fbpx – Jeg ønsker undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfoldet i sykepleien Hopp til hovedinnhold

– Jeg ønsker undervisning om kjønns- og seksualitets­mangfoldet i sykepleien

Bildet viser et ungt menneske med hodet bøyd. Vedkommende har pride-flagget i hånden.

– Akademia har i en årrekke fulgt med på normkritikk, skeiv teori og postkolonialisme. Sykepleie henger milevis etter, skriver sykepleierstudent Daniel T. Stabu.

Siste søndag i mai samlet en gjeng engasjerte sykepleierstudenter seg for å pynte til Pride ved Lovisenberg Diakonale Høyskole. Dette ble gjort til tross for høyskolens tilbakevendende forbud mot å pynte til Pride før 18.–27. juni, en periode hvor høyskolens studenter har tatt sommerferie.

Dette oppleves som en merkelig vurdering i utgangspunktet, men spesielt siden 2022 er det Skeivt kulturår som markerer at det er 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge. Pride er aktivisme og feiring i skjønn forening.

Sammen med de ulike Prideflaggene hang studentene også opp plakater med tidslinjer over historiske hendelser i den skeive kampen, begrepsforklaringer og innføring i skeiv teori. Å se mine medstudenter – morgendagens sykepleiere – stoppe opp ved plakatene, lese og diskutere, tenner en flamme av fremtidshåp.

Kunnskap for å møte skeive

For det er gjennom kunnskap og dialog at vi kan endre og bedre morgendagens helsevesen. Vi har fortsatt flere milepæler foran oss innen sykepleierfaget. Vi klarer ikke å tilstrekkelig utøve personsentrert sykepleie når forskning viser at skeive mennesker går tilbake i skapet ved innleggelse på sykehjem.

Å lese om hvordan transpersoner opplever møte med helsevesenet gir også et tydelig signal på at vi som helsepersonell trenger et kompetanseløft.

Det kreves tilstrekkelig undervisning og kunnskap for at vi som fremtidens sykepleiere, skal inneha de forutsetningene vi trenger for å møte skeive med kompetanse og trygghet.

Skal møtes med verdighet

Undervisningen om skeiv teori og kjønnsmangfold er i beste fall mangelfull, og variasjonene er store fra utdanningsinstitusjon til utdanningsinstitusjon.

Jeg ønsker en utdanning som åpner dørene for dialog og kompetanseutveksling med skeive kompetanseplattformer. Jeg ønsker en utdanning som gir studentene kompetanse om normkritikk og kompetanse på kjønns- og seksualitetsmangfoldet. Jeg ønsker en utdanning som bidrar til at skeive ikke lenger har behov for å skjule store deler av sin identitet og at transpersoner opplever møtet med helsevesenet som verdig.

Akademia har i en årrekke hatt stor oppmerksomhet på normkritikk, skeiv teori og postkolonialisme. Så hvorfor skal sykepleie, med et så viktig samfunnsmandat, henge milevis etter?

Innlegget ble først publisert av Khrono.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse