Kan jeg søke erstatning?
Nå kan pasienter enkelt få en pekepinn på om de har krav på erstatning hvis de mener de har fått skader etter behandling.
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har laget en digital tjeneste
som heter
«
Kan jeg søke erstatning for skaden min? ».
Tanken er at pasienter som mener de har fått skader etter behandling, kan svare på noen få spørsmål og få en indikasjon på om de har krav på erstatning.
– Vi har utviklet denne tjenesten for at brukerne kan få en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for at man skal få erstatning, og dermed gi dem et bedre grunnlag for å vurdere om de vil sende inn en søknad, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE.
Les også:Er det noen vits å klage når over 90 prosent får avslag?
Nyttig for sykepleiere
– Gjennom våre brukerundersøkelser ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Blant helsepersonell vet vi også at sykepleiere er de som har mye pasientkontakt, og som er en viktig formidler av informasjon om NPE til pasienter som kan ha rett til erstatning, sier Jørstad.
Ifølge NPE er det ikke alltid så enkelt for en helsearbeider å vite hva man skal fortelle om NPE og retten til å få erstatning.
– Vi opplever at noen av dem som kontakter oss, sier «Vi fikk beskjed på sykehuset at vi har rett på erstatning». Vi ønsker jo at helsepersonell skal formidle informasjon om NPE uten å forskuttere om pasienten kan ha rett til erstatning eller ikke, sier Jørstad.
Vanskelig regelverk
Erstatningsregelverket er komplisert og vanskelig å sette seg inn i.
– Vi har hatt et møte med Norsk pasientforening, som mente at denne tjenesten kunne være nyttig for helsepersonell. Den kan jo være fin å henvise til hvis pasientene spør, og sykepleiere kan bruke den selv også, hvis de vil bli bedre kjent med vilkårene for å få erstatning, sier Jørstad.
Her kan du teste tjenesten fra NPE.
0 Kommentarer