Tok i bruk Helseplattformen: – Litt rusk, påloggingsproblemer og småting som måtte fikses
I helgen innførte Helse Møre og Romsdal den omdiskuterte Helseplattformen. Ved Ålesund sykehus opplevde de litt rusk og innloggingsproblemer, men stort sett har det gått greit.
Hovedtillitsvalgt ved sykehuset i Ålesund, Kjetil Børdal, forlot landet før innføringen av Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal.
– Vi viste det ville blir uoversiktlig
– Dro du fra landet på grunn av innføringen av Helseplattformen?
– Nei da, forsikrer han.
– Jeg er i Gdansk og feirer en kamerats 40-årsdag, men jeg har fått tilbakemelding om at det har gått ganske greit. Litt rusk, påloggingsproblemer og småting som måtte fikses. Ellers ser overgangen ut til å ha gått greit, skriver Børdal i en SMS til Sykepleien.
Han er ikke overrasket over at det ble litt trøbbel.
– Vi visste innføringen ville bli uoversiktlig og lite intuitivt. Det vil nok medføre økt tidsbruk også fremover, sier han.
– Mye ekstraarbeid
Så selv om Bjørdal ikke selv befinner seg på sykehuset, har han fått flere meldinger fra tillitsvalgte.
En tillitsvalgt skriver følgende til Bjørdal:
«Brukte 5 timer på det som før har tatt 1,5 time. Opplever også at det er lettere å gjøre feil. Det å rette opp en feil er ikke bare, bare. Så må en logge av/ta ut kortet på PC for å bruke kortet til å logge på Roveren, som er pålogget i bare 4 timer. Mye ekstraarbeid.»
– Har gått bedre enn forventet
Anette Lekve er foretakstillitsvalgt for Helse Møre og Romsdal. Tilbakemeldinger hun har fått så langt når det gjelder innføringen av Helseplattformen, er at det stort sett har gått greit.
– Innføringslederen sier at det har gått bedre enn forventet, sier Lekve.
I forkant av innføringen advarte blant annet én lege i NRK om at liv kom til å gå tapt.
– Har det skjedd?
– Så vidt meg bekjent har ingen pasienter omkommet eller tatt skade av innføringen i helga.
For tidlig å konkludere
Lekve minner om at Helse Møre og Romsdal gikk på systemet natt til lørdag.
– Vi kan derfor ikke forskuttere noe ennå. Til det trenger vi å høste erfaring fra operativ drift over en lengre periode, sier hun.
Det er rigget et omfattende apparat for å håndtere utfordringer og problemer som oppstår.
– Hvordan dette utvikler seg, får vi en bedre pekepinn på etter hvert som aktivitet og antall ansatte som tar i bruk systemet, øker i omfang. De neste ukene blir derfor viktig for oss, sier Lekve.
Utfordringer i drift og oppfølging av innmeldte saker rapporteres i daglige møter i ulike fora.
– Vi som er foretakstillitsvalgte følger utviklingen tett i daglige møter med ledelsen.
Har lagt til kommentarer fra foretakstillitsvalgt Anette Lekve.
Redigert 2 linjer i avsnittet "Mye ekstraarbeid".
0 Kommentarer