke etter alle problemene som fortsatt gjelder for Helseplattformen.

Marit Waag

Sjukepleiar
5 months 1 week siden

Ikkje noko er så herleg som sjølvskryt! Saknar at journalisten stiller kritiske spørsmål. Det er latterlig å å spørre om sjukepleiarar tar til seg Helseplattforma lettare enn legar. Det er trass alt stor forskjell i arbeids - og ansvarsoppgaver. Tradisjonen er sjukepleiarar etter mitt syn dressert inn i ein slags lydighetskultur, opplærte til «å stå på», til «å gjere det beste utav situasjonen» pg elles halde munn. Det er utruleg at ein har bala med HP i snart to år og ikkje hsr kome noko lengre.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse